معرفی و دانلود کتاب آینه‌ای در برابر خود: رهایی از رنج کودکی؛ چگونه خود را ببینیم و تحلیل کنیم

عکس جلد کتاب آینه‌ای در برابر خود: رهایی از رنج کودکی؛ چگونه خود را ببینیم و تحلیل کنیم
قیمت:
۵۳,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب آینه‌ای در برابر خود و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب آینه‌ای در برابر خود و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب آینه‌ای در برابر خود: رهایی از رنج کودکی؛ چگونه خود را ببینیم و تحلیل کنیم

کتاب آینه‌ای در برابر خود اثری روان‌شناسانه از معصومه وارسته است. او با واکاویِ درونِ انسان‌ها، رفتارهای آن‌ها را در قالب شخصیتِ والد، کودک و بالغ بررسی می‌کند. این کتاب برقراری تعادل را بین سه وجه شخصیتی آموزش داده و برای رسیدن به خودشناسی کمک می‌کند.

درباره‌ی کتاب آینه‌ای در برابر خود

همه‌ی ما انسان‌ها دارای سه وجه شخصیتی درون خود هستیم: والد، بالغ و کودک. معصومه وارسته در کتاب آینه‌ای در برابر خود، به حالات نفسانیِ این سه وجه شخصیتی و روابط انسانی می‌پردازد. هدف او از تألیف این کتاب، شناختِ بهترِ انسان‌ها از خود و برقراری ارتباط بهتر با دیگران است.

کتاب آینه‌ای در برابر خود تمام رفتارها و گفتارهای انسانی را براساس سه الگوی والد، بالغ و کودک تحلیل می‌کند. نویسنده با ریشه‌یابی اعمال انسانی، بهترین الگوی رفتاری را ارائه می‌دهد. مثال‌های ملموس از موقعیت‌های روزمره، مفاهیم روان‌شناسانه‌ی کتاب را ساده و قابل‌فهم می‌کنند.

نویسنده معتقد است ما در بسیاری موقعیت‌ها، رفتار والدین خود را شبیه‌سازی می‌کنیم. زمانی که می‌خواهیم ایمن‌ترین واکنش را نسبت به جهان بیرون از خود نشان دهیم، به رفتارهای آشنایی متوسل می‌شویم که در تمام طول زندگی با آن روبه‌رو بوده‌ایم. تمامی قوانین و بایدها و نبایدها از شخصیت والد نشأت می‌گیرد. تمام هنجارها و معیارهایی که در طول زندگی از والدین و معلمان خود شنیده‌ایم، در این بخش از وجودمان جمع شده و بروز می‌یابد.

معرفی و دانلود کتاب آینه‌ای در برابر خود

حال اگر والدینی کنترل‌گر و منتقد داشته‌ایم، ممکن است دیدگاهی انتقادی نسبت به همه‌چیز اتخاذ کنیم و خودبرتری کاذبی در اعماق وجودمان داشته باشیم. اما دسته‌ی دیگری از والدین وجود دارند که مهربان و حمایتگر هستند، اما آن‌ها نیز با ایفای نقش حمایتی به‌صورت افراطی، فرصت پرورش مهارت را از فرزند سلب می‌کنند. شخصیت والدْ تمایزهای افراد را نادیده می‌گیرد و اغلب بیانیه‌ای کلی صادر می‌کند. او با شریک زندگی خود نیز مانند فرزند رفتار می‌کند و محبت خود را به همسر، در قالب حمایتِ فراطی یا انتقاد و سرکوب (بسته به نوع والد حمایتی یا انتقادی) نشان می‌دهد. درنتیجه هیچ‌گاه برابری و تعادل در زندگی مشترک او شکل نمی‌گیرد. آدم‌ها با قرار گرفتن در ضمیرِ والد احساس امنیت می‌کنند؛ چراکه در دوران کودکی به والدین خود اعتماد زیادی داشتند. حالا نیز با تقلید رفتار آن‌ها خود را از اضطراب می‌رهانند.

بخشِ کودکِ وجود ما از دورانی سرچشمه می‌گیرد که تمام اعمالمان را بی‌واهمه و بدون ترس از قضاوت انجام می‌دادیم. برای کودکْ ارضای نیازهایش در صدر تمام امور دیگر قرار دارد. حال زمانی که ما از دنیای پیرامون پیامی دریافت می‌کنیم، آن را با حس درونمان ترکیب کرده و حسی مختص به خود می‌سازیم که به آن کودک گفته می‌شود.

شاید این‌طور به نظر برسد که ثابت ماندن در شخصیت «بالغ» بهترین نسخه از ما را به نمایش بگذارد، اما طبق نظریات اریک برن، مبدع مدل تحلیل رفتار متقابل، ماندگاری دائمی در «بالغ»، انسان را به کامپیوتری تبدیل می‌کند که فقط در حال پردازش اطلاعات است. او نه می‌تواند در مواقع ضروری با قرار گرفتن در نقش والد، یک پروژه را به انتها برساند و نه می‌تواند در قالب کودک از یک مهمانی لذت ببرد.

مطابقِ آموزه‌های کتاب آینه‌ای در برابر خود، بالغ اگر ناآگاه باشد تحت سلطه‌ و به انقیاد کودک و والد درمی‌آید، اما بالغِ آگاه «والد» و «کودک» خود را می‌شناسد و با در نظر گرفتن نیازهای هردو، تصمیمات مناسبی می‌گیرد. معصومه وارسته در ادامه‌ی کتاب آینه‌ای در برابر خود، به روابط بین انسانی می‌پردازد و انواع رابطه‌های ظاهری و پنهانی را شرح می‌دهد. انتشارات اژداهای آتشین چاپ این اثر را بر عهده داشته است.

کتاب آینه‌ای در برابر خود برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به روان‌شناسی و کشف دنیای درون از مطالعه‌ی کتاب آینه‌ای در برابر خود لذت خواهند برد.

با معصومه وارسته بیشتر آشنا شویم

معصومه وارسته، زاده‌ی سال 1350، نویسنده‌ی کتاب‌های روان‌شناسی است. او تألیف کتاب‌های «مبدأ سخن، منشأ رفتار»، «باران: رهایی از رنج کودکی» و «فرینا: رهایی از رنج کودکی» را در کارنامه‌ی خود دارد. این نویسنده گواهی‌های معتبری از انجمن بین‌المللی تحلیل رفتار متقابل و دانشگاه UWA دریافت کرده است. معصومه وارسته تأسیس کلینیک روان‌شناسی آیین مهر را در کارنامه‌ی فعالیت‌های حرفه‌ای خود دارد.

در بخشی از کتاب آینه‌ای در برابر خود: رهایی از رنج کودکی؛ چگونه خود را ببینیم و تحلیل کنیم می‌خوانیم

«کودک طبیعی» بخشی از احساسات و عواطف ماست که بی‌پرده و بدون خجالتْ خود را بیان می‌کنیم، خود را دوست داریم، از مزه‌ی غذا لذت می‌بریم و اگر غذایی را دوست نداریم آن را پس می‌زنیم. خود را مجبور به انجام دادن کاری نمی‌کنیم، دروغ نمی‌گوییم و همانند یک نوزاد احساساتمان را به زبان می‌آوریم: خوشم نمی‌آد! می‌خوام! می‌ترسم!

نوزاد در مرحله‌ی اول از مکیدن و سپس از دفع لذت می‌برد. او از آغوش مادر، بغل کردن عروسکش و از بوی بالشت لذت می‌برد و درعوض از درد گریزان است؛ تحمل درد را ندارد و گریه می‌کند. نوزاد از ریش پدر که در صورتش فرو می‌رود خوشش نمی‌آید و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد. او از صدای سشوار و جاروبرقی، از جدایی مادر و از افراد جدید و ناآشنا می‌ترسد. این‌ها احساسات یک کودک طبیعی است. او بدون شرط دوست می‌دارد و خودمحور است؛ به این معنا که خودش را محور جهان می‌داند.

«کودک طبیعی» در افراد بزرگ‌سال نیز به همین‌‌گونه عمل می‌کند. بنابراین، «کودک طبیعی» در انسان بزرگسال، رفتار و اخلاق و احساسی است که بدون خجالت عمل می‌کند، از وجود خودش لذت می‌برد، اگر ماشینی به طرفش بیاید می‌ترسد، بدون این‌که فکر کند همراه با موسیقی بالا و پایین می‌پرد، از زیبایی یک گل لذت می‌برد و از تلخی بدش می‌آید. او بی‌نیاز دوست می‌دارد و خودجوش است.

بخشی از «کودک طبیعی» را که خیال‌پردازی می‌کند و داستان می‌سازد، «کودک خلاق» می‌نامیم. «کودک خلاق» اتفاق‌های بیرونی را دریافت می‌کند، سپس با هوش و احساسات خود ترکیب می‌کند و داستانی مطابق ویژگی‌های خودش می‌سازد.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
مقدمه
فصل اول
بخش اول: «والد»
بخش دوم: «کودک»
بخش سوم: «بالغ»
بخش چهارم: مثال‌ها
فصل دوم
بخش اول: رابطه‌ی‌ ظاهری
بخش دوم: رابطه‌ی پنهانی
بخش سوم: مثال‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب آینه‌ای در برابر خود: رهایی از رنج کودکی؛ چگونه خود را ببینیم و تحلیل کنیم
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات اژدهای طلایی
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات216
زبانفارسی
شابک978-622-7950-81-6
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب آینه‌ای در برابر خود

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب آینه‌ای در برابر خود

برای دریافت کتاب آینه‌ای در برابر خود و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.