معرفی و دانلود کتاب راهنمای کمبریج: لکان

عکس جلد کتاب راهنمای کمبریج: لکان
قیمت:
۱۶۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای کمبریج: لکان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای کمبریج: لکان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب راهنمای کمبریج: لکان

کتاب راهنمای کمبریج: لکان، مجموعه مقالاتی‌ست که توسط برخی از مهم‌ترین و برترین روان‌کاوان مکتب فروید و لکان نوشته شده و ویراستاری آن‌ها را ژان میشل راباته برعهده داشته است. ما در این مجموعه، با دورنمایی کلی از آرای لکان مواجه می‌شویم و تأثیر این روان‌کاو برجسته‌ی فرانسوی بر فلسفه‌ی قاره‌ای را مشاهده می‌کنیم.

درباره‌ی کتاب راهنمای کمبریج: لکان

ژاک لکان (Jacques Lacan) را برخی مهم‌ترین روان‌کاو پس از زیگموند فروید به‌حساب می‌آورند. او که در سال 1901 در پاریس متولد شده بود، پس از آشنایی با آرای فروید به مکتب نوپای روان‌کاوی روی آورد و تأثیر شگرفی بر فلسفه‌ی قاره‌ای و روان‌کاوی گذاشت. اهمیت و تأثیر او تا آنجا بود که انتشارات دانشگاه کمبریج تصمیم گرفت برای کمک به درک بیشتر آرای او، کتاب راهنمای کمبریج: لکان (The Cambridge Companion to Lacan) را منتشر کند. این کتاب، مجموعه‌ای از مقالات نوشته شده توسط مهم‌ترین و برجسته‌ترین روان‌کاوان حال حاضر است که ویراستاری علمی آن را ژان میشل راباته (Jean-Michel Rabaté) برعهده داشته است.

کتاب راهنمای کمبریج: لکان با بررسی اجمالی زندگی لکان و وقایع تأثیرگذار بر زندگی او شروع می‌شود و سپس به آشنایی لکان با روان‌کاوی و فروید می‌پردازد. لکان پس از به اتمام رساندن تحصیلات خود در رشته‌ی پزشکی، رساله‌ای با عنوان «سایکوز پارانوئید در ارتباطش با شخصیت» نوشت و آن را به دوستانش که از هنرمندان سوررئالیست فرانسوی بودند ارائه داد. تشویق و تحسین دوستانش باعث شد او رساله‌اش را برای زیگموند فروید ارسال کند و فروید نیز با فرستادن یک کارت پستال از او تشکر کرد. این تنها مکاتبه بین این دو متفکر بزرگ بود.

معرفی و دانلود کتاب راهنمای کمبریج: لکان

لکان در رساله‌اش، به زنی به اِیمی پرداخته بود که افکار پارانوئید داشت و به یکی از چهره‌های هنری شاخص پاریس حمله کرده بود. ژان میشل راباته در کتاب راهنمای کمبریج: لکان نشان می‌دهد تحقیقات و مصاحبه‌های عمیقی که لکان با ایمی انجام داده بود، ضعف‌ها و نقص‌های روان‌پزشکی در آن دوره را به‌خوبی نشان می‌دادند و می‌توان انتشار این رساله را یکی از نقاطِ بنیادین تفکر لکان به‌شمار آورد.

بااین‌حال، بازخوردها به آرای لکان در زمان حیاتش همیشه هم مثبت نبود و بسیاری از انجمن‌های روان‌کاوی او را به‌رسمیت نمی‌شناختند؛ تا آنجا که انجمن بین‌المللی روان‌کاوان نام لکان را از فهرست روان‌کاوان مورد تأییدش حذف کرد و باعث شد او «گروه روان‌کاوی فرانسوی (Société Française de Psychanalyse)» را تأسیس کند. دوستان لکان از جمله، کلود لوی-استروس و لوئی آلتوسر از او حمایت کردند و لکان توانست سمینارهای هفتگی خود که آن‌ها را با عنوان «بازگشت به فروید» برگزار می‌کرد، با مخاطبین بیشتری برگزار کند. این سمینارها، اصلی‌ترین منبع برای شناخت آرای لکان و رویکرد متفاوت و یکتای او به روان‌کاوی هستند. بسیاری از نویسندگان کتاب راهنمای کمبریج: لکان خود در این سمینارها با آرای لکان آشنا شده‌اند.

کتاب راهنمای کمبریج: لکان، توسط فرزام پروا ترجمه شده و انتشارات خوب آن را منتشر کرده است.

در نکوداشت کتاب راهنمای کمبریج: لکان

  • این کتاب برای تمامی کسانی که به تفکر فرویدی و تاریخچه‌ی ایده‌ها و مفاهیم مرتبط با سوژکتیویته‌ی انسان علاقه‌مندند جذاب خواهد بود. (Choice)

کتاب راهنمای کمبریج: لکان برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به روان‌کاوی، آرای فیلسوفان پست‌مدرن و همینطور تفکرات فروید و لکان علاقه‌مندید، شنیدن این کتاب صوتی به شما پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب راهنمای کمبریج: لکان می‌خوانیم

لکان، به پیروی از فروید و نیز با آموختن از سوسور، بر خودمختاری دال پافشاری می‌کند و اینکه نباید عملکردش را فوراً در سطح «روان‌شناسی» قرار داد. چراکه در اینجا، «خاطرات» به‌معنای متداول حافظۀ خودآگاه و حتی صرفاً ناخودآگاه نیست و واقعاً نباید آن‌ها را پدیده‌ای روانی تلقی کرد، بلکه در عوض، دالی است که (1) از مدلولش کنده شده (چون به‌قول فروید، بیمار معمولاً رخداد آسیب‌رسان مدلول را به یاد نمی‌آورد، چراکه این رخداد یا واپس زده شده، یا از معنا تهی شده، یا جانشینی به‌ظاهر معصوم یا بی‌معنی جایگزین آن شده است؛ اما هم‌زمان (2) حاضر باقی می‌ماند و بر بدن حک می‌شود، به‌نحوی‌که به‌جای حافظه، این سمپتوم است که به یاد می‌آورد. لکان می‌گوید سمپتوم «دالی است که مدلولش از خودآگاه سوژه واپس زده شده» و «بر شن‌زار گوشت تن نگاشته شده است.» اینجا پیامدهای گسترده‌تر فلسفی به‌روشنی مشهودند، چون این همچنین بدان معناست که سمپتوم را، برخلاف تظاهرات فیزیولوژیک و عینی‌اش، هرگز نمی‌توان در روان‌کاوی با یک پدیدۀ زیستی‌پزشکی از نوعی که در جهان حیوانی نظیر دارد اشتباه گرفت، چراکه سمپتوم صرفاً به موجود سخن‌گویی تعلق دارد که زندگی‌اش از رهگذر بُعد سمبلیک دوباره شکل می‌گیرد «که از بیماری راهی می‌سازد برای ورود موجود زنده به وجود سوژه.»

فهرست مطالب کتاب

مقدمۀ مترجم
دربارۀ نویسندگان
پیشگفتار
قدردانی
حروف اختصاری
گاه‌شمار زندگی لکان
1: رو کردن لکان به فروید: ژان‌میشل راباته
2: مرحلۀ آینه‌ای: سندی ازدست‌رفته: الیزابت رودینسکو
3: اسطوره‌های لکان: داریان لیدر
4: دانش لکان از سوژه: میان زبان‌شناسی و توپولوژی: دنی نبوس
5: از حرف تا مَتِم: روش‌های علمی لکان: برنارد برگوین
6: ناسازنماهای سمپتوم در روان‌کاوی: کولت سولر
7: شوق و ژوئیسانس در آموزه‌های لکان: نستور اِی. برانستین
8: لکان و فلسفه: چارلز شپردسون
9: مارکسیسم لکان، لکان مارکسیسم: (از ژیژک تا آلتوسر): ژوزف والنته
10: اخلاق و تراژدی در لکان: آلنکا زوپانچیچ
11: رویکردی لکانی به منطق انحراف: جودیت فهر‌گورویچ
12: بالین‌گری [کلینیک] لکانی چیست؟: دایانا رابینوویچ
13: فراتر از فالوس: لکان و فمینیسم: دبورا لوپنیتس
14: حیات لکان پس از مرگ: لکان با اندی وارهول ملاقات می‌کند: کاترین لیو
نام‌نامه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب راهنمای کمبریج: لکان
نویسنده
مترجمفرزام پروا
ناشر چاپینشر خوب
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات440
زبانفارسی
شابک978-622-7425-64-2
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب راهنمای کمبریج: لکان

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب راهنمای کمبریج: لکان

برای دریافت کتاب راهنمای کمبریج: لکان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.