معرفی و دانلود کتاب امپراتوری عثمانی

عکس جلد کتاب امپراتوری عثمانی
قیمت:
۸۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب امپراتوری عثمانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب امپراتوری عثمانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب امپراتوری عثمانی

کتاب امپراتوری عثمانی، اثری تاریخی است که توسط مهرداد کیا به تألیف رسیده. او در این کتاب، تاریخ سیاسی امپراتوری عثمانی را از نخستین روزهای شکل‌گیری در اواخر قرن سیزدهم تا واپسین روزهای حیاتش و اعلام وجود نظام جمهوری ترکیه در سال 1923 بررسی می‌کند و با تکیه بر اسناد تاریخی مختلف نگاهی دقیق بر فرازونشیب‌های این امپراتوری بزرگ می‌اندازد.

درباره‌ی کتاب امپراتوری عثمانی

آخرین سال‌های قرن سیزدهم بود که جوانی به نام عثمان در یک امیرنشین واقع در آناتولی، یک قدرت محلی تشکیل می‌دهد و داستان امپراتوری عثمانی را آغاز می‌کند. این اتفاق در پی تضعیف امپراتوری بیزانس رخ داد. در دوران ضعف بیزانس، جنگجویان ماهر عثمانی شمشیرزنان سرزمین‌های مختلف امپراتوری بیزانس را فتح کردند و در نهایت در سال 1453 پایتخت آن امپراتوری بزرگ را به تصرف درآوردند و امپراتوری بزرگ دیگری را بنیان گذاشتند. امپراتوری‌ای که از اواخر قرن سیزدهم تا اوایل قرن بیستم، حدود شش قرن تاریخ جهان را از آن خود کرد، از جنوب شرقی اروپا تا غرب آسیا و شمال آفریقا وسعت یافت و یکی از مهم‌ترین امپراتوری‌های تاریخ شد. مهرداد کیا، از اساتید تاریخ خاورمیانه و آسیای مرکزی، در کتاب امپراتوری عثمانی با مرور اسناد تاریخی گوناگون مطالعه‌ای دقیق از تاریخ این امپراتوری بزرگ ارائه می‌دهد و دریچه‌ای را به روی پیشینه‌ی تاریخی خاورمیانه‌ی امروز می‌گشاید.

اسناد به کار رفته در کتاب امپراتوری عثمانی دو دسته دارند. دسته‌ی اول اسناد تاریخی و رسمی عثمانیان است و دسته‌ی دوم گزارش‌های سیاستمداران، نمایندگان و کتاب‌ها و مقالاتی که سیاستمداران، جهانگردان، مبلغان مذهبی و اشخاصی از این دست به زبان‌های مختلف نوشته‌اند. در این کتاب یک سالشمار میلادی از وقایع تاریخی عثمانی طراحی شده است تا مرور خلاصه‌ای بر تاریخ کشور ترکیه داشته باشید و شما را در رابطه با رویدادها بهتر راهنمایی کند.

معرفی و دانلود کتاب امپراتوری عثمانی

توجه فصل اول کتاب امپراتوری عثمانی به ساختار سیاسی و نهادهای امپراتوری عثمانی است و باقی فصل‌ها به صورت کرونولوژیک به دوره‌های مختلف آن می‌پردازند. نویسنده تاریخ عثمانی را در هفت دوره طبقه‌بندی کرده است. هر فصل یک دوره از این تاریخ را در برمی‌گیرد. دوره‌ی اول از بنیانگذاری دولت عثمانی در آخرین سال‌های قرن سیزدهم شروع می‌شود و با شکست سلطان چهارم عثمانی، بایزید اول، از تیمور در سال 1402 به اتمام می‌رسد. دوره‌ی دوم 9 سال بعد، با احیای حکومت عثمانی در سال 1413 توسط سلطان محمد اول شروع شده و با سلطنت سلطان سلیمان محتشم به دوران طلایی این سلسله می‌رسد. در سال 1566 دوره‌ی سوم، یعنی دوران انحطاط امپراتوری عثمانی با سلطنت سلیم دوم به وقوع می‌پیوندد و با سلطنت مراد پنجم خاتمه می‌یابد. دوره‌ی چهارم که یکصد و پنجاه سال به طول انجامید، شکست عثمانی از اروپا را با خود به همراه داشت و با امضای قرارداد کوچک قینارجه در سال 1774 به اتمام رسید. پنجمین دوره‌ی امپراتوری عثمانی با سلطنت سلیم سوم به دوران اصلاحات و پدیدار شدن اولین جنبش‌های ملی‌گرایانه ورود می‌کند. این اصلاحات در دوره‌ی ششم صورت جدیدی به خود می‌گیرد و با انقلاب ترکان جوان به اوج خود می‌رسد. در نهایت، فصل آخر کتاب به قرن بیستم وارد می‌شود و داستان فروپاشی این امپراتوری عظیم در پی شکست خوردن در جنگ جهانی اول و قطعه‌قطعه شدن آن توسط قدرت‌های اروپایی را بیان می‌کند.

کتاب امپراتوری عثمانی را علی کاتبی به فارسی برگردانده و انتشارات علمی و فرهنگی در دسترس خوانندگان فارسی‌زبان قرار داده است.

در نکوداشت کتاب امپراتوری عثمانی

  • مهرداد کیا در این اثر مطالعه‌ای مقدماتی از تاریخ سیاسی امپراتوری عثمانی در سده‌ی آخر قرن سیزدهم تا ظهور جمهوری ترکیه ارائه می‌دهد. (Reference & Research Book News)

کتاب امپراتوری عثمانی برای چه کسانی مناسب است؟

کسانی که به مطالعه‌ی تاریخ جهان، به ویژه تاریخ خاورمیانه علاقه دارند، این کتاب را از دست ندهند.

در بخشی از کتاب امپراتوری عثمانی می‌خوانیم

جبهۀ دیگر بریتانیا نیز، که در جنوب عراق پیشروی می‌کرد، با مقاومت دور از انتظاری روبه‌رو شد. بریتانیایی‌ها، چون کوشش‌های نظامیشان دچار وقفۀ غیرمنتظره ای شد، به سیاست موذیانه‌تری که ایجاد شورش داخلی در میان اتباع عرب سلطان بود، روی آوردند. در این میان، دو رهبر عرب سرآمد شدند: نخست، عبدالعزیز ابن سَعود که ارباب ناحیۀ نجد در مرکز عربستان بود. ابن سعود، در مقام حمایتگر اصلی مذهب وهابی، می‌توانست قبایل مرکز و شرق عربستان را علیه دولت عثمانی متحد سازد. اما انگلیس با رهبر جاه‌طلب دیگری به نام حسین، شریف مکه، متحد شد. او که خود را مستقیماً از خاندان حضرت رسول(ص) می‌خواند، با دو پسرش، فیصل و عبدالله، رؤیای ایجاد ولایات متحد عرب، از ولایات عرب عثمانی در خاورمیانه، را در سر می‌پروراند. در مذاکرات میان حسین و مأمور بلند‌پایۀ انگلیس، سِر هنری مک‌ماهون به حسین و خاندانش قول سرنوشت‌سازی داد به این مضمون که اگر شورشی بر ضد امپراتوری عثمانی بر پا کنند، بریتانیا در پایان جنگ جهانی اول از تأسیس پادشاهی مستقل عرب به حاکمیت آنان، حمایت خواهد کرد (← سند شمارۀ 4). چیزی که شریف حسین و پسرانش نمی‌دانستند این بود که انگلیسیان با متحد اصلی خود در اروپا، فرانسه، نیز دربارۀ ولایات عرب عثمانی وارد مذاکره شده بودند. در این مذاکرات، سر مارک سایکس، نمایندۀ حکومت انگلیس و همتای فرانسوی‌اش، شارل فرانسوا پیکو، ولایات عرب عثمانی را به دو منطقۀ نفوذ تقسیم کردند. به موجب سندی که به قرارداد سایکس پیکو شناخته شد (16 مه 1916)، بریتانیا وعدۀ شام بزرگ را، که شامل کشور امروزی لبنان و ولایت موصل در شمال عراق امروزی بود، به فرانسه داد. در مقابل، بریتانیا حق سلطه بر ولایات بغداد و بصره و اراضی مجاور آن را به دست آورد که تا شهرهای مدیترانه‌ای عکا و یافا گسترده بود و شامل سرزمین مقدس، به تعریف نادقیق، یا فلسطین می‌شد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار مجموعه بر چاپ متن اصلی
مقدمه
سپاسگزاری
اشاره‌ای به تلفظ، نویسه‌گردانی و املا
سال‌ شمار [میلادی] رویدادهای تاریخ عثمانی
سلاطین امپراتوری عثمانی
فصل اول: مرور اجمالی تاریخی
فصل دوم: بنیادگذاران امپراتوری
فصل سوم: اوج قدرت عثمانی
فصل چهارم: انحطاط امپراتوری
فصل پنجم: اصلاحات سنتی و تجزیۀ ارضی
فصل ششم: جهان‌خواری (امپریالیسم) اروپایی و سوق دادن امپراتوری به سوی اصلاحات
فصل هفتم: از تنظیمات تا نوین ‌سازی خودکامانه
فصل هشتم: انقلاب ترکان جوان و سقوط امپراتوری عثمانی
تصویرها و نقشه ها
زندگینامه ‌ها
اسناد اصلی
واژه‌نامۀ گزیدۀ اصطلاحات
کتابشناسی توضیحی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب امپراتوری عثمانی
نویسنده
مترجمعلی کاتبی
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات331
زبانفارسی
شابک978-600-436-968-8
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب امپراتوری عثمانی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب امپراتوری عثمانی

برای دریافت کتاب امپراتوری عثمانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.