معرفی و دانلود کتاب انقلاب فرانسه

عکس جلد کتاب انقلاب فرانسه
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب انقلاب فرانسه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب انقلاب فرانسه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب انقلاب فرانسه

فیلیس کورزین، نویسنده‌ی کتاب انقلاب فرانسه، داستان یک واقعه‌ی مهم تاریخی را با زبانی ساده و مختصر بیان می‌کند. بعضی از افراد فکر می‌کنند انقلاب در یک روز اتفاق می‌افتد؛ درحالی‌که انقلاب فرایندی است که در آن تحولات عمیق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی رخ می‌دهد. یکی از انقلاب‌های مهم که نه‌تنها بر کشور فرانسه، بلکه بر سراسر اروپا تأثیر داشت، انقلاب کبیر فرانسه بود.

درباره‌ی کتاب انقلاب فرانسه

جمعیتی را تصور کنید که سر بریده‌ی شاه پیشینشان را می‌بینند و یک‌صدا فریاد می‌زنند: «زنده باد جمهوری!» این جمعیت همان‌هایی هستند که در روز 14 ژوئیه‌ی 1789 به سوی قلعه‌ی مشهور باستیل رفتند و آن‌جا را به تسخیر درآوردند. همان کسانی که به شعار «آزادی، برابری و برادری» دل بسته بودند و فکر می‌کردند با نابود کردن سلطنت و برپایی جمهوری، همه چیز را عوض می‌کنند. انقلاب فرانسه یکی از شگفت‌انگیزترین و هیجان‌انگیزترین اتفاقات تاریخ به حساب می‌آید. افکار عمومی بعد از انقلاب فرانسه، دگرگون شد. آن‌ها متوجه شدند که می‌توانند در سرنوشت ملتشان مشارکت داشته باشند و حکومتی دموکراتیک به وجود آورند. بنابراین مطالعه درباره‌ی این انقلاب بزرگ، می‌تواند همه را نسبت به امور سیاسی و تاریخی آگاه‌تر کند. فیلیس کورزین (Phyllis Corzine) کتاب انقلاب فرانسه (The French Revolution) را با هدف آگاهی بیشتر مردم به نگارش درآورده است.

معرفی و دانلود کتاب انقلاب فرانسه

شاید بتوان مشکلات اقتصادی و اختلاف طبقاتی را مهم‌ترین دلایل انقلاب فرانسه دانست. کشور فرانسه در سال 1789 کشوری نابرابر بود که در آن سه طبقه‌ی مهم وجود داشت: طبقه‌ی روحانیون، طبقه‌ی اشراف و طبقه‌ی سوم یا عوام. میلیون‌ها نفر از مردم در طبقه‌ی سوم قرار می‌‌گرفتند و هر روز شاهد افزایش تبعیض میان اشراف و عوام بودند. لوئی چهاردهم از مردم عوام مالیاتی سنگین می‌گرفت و اشراف را از مالیات معاف کرده بود. جانشین او، لوئی پانزدهم، هیچ اهمیتی برای آینده قائل نبود و به خوش‌گذرانی خود فکر می‌کرد. شاید بتوان ادعا کرد لوئی شانزدهم قربانی اشتباهات پدر و پدربزرگش بود. در فصل اول کتاب انقلاب فرانسه، فیلیس کورزین این دو عامل را تشریح می‌کند.

لوئی شانزدهم پادشاهی بود که به مردم علاقه داشت و می‌خواست آن‌ها نیز او را دوست بدارند. او در طول دوران سلطنتنش چندین بار وزیر دارایی را تغییر داد؛ اما هیچ چیز عوض نشد. مشکل اصلی این بود: افرادی که مردم دوستشان داشتند، اشراف را به خشم می‌آوردند و اشخاص موردقبول درباریان و اشراف، نفرت مردم را برمی‌انگیختند. پارلمان و مجلس بزرگان با تصمیمات وزیر دارایی مخالفت می‌کردند و خزانه روزبه‌روز تهی‌تر می‌شد. در بهار سال 1789 بود که طوفان شروع شد. فصل دوم کتاب انقلاب فرانسه درباره‌ی جرقه‌های آغاز انقلاب کبیر است.

در ماه مه 1789، نمایندگان مجلس عمومی طبقاتی، که هر طبقه در آن نمایندگانی داشت، در کاخ بزرگ ورسای جمع شدند. فیلیس کورزین عقیده دارد که این اتفاقی بزرگ به حساب می‌آمد؛ زیرا نشان می‌داد که لوئی شانزدهم نمایندگی مردم عامه را نیز پذیرفته بود. روحانیان و اشراف در تالار جداگانه‌ای تشکیل جلسه دادند و این کار نمایندگان طبقه‌ی سوم را خشمگین ساخت. درنهایت نمایندگان طبقات سوم تصمیم گرفتند مجلسی جداگانه با نام مجلس ملی تشکیل دهند و در مقابل شاه، اشراف و روحانیت قد علم کنند. داستان این شورش که سرآغاز انقلاب فرانسه بود، در فصل سوم کتاب انقلاب فرانسه آمده است.

در این اثنا یک نفر بود که سرنوشت انقلاب را به سمت‌وسویی دیگر برد: کامی دمولن. او مردم را تحریک کرد که به قلعه‌ی باستیل حمله کنند و انقلاب خود را به مرحله‌ای دیگر ببرند. مردم می‌خواستند که شاه دستور برکناری ژاک نکر، وزیر دارایی را لغو کند. شاه نیز بعد از سقوط باستیل عقب‌نشینی کرد و مقام وزارت دارایی را به نکر بازگرداند. دوران «ترس بزرگ» یکی از دوره‌های پرآشوب فرانسه است که همراه با داستان تسخیر قلعه‌ی باستیل و تصویب اعلامیه‌ی حقوق بشر، وقایع آن را در فصل چهارم کتاب انقلاب فرانسه می‌خوانید.

بعد از به بار نشستن انقلاب فرانسه، مردم و گروه‌های سیاسی دست به اصلاحات زدند. لوئی شانزدهم همچنان مقام متزلزل سلطنت را حفظ کرده بود؛ اما بعد از تصویب قانون «تنظیمات مدنی روحانیت»، به این نتیجه رسید که باید کشور را ترک کند. فصل پنجم کتاب درباره‌ی قوانین جدید مجلس ملی و فرار ناموفق شاه و خانواده‌اش است. با وجود این ماجراها، مردم هنوز هم به شاه علاقه داشتند. در فصل ششم کتاب انقلاب فرانسه می‌خوانید که چگونه افرادی موفق شدند به سلطنت پایان دهند. فیلیس کورزین فصل هفتم را به داستان اعدام لوئی شانزدهم و دعوای بین احزاب سیاسی اختصاص داده است. او در فصل هشتم داستان آغاز حکومت وحشت را روایت می‌کند. زمانی که روبسپیر زمام امور را در دست می‌گیرد و بسیاری از افراد را به کام مرگ با تیغه‌ی گیوتین می‌فرستد. و سرانجام، بعد از تمام این کشمکش‌ها، ناپلئون بناپارت وارد می‌شود و به دیکتاتور نظامی جدید فرانسه بدل می‌گردد.

معرفی و دانلود کتاب انقلاب فرانسه

انتشارات ققنوس کتاب انقلاب فرانسه را در مجموعه‌ی جذاب تاریخ جهان به چاپ درآورده. مهدی حقیقت‌خواه وظیفه‌ی ترجمه‌ی این کتاب فیلیس کورزین را بر عهده داشته است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب انقلاب فرانسه برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به تاریخ فرانسه مخاطبان اصلی کتاب انقلاب فرانسه هستند.

در بخشی از کتاب انقلاب فرانسه می‌خوانیم

درست در همان زمان که لافایت پاریس را ترک کرد، زنان داشتند به تالار مجلس سرازیر مى‌شدند تا نان مطالبه کنند. با ورود زنان پرهیاهو، کار مجلس دچار وقفه شد. زنان جایگاه تماشاگران را اشغال کردند، جوراب‌ها و دامن‌هاى خیس خود را از نرده‌ها آویختند تا خشک شود، الفاظ رکیک به کار بردند، سَرِ نمایندگان داد کشیدند و خواستار نان شدند. سرانجام مجلس پیشنهاد کرد نمایندگانِ زنان را به حضور شاه بفرستد. شاه از سَر لطف زنان را به حضور پذیرفت و آن‌ها مقصود خود را شرح دادند. شاه با روى خوش بى‌درنگ پاسخ داد: «از احساس من خبر دارید. دستور خواهم داد تمام نانى را که در ورساى وجود دارد جمع کنند و به شما بدهند.»

کمى پیش از نیمه‌شب، لافایت و بیست هزار گارد ملى، خسته و کوفته و آغشته به گلِ و لاى به ورساى رسیدند. او بى‌درنگ به ملاقات شاه رفت و توضیح داد که آمده است تا شاه را به پاریس ببرد. شاه، پس از آن که لافایت قول داد سربازانش از خانواده سلطنتى حفاظت کنند، پذیرفت که تا فردا در این مورد تصمیم بگیرد. درست پیش از طلوع، جمعى از زنان از دروازه‌اى که باز مانده بود وارد کاخ شدند و مصمم بودند ملکه را پیدا کنند و به قتل برسانند. نگهبانان ملکه کوشیدند جلوى آن‌ها را بگیرند، اما زورشان نرسید.

فهرست مطالب کتاب

رویدادهاى مهم در تاریخ انقلاب فرانسه
پیشگفتار: بهترین دوران، بدترین دوران
1: ریشه‌هاى انقلاب
2: طوفانى در راه
3: آغاز انقلاب
4: باستیل و تابستان خشونت‌آمیز
5: ایجاد ملّتى جدید
6: جنگ پُردامنه و انقلاب تازه
7: پایان سلطنت، آغاز دوره وحشت
8: حکومت وحشت
9: سال‌هاى پایانى
پسگفتار: میراث انقلاب
یادداشت‌ها
براى مطالعه بیش‌تر
آثار مرجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب انقلاب فرانسه
نویسنده
مترجممهدی حقیقت خواه
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات160
زبانفارسی
شابک978-964-311-579-1
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب انقلاب فرانسه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب انقلاب فرانسه

برای دریافت کتاب انقلاب فرانسه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.