معرفی و دانلود کتاب آنته کریستا

عکس جلد کتاب آنته کریستا
قیمت:
۲۳۰۰۰ ۱۱,۵۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آنته کریستا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آنته کریستا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آنته کریستا

شاهکاری از املی نوتومب، نویسنده‌ی پرافتخار ادبیات بلژیک؛ کتاب آنته کریستا رمانی کوتاه با محوریت موضوع دوستی و رفاقت است. قهرمان این اثر دختری کم‌رو و خجالتی است که پس از ورود به دانشگاه، در پی برقراری رابطه‌ای دوستانه با کاراکتری جذاب به نام کریستا، دچار تحولات عمیق شخصیتی و عاطفی می‌گردد.

درباره کتاب آنته کریستا

املی نوتومب (Amélie Nothomb) یکی از شناخته‌شده‌ترین نویسندگانِ حال حاضر جهان است؛ داستان‌نویسی پرکار و پرافتخار که هر ساله، دست‌کم یک اثر ادبی از خود به انتشار می‌رساند. خوشبختانه اغلب آثار مهم این نویسنده‌ی برجسته به زبان فارسی ترجمه شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند. به همین خاطر نیز، بد نمی‌بینیم که پیش از آغاز بحث در باب کتاب آنته کریستا (Antichrista)، پاراگرافی را به تأمل در باب جهان آثار نوتومب اختصاص دهیم.

به طور کلی، می‌توان املی نوتومب را در زمره‌ی نویسندگان ژانرگریز قلمداد نمود. اغلب آثار این داستان‌نویسْ متونی چندوجهی‌اند که در آن‌ها می‌توان توأمان به عناصر و مواضع روان‌شناختی، فلسفی، اجتماعی، شخصی، و حتی سیاسی برخورد کرد. ویژگی بارز و مشهود در تمام نوشته‌های ادبی املی نوتومب، یکی شاعرانگی زبانِ این نوشته‌ها است و دیگری، میلِ وافر نویسنده به خلق فضاهای رؤیاگون و خیالی. در این میان، خصیصه‌ی مهم و قابل اشاره‌ی دیگری نیز در داستان‌های کوتاه و رمان‌های نوتومب وجود دارد؛ خصیصه‌ای که می‌توان آن را تمایل نویسنده به درون‌کاویِ خویش نامید. در همین راستا، باید یادآور شد که موضوع اغلب نوشته‌های املی نوتومب، از حوادثِ زندگی شخصی نویسنده برگرفته شده‌اند.

کتابی که هم‌اینک پیش روی شماست، رمانی کوتاه با عنوان آنته کریستا است؛ اثری تحسین‌شده که به زعم اغلب منتقدان، اگر نه بهترین نوشته‌ی نوتومب، دست‌کم یکی از برترین عناوین در کارنامه‌ی ادبی اوست.

در کتاب آنته کریستا مخاطب داستان زندگی کاراکتری به نام بلانش خواهید بود؛ دختری جوان، خجالتی و کم‌حرف که در خود هراسی غیرمعمول از برقراری رابطه با دیگران احساس می‌کند. بلانش بیشترِ اوقات خود را در عالم تنهایی، و اغلب، در مجاورتِ کتاب‌های بی‌شمارش، سپری می‌کند. او از اوضاع زندگی خود راضی است، تا اینکه با ورود به دانشگاه و به تبعِ آن، حضورِ جدی‌تر در عرصه‌ی اجتماع، بسیاری از وجوه شخصیت خود را نیازمند اصلاح می‌یابد.

وقایع مهم داستان زمانی آغاز می‌گردد که بلانش در دانشگاه، با دختری به نام کریستا آشنا می‌شود. کریستا، از بسیاری جهات، نقطه‌ی مقابل بلانش است. او جوانی فعال، خوش‌صحبت و اجتماعی است که هیچ تمایلی به تنهایی و انزوا در خود احساس نمی‌کند. اما عجیب آن‌که در این میان، به طرزی عجیب شیفته‌ی نزدیکی به بلانشی می‌شود که ظاهراً کوچک‌ترین شباهتی به او ندارد. از آن سو، بلانش نیز در خود علاقه‌ای مرموز به دوستی با کریستا احساس می‌کند؛ به نحوی که سرانجام، بر اساس این کشش دوجانبه، رفاقتی نامتعارف میان این دو دختر جوان شکل می‌گیرد. پایه‌های این رفاقت اما، به دلایلی که هنگام خواندن اثر درخواهید یافت، بسیار سست و شکننده به نظر می‌رسد. به همین علت نیز، اندک زمانی پس از آغاز دوستی میان بلانش و کریستا، اختلافاتی اساسی میان این دو رخ می‌دهد؛ اختلافاتی که پس از ورود کریستا به منزل بلانش، برای نخستین بار به شکل آشکار خود را نشان می‌دهند...

املی نوتومب در نگارش کتاب آنته کریستا از حوادثی الهام گرفته که در زندگی شخصی‌اش رخ داده‌اند. با این حال، عنصر خیال چنان در تاروپود این اثر تنیده است که به سختی می‌توان آن را رمانی اتوبیوگرافیک نامید.

در کتاب آنته کریستا، اشارات بسیاری به اصولِ الهیات مسیحی یافت می‌شود. البته روساخت این اثر به هیچ عنوان رنگ‌وبوی مذهبی ندارد. با این حال، با ژرف نگریستن به کتاب، درخواهیم یافت که ساختار و محتوای آن به روشنی برخی از اصیل‌ترین درونمایه‌های اندیشه‌ی مسیحی را به یاد می‌آورد.

درباره‌ی کتاب آنته کریستا بیش از این‌ها می‌توان سخن گفت. خصوصاً برخی از جنبه‌های روان‌شناسانه‌ی این اثر بسیار درخور بحث و توجهند. با این حال، از آنجا که هدف از نگارش مطلب حاضر صرفاً معرفی اجمالی این رمان بوده و نه بیش از آن، از بحث‌های دیگر می‌گذریم و نوشتار خود را در همین نقطه به پایان می‌رسانیم. تنها می‌ماند ذکر این نکته که اثر حاضر به قلم محبوبه فهیم کلام به فارسی ترجمه شده، و ذیل مجموعه‌ی «جهان نو» از نشر چشمه، به انتشار رسیده است.

اقتباس از کتاب آنته کریستا

رمان آنته کریستا در سال 2019 به فیلمی کوتاه با همین عنوان بدل شد. کارگردانی اثر مذکور بر عهده‌ی جسیکا فتیک بوده است.

نکوداشت‌های کتاب آنته کریستا

- یک رمان کوتاهِ زیبا و رضایت‌بخش. (Complete Review)
- سیاحتی روشنگر و مفرح در دنیای پرفرازوفرودِ دوستی... (Amazon)
- رمان آنته کریستا تمام خصائص منحصربه‌فردِ دیگر نوشته‌های املی نوتومب را یک‌جا در خود جمع کرده است. (Barnes & Noble)

کتاب آنته کریستا مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به ادبیات مدرن و دوست‌داران رمان‌های روان‌شناختی، دو گروه از مخاطبینی‌اند که بی‌گمان شیفته‌ی کتاب آنته کریستا از املی نوتومب خواهند شد.

با املی نوتومب بیشتر آشنا شویم

املی نوتومب نویسنده‌ی فرانسوی‌زبانِ اهلِ بلژیک است. او به سال 1966 به دنیا آمده و اکنون در ششمین دهه‌ی زندگی خویش به سر می‌برد. نوتومب اغلب دوران کودکی خود را به علت شغل کنسول‌گری پدر، در کشور ژاپن، سپری کرده است. زندگی در ژاپن، هم بر جهان‌بینی این نویسنده به طور کل، و هم بر آثار ادبی‌اش به طور خاص، تأثیری آشکار و انکارناپذیر داشته. املی نوتومب در رشته‌ی ادبیات لاتین (در دانشگاه بروکسل) تحصیل کرده است. او که نوشتن را به طور جدی از همان سنین جوانی آغاز کرد، بعدها، بر اثر افراط در پرداختن به دغدغه‌های ادبی، از اغلب دوستان خود فاصله گرفت.

اغلب آثار نوتومب تاکنون به بیشتر زبان‌های مهم دنیا ترجمه شده‌اند. این نویسنده در کشور خود، بلژیک، داستان‌نویسی مطرح، پرآوازه، و پرافتخار به شمار می‌رود و نوشته‌هایش تاکنون چندین جایزه‌ی ادبی مهم را برای وی به ارمغان آورده‌اند. همچنین، گفتنی است که این نویسنده، چند سالی است که یکی از داوران ثابت جشنواره‌ی ادبی دسامبر به شمار می‌رود.

آنچه در ادامه می‌بینید، اسامی برخی از بهترین کتاب‌های املی نوتومب است: «زندگی‌نامه‌ی گرسنگی»، «آنته کریستا»، «کشتی‌های هوایی»، «نه حوا، نه آدم»، «متافیزیک تیوب‌ها»، «ریش آبی»، «نام‌های بی‌جنسیت»، «اولین خون»، «ترس و لرز»، «قلبت را به تپش وادار»، «شکلی از زندگی»، «سوءقصد»، «ردای یونانی».

جوایز و افتخارات املی نوتومب

- برنده‌ی جایزه‌ی رمان بزرگ فرهنگستان فرانسه
- نامزد دریافت جایزه‌ی گنکور
- برنده‌ی جایزه‌ی ادبی رنودو
- برنده‌ی جایزه‌ی ادبی فلور
و ...

در بخشی از کتاب آنته کریستا می‌خوانیم

آن شب خوش گذشت؛ کریستا خیلی پُرحرفی کرد. در مورد موضوع‌های مختلفی از پدر و مادرم سؤال پرسید و به جواب‌های‌شان با صدای بلند می‌خندید، با مشت به ران من می‌کوبید تا حرف‌هایش را تأیید کنم. ماجراهایی که باعث خنده‌ی جمع می‌شد. دلم می‌خواست آن‌ها را همراهی کنم. عصبانیت من زمانی اوج گرفت که نرمش مادرم را دیدم. کریستا ترانه‌ای از بیتلز می‌خواند «میشل زیبای من...» مادرم هم محو او شده بود، ولی نتوانستم بگویم که مسخره‌بازی هم حدی دارد. وحشتناک است ببینی پدر و مادرت وقارشان را از دست داده‌اند.

زمانی سر از زندگیِ به اصطلاح دوستم درآوردم که با پدر و مادرم صحبت می‌کرد؛ «بله، من یه دوست‌پسر دارم، اسمش دتلو5_1ئه و توی مالمدی زندگی می‌کنه. باهم تو بار کار می‌کنیم. هجده سالشه. دلم می‌خواد یه کاری یاد بگیره.» یا این‌که «تمام همکلاسی‌های دوره‌ی دبیرستانم مستقیماً وارد بازار کار شدن. من تنها کسی بودم که تحصیلاتم رو ادامه دادم. چرا علوم سیاسی رو انتخاب کردم؟ چون در زمینه‌ی عدالت اجتماعی، یک نگاه ایدئال دارم. دوست دارم بدونم چه‌طور می‌تونم به همنوعام کمک کنم.»

او توانست در رأی‌گیری، ده امتیاز بیشتر از بقیه کسب کند. زیرا همیشه جوری حرف می‌زند انگار برای جمعِ رأی‌دهندگان سخنرانی می‌کند. آن لحظه کریستا رو به من کرد و با بدجنسی پرسید «راستی بلانش، نگفتی تو چرا علوم‌سیاسی رو انتخاب کردی؟»

اگر حضور ذهن داشتم جواب می‌دادم «نگفتم، چون هیچ‌وقت از من نپرسیدی.» افسوس که توی حرف زدن گیج بودم. در واقع عادت نداشتم او، من را مخاطبِ خود قرار دهد. از این حالتم ناراحت بودم که پدرم اصرار کرد. «زود باش بلانش جواب بده.»

به تته‌پته افتاده بودم. «یاد گرفتنِ شیوه‌ی زندگیِ آدم‌های دیگه برام جالب بود...» بد صحبت می‌کردم؛ ولی من طرزِ فکرم را گفته بودم و به‌نظرم ایده‌ی قابل‌قبولی می‌آمد. پدر و مادرم آه کشیدند. متوجه شدم که کریستا به خاطر تحقیر من، این سؤال را جلوِ والدینم پرسیده است. و البته موفق هم شده بود؛ از نظر آن‌ها من به گَردِ پای این دخترِ دوست‌داشتنی نمی‌رسیدم...

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آنته کریستا
نویسنده
مترجممحبوبه فهیم کلام
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات102
زبانفارسی
شابک978-600-229-702-0
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
۲۳۰۰۰ ۱۱,۵۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آنته کریستا

یحیی کریمی
۱۴۰۱/۱۱/۱۵
تا حدودی مطالعه کردم
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب آنته کریستا

برای دریافت کتاب آنته کریستا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.