معرفی و دانلود کتاب خودآموز پژوهش کتابخانه‌ای: برای نگارش مقاله و تکالیف درسی

عکس جلد کتاب خودآموز پژوهش کتابخانه‌ای: برای نگارش مقاله و تکالیف درسی
قیمت:
26000 تومان - 3.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب خودآموز پژوهش کتابخانه‌ای و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب خودآموز پژوهش کتابخانه‌ای و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب خودآموز پژوهش کتابخانه‌ای: برای نگارش مقاله و تکالیف درسی

اگر در مورد مهارت‌های مرتبط با مطالعه، پژوهش، نگارش و ارائه‌ی محتوا تجربه کافی ندارید، کتاب خودآموز پژوهش کتابخانه‌ای نوشته‌ی زهرا بتولی، مشکل شما را حل خواهد کرد. این خودآموز که برای نگارش مقاله و تکالیف درسی کاربرد دارد، به شما کمک می‌کند با برخی از فرایندها و فعالیت‌های پایه‌ی این حوزه آشنا شوید، تمرین کنید، و به‌تدریج در مسیری قرار گیرید که کارها را با سرعت، دقت و کیفیت بیشتری انجام دهید.

درباره کتاب خودآموز پژوهش کتابخانه‌ای

تحقیق و کار کلاسی در برنامه‌ی آموزشی بسیاری از استادان قرار دارد و عموما دانش‌آموزان و دانشجویان از انجام آن فراری هستند. چالش‌های دانشجویان نیز در این زمینه زیاد است و دچار مشکلاتی چون عدم توانایی برای انتخاب موضوع مناسب، یافتن کتاب‌ها یا مقاله‌های مرتبط و یا روش‌های مطالعه و یادداشت‌برداری از منابع اطلاعاتی و ... می‌شوند.

با استفاده از کتاب خودآموز پژوهش کتابخانه‌ای و انجام تمرین‌های مرتبط با هر بخش می‌توانید پژوهش‌ها و مطالعات‌تان را بهتر و راحت‌تر انجام دهید. تکلیف کلاسی در این خودآموز شامل مقاله‌نویسی، گزارش‌نویسی، ارائه‌ی کلاسی، پاسخ به یک پرسش یا هر فعالیت دیگری است که به مطالعه و پاسخ‌یابی از منابع اطلاعاتی نیاز دارد.

با مطالعه این خودآموز با 7 مرحله انجام یک تکلیف کلاسی جذاب و مؤثر آشنا می‌شوید.

مرحله اول آغاز پژوهش است. این مرحله شامل 5 گام است و یاد خواهید گرفت که تکلیف کلاسی خود را تحلیل کنید؛ متناسب با تحلیل خود یک موضوع مناسب انتخاب کرده؛ اطلاعات مقدماتی و زمینه‌ای درباره‌ی موضوع را کسب کنید با استفاده از اطلاعات مقدماتی روی موضوع متمرکز شوید و آن را در قالب یک پرسش مطرح کنید و در نهایت مفاهیم کلیدی و واژه‌های جست‌وجو را مشخص کنید.

مرحله دوم آشنایی با انواع منابع اطلاعاتی است این مرحله شامل 3 گام است و با پاسخ این پرسش‌ها و برخی از مفاهیم مرتبط با آن‌ها آشنا خواهید شد: چرخه اطلاعات چیست؟ منابع علمی و عمومی چه تفاوتی دارند؟؛ منابع دست اول، دوم و سوم کدام‌اند؟؛ انواع منابع در فهرست منابع؟

مرحله سوم، «انتخاب ابزار مناسب و جست‌وجو در آن» است. این مرحله شامل 2 گام است و با مفاهیم و مهارت‌های زیر آشنا خواهید شد:
اصول اولیه جست‌وجو کدام است؛ چگونه در Google scholar، پایگاه‌های اطلاعاتی، فهرست آنلاین کتابخانه‌ها جست‌وجو کنید؛ شماره راهنما چیست و چگونه می‌توان با کمک آن، کتاب موردنظر را در قفسه‌های کتابخانه یافت.

مرحله چهارم ارزیابی منابع اطلاعاتی» است. بعد از مطالعه این مرحله می‌توانید به این پرسش پاسخ دهید که: 5 معیار ارزیابی منابع اطلاعاتی (روزآمدی ربط، اعتبار، صحت و هدف) کدام است؟

مرحله پنجم به «استفاده از اطلاعات» اختصاص دارد. این مرحله شامل 3 گام است و یاد می‌گیرید که: چگونه منابع اطلاعاتی را بخوانید یا چطور از منابع اطلاعاتی یادداشت‌برداری کنید؛ چگونه از محتوای منابع اطلاعاتی در اثر خود استفاده کنید.

مرحله ششم «رعایت مسائل اخلاقی» است. این مرحله شامل 2 گام است و یاد خواهید گرفت که: سرقت محتوایی و انواع آن کدام است و چگونه به منابع اطلاعاتی استناد دهید.

مرحله هفتم، «ارائه تکلیف کلاسی» است. بعد از مطالعه این مرحله یاد خواهید گرفت یک ارائه کلاسی مؤثر و جذاب با استفاده از نرم‌افزار پاورپوینت داشته باشید.

کتاب خودآموز پژوهش کتابخانه‌ای توسط انتشارات کتابدار منتشر شده است.

کتاب خودآموز پژوهش کتابخانه‌ای مناسب چه کسانی است؟

دانشجویان تمامی رشته‌ها می‌توانند از کتاب خودآموز پژوهش کتابخانه‌ای بهره‌مند شوند.

در بخشی از کتاب خودآموز پژوهش کتابخانه‌ای می‌خوانیم

اطلاعات مقدماتی سبب آشناییتان با موارد زیر می‌شود:

مهم‌ترین مسائل یک حوزه موضوعی؛
ارتباط یک موضوع با سایر حوزه‌ها؛
لغات و اصطلاحات یک حوزه موضوعی.

فرض کنید می‌خواهید خودرویی بخرید. قبل از تصمیم‌گیری درباره خودروی متناسب با نیازتان باید اطلاعاتی درباره انواع خودرو کسب کنید؛ اطلاعاتی مثل سرعت، ایمنی، قیمت و.... با تهیه این اطلاعات و بر اساس نیاز و امکاناتتان است که تصمیم نهایی را می‌گیرید. به این اطلاعات، پایه اطلاعات مقدماتی می‌گویند. پرسش اینجاست که از کجا باید اطلاعات مقدماتی را کسب کنید؟ پرسش از یک دوست، از کتابدار یا از گوگل؟

تکلیف عملی: اخیراً تصمیم گرفته‌اید لپ‌تاپ جدیدی بخرید. مشخص کنید اطلاعات زمینه‌ای موردنیاز برای تصمیم‌گیری چیست و آن را از کجا می‌توان کسب کرد.

فهرست مطالب کتاب

سخن پند (گروه پشتیبان نشر دانش)
سر آغاز
مقدمه
مرحله اول: آغاز پژوهش
گام اول: درک تکلیف پژوهشی
گام دوم: انتخاب موضوع
گام سوم: کسب اطلاعات مقدماتی درباره موضوع
گام چهارم: تمرکز بر موضوع با تبدیل موضوع به پرسش پژوهشی
گام پنجم: شناسایی مفاهیم اصلی و کلیدواژه‌ها
مرحله دوم: آشنایی با انواع منابع اطلاعاتی
گام اول: آشنایی با چرخه اطلاعات
گام دوم: آشنایی با انواع دسته بندی منابع اطلاعاتی
گام سوم: تشخیص نوع منبع در فهرست منابع
مرحله سوم: اصول جستجو و ابزارهای آن
گام اول: اصول اولیه جستجو
گام دوم: انتخاب ابزار جستجو
مرحله چهارم: ارزیابی منابع اطلاعاتی
دلیل اهمیت ارزیابی منابع اینترنتی
مرحله پنجم: استفاده از اطلاعات
گام اول: شیوه مطالعه منابع اطلاعاتی
گام دوم: شیوه یادداشتبرداری از منابع اطلاعاتی
گام سوم: نحوه استفاده از مطالب دیگران در اثر
مرحله ششم: مسائل اخلاقی
گام اول: سرقت محتوایی و تخلف از حقوق نسخه برداری
گام دوم: شیوه نامه‌های استناد
مرحله هفتم: ارائه تکلیف کلاسی
ارائه تکلیف کلاسی به صورت سخنرانی
واژه‌نامه
فهرست منابع
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب خودآموز پژوهش کتابخانه‌ای: برای نگارش مقاله و تکالیف درسی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات کتابدار
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات205
زبانفارسی
شابک978-600-241-254-6
موضوع کتابنگارش، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک
26000 ت - 3.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب خودآموز پژوهش کتابخانه‌ای

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب خودآموز پژوهش کتابخانه‌ای

برای دریافت کتاب خودآموز پژوهش کتابخانه‌ای و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.