معرفی و دانلود کتاب امپراتوری اسلامی

عکس جلد کتاب امپراتوری اسلامی
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب امپراتوری اسلامی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب امپراتوری اسلامی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب امپراتوری اسلامی

کتاب امپراتوری اسلامی به قلم فیلیس کورزین، توسعه‌ی این امپراتوری از بیابان‌های خشک شبه‌جزیره‌ی عربستان تا سراسر خاورمیانه و سه قاره‌ی جهان را نشان می‌دهد. نویسنده از منابع مختلفی بهره می‌برد تا دستاوردهای علمی و هنری این امپراتوری درخشان و تأثیر آن بر فرهنگ غرب را نشان دهد.

درباره‌ی کتاب امپراتوری اسلامی

حکومت اسلامی طی یک قرن از محل پیدایش خود در شبه‌جزیره‌ی عربستان به‌صورت چشم‌گیری گسترش پیدا کرد. این امپراتوری در زمان اوج خود از اسپانیا در غرب تا شمال هند در شرق وسعت داشت. اما چگونه امپراتوری اسلامی به این سرعت رشد کرد و به یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های جهان تبدیل شد؟ فیلیس کورزین (Phyllis Corzine) در کتاب امپراتوری اسلامی (The Islamic Empire ) سعی کرده با نگاهی بی‌طرفانه، به این سؤال اساسی پاسخ دهد.

معرفی و دانلود کتاب امپراتوری اسلامی

برای درک تاریخ غنی اسلام، لازم است با رویدادهای تاریخی مرتبط با اسلام آشنا شوید. در فصل اول بررسی می‌شود که چرا خاستگاه دین اسلام، شبه‌جزیره‌ی عربستان است، حضرت محمد (ص) چگونه به پیامبری مبعوث شد و اصول دین اسلام چه چیزهایی بودند. فصل دوم کتاب امپراتوری اسلامی با وفات پیامبر (ص) و خلافت ابوبکر شروع می‌شود. اولین سرزمینی که سپاهیان ابوبکر فتح کردند، سوریه بود. در آن‌ زمان سوریه تحت سلطه‌ی بیزانس بود؛ اما مردم این منطقه فرهنگی عربی داشتند و با مسلمانان مهاجم پیوند محکم‌تری داشتند. بعد از ابوبکر، عمر جانشین او شد و فتوحات مسلمانان را پی گرفت. سپاهیان اسلام به فرماندهی سعد بن ابی‌وقاص عراق و ایران را فتح کردند و به قلمرو اسلامی افزودند.

پیروزی‌های اعراب آن‌چنان چشمگیر بود که مورخان از جمله فیلیس کورزین را به اعجاب وامی‌دارد. در فصل سوم کتاب می‌خوانیم که این امپراتوری آن‌چنان گسترده شده بود که فرمانروایی فقط یک نفر بر آن، ناممکن به نظر می‌رسید. خلفا در سراسر قلمرو اسلامی پادگان‌های نظامی برپا کردند و حکمرانانی برای هر بخش در نظر گرفتند. دوران خلافت عثمان و علی ابن ابی طالب به‌ اختصار در این فصل از کتاب امپراتوری اسلامی توصیف شده. فیلیس کورزین دوره‌ی حکومت سلسله‌ی اموی را از آغاز تا انجام در این فصل تشریح کرده است.

عباسیان طولانی‌ترین دوران خلافت را در امپراتوری اسلامی داشتند و به همین دلیل یک فصل از کتاب، فصل چهارم، به این سلسله‌ اختصاص داده شده است. در این زمان دین اسلام گسترش یافته بود و بسیاری از دانشمندان و متفکران مسلمان، برای شکوفایی دین اسلام می‌کوشیدند. ایرانیان در خلافت عباسیان نقشی به‌سزا داشتند و بسیاری از آداب و رسوم دربار عباسی، برگرفته از حکومت‌های ایران پیش از اسلام به‌ خصوص ساسانیان است. فیلیس کورزین دوره‌ی عباسی را عصر طلایی اسلام می‌داند و در فصل پنجم و ششم کتاب امپراتوری اسلامی، بیشتر به این موضوع می‌پردازد. وضعیت زنان در آن دوره، شکوفایی علومی مانند ریاضیات و نجوم، رشد ادبیات و هنر اسلامی و... از موضوعات بررسی‌شده در این دو فصل هستند.

معرفی و دانلود کتاب امپراتوری اسلامی

در فصل هفتم اندک‌اندک به زوال امپراتوری اسلامی و تقسیم شدن آن نزدیک می‌شوید. امویان، عباسیان، آل بویه، فاطمیان، سلجوقیان و... تنها چند حکومتی بودند که بر بخش‌هایی از قلمرو اسلام فرمانروایی می‌کردند. بخشی از این فصل کتاب امپراتوری اسلامی به جنگ‌های صلیبی اختصاص دارد. به گمان فیلیس کورزین و بسیاری از مورخان دیگر، سقوط بغداد نشانه‌ی پایان امپراتوری اسلامی است. مطالب کتاب هم با این واقعه پایان می‌گیرد.

نقشه‌ها و تصاویر کتاب امپراتوری اسلامی باعث می‌شوند که خواننده مطالب کتاب را بهتر درک کند و با دوره‌های تاریخی بیشتر آشنا شود. یکی از نقاط ضعف کتاب در این است که همه‌ی تاریخ‌ها به میلادی هستند و هیچ‌کدام به هجری قمری تبدیل نشده‌اند. این موضوع برای افرادی که با تقویم هجری قمری خو گرفته‌اند، ممکن است کمی مشکل‌ساز باشد.

انتشارات ققنوس این کتاب فیلیس کورزین را با ترجمه‌ی مهدی حقیقت‌خواه منتشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب امپراتوری اسلامی برای چه کسانی مناسب است؟

کسانی که با تاریخ اسلام آشنایی چندانی ندارند، می‌توانند کتاب امپراتوری اسلامی را برای شروع برگزینند.

در بخشی از کتاب امپراتوری اسلامی می‌خوانیم

زمانى که مسلمانان دانش تمدن‌هاى باستانى را گرد آوردند و ترجمه کردند، روح پرسشگرى و چالش‌طلبى عقاید مطرح در این متون و آزمودن عیار درستى آن‌ها را بدان افزودند. خلیفه مأمون به توسعه علوم نیز علاقه‌مند بود. او رصدخانه‌هایى برپا داشت که در آن دانشوران مسلمان دانش نجومى را که از باستانیان بازیافته بودند، مى‌آزمودند. ریاضیدانان و دانشمندان مسلمان نیز آثار جدیدی پدید آوردند. مسلمانان نظام عددى هندى، شامل مفهوم صفر و ممیز (اعداد اعشارى) را به دنیا معرفى کردند. آن‌ها همچنین نظام شمارشى را پدید آوردند که به اعداد عربى معروف است و از آن پس در سرتاسر دنیا به کار رفت.

یکى از دانشمندان نمونه‌اى که در بیت‌الحکمه کار مى‌کرد محمدبن موسى الخوارزمى بود. او بر پایه‌ی مطالعات هندى‌ها و یونانى‌ها در نجوم، جدول‌هاى نجومى را تهیه کرد که شالوده‌ی پژوهش‌هاى بعدى غربى‌ها قرار گرفت. مهم‌ترین دستاورد خوارزمى در ریاضیات است. اثر مشهور او با عنوان کتاب «جبر و مقابله» شالوده‌ی شاخه‌ی جدیدى در ریاضیات بود. بخشى از عنوان عربى کتاب او الجَبر است که سرانجام به واژه algebra در انگلیسى [ جبر به فارسى] تبدیل شد. خوارزمى، با استفاده از یک ابزار باستانى مربوط به کشتی‌رانى که اعراب بازیافته بودند، کتاب جغرافیایى مهمى به نام صورة‌الارض (تصویر زمین) پدید آورد که نقشه‌هاى منطقه‌اى امپراتورى را در برمى‌گرفت و دقیق‌تر از نقشه‌هاى پیشین بود. این نه تنها به بازرگانان بلکه به دیگر مسافران در گذر از پهنه‌ی امپراتورى اسلامى کمک مى‌کرد.

فهرست مطالب کتاب

رویدادهای مهم در تاریخ امپراتوری اسلامی
پیشگفتار: امپراتورى‌اى که دنیا را تغییر داد
1: پیدایش اسلام
2: برپایى امپراتورى
3: حکمرانى بر یک امپراتورى
4: خلافت عباسیان
5: عصر طلایى اسلام
6: دستاوردهاى فکرى و هنرى عصر طلایى
7: ظهور دودمان‌هاى منطقه‌اى
یادداشت‌ها
براى مطالعه بیش‌تر
آثار مرجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب امپراتوری اسلامی
نویسنده
مترجممهدی حقیقت خواه
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات128
زبانفارسی
شابک978-964-311-681-1
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ اسلام، کتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب امپراتوری اسلامی

ابوالفضل عوض پور
۱۴۰۲/۱۰/۱۹
عالی خیلی خوب بود حتما از این کتاب‌ها بیارین
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب امپراتوری اسلامی

برای دریافت کتاب امپراتوری اسلامی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.