معرفی و دانلود کتاب زندگی روزانه در امپراتوری عثمانی

عکس جلد کتاب زندگی روزانه در امپراتوری عثمانی
قیمت:
۱۲۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زندگی روزانه در امپراتوری عثمانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زندگی روزانه در امپراتوری عثمانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زندگی روزانه در امپراتوری عثمانی

کتاب زندگی روزانه در امپراتوری عثمانی به قلم مهرداد کیا، تاریخ‌دان و نویسنده‌ی ایرانی، نوشته شده است. این کتاب به جنبه‌های مختلف زندگی روزمره‌ی مردم در طول ششصد سال حکومت امپراتوری عثمانی، از پایان قرن سیزدهم تا ابتدای قرن بیستم، می‌پردازد و درک تاریخی جامعی از وضعیت اجتماعی و فرهنگی آن دوران به شما ارائه می‌دهد.

درباره‌ی کتاب زندگی روزانه در امپراتوری عثمانی

مطالعه‌ی تاریخ اگر به وقایع پادشاهان و روابط میان کشورها محدود بماند، درک ناقصی به دست می‌دهد. شرایط اجتماعی و اقتصادی و زندگی روزانه‌ی مردم، بخش مهمی از تاریخ محسوب می‌شود که اغلب از قلم می‌افتد. مهرداد کیا (Mehrdad Kia) تاریخدان حوزه‌ی خاورمیانه و آسیای مرکزی، در کتاب زندگی روزانه در امپراتوری عثمانی (Daily Life in the Ottoman Empire) این بار به بررسی همین حوزه می‌پردازد و ابعاد مختلف زندگی روزمره ذیل امپراتوری بزرگ عثمانی را روشن می‌کند.

امپراتوری عثمانی یکی از مهم‌ترین امپراتوری‌های تاریخ است که تأثیرات مهمی بر فرهنگ جهان و به ویژه خاورمیانه بر جای گذاشت. این امپراتوری حدود ششصد سال به طول انجامید و در سه قاره‌ی اروپا، آسیا و آفریقا وسعت یافت. جمعیت آن شامل ارمنیان، کردها، ترک‌ها، مجارها، یونانی‌ها و قومیت‌ها و ملیت‌های دیگر بود و مذاهب گوناگون از جمله اسلام، مسیحیت و یهودیت را نیز در بر می‌گرفت. این تفاوت‌های قومی، زبانی و دینی، به تنوع گسترده‌ی فرهنگی می‌انجامد که در گذر قرن‌ها دگرگونی بسیاری یافت. در قرن هجده و نوزده، با وسعت یافتن ماجراجویی‌های سیاسی و اقتصادی اروپائیان، دگرگونی ساختارهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی امپراتوری عثمانی شدت گرفت و به اصلاحات بسیاری انجامید.

معرفی و دانلود کتاب زندگی روزانه در امپراتوری عثمانی

کتاب زندگی روزانه در امپراتوری عثمانی در سیزده فصل نوشته شده است. در فصل اول سیر کلی تاریخ امپراتوری عثمانی به صورت مختصر مورد اشاره قرار می‌گیرد. فصل دوم به تأثیرات سلاطین و دربار بر زندگی روزمره‌ی مردم می‌پردازد. در فصل سوم با نخبگان امپراتوری عثمانی و ساختار طبقاتی جامعه‌ آشنا می‌شوید که عبارت است از بازرگانان، صنعتگران و کشاورزان. فصل چهارم نگاهی گذرا به ساختار اقتصادی شهرها، نقش و وظایف اصناف مختلف و زندگی روزمره‌ی روستاییان و کشاورزان می‌اندازد. فصل پنجم به بررسی نظام ملت و تقسیم‌بندی مذهبی مسلمانان، مسیحیان، یهودیان و ارمنیان می‌پردازد. فصل ششم بر روی اسلام و تأثیرات آن بر نهادهای مختلف و وجوه گوناگون زندگی روزمره‌ی مردم امپراتوری عثمانی تمرکز می‌کند. فصل هفتم قوانین و حقوق اسلامی و آموزش و پرورش دینی را مورد تحلیل قرار می‌دهد. فصل هشتم به سراغ طریقت‌های عرفانی و صوفیان محبوب در حکومت عثمانی می‌رود که در دوره‌هایی با حکومت به تخاصم برمی‌خاستند. فصل نهم آداب و رسوم ازدواج و روابط میان زن و مرد را مورد توجه قرار می‌دهد و فصل دهم به جنسیت، خانواده و رسوم مختلف فرزندپروری می‌پردازد. در فصل یازدهم مبحث آشپزی و سنت‌های غذایی متنوع عنوان می‌شود. فصل دوازدهم ورزش‌های پرطرفدار و رایج را مطرح می‌کند و فصل آخر، فصل سیزدهم، به خرافات رایج، ترس‌های جمعی و مسائل پیرامون مرگ، بیماری و روش‌های سنتی درمان می‌پردازد.

ناگفته نماند که یک گاه‌شمار میلادی از رخدادهای شش قرن حکومت عثمانی در کتاب زندگی روزانه در امپراتوری عثمانی طراحی شده است تا تاریخ این امپراتوری را به طور خلاصه از نظر بگذرانید. در هر فصل عکس‌های واقعی به همراه نقاشی‌هایی از دوران‌های مختلف نیز آورده شده که تصور بهتری به شما می‌دهد.

کتاب زندگی روزانه در امپراتوری عثمانی را علی کاتبی به فارسی ترجمه کرده و انتشارات علمی و فرهنگی در اختیار خوانندگان فارسی‌زبان قرار داده است.

کتاب زندگی روزانه در امپراتوری عثمانی مناسب چه کسانی است؟

اگر به مطالعه‌ی تاریخ جهان، به ویژه تاریخ خاورمیانه و کشورهای همسایه علاقه دارید، این کتاب را از دست ندهید.

در بخشی از کتاب زندگی روزانه در امپراتوری عثمانی می‌خوانیم

حقوق‌دانان عثمانی «زن و شوهر را دارای حقوق متقابل، در برابر حقوق متقارن، می‌دانستند». از این دیدگاه، شوهر وظیفه داشت حامی همسر خود باشد. مرد مسئولیت تام داشت که تأمین مخارج زندگی خانوادگی و همچنین هزینه‌های شخصی همسرش را به عهده بگیرد. در نتیجه، زن نیز در مقابل، موظف به اطاعت از شوهر بود. «شوهر، با منع کردن زنش از ترک خانه (جز برای دیدار خانواده‌اش) می‌توانست آزادی آمد و شد او را محدود سازد، و یا اصرار کند که در مسافرت همراهی‌اش کند».

دختران عثمانی «به محض این‌که به حد بلوغ می‌رسیدند»، اتباع تمام‌عیار دولت به شمار می‌آمدند؛ و حتی پس از ازدواج، حق نظارت بر اموال خود را حفظ می‌کردند . «زنان معمولی، مانند زنان طبقۀ ممتاز، نه تنها صاحب اموال منقول و غیرمنقول قابل توجهی می‌شدند، بلکه علاقه نیز داشتند که دارای حقوق مالکیت باشند». «آن‌ها قرارداد می‌بستند و فسخ می‌کردند، دارایی خود را می‌فروختند، به ارث می‌گذاشتند، به اجاره یا سرقفلی می‌دادند و یا سرمایه‌گذاری می‌کردند؛ و شمار چنین زنانی بسیار زیاد بود». زنان می‌توانستند در محکمۀ شرع، نزد قاضی، پروندۀ شکایت تشکیل دهند، و بسیاری از آن‌ها می‌توانستند به تنهایی و بدون همراهی یک خویشاوند مرد، در محکمه حاضر شوند. گاهی اوقات، زنان توانگر که از خویشاوندان و شوهر خود، زمین و وجه نقد به ارث برده بودند، در کارهای بازرگانی مخاطره‌آمیز سرمایه‌گذاری می‌کردند و سرمایه‌داران موفقی از آب درمی‌آمدند . در واقع، سوابق دادگاهی از اوایل و اواخر عثمانی نشان می‌دهد که زنان شغل‌های پررونق با ارزش سرمایه‌گذاری قابل ملاحظه داشته‌اند. اما از آنجایی که در برابر اعتقادات و عرف سنتی، آسیب‌پذیر بودند، اجازه نداشتند امور بازرگانی خود را شخصاً اداره کنند. و لذا، سرمایه‌گذاران زن نمی‌توانستند در کاروان‌هایی که به قصد سرمایه‌گذاری راهی کرده بودند، شرکت نمایند؛ اگرچه می‌توانستند کارهای بازرگانی خود را به دست نمایندگان و افراد مردی که استخدام کرده بودند، اداره کنند.

فهرست مطالب کتاب

اشاره‌ای به تلفظ، نویسه‌گردانی و املا
پیش ‌گفتار
گاه ‌شمار
فصل اول: نمای کلّی تاریخی
پایه‌گذاران دولت عثمانی
اوج قدرت عثمانی
رقابت نظامی ایران
وزیران خاندان کوپریلی
شکست‌های نظامی در اروپا و از میان رفتن خودباوری
رویارویی پادشاهی هابسبورگ و روسیه
دورۀ لاله
تهدید از سوی روسیه
اصلاحات دولتی
ظهور ملی‌گرایی (ناسیونالیسم) در نواحی بالکان
هماوردجویی (چالش) مصر
تنظیمات
مشروطیت عثمانی
فروپاشی امپراتوری در نواحی بالکان
عبدالحمید دوم
ترکان جوان قدرت را به دست می‌گیرند
شکست در جنگ جهانی اول و سقوط امپراتوری
فصل دوم: سلطان و کاخ (دربار)
کاخ
حرم
خواجه‌های حرم
خدمتگزاران کاخ و اتاق‌های سلطنتی
سلطان در میان مردم
فصل سوم: اداره کردن امپراتوری
دِوْشیرمه
ینی‌چریان
ادارۀ امور ولایات (شهرستان‌ها)
سپاهی‌ها و تیمار
فصل چهارم: شهرها، شهرهای کوچک، و روستاها: بازرگانان، پیشه‌ وران، و کشاورزان
محله‌ها
فتح استانبول و ترویج شهرنشینی
وقف‌ها (موقوفات)
بازار و بدستان‌ها
بازرگانان و صنف‌ها
بازرگانان
اصناف
احتساب و محتسب
گرمابه‌ها
خان‌ها
کشاورزان
خانه‌سازی
افزارهای کشاورزی و خانوادۀ روستایی
دین و تعلیم و تربیت
فصل پنجم: جماعت ‌های دینی
مسیحیان
ملت مسیحی ارتدوکس
کلیسای ارتدوکس صربی
کلیسای ارتدوکس بلغاری
ملت ارمنی
ملت یهودی
فصل ششم: مسلمانان
ستون‌های پنجگانۀ اسلام
اعلام عقیده (شهادتین)
نماز
زکات
روزه‌داری
رمضان بایرامی
حج
عید قربان
شب‌های مبارک
فصل هفتم: حقوق و آموزش و پرورش اسلامی
علما
آموزش و پرورش دینی
آموزش دختران و زنان
اعتقادات سنتی و خرافات
فصل هشتم: طریقت‌های صوفیانه و فرهنگ مردمی
بکتاشیان
مولویان
نقشبندیان
نقّالی
فصل نهم: معاشرت پیش از ازدواج، و ازدواج
ازدواج از پیش تعیین‌شده
مهر
نامزدی و عروسی
عروسی مردمان فقیر
حقوق قانونی زنان پس از ازدواج
چندزنی
فصل دهم: جنسیت و خانواده
روسپیگری
تولد
تولدهای سلطنتی
پرورش کودک
ختنه
جامه، حجاب و جدایی
طلاق
فصل یازدهم: خوردن، آشامیدن، صرف دخانیات، و جشن‌ها
آشپزی روزانه در کاخ
پخت‌وپز طبقۀ ممتاز
غذای ثروتمندان و قدرتمندان
غذا و خوردن آن، در جمع تهیدستان
تفریحات نوشیدن و صرف دخانیات
قهوه
شراب
توتون و تنباکو
تریاک
فصل دوازدهم: بازی ‌ها و ورزش ‌های رایج
جرید
تیراندازی
کشتی‌گیری
فصل سیزدهم: بیماری، مرگ، و [مراسم] احتضار و مردن
درمان سنتی
منابع برگزیده
وب‌سایت‌ها
یادداشت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زندگی روزانه در امپراتوری عثمانی
نویسنده
مترجمعلی کاتبی
ناشر چاپیانتشارات علمی و فرهنگی
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات430
زبانفارسی
شابک978-600-436-984-8
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب زندگی روزانه در امپراتوری عثمانی

برای دریافت کتاب زندگی روزانه در امپراتوری عثمانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.