معرفی و دانلود کتاب بمبئی رقص الوان است: بمبئی به روایت مسافران قاجار

عکس جلد کتاب بمبئی رقص الوان است: بمبئی به روایت مسافران قاجار
قیمت:
16500 تومان - 1.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بمبئی رقص الوان است و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بمبئی رقص الوان است و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بمبئی رقص الوان است: بمبئی به روایت مسافران قاجار

با کتاب بمبئی رقص الوان است به هندوستان صد سال پیش سفر کنید! علی اکبر شیروانی در این اثر، روایتگر قصه‌ها و تصاویر جذاب و خارق‌العاده‌ی شهر بمبئی از زبان مسافران دوران قاجار است. همراه با مسافران قاجاری از این سفر لذت ببرید!

درباره‌ی کتاب بمبئی رقص الوان است:

این کتاب خواندنی روایت مسافران دوران قاجار از شهر بسیار شلوغ و دیدنی بمبئی را به تصویر می‌کشد و شما را به سفری دلچسب و خارق‌العاده می‌برد. کتاب پیش رو یکی از آثار مجموعه‌ی تماشای شهر است. دیگر کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «پاریس از دور نمایان شد، سن‌پترزبورگ موزیکانچی دارد، قهوه‌ی استانبول نیکو می‌سوزد و آسمان لندن زیاده می‌بارد.» تمامی این آثار از سفرنامه‌های دوره‌ی قاجار به کشورهای گوناگون همچون روسیه و ترکیه نوشته شده‌اند.

نویسنده در این مجموعه کتاب، نخستین سفرهای درباریان و مردم ایران در یک قرن گذشته را نشان می‌دهد و قصه‌هایی جذاب می‌آفریند. کتاب بمبئی رقص الوان است (Mumbai is dance of colours)، تصویری از سالیان بسیار دور کشور هند (در حدود یک قرن پیش) است که با لحنی ساده و قابل فهم به رشته‌ی تحریر درآمده.

درباره‌ی مجموعه‌ی تماشای شهر:

مسافر پس از هر سفر دو مرحله را پشت سر می‌گذارد: غم و ناراحتی بعد از سفر و شادی بعد از غم. این شادی بعد از سفر، هم با مرور کردن خاطرات و تصاویر سفر به دست می‌آید و هم در آن یک «خود» جدید به وجود می‌آید که تا قبل از آن سفر نبوده است. گذشتگان ما با تمام خطرات آن دوران سفر می‌کردند و در سفر در پی چیزی فراتر از سیاحت شهر بودند و آن چیز فراتر هم خارج از سفر نبود اما آنچنان هم نمایان نبود که همچون هدیه‌ای آن را بگیرند و برگردند.

آن‌ها در سفر هم خود فردی‌شان را جست‌وجو می‌کردند و هم خود جمعی‌شان را و هر چه سفر دورتر و طولانی‌تر می‌بود دستاویزهای عجیب‌تری می‌جستند. قسمتی از جذابیت سفر به شهرهای دور، از کاوش همین خود فردی و جمعی نشأت می‌گیرد و تحمل آن همه سختی و دشواری سفر در زمانی که سفر آسان نبود، بیهوده و بی‌حاصل نبود.

سفرنامه‌ها نتیجه‌ی خودکاوی‌هاست و ما هر چند از سفر بی‌نیاز نیستیم اما می‌توانیم به سفرنامه‌های دیگران نگاهی بیندازیم تا خودِ فردی و جمعی‌مان را بیازماییم و آن را به‌روز کنیم. آنچه از شهرهایی همچون استانبول، پاریس، بمبئی و سن‌پترزبورگ در اختیار داریم خودنگاره‌ی فردی و جمعی نیاکان ماست و ما همچنان قادریم خودِ جمعی و فردی‌مان را در آن پیدا کنیم. مجموعه‌ی تماشای شهر تلاش می‌کند با ارائه‌ی سفرنامه‌های گذشتگان چراغی باشد برای خودکاوی فردی و جمعی مخاطبان.

کتاب بمبئی رقص الوان است برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به خواندن سفرنامه علاقه‌مند هستید، کتاب بمبئی رقص الوان است را از دست ندهید.

با علی‌اکبر شیروانی بیشتر آشنا شویم:

علی‌اکبر شیروانی در سال 1360 در شهر اصفهان متولد شد. او مدرک لیسانس خود را در رشته‌ی علوم اجتماعی و کارشناسی ارشد را در رشته‌ی پژوهش هنر دریافت کرده است. این نویسنده علاوه بر روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های همشهری، ایران و شرق، به آموزش نویسندگی و داستان‌نویسی در رادیو ایران و کتابخانه‌ها هم می‌پردازد و در 9 دوره‌ی آموزشی به کتابداران کتابخانه‌های سرتاسر ایران شناخت رمان و آشنایی با سبک، ژانر، مکتب و نویسندگان کلاسیک را آموزش داده است. شیروانی یکی از برگزیدگان جشنواره‌ی کتاب و رسانه در بخش معرفی کتاب نیز به شمار می‌رود.

در بخشی از کتاب بمبئی رقص الوان است می‌خوانیم:

قلعۀ بمبئی مستحکم‌تر و بزرگ‌تر از قلعۀ کلکته است، یک سمت آن به بحر پیوسته است و طرف‌های دیگر سه خندق عمیق که آب بحر در آن توانند انداخت دارد. دیوار قلعه و برج‌ها تمام بر وضعِ قلعۀ کلکته اندرون خاکریز است و از دو جانب خاکریز دیواری از خشت و گچ به جهت محافظت خاک از باران کشیده، سر هر دو به هم آورده‌اند. در میان این شهر و قلعه میدانی است برای قواعد سپاهیان و تفرج مشی‌کنندگان که یک و نیم میل طول و همین قدر عرض داشته باشد جایی بافضاست، تمام ساله سبز و خرم می‌نماید. یک جانب آن پهنای بحر هند در مد نظر است و جانب مقابل آن تپه‌های کوه سبز و دو جانب دیگرش شهر و قلعۀ مذکور واقع شده. دروازه‌ها تمام از تختۀ پل است که چون بردارند دروازه می‌شود. این قلعه بنای فرنگیان پرتغالی است که در عهد اقتدار خود در هند ساخته بودند و به یکی از سلاطین انگلند در جهاز عروس داده، از آن باز که در دست انگلیس است بسیار چیزها و حکمت‌ها بر بنای اول افزوده شده.

نخستین انسان بلکه رأس و رئیس محسنان جهان ژنرال دنکن است، بالجمله مستر دنکن ده دوازده سال قبل از این حاکم شهر بنارس بود، خلق آن جا را نیز راضی و شاکر داشت الی الان ذکر او در آن شهر تازه است. لرد کرنوالس در اواخر عهد خویش به ژنرالی بمبئی تعیین نمود، از آن باز در آن شهر به سر می‌برد و همواره به یاد یار و دیار خویش و آرزوی مراجعت به وطن می‌باشد لیکن چون آن قدر زر که کفایت معاش او در ولایت تواند کرد گاهی جمع نمی‌شود به نوکری کمپانی و آن شغل می‌گذراند. علی‌الصباح بود که غراب ما در ساحل بمبئی لنگر انداخت همان وقت فرود آمده، به خانۀ او رفتم هنوز در خواب بود. ملازمانش که به مناسبت مزاج آقا همه مؤدب و شیرین‌اخلاقند مکانی لایق برای نشیمن من نموده، گفتند تا رخت پوشیدن ژنرال در اینجا توقف باید کرد، بعد از آن فی‌الفور خبر شما بدو خواهیم رسانید، تا آن زمان آنچه مطلوب بوده باشد از آب و نان و حقه به ما اطلاع باید داد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
1: این رشوۀ بی‌انصاف - سیدمحمدحسین
2: زنان عاقلۀ حَسینه - میرزا ابوطالب خان
3: سلسلۀ فارسی - حاجی پیرزاده
4: سرخ عبیرآمیز جگری‌فام - محمدعلی بهبهانی
5: بسیار عالی جناب - میرزا عبدالرئوف
6: در زمرۀ عفایف - نایب‌الصدر شیرازی
7: جور به جور - حاجیه‌خانوم علویۀ کرمانی
منابع
شرح ‌کلمات
مکان‌ها
نام‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بمبئی رقص الوان است: بمبئی به روایت مسافران قاجار
نویسنده
ناشر چاپینشر اطراف
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات128
زبانفارسی
شابک978-600-98019-7-8
موضوع کتابکتاب‌های سفرنامه
قیمت نسخه الکترونیک
16500 ت - 1.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب بمبئی رقص الوان است

حسین اسمانی
۱۴۰۲/۶/۲۰
واقعا با حال و هوای آن روزهای بمبئی آشنا شدم. یکصد سال پیش خیلی عالی بود.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب بمبئی رقص الوان است

برای دریافت کتاب بمبئی رقص الوان است و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.