معرفی و دانلود کتاب انقلاب صنعتی

عکس جلد کتاب انقلاب صنعتی
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب انقلاب صنعتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب انقلاب صنعتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب انقلاب صنعتی

کتاب انقلاب صنعتی تاریخچه‌ی دورانی را روایت می‌کند که جهان امروز بسیار مدیون آن است. جیمز آ. کوریک در این کتاب سیر تحول صنایع را در کشورهای اروپایی و کشور آمریکا بررسی می‌کند، مهم‌ترین فناوری‌های مرتبط با انقلاب صنعتی را معرفی می‌نماید و به تأثیر این پدیده در جامعه‌‌ی جهانی می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب انقلاب صنعتی

یک لحظه تصور کنید که زندگی در 400 سال گذشته چگونه بوده است؟ مردمی که با چهارپایان و درشکه به سفر می‌رفتند، انرژی موردنیازشان را از طریق سوختن چوب یا نهایتاً عناصر طبیعی مانند باد و آب تأمین می‌کردند، برای هم نامه می‌فرستادند، بر اثر بیماری‌هایی چون طاعون و وبا جان خود را از دست می‌دادند و... . زندگی ما در این زمان، مدیون تحولاتی است که از سال 1700 میلادی آغاز شد. تحولاتی که هم زندگی شما را رشد دادند و هم طبیعت را تا حدودی نابود کردند. کتاب انقلاب صنعتی (The Industrial Revolution)، تاریخچه‌ی مختصری در باب این دوره است.

جیمز آ. کوریک (James A. Corrick) که کتاب‌های تاریخی زیادی را به نگارش درآورده است، در این کتاب هم به شیوه‌ی همیشگی خودش سعی دارد با توضیحات مختصر، عکس‌ها و داستان‌های جذاب، انقلاب صنعتی را به خوانندگان بشناساند. البته او معتقد است که شاید نتوان از کلمه‌ی انقلاب برای این دوره از تاریخ استفاده کرد؛ زیرا اولاً تغییرات به‌وجودآمده غالباً تدریجی بود و چند دهه به طول انجامید. ثانیاً این تحولات فقط مختص صنعت نبود و همه‌ی وجوه زندگی را تحت‌تأثیر قرار دارد. به‌هرحال، رواج این اصطلاح به‌حدی است که کوریک از این موارد چشم‌پوشی کرد و کتاب انقلاب صنعتی را با همین نام، به نگارش درآورد.

در فصل اول کتاب انقلاب صنعتی به اولین محل ظهور انقلاب صنعتی یعنی انگلستان می‌روید. احتمالاً شما هم با شنیدن نام انقلاب صنعتی، تصویر شهری سیاه و بی‌روح به چشمتان می‌آید که مردان، زنان و کودکان ساکن آن از صبح تا شب در کارخانه‌ها کار می‌کنند. شهرهایی پر از دود و آلودگی که مردمش هیچ لبخندی بر لب ندارند و مانند ربات‌ها مشغول به کار هستند. این تصویر بیشتر شهرهای صنعتی کشور انگلستان قرن هفدهم و هجدهم است. اما چرا انقلاب صنعتی از انگلستان آغاز شد؟ جیمز آ. کوریک معتقد است که کاهش نرخ مرگ و میر و افزایش جمعیت، دسترسی به منبع آهن و زغال سنگ، اختراع دستگاه‌های متنوع و از همه مهم‌تر اختراع ماشین بخار، همه و همه دست به دست هم دادند تا انقلاب صنعتی در کشور انگلیس آغاز شود.

معرفی و دانلود کتاب انقلاب صنعتی

جیمز آ. کوریک در فصل دوم کتاب بررسی می‌کند که این تحول چگونه از انگلستان به سایر نقاط اروپا مانند فرانسه، بلژیک، آلمان، اتریش، ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی رسید. داستان گسترش راه‌آهن، یکی از جذاب‌ترین قصه‌هایی است که در کتاب انقلاب صنعتی تعریف می‌شود. چگونگی گسترش و تأثیر راه‌آهن بر زندگی مردم، از دیگر موضوعات فصل دوم است. انقلاب صنعتی در دهه‌ی 1790 به کشور آمریکا می‌رسد؛ اما مشکلاتی مانند کمبود جمعیت و کمبود نقدینگی باعث کاهش سرعت تحول در این کشور می‌شود. جیمز آ. کوریک در فصل سوم علاوه بر این موضوع به موارد دیگری چون ساخت کشتی‌های بخار اقیانوس‌پیما، به وجود آمدن نخستین خط تلگراف و ابداع لاستیک پرداخته است.

تولید برق، صنعت کامپیوتر و ساخت اولین خودروها تأثیری مهم بر انقلاب گذاشتند. بدون این فناوری‌ها، زندگی امروز به وجود نمی‌آمد. در فصل چهارم، بیشتر به تأثیر این فناوری‌ها پرداخته می‌شود. همانطور که در ابتدا گفتیم، انقلاب صنعتی بر جنبه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه اثرگذار بود و مزایا و معایبی به همراه داشت. جیمز آ. کوریک در فصل پنجم کتاب انقلاب صنعتی، جامعه‌ای را توصیف می‌کند که در ان طبقه‌ی کارگر حقوق کمی داشتند، شرایط کاری‌شان چندان مطلوب نبود و بیش از 12 ساعت در روز کار می‌کردند. جنبش‌های اتحادیه‌ای در سراسر جهان، منجر به تصویب قانون کار در کشورهای مختلف و بهبود زندگی کارگران شد. در پس‌گفتار کتاب انقلاب صنعتی، استمرار این پدیده را به‌وضوح می‌بینید. درواقع انقلاب صنعتی به‌تازگی در بخش‌هایی از جهان شروع شده؛ بخش‌هایی که شما آن‌ها را با نام «جهان سوم» می‌شناسید.

انتشارات ققنوس این کتاب جیمز آ. کوریک را با ترجمه‌ی مهدی حقیقت‌خواه روانه‌ی بازار کرده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب انقلاب صنعتی برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی کتاب انقلاب صنعتی را به دوست‌دارانِ تاریخ اروپا و آمریکا پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب انقلاب صنعتی می‌خوانیم

کارگران، با وجود این مشکلات، بر سر کار باقى مى‌ماندند. کسانى که کار نداشتند در زحمت و مشقت بودند، چرا که با آن که تمام خانواده کار مى‌کردند، تنها عده کمى داراى پس‌انداز بودند. دستمزدها به راستى بسیار پایین بود، بسیار پایین‌تر از هزینه ضروریات زندگى. دستمزد زنان عموماً نصف مردان بود و دستمزد کودکان از این هم کم‌تر. چنان که اسمیت اظهار داشته، «بسیارى از مردان کارگر نمى‌توانستند یک هفته بدون کار به زندگى ادامه دهند، عده کمى مى‌توانستند یک ماه دوام آورند و به ندرت کسى پیدا مى‌شد که بتواند یک سال بى‌کارى را تحمل کند.» در ضمن کارگران جرئت نمى‌کردند زیاد شِکوه و شکایت کنند. کارفرمایان به سادگى شِکوه‌کنندگان را کنار مى‌گذاشتند و معمولاً عده‌ی زیادى بى‌کار وجود داشت که مى‌شد از میانشان کارگر انتخاب کرد.

کارخانه‌داران و حامیانشان دستمزدهاى پایین و فقر ناشى از آن را براى کارگران مفید مى‌دانستند. چنان که یک اقتصاددان آن روزگار نوشت:

براى کسانى که با این موضوع آشنایى دارند، این واقعیتى شناخته شده است که کمبود تا حدى مشوق صنعت [کار شدید] است و تولید کننده‌اى [کارگرى] که بتواند با سه روز کار به زندگى خود ادامه دهد، بقیه‌ی هفته را به تنبلى و سستى و مستى خواهد گذراند... روى هم رفته... کاهش دستمزدها در... تولید یک موهبت ملى است و هیچ آسیب جدى به بینوایان نمى‌رساند.

فهرست مطالب کتاب

رویدادهای مهم در تاریخ انقلاب صنعتی
پیشگفتار: انقلاب بزرگ
1: انگلستان و تولد انقلاب
2: گسترش انقلاب به اروپا
3: رسیدن انقلاب به آمریکا
4: انقلاب مستمر
5: انقلاب و جامعه
پسگفتار: آینده انقلاب
یادداشت‌ها
براى مطالعه بیش‌تر
آثار مرجع
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب انقلاب صنعتی
نویسنده
مترجممهدی حقیقت خواه
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات152
زبانفارسی
شابک978-964-311-319-3
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب انقلاب صنعتی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب انقلاب صنعتی

برای دریافت کتاب انقلاب صنعتی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.