معرفی و دانلود کتاب صوتی آرایش دشمن

عکس جلد کتاب صوتی آرایش دشمن
قیمت:
۵۸,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی آرایش دشمن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی آرایش دشمن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی آرایش دشمن

کتاب صوتی آرایش دشمن اثری از املی نوتومب، نویسنده‌ی پرمخاطب و نام‌آشنای بلژیکی است. نوتومب در این کتاب در قالب مکالمه‌ای طولانی میان دو مسافر که در سالن انتظار فرودگاهی در پاریس در انتظار پرواز به‌ تأخیرافتاده‌ی خود نشسته‌اند، به روایت داستانی جنایت‌بار و مملو از وهم و خیال دست زده است.

درباره‌ی کتاب صوتی آرایش دشمن

روز بیست‌وچهارم ماهِ مارس سال 1999 است. ژروم آنگوست چند دقیقه‌ای هست از اعلانِ بلندگوی فرودگاه فهمیده که پرواز هواپیمای او به بارسلون به‌دلیل نقص فنی برای مدتی نامعلوم به تأخیر افتاده است. کفرش درآمده اما راهی جز تحمل کردن و منتظر ماندن ندارد. از توی وسایلش کتابی بیرون می‌کشد و شروع به خواندن می‌کند تا هم وقت را بکشد و هم به پرواز و هواپیما و سفرش فکر نکند. صدایی مؤدبانه در گوشش می‌پیچد: «سلام آقا.» سرش را بالا می‌گیرد و تلاش می‌کند از روی ادب پاسخی کوتاه به تکستور تِکسل، که ظاهراً بدون آنکه کار مشخصی در فرودگاه داشته باشد، در آن حوالی می‌پلکیده بدهد؛ ناآگاه از این که همین پاسخ بی‌اختیار، بی‌میل و سرسری او، حوادثی جبران‌ناپذیر و عواقبی شوم را برای وی در بر خواهد داشت. گفت‌وگوهای میان ژروم و تکستور از همین‌جاست که آغاز می‌شود و هنرمندی و چیره‌دستی ادیبانه‌ی املی نوتومب (Amélie Nothomb) است که شما را به دنبال کردنِ واژه‌به‌واژه‌ی کتاب صوتی آرایش دشمن (The Enemy's Cosmetique) ترغیب می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب صوتی آرایش دشمن

کتاب صوتی آرایش دشمن روایتِ جنایی و معمایی نامتعارف و کوتاهی است که در قالب مکالمه‌ای طولانی گنجانده شده است؛ طنزی سیاه و رعب‌آور که میان واقعیت و وهم در نوسان است و از تاریکی و اسرار نهانِ به‌ظاهر موجه‌ترین افراد پرده برمی‌دارد. همانند اغلبِ قریب به اتفاق آثار املی نوتومب، در پسِ ساخت و پرداختِ شخصیت‌‌های این داستان نیز، نگاهی روانشناسانه، فلسفی و جامعه‌شناختی وجود دارد. هر شخصیتی نه در همان لحظه‌ی روایت داستان که در گستره‌ی زندگی‌اش مورد واکاوی قرار می‌گیرد و وضعیت کنونی او که در رمان از آن می‌شنویم، تابعی از رخدادهای گذشته‌ی وی است.

امیلی نوتومبِ تجربه‌گرا و ژانرگریز که محدودکردنِ آثارش در چهارچوب‌های خاص و تعریف‌شده به‌دشواری امکان‌پذیر است، به ساخت جهانی تخیلی و فضایی اوهام‌برانگیز که بتواند تصاویری ملموس و عینی را در ذهن مخاطب تداعی کند، بسیار علاقه‌مند است. سبک و سیاق روایت او متنوع است و در ادغامِ عناصر زندگی مدرن با مضامین اساطیری و بازتعریف آن‌ها از نگاه انسان امروزی زبردستیِ ویژه‌ای دارد. نوتومب رمان‌نویسی دیالوگ‌محور است. او در کتاب صوتی آرایش دشمن با پیچش‌های مکالمات میان شخصیت‌های داستانش، مخاطب را در فضای میان درک روایتی واقع‌گرایانه و کنکاشی روانشناختی در نوسان و تعلیق قرار می‌دهد و دلهره‌ای از مواجهه با هراسِ ناشی از ناشناخته‌ها به فکر و جان او می‌افکند و در پایان هم، ضیافتِ رواییِ خود را با پایانی غیرمنتظره به انتها می‌رساند.

تکستور تکسل، پرحرف، سفسطه‌باز و تا حدودی گستاخ است. تکستور که به زعم برخی، نامش از واژه‌ی تکست به معنای متن برآمده است، از همین مهارت حرافی خود بهره می‌گیرد تا ژروم آنگوستِ درون‌گرای گوشه‌گیرِ ظاهراً متشخص و موجه را که علاقه‌ای به مشارکت در گفت‌وگو ندارد، به حرف بکشاند. ژروم در بازی‌های کلامی تکستور گرفتار می‌شود. این تکستور است که راه گریز را بر او می‌بندد و بحث و جدل را به جایی که مطلوب خودش است می‌کشاند. پرسش‌های بی‌وقفه و نفس‌گیر تکستور، ژروم را به اندیشیدن و سپس شرکت در مباحثه سوق می‌دهد و هرچند که با هر جمله‌ای که بیان می‌شود، گره‌ای به کلاف سردرگم و پیچیده‌ی شخصیت‌های داستان اضافه می‌شود اما در مقابل گره‌ای از روایت گشوده می‌گردد.

مرگ و کندوکاو در گذشته را شاید بتوان محوری‌ترین موضوعاتی دانست که گفت‌وگوی این دو شخصیت حولِ محورِ آن‌ها شکل گرفته است. ژروم با شنیدن واژه‌ی مرگ و به‌ یاد آوردن فقدان و فنا، عمیقاً در خود فرو می‌رود و شاید برای معدود لحظاتی، صادقانه درباره‌ی احساساتش لب به اعتراف می‌گشاید؛ اعترافاتی از روی ناباوری که حاکی از درک‌ناپذیری ماهیت مرگ و نیستی برای او است. اما گذشته، دردناک‌ترین زخم‌های التیام‌نیافته‌ی ژروم را تازه می‌کند. طفره رفتن از گذشته و خاطرات آن برای ژروم امکان‌پذیر نیست؛ حداقل نه اینجا و در مقابل تکستوری که مانند یک شکارچی، برای شنیدن تک‌تک واژه‌هایی که از دهانِ ژروم بیرون می‌آید، کمین کرده تا از آن بهانه و ملعبه‌ی دستی برای خود بسازد. املی نوتومب از اعماق وجود انسان‌هایی برای ما می‌گوید که به خطا گمان می‌کنند جنایات و اشتباهاتِ گذشته‌ی آن‌ها با گذشت زمان در همان گذشته دفن شده است.

معرفی و دانلود کتاب صوتی آرایش دشمن

کتاب آرایش دشمن را مارال دیداری به فارسی ترجمه کرده و نشر چشمه آن را به چاپ رسانده است. نسخه‌ی صوتی این کتاب را به همت رادیو گوشه و با خوانش مجید آقاکریمی می‌شنوید.

در نکوداشت کتاب آرایش دشمن

  • در مکالمات پرشتاب کتاب آرایش دشمن، می‌توانید به نهایتِ هنرمندی و مهارت املی نوتومب پی ببرید. او روایت خود را به‌گونه‌ای پیچ‌وتاب می‌دهد که ما را به‌تدریج اما سراسر غرق در هیجان و دلهره، به فضایی که می‌خواهد وارد می‌کند. (لورانس دی مورگر، روزنامه‌نگار و منتقد ادبی)

اقتباس‌های سینمایی از کتاب آرایش دشمن

آرایش دشمن الهام‌بخش آثار نمایشی بسیاری بوده است که از جمله‌ی معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به نمایشنامه‌هایی که توسط گروه‌های تئاتری در بروکسل و شارلوا در سال‌های 2005 و 2006 بر روی صحنه اجرا شده‌اند، اشاره کرد.

از میان آثار سینمایی که با اقتباس از این کتاب ساخته شده‌اند نیز می‌توان به فیلم یک دشمن بی‌نقص، اکران شده در سال 2020 اشاره کرد. این فیلم محصول کشور فرانسه در ژانر درام و ماجراجویی است و کارگردانی آن را کایک میلانو بر عهده داشته است.

معرفی و دانلود کتاب صوتی آرایش دشمن

کتاب صوتی آرایش دشمن برای چه کسانی مناسب است؟

شنیدنِ کتاب صوتی آرایش دشمن برای تمامی علاقه‌مندان ژانرهای معمایی، هیجان‌انگیز و جنایی و همین‌طور مخاطبان و طرفداران آثار فلسفی و روان‌شناختی تجربه‌ای متفاوت و جذاب خواهد بود.

در بخشی از کتاب صوتی آرایش دشمن می‌شنویم

- بیست سال پیش با اون روبه‌رو شدم. هر دو بیست‌ساله بودیم. اولین‌باری بود که جذب دختری شده بودم. قبل از اون فقط درگیر عذاب وجدانم بودم و بس. سرم به کار خودم و دشمنِ درونم گرم بود. در حالی که زجر می‌کشیدم، خودم رو تجزیه و تحلیل می‌کردم. چیزهای عجیب‌وغریب می‌خوردم و تأثیر اون‌ها رو روی بدنم بررسی می‌کردم. تأثیر دنیای بیرون روی زندگی‌ام رفته‌رفته کم‌رنگ‌تر می‌شد. پدربزرگ و مادربزرگم مرده بودند. برام چند فلورین ارث گذاشتند نه‌ به اندازه‌ای که ثروتمند بشم. در حد بخور و نمیری که برای چند سالم کفایت می‌کرد. به‌مرور از جامعه بیشتر فاصله می‌گرفتم. تمام روزهام به مطالعه‌ی آثار پاسکال و جست‌وجوی خوردنی‌های غیرقابل توصیف می‌گذشت.

- اون سه تا گربه چی شدند؟

- مردند و بچه‌ای ازشون به‌جا نموند. تا چند ماه کنسروهای ماهی رو که پدربزرگ و مادربزرگم برای اون‌ها ذخیره کرده بودند، خوردم. وقتی دیگه کنسروی ته کابینت نموند، زمانی که دیگه از هلند خسته شدم، رفتم تا جاهای دیگه رو ببینم. به پاریس نقل‌مکان کردم و در نزیکی پر رویال ساکن شدم.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی
21 دقیقه
قسمت اول
21 دقیقه
قسمت دوم
20 دقیقه
قسمت سوم
20 دقیقه
قسمت چهارم
29 دقیقه
قسمت پنجم
32 دقیقه
قسمت ششم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی آرایش دشمن
نویسنده
مترجممارال دیداری
راویمجید آقاکریمی
ناشر چاپینشر چشمه
ناشر صوتی رادیو گوشه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۲ ساعت و ۲۳ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی آرایش دشمن

رویا +
۱۴۰۲/۱۲/۲۱
مدتها بود که‌ کتاب را خریده بودم اما علاقه‌ای به گوش دادنش نداشتم‌. بعد که با خودم فکر کردم دیدم طرح جلد کتاب هست که باعث می‌شود رغبتی به خواندنش نداشته باشم. خودم را مجبور کردم و شروع کردم به گوش دادن و توجهم را به خودش جلب کرد. پایانشم یک کم اغراق آمیز بود ولی در کل خوب بود.
آیدا رها
۱۴۰۲/۱۲/۵
قبل از خوندن ژانر کتاب رو نمی‌دونستم، به همین دلیل برایم شوکه‌کننده بود، از پایان‌بندیش خوشم امد، در کل کتاب متفاوتی بود، و هنر نمایی راوی هم ستودنی بود.
حبیب صفری اوریمی
۱۴۰۲/۱۲/۲۲
واقعا بینظیر ه. هم در مفهوم کلی کتاب. هم گویش هنرمندان بازخوان کتاب. واقعا حال کردم. واشک شوق از چشمانم جاری شد... سپاسگزارم
معصومه اکرمی
۱۴۰۲/۱۱/۲۱
زیاد جالب نبود درگیری وجدان شخص با خودش که همه ما با انجام دادن کوچک‌ترین کار غیر درست درگیرش میشیم به خاطر همین جالب نبود
ارشیا نوذری
۱۴۰۲/۱۲/۱۶
ترجمه و خوانش خوبه
نوع نگارش هم جالبه ولی خب درکل کمی کلیشه‌ای بود
شبنم بهمن پور
۱۴۰۲/۱۲/۵
مهارت راوی جذابیت داستان رو چند برابر کرده بود.
شکیبا
۱۴۰۳/۱/۲۶
جالب و قابل تامل بود.
مشاهده همه نظرات 7

راهنمای مطالعه کتاب صوتی آرایش دشمن

برای دریافت کتاب صوتی آرایش دشمن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.