معرفی و دانلود کتاب صوتی مرگ ایوان ایلیچ

عکس جلد کتاب صوتی مرگ ایوان ایلیچ
قیمت:
58000 تومان - 6.49€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی مرگ ایوان ایلیچ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی مرگ ایوان ایلیچ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی مرگ ایوان ایلیچ

کتاب صوتی مرگ ایوان ایلیچ نوشته لئو تولستوی، یکی از آثار کوتاه کلاسیک جهان است. این داستان جذاب و تامل برانگیز ماجرای مرد قاضی را روایت می‌کند که هر روزی که به مرگش نزدیک‌تر می‌شود به مسائل عمیق‌تری نسبت به زندگی پی می‌برد. تولستوی در این داستان با دیدگاهی فلسفی مفهوم مرگ را به چالش می‌کشد.

درباره کتاب صوتی مرگ ایوان ایلیچ

شاید تابه‌حال داستان‌های زیادی درمورد مرگ خوانده باشید. از آن داستان‌ها که خواننده را در بهت و حیرت رها می‌کنند و تا مدت‌ها ذهن و فکرتان را درگیر خود می‌سازند، اما داستان‌های کمی وجود دارند که در عین اینکه موضوع اصلی آن‌ها مرگ است، درمورد هستی و اصالت وجود در این جهان صحبت کنند.

یکی از مشهورترین این داستان‌ها کتاب مرگ ایوان ایلیچ (The Death of Ivan Ilyich) است. لئو تولستوی در این کتاب بیشتر از تمام آثارش به شکلی فلسفی به موضوع مرگ پرداخته و با تمام قدرت روحیات و احساسات یک مرد در حال مرگ را به تصویر کشیده است. از زمانی که ایوان ایلیچ متوجه می‌شود که بیمار است تا زمان مرگش به‌خوبی از درونیات او آگاه می‌شوید که گویی خود او هستید.

آغاز داستان با پیچیدن خبر مرگ ایوان ایلیچ در بین همکارانش است. نزدیکان او بیشتر از ناراحت بودن، به این موضوع فکر می‌کنند که چه کسی قرار است در دادگاه عالی جایگزین او شود. بعد از آن با همسرش آشنا می‌شویم که او هم دست‌کمی از همکارانش ندارد و ناراحتیش به این دلیل است که منبع اصلی درآمد خانواده از بین رفته است!

داستان از زاویه دید سوم‌شخص روایت می‌شود و خواننده از این طریق با کل زندگی و شیوه تفکر شخصیت‌های داستان آشنا می‌شود. ایوان ایلیچ بعد از وقوع یک حادثه در زمان تعمیر خانه‌شان مریض می‌شود و از آن موقع به بعد است که هم ضعف جسمی و هم تفکرات مرگ‌آلود کم‌کم تمام وجودش را فرامی‌گیرند. تولستوی برخلاف دیگر نویسندگان و برخلاف باقی آثار خودش، این داستان را از انتها آغاز کرده و به جای شروع آن با زندگی شخصیت اصلی، داستان با مرگ او آغاز می‌شود.

ایوان ایلیچ در اول داستان دارای شخصیتی منطقی است و خود را آن‌چنان در کار و زندگی غرق کرده که انگار هیچ زمانی قرار نیست بمیرد. او در روزهای پایانی عمرش به این نتیجه می‌رسد که هیچ‌وقت آن‌طور که باید زندگی نکرده و از زندگی خود هیچ لذتی نبرده است. نویسنده در این داستان کوتاه اما تأثیرگذار به‌خوبی این پیام را منتقل می‌کند که مفهوم مرگ در هر انسانی به شکلی متفاوت بروز می‌کند و هرکس به‌نوعی با آن روبه‌رو می‌شود.

کتاب صوتی مرگ ایوان ایلیچ مناسب چه کسانی است؟

اگر به ادبیات روسیه و داستان‌های فلسفی علاقه دارید، از شنیدن این کتاب لذت خواهید برد.

لئو تولستوی را بیشتر بشناسیم

این نویسنده مشهور روسی در سال 1828 به دنیا آمد و در دوسالگی مادر خود را از دست داد. هفت سال بعد نیز پدرش از دنیا رفت و او به همراه برادرانش با عمه‌شان زندگی کردند. لئو تولستوی (Leo Tolstoy) زندگی سخت و پرتلاطمی داشته و این موضوع در بسیاری از آثارش تأثیر شگرفی گذاشته است. از این نویسنده برجسته به‌عنوان یکی از برترین داستان‌نویسان جهان یاد می‌شود که توانست تأثیر عمیقی بر بسیاری از افراد و نویسندگان بعد از خودش بگذارد.

تولستوی از سال 1902 تا 1906 هرسال نامزد جایزه نوبل و در سال‌های 1901، 1902 و 1909 میلادی نامزد جایزه صلح نوبل می‌شد اما در کمال ناباوری هیچ‌کدام از آن‌ها را دریافت نکرد. ازجمله آثار مهم وی می‌توان به «جنگ‌وصلح»، «آناکارنینا»، «رستاخیز»، «سرگیوس پیر»، «بار دانش» و «هنر چیست؟» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی مرگ ایوان ایلیچ می‌شنویم

ایوان ایلیچ صبح را در دادگاه سپری می‌ساخت و برای صرف ناهار به خانه می‌آمد. در ابتدا از روحیه‌ی بسیار خوبی برخوردار بود. هرچند گاهی اوقات آپارتمان او را اندکی ناراحت می‌کرد. وجود لکه‌ای در رومیزی یا مبلی یا شل بودن بند پرده‌ای سبب تحریک او می‌شد. او به قدری برای تکمیل آپارتمان زحمت کشیده بود که کوچک‌ترین علامت تخریب برایش درد و رنج به همراه داشت. ولی روی هم رفته زندگی ایوان ایلیچ درست آن چیزی شد که او عقیده داشت باید باشد؛ بی‌تکلف و دلپذیر و شایسته.

ساعت نه از بستر برمی‌خاست. قهوه‌اش را می‌آشامید. روزنامه می‌خواند و سپس اونیفرم رسمی‌اش را به تن می‌کرد و به دادگاه می‌رفت. در آن جا یوق کار روزانه‌اش که از عرض حال‌ها و استفساریه‌ها و جلسات مقدماتی و علنی تشکیل شده بود، انتظار او را می‌کشید و او لاقیدانه آن را به دور گردنش می‌گذاشت.

ایوان ایلیچ تازه‌نفس و پرتوان می‌اندیشید که شخص باید بتواند تمام مسائل غیررسمی را از کار روزانه‌اش حذف کند و رابطه‌ای کاملاً رسمی با مردم برقرار سازد. مثلاً چنانچه فردی در طلب اطلاعاتی به دفتر ایوان ایلیچ رجوع می‌کرد، او ابداً نمی‌توانست رابطه‌ای ورای موقعیت رسمی‌اش با این فرد داشته باشد. ولی اگر چنین مراجعه‌کننده‌ای از طریق عضویتش در دادگاه با او رابطه داشت، به‌نحوی‌که این رابطه بر ورقه‌ای رسمی قابل بیان می‌بود، او در محدودهٔ این رابطه هر کاری از دستش برمی‌آمد برای این فرد انجام می‌داد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
33 دقیقه
پیشگفتار / بخش یک
35 دقیقه
بخش دو
29 دقیقه
بخش سه
33 دقیقه
بخش چهار
49 دقیقه
بخش پنج

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی مرگ ایوان ایلیچ
نویسنده
مترجمیوسف قنبر
راویمهیار ستاری
ناشر چاپینشر قطره
ناشر صوتی نوین کتاب گویا
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابMP3
مدت۲ ساعت و ۵۸ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی
58000 ت - 6.49 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی مرگ ایوان ایلیچ

آبتین حاجی پور
۱۴۰۱/۶/۱۶
مرگ ایوان ایلیچ بیش از هرچیز بر نگاه خود محور 《انسان》 و باور به 《استثنا》 بودن ‌و هراس‌های اگزیستانسیال علی‌الخصوص مرگ متمرکز است. جای جای این داستان انسان به این فکر و اندیشه فرو می‌رود که چگونه ساده انگارانه تمام هستی و وجود را از منظر و دیدگاه 《خود》 می‌بیند و تا چه حد محوریت و اولویت و حقانیت را تنها برای خود قایل است. و این موجود عجیب و غریب که در بالاترین مرحله تکامل قرار دارد چگونه کوچکترین امور ممکن ماننده تزئینات پرده‌های منزلش را در مقایسه با عملکرد دادگاه که قرار است در مورد آزادی و حبس دیگری تصمیم گیری شود را در اولویت و اهمیت بیشتری قرار می‌دهد. ‌
هنگامی که همسر ایوان ایلیچ از سه روز درد کشیدن اوقبل از مرگ می‌گفت دوستان ایوان ابتدا وحشتزده شدند که مبادا این واقعه برای آن‌ها نیز رخ بدهد اما بعد از مدتی خود را اینگونه تسلی دادند که 《محال است این فاجعه برای آن‌ها وقوع یابد》. ‌و هنگامی ایوان ایلیچ در شغل خود از قدرنشناسی‌های اطرافیانش می‌نالید متحیر بود که چگونه آن‌ها این ظلم و ستمی که در حق او شده است را 《امری عادی》 تلقی می‌کنند.   و زمانی که ایوان با دکتر مشورت می‌نمود متحیر بود که چگونه زنده بودن یا نبودنش ذره کوچکی هم برای پزشک اهمیت ندارد. و حتی دخترش و همسرش زمانی که ایوان در حلقوم مرگ می‌غلطید در فکر مهمانی‌ها و مراسم و پوشش خود بودند. دوستان وی مرگ او را فرصتی تلقی می‌نمودند تا از طریق آن به ارتقا و پیشرفت شغلی نائل شوند. این داستان را باید بارها خواند و در مورد ان تفکر نمود.
Kayvan Hossein
۱۴۰۰/۱۱/۹
داستان در مورد غافلگیر شدن شخص با وجاهت و موفقی بنام ایوان ایلیچ بوسیله مرگ هست. درست زمانی که همه چیز روی غلطک هست، مرگ اضطراب و ترسش را تحمیل می‌کنه و شمارش معکوس شروع میشه. استاد تولستوی در واقع بسیار دقیق شرایط یک انسان درگیر با مرگ را شرح می‌دهد، گریز از واقعیت، تلاش برای غلبه بر بیماری، به و اندیشیدن خاطرات خوش زندگی حتی در مواقعی که درد جونده میشه استفاده از تریاک و مورفین، اما نشانی از رمز گشایی حلقه مفقوده، یعنی پذیرایی و قبول واقعیت مرگ در داستان به چشم نمی‌خورد و در واقع همین کاستی هست که خواننده را تشنه و بی ثمر رها میکنه. هر چند در قسمت پنجم لحظه خداحافظی خانواده ایوان با او برای رفتن به تئاتر و تنها گذاشتن وی، یکی از رقت انگیز‌ترین و لحظه نجوای او با ندای درونش از عمیق‌ترین صحنه‌های ادبیات است ولی همچنان ارضای میل حقیقت خواهی و چاره اندیشی خواننده بی جواب می‌ماند. راستی چگونه باید با واقعیت مرگ زیست؟
somayeh tohidlou
۱۴۰۱/۵/۱۸
مثل کارهای دیگر تولستوی یک نوع ساده‌سازی مفاهیم بسیار پیچیده اجتماعی و فلسفی در قامت زندگیست. قدرتش در تطبیق را و بازسازی شخصیت‌ها را در مقایسه پزشک و قاضی نشان می‌دهد و روند نزج گرفتن بیماری و خلق مفهوم بیمار را به تصویر می‌کشد.
تولستوی به زیبایی و جامعه‌شناسانه اثر اطرافیان را بر بیماری تبیین و
می‌کند. تغییر شکل باور کنش بیمار را از خلال درد نشان می‌دهد. اما نقطه اوج انجاست که پای مرگ به میان می‌آید. مفهومی که باعث تثبیت و ماندگاری‌ بیماری می‌شود. سوژه در این رمان کوتاه درگیر درد و بیماری و مرگ است.
تعریفش از گذشته و حال را در نسبت با مرگ نشان می‌دهد. ترس، ناباوری و بی‌عدالتی مرگ را برمی‌شمرد و در نهایت مرگ مرگ را می‌بیند. جایی که از دیدش مرگی درکار نیست و ترسی. جایی در انتهای داستان.
‌ظاهر کتاب ساده و عامیانه است. درست مثل یک زندگی عادی. اما ظرایفش آن را خواندنی کرده است.
Fateme Amirjahanshahi
۱۴۰۰/۵/۳۱
در امتداد کتاب «مرگ با تشریفات پزشکی» اثر آتول گاواندی (که ایشان از این کتاب نام برده بودو من آشنا شدم) درک خواننده را نسبت به احساس و خواسته انسان‌هایی که علی رغم تمام تلاش‌های علم مدرن، لاجرم در مسیر پایان زندگی قرار گرفته‌اند، بیشتر می‌کنه. از یه جایی به بعد وقتی آدم‌ها پی به مسیر برگشت ناپذیر و خودشون میبرن خواسته‌ها شون انتظارات شون انگار از همه بیش تر درک احساسی اطرافیانشان هست و همدل شدنشان با شخص بیمار. گذشته از مفهوم این اثر زیبای لئون تولستوی نحوه خواندن این کتاب هم به زیبایی اثر می‌افزود و آن را دلپذیر تر میکرد
monireh rezvanian
۱۴۰۱/۱۲/۵
غالب انسان‌ها بیشتر به زندگی توجه دارند تا به مرگ؛ بیشتر تولد را می‌بینند تا مرگ و حتی اگر آینده‌نگر باشند، بیش از مرگ، برای رشد و شکوفایی زندگی خود به مفاهیم زایش‌محور دل می‌بندند! اما لئو تولستوی می‌خواهد در رمان کوتاهش با نام «مرگ ایوان ایلیچ» از مضمون مرگ برای پیش‌برد زندگی و تعالی در شناخت، در استفاده کند. کل
کتاب خوبی بود و گوش سپرن به آن پیشنهاد می‌شود. راوی داستان بسیار شیوا و دلنشین داستان را روایت نموده است.
Arezio Dana
۱۴۰۰/۷/۵
اصلااااا شبیه توضیحی که راجبه کتاب نوشته نبود به زبون خیلی ساده میگفت فقط درگیر بدست آوردم اموال و جایگاه نشید یه داستانه خیلی عامیانه که شاید از خیلی آدمایی که جایگاه خوبه اجتماعی دارن و در آخر برای خود وجودیشون کاری نکردن. یه قاضی موفق که مریض میشه میمیره. خیلی کتابای مر مفهموم تری راجع به مرگ هست خلاصه که اصلا برام جذاب در حده کتاب نبود
naser abderezaei
۱۴۰۰/۶/۲۹
من راستش فقط با یک پنجم انتهای داستان ارتباط گرفتم. هیچ اتفاق خاصی نداشت و نهایتا انتهای داستان بود که محتوی خیلی خوبی داشت و جذبم کرد... می‌دونم که کتاب به شدت بزرگ از نویسنده‌ای فقیده، وقتی مقایسه میکردم با جنایت و مکافات داستایفسکی می‌دیدم که چقدر اون داستان سرشار از لحظه‌های ناب و پندهای خوب بود..
شاید هم نباید مقایسه کنم...
سهیل یزدانیان
۱۴۰۲/۲/۲۲
کتاب فوق ‌العاده‌ای بود
من قبل از این رمان، رمان شیطان رو از این نویسنده مطالعه کردم و اونجا بود که طرفدار قلم این نویسنده شدم.
این کتاب واقعاً خوب بود، داستان شخصی تأثیرگذار و مواجهه‌ی او با مرگ.
صدای زیبای گوینده و با قلم این نویسنده‌ی با مهارت، باعث شد به مسئله‌ی مرگ بیشتر و عمیق تر فکر کنم.
مطالعه‌ی این کتاب رو بهتون پیشنهاد می‌کنم
📚الناز محمدی📚
۱۴۰۱/۵/۲۸
🍁 هیچ وقت اینقدر بی پرده و هولناک به مرگ که میتونه بهمون این قدر نزدیک باشه فکر نکردم بودم. خیلی دلم برای ایوان سوخت که زمان مرگ فهمید که چرا اینقد اشتباه کرده و زندگی نکرده و عشق نورزیده! هیچ وقت دلم نمی‌خواد که جای اون باشم، پس باید سعی کنم هر کاری رو‌که اون کرده رو نکنم!
ممنون دوست عزیزم کتابراه…☘️
niusha rahmatolahi
۱۴۰۱/۷/۲۴
کتاب بدی نیست... برای زمان و دوران خودش خیلی جالب و نو هست... اما برای این دوران ک‌تفکرات پیشرفته شده و قدرت ذهن انقدر گسترده شده خیلی کتاب معمولی بنظرم اومد.... با احترام ب گوینده ک بسیار عاری اجرا کردن
علیرضا بلوچی
۱۴۰۰/۱۰/۱۱
با تجربه‌ای که از رمانهای تولستوی و داستایوفسکی دارم متوجه شدم رمان‌های روسی داستان پر فراز و نشیبی ندارن اما بسیار عمیق هستن.
به همین دلیل هم ازین رمان کمال لذت رو بردم. صدای گوینده هم فوق‌العاده بود.
به شدت ممنووون
مریم مهدی
۱۴۰۰/۹/۲۹
من کلا عاشق ادبیات روسیه هستم، این کتاب هم موید بر این علاقه گردید، بسیار عمیق، تفکر برانگیز و پر معنا. جاوید باد تولستوی.
گویش خواننده نیز بسیار دلپذیر و شیرین بود.
ممنون از کتابراه
کورش فرودی
۱۴۰۰/۱۲/۵
نسبت به کتابهایی که از تولستوی خوانده بودم ضعیف تر و کم حجم تر بود ولی فکر کنم تولستوی در این کتاب اثر تلقین و قدرت آنرا در انسان به درستی به تصویر میکشد
Hadi Mahroo
۱۴۰۰/۱۰/۱۷
به نظر من جالب یا بهتر بگم فوق العاده بود
داره کم کم از تولستوی خوشم میاد از نگاهش به موضوع و توصیف هاش
Alireza Pishgahzadeh
۱۴۰۰/۹/۱
سرنوشت بیشتر آدمای این دور و زمونه همینه که هر کاری کنی بازم آخر عمرت دردناکه. کتاب خوبی بود مخصوصا پارت آخرش
مشاهده همه نظرات 29

راهنمای مطالعه کتاب صوتی مرگ ایوان ایلیچ

برای دریافت کتاب صوتی مرگ ایوان ایلیچ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.