معرفی و دانلود کتاب حیات 3: انسان در عصر هوش مصنوعی

عکس جلد کتاب حیات 3: انسان در عصر هوش مصنوعی
قیمت:
۸۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب حیات 3: انسان در عصر هوش مصنوعی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب حیات 3: انسان در عصر هوش مصنوعی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب حیات 3: انسان در عصر هوش مصنوعی

کتاب حیات 3: انسان در عصر هوش مصنوعی، که در فهرست آثار پرفروش نیویورک‌تایمز قرار دارد، توسط مکس تگمارک نوشته شده است. این کتاب، همان‌طور که از عنوانش پیداست، به هوش مصنوعی و تأثیر آن بر زندگی آینده‌ی انسان‌ها می‌پردازد و با آگاهی‌رسانی درخصوص مزایا و خطرات احتمالی آن، در تلاش است تا شانس موفقیت این فناوری را به حداکثر برساند.

درباره‌ی کتاب حیات 3: انسان در عصر هوش مصنوعی

هوش مصنوعی، یکی از مهم‌ترین ابزارها و گفتمان‌های عصر کنونی است و از آن‌جا که زمان زیادی از حضورش در زندگی انسان‌ها نمی‌گذرد، ابهامات بسیاری درباره‌ی کارکرد، تاثیرات و برخی ویژگی‌های آن وجود دارد. از این رو، مکس تگمارک (Max Tegmark)، که از متخصصان این حوزه است، کتاب حیات 3: انسان در عصر هوش مصنوعی (Life 3.0) را نوشته تا راهنمایی کاربردی و کامل در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

کتاب پیش رو، دوره‌ای را متصور می‌شود که حیات 3 نام دارد و در آن، هوش مصنوعی از خرد انسانی پیشی گرفته است. در چنین جهانی، هوش مصنوعی چگونه دیدگاه ما را نسبت‌به عدالت، بازار کار، جنگ یا احساسات تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

ممکن است تصور چنین موقعیتی برای خواننده دشوار باشد. اما مکس تگمارک، تمام احتمالات را درنظر گرفته و سناریوهای مختلفی را برای پاسخ به سؤال مذکور شرح می‌دهد. او باور دارد که نسل بشر باید پابه‌پای توسعه‌های عرصه‌ی تکنولوژی پیش رود. همچنین توضیح می‌دهد که ساخت فناوری‌هایی نظیر هوش مصنوعی، یا نتایج درخشانی رقم می‌زند یا فجایع جبران‌ناپذیری را به بار می‌آورد.

البته او شخصاً دید مثبتی نسبت‌به هوش مصنوعی دارد و معتقد است که به کمک آن می‌توان آینده‌ای ایده‌آل ساخت. با این حال تأکید می‌کند که این آینده‌ی رویایی، خوبه‌خود به وجود نمی‌آید و تلاش و کوشش انسان‌ها را می‌طلبد. درنتیجه افراد باید پیش از توسعه، به تمام جوانب دست‌سازه‌های خود فکر کنند.

کتاب حیات 3: انسان در عصر هوش مصنوعی، با طرح مهم‌ترین سؤالات به خواننده کمک می‌کند تا به پاسخی درخور در رابطه با آینده بشر و تکنولوژی هوش مصنوعی دست یابد. همچنین با شفاف‌سازی درخصوص عملکرد این فناوری، اطلاعات کارآمدی در اختیار مردم می‌گذارد. نسخه‌ی فارسی این کتاب به همت نشر مازیار و با ترجمه‌ی جمیل آریایی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

جوایز و افتخارات کتاب حیات 3: انسان در عصر هوش مصنوعی

  • نامزد دریافت جایزه‌ی منتخب گودریدز در بخش علم و تکنولوژی
  • نامزد دریافت جایزه کتاب لس آنجلس تایمز در بخش علم و تکنولوژی
  • قرارگیری در لیست آثار پرفروش مجله‌ی نیویورک‌تایمز

نکوداشت‌های کتاب حیات 3: انسان در عصر هوش مصنوعی

  • این کتاب، راهنمایی قانع‌کننده درخصوص چالش‌ها و انتخاب‌های ما در جست‌وجوی آینده‌ای روشن برای حیات، ذکاوت و آگاهی است. (ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیر تسلا و اسپیس‌ایکس)

  • همه‌ی ما باید از خود بپرسیم که اکنون چه کاری در راستای افزایش میزان بهره‌مندی از مزایای هوش مصنوعی در آینده و دوری از خطرات آن می‌توان انجام داد. این مهم‌ترین گفتمان عصر ماست و کتاب تفکربرانگیز مارک تگمارک به شما کمک می‌کند تا در آن مشارکت داشته باشید. (استیون هاوکینگ، مدیر تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی نظری دانشگاه کمبریج)

  • مکس تگمارک در این کتاب فرصتی استثنایی یافته تا بتواند اطلاعات عمیقی را در خصوص مهم‌ترین بحث عصر ما، به خواننده ارائه دهد که قابل لمس باشد. (ژان تالین، از بنیان‌گذاران اسکایپ)

  • این کتاب، اثر هیجان‌انگیزی است که طرز تفکر ما را در مورد هوش مصنوعی، خرد و آینده‌ی بشریت تغییر خواهد داد. (بارت سلمان، استاد علوم کامپیوتر دانشگاه کرنل)

  • کتابی شفاف و جذاب که مطالب بسیاری برای ارائه به مخاطبان عام دارد. توضیحات مکس تگمارک در مورد این‌که چگونه مدارهای الکترونیکی می‌توانند چیزی به‌اندازه فکر، ناپایدار و غیرمادی تولید کنند، بسیار زیبا و درخشان است. (وال‌استریت‌ژورنال)

کتاب حیات 3: انسان در عصر هوش مصنوعی برای چه کسانی مناسب است؟

همه‌ی کسانی که از کسب اطلاعات درباره‌‌ی زندگی آینده‌ی بشر، هوش مصنوعی و شیوه‌ی تاثیرگذاری آن درباره‌ی انسان‌ها لذت می‌برند، مخاطبان این اثر علمی هستند.

با مکس تگمارک بیشتر آشنا شویم

مکس تگمارک، فیزیک‌دان و کیهان‌شناس سوئدی-آمریکایی متولد سال 1967 است که در مؤسسه‌ی فناوری ماساچوست تدریس می‌کند و ریاست مؤسسه‌ی «آینده‌ی زندگی» را بر عهده دارد. او با همکاری ایلان ماسک، اولین تحقیقات ایمنی درباره‌ی هوش مصنوعی را به راه انداخت و از آن‌جا که همواره به دنبال ایده‌های جدید، ماجراجویی و کارآفرینی است، در مستندهای علمی بی‌شماری حضور یافته است.

مکس تگمارک تاکنون بیش از 200 مقاله در زمینه‌ی کیهان‌شناسی و هوش مصنوعی تألیف کرده و فعالیت‌هایش بارها مورد تحسین قرار گرفته‌اند. برای مثال می‌توان از کسب مدال طلای آکادمی سلطنتی علوم مهندسی سوئد در سال 2019 نام برد. او این جایزه‌ را به‌خاطر مشارکتش در درک ما از جایگاه بشر در کیهان و آگاهی‌رسانی درخصوص امکانات و خطرات هوش مصنوعی دریافت کرد.

در بخشی از کتاب حیات 3: انسان در عصر هوش مصنوعی می‌خوانیم

هرگاه بگوییم که هر اطلسی حاوی اطلاعاتی درباره‌ی دنیاست، منظورمان این است که میان حالت این کتاب (به‌ویژه، مکان مولکول‌های خاصی که به حروف و تصاویر آن رنگ بخشیده‌اند) و حالت دنیا، رابطه‌ای برقرار است. هرگاه قاره‌ها در مکان‌های متفاوتی بودند، آنگاه این مولکول‌ها نیز در مکان متفاوتی قرار می‌گرفتند. ما انسان‌ها برای ذخیره‌سازی اطلاعات از وسایل متفاوتی، از کتاب و مغز گرفته تا هارد درایو، استفاده می‌کنیم و این وسایل خاصیت مشترکی دارند و آن این است که حالت آن‌ها را می‌توان به حالت چیزهای دیگری که برای ما مهم هستند ربط داد (و بنابراین درباره‌ی آن‌ها به ما اطلاعات می‌دهند) . این وسایل در چه خاصیت فیزیکی بنیادینی مشترک هستند که از آن‌ها این چنین ابزار مفیدی به عنوان حافظه، یعنی وسایلی برای ذخیره‌سازی اطلاعات، ساخته است؟ پاسخ این است که همه‌ی این وسایل حالت‌های مختلفی با عمر طولانی دارند - عمر این حالت‌ها آن قدر طولانی است که هر وقت خواسته باشیم می‌توانیم اطلاعاتی را که در آن‌ها کُدگذاری کرده‌ایم به ما برگردانند.

مثال ساده این است که گلوله‌ای را تجسم کنیم که روی سطح تپه‌ای شکلی قرار داده‌ایم که تعداد شانزده دره‌ی مختلف دارد. همین که بغلتد و دست‌آخر به حال سکون درآید، در یکی از این شانزده مکان جای خواهد گرفت و از این‌رو می‌توانیم از مکان آن برای به خاطر سپردن عددی بین 1 و 16 استفاده کنیم. این وسیله‌ی حافظه‌ی پایدار است چون اگر بر اثر نیروهای خارجی اندکی تکان بخورد و مختل شود، گلوله به احتمال زیاد هم‌چنان در ته همان دره‌ای که آن را گذاشته بودیم می‌ماند و ما هم‌چنان می‌توانیم بگوییم که گلوله در کدام عدد ذخیره شده است. دلیل پایداری این حافظه این است که بالا کشیدن گلوله از ته دره به قدری انرژی می‌برد که اختلالات کاتوره‌ای قادر به تأمین آن نیستند.

فهرست مطالب کتاب

آغاز سخن: داستان گروه اُمگا
فصل 1: به مهم‌ترین گفتگوی روزگار ما خوش آمدید
تاریخچه‌ی مختصر پیچیدگی
سه مرحله‌ی حیات
مناقشات
آرمان‌شهروندان دیجیتالی
تکنولوژی‌ هراس‌ها
جنبش هوش مصنوعی سودمند
برداشت‌های نادرست
افسانه‌های زمان‌بندی
افسانه‌های مناقشه‌ برانگیز
افسانه‌هایی درباره‌ی خطرات هوش مصنوعی
راه پیش‌رو
فصل 2: ماده باهوش می‌شود
هوش چیست؟
حافظه چیست؟
محاسبه چیست؟
یادگیری چیست؟
فصل 3: آینده‌ی نزدیک: دست‌آوردها، خطاها، قوانین، سلاح‌ها و اشتغال
دست‌آوردها
خطاها
قوانین
سلاح‌ها
اشتغال
هوش هم‌تر از انسان؟
فصل 4: انفجار هوش؟
خودکامگی
پرومته جهان را تسخیر می‌کند
سناریوهای پرواز آهسته و چندقطبی
سایبورگ‌ها (انسان‌های سایبری) و آپلودها
(انسان‌های شبیه‌سازی‌شده)
چه رخ خواهد داد؟
فصل 5: پیامد: 10،000 سال بعد
آرمان‌شهروندی آزادی‌خواه
دیکتاتور خیرخواه
آرمان‌شهر برابری‌خواه
دربان
خدای نگهبان
خدای برده
سلطه‌گران
فرزندان
نگهبان باغ‌وحش
1984
بازگشت
خودنابودی
چه می‌خواهید؟
فصل 6: موقوفه‌ی کیهانی ما، یک میلیارد سال بعد
استفاده‌ی بهینه از منابع
دسترسی به منابع از طریق استقرار در کیهان
سلسله مراتب کیهانی
چشم‌انداز
فصل 7: اهداف
فیزیک: منشأ اهداف
زیست‌شناسی: تکامل اهداف
روان‌شناسی: تعقیب اهداف و سرپیچی از آن‌ها
مهندسی: برون‌سپاری اهداف
هوش مصنوعی دوستانه: هم‌سوسازی اهداف
اخلاقیات: انتخاب اهداف
اهداف نهایی؟
فصل 8: آگاهی
چه کسی اهمیّت می‌دهد؟
خودآگاهی چیست؟
مسئله چیست؟
آیا خودآگاهی ورای علم است؟
سرنخ‌های آزمایشگاهی درباره‌ی خودآگاهی
نظریه‌های خودآگاهی
مناقشات خودآگاهی
خودآگاهی هوش مصنوعی چه احساسی دارد؟
معنی
پایان سخن: داستان گروه انستیتو آینده‌ی حیات
انستیتو حیات آینده متولّد می‌شود
ماجراجویی پورتو‌ریکو
راه‌اندازی پژوهش‌های امنیّت هوش مصنوعی
اصول هوش مصنوعی آسیلومار
خوش‌بینی فکورانه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب حیات 3: انسان در عصر هوش مصنوعی
نویسنده
مترجمجمیل آریایی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات384
زبانفارسی
شابک978-600-6043-87-6
موضوع کتابکتاب‌های مهندسی کامپیوتر
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب حیات 3: انسان در عصر هوش مصنوعی

برای دریافت کتاب حیات 3: انسان در عصر هوش مصنوعی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.