معرفی و دانلود کتاب اسطوره‌های یونان و روم

عکس جلد کتاب اسطوره‌های یونان و روم
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اسطوره‌های یونان و روم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اسطوره‌های یونان و روم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اسطوره‌های یونان و روم

خدایان یونان و روم اغلب با یکدیگر یکی هستند و فقط نام‌های متفاوتی دارند. دان ناردو با علم به این موضوع، کتاب اسطوره‌های یونان و روم را به نگارش درآورده است. او کتاب را با داستان پیدایش جهان آغاز می‌کند و سپس به مهم‌ترین اسطوره‌ها می‌پردازد که ممکن است نام آن‌ها را بارها شنیده‌ باشید. خدایانی چون زئوس (ژوپیتر رومیان)، آرتمیس (دیانای رومی)، هرمس (مرکوری رومیان) و...

درباره‌ی کتاب اسطوره‌های یونان و روم

فرهنگ یونان باستان با اسطوره‌هایش گره خورده است. شاید بعضی از اسطوره‌ها و داستان‌هایشان امروز برای ما مضحک و غیرواقعی به نظر برسند؛ اما تاریخ یونان با همین داستان‌های مربوط‌به خدایان آغاز می‌شود. برخلاف اساطیر هندوایرانی و مصری، اساطیر یونانی در آثار هنری به شکل انسان به تصویر کشیده شده‌اند. همین انسانی شدن خدایان یونان باعث می‌شود که اسطوره و تاریخ در هم بیامیزد. انگار مردم در زمانی دور، خدایان را با چشم‌های خود دیده‌اند و با آن‌ها ارتباط داشته‌اند. در نتیجه برای درک بهتر تاریخ سرزمین‌های روم و یونان بهتر است با اسطوره‌هایشان بیشتر آشنا شویم. کتاب اسطوره‌های یونان و روم (Greek and Roman Mythology)، یکی از بهترین منابع برای آشنایی با خدایان این دو سرزمین است.

معرفی و دانلود کتاب اسطوره‌های یونان و روم

نام اسطوره‌های یونان و روم برای اغلب مردم سخت است و به خاطر سپردن روابط میان آن‌ها دشوار به نظر می‌رسد. دان ناردو (Don Nardo) در ابتدای کتاب خود جدولی از شخصیت‌های اسطوره‌های یونان و روم و روابطشان آورده که به‌احتمال زیاد در حین خواندن کتاب بسیار به آن مراجعه می‌شود. کتاب اسطوره‌های یونان و روم با تعریف بدیهیات شروع می‌شود. این‌که اسطوره چیست، چطور به وجود آمده و چگونه داستان‌های اساطیری به دست ما رسیده است. داستان پیدایش جهان از دیدگاه هر ملت و تمدنی متفاوت است. فصل اول کتاب خدایانی را توصیف می‌کند که بر سر فرمانروایی با یکدیگر می‌جنگند. کرونوس پدرش اورانوس را به بند می‌کشد و زئوس، پسر کرونوس، نبردی طولانی را علیه پدر شروع کرد. پس از پیروزی زئوس، او و یارانش زمین را میان خود تقسیم می‌کنند. تقابل میان زئوس و پرومتئوس از دیگر موضوعات فصل اول کتاب هستند که سرنوشت انسان‌ها را برای همیشه تغییر می‌دهد.

داستان نبردهای مشهور تروا در منظومه‌ی معروف هومر با نام ایلیاد آمده است. داستان نبرد تروا در آثار نویسندگانی چون آئسخلوس، اوریپید، آپولودوروس و ویرژیل نیز به تصویر کشیده شده. دان ناردو در فصل دوم کتاب اسطوره‌های یونان و روم، داستان این نبرد را با جزئیات تعریف می‌کند. هومر در کتاب ادیسه داستان سرگشتگی‌های جنگجویی به نام ادیسه را در دوره‌ی پس از جنگ تروا روایت می‌کند. ویرژیل نیز در منظومه‌ی انئید، به یکی از قهرمانان روم باستان به نام انه می‌پردازد. داستان انه و ادیسه در فصل سوم کتاب آمده است.

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم اووید، شاعر رومی، داستان‌های عاشقانه‌ی اسطوره‌های یونان و روم را مدون کرد. داستان‌هایی که او در آثار خود آورده، روایت پیروزی عشق بر همه‌ی موانع موجود است. منبع دان ناردو برای روایت داستان‌های عاشقانه در فصل چهارم کتاب اسطوره‌های یونان و روم، کتاب «متامورفوزس» اثر اووید و «الاغ زرین» از آپولیوس است. بدون شک داستان‌های عاشقانه‌ی این اساطیر منابع الهام نویسندگان و شاعران اروپایی به شمار می‌آیند. در فصل پنجم، یکی از درونمایه‌های رایج در داستان‌های اساطیری، یعنی خشم خدایان موضوع بحث قرار می‌گیرد. دان ناردو عقیده دارد دو مورد از بدترین جنایت‌های آدمیان نسبت‌به خدایان را تانتالوس و نیوبه مرتکب شدند. روایت کشته شدن آگاممنون و داستان ادیپ شهریار نیز در این فصل آمده‌اند.

اساطیر یونان و روم بدون آن‌که متوجه باشیم در تمام جنبه‌های زندگی ما نقش دارند. اسطوره‌های یونانی در واقعیت ریشه دارند و در شکل‌گیری تفکر مدرن، تأثیر گذاشته‌اند. بسیاری از کلماتی که امروزه به کار می‌بریم، نام مکان‌های دیدنی، حتی نام برندها وبسیاری چیزهای دیگر، از اساطیر یونان و روم نشأت گرفته‌اند. دان ناردو در فصل آخر کتاب اسطوره‌های یونان و روم تأثیر این داستان‌ها را بر ادبیات و هنر بررسی می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب اسطوره‌های یونان و روم

انتشارات ققنوس این کتاب جذاب و خواندنی را با ترجمه‌ی عسکر بهرامی منتشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب اسطوره‌های یونان و روم برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به اسطوره‌شناسی بی‌تردید از داستان‌های کتاب اسطوره‌های یونان و روم لذتی وافر خواهند برد.

در بخشی از کتاب اسطوره‌های یونان و روم می‌خوانیم

پورامیس و تیسبه جوانانى بودند که با خانواده‌هایشان در خانه‌هایى دیوار به دیوار در بابل مى‌زیستند. از آن جا که دو خانواده به یکدیگر بسیار نزدیک بودند، این دختر و پسر نیز با یکدیگر بسیار صمیمى شدند و سرانجام هم شیفته‌ی یکدیگر گشتند. طبیعتاً آن دو مى‌خواستند با هم ازدواج کنند، اما والدینشان، به دلایل شخصى، از این کار بازشان داشتند و کوشیدند آن‌ها را از هم جدا سازند.

با این همه چندان نگذشت که پورامیس و تیسبه سوراخى کوچک در دیوار میان خانه‌هایشان یافتند و از طریق آن احساساتشان را به هم رساندند. پورامیس و تیسبه که از نداشتن رابطه، جز از این سوراخ تنگ دیوار، خسته شده بودند، نقشه‌اى کشیدند تا از دست والدینشان بگریزند و همراه یکدیگر از آن‌جا بروند. وعده کردند شب‌هنگام نزدیک درخت توت برکشیده‌اى پوشیده از توت‌هاى سپید، یکدیگر را ببینند. خورشید که فرو رفت، تیسبه از خانه گریخت و به سوى درخت رفت، اما در آن‌جا دید که دلداده‌اش هنوز نرسیده است. در همان حال که چشم‌انتظار او بود، به یکباره ماده‌شیرى را دید که پیش مى‌آمد، و دندان‌هایش از شکارى تازه خونین بود؛ تیسبه که ترسید ماده‌شیر او را هم بدرد، پا به فرار نهاد. اما به واسطه‌ی شتاب، ردا از شانه‌اش افتاد. ماده‌شیر از سر کنجکاوى به پیش آمد، آن جامه را بویید و تکه‌پاره کرد، و سپس در تاریکى شب سلانه‌سلانه دور شد.

لحظاتى بعد پورامیس از راه رسید و انتظار داشت که تیسبه محبوبش را ببیند. اما به جاى آن بقایاى خون‌آلود رداى او را یافت، که بى‌درنگ آن را شناخت. وى، سوگوارانه به گریه افتاد. سپس چاقویى در تن خویش فرو کرد و بر زمین افتاد؛ خونش بر توت‌هاى سپیدرنگ افتاده بر زمین، جارى شد و گلگونشان ساخت. اندکى بعد که او مرده بر زمین افتاده بود، تیسبه بازگشت و با دیدن آن صحنه‌ی وحشتناک و وضعیت چاره‌ناپذیر و بى‌بازگشت دلداده‌اش، خود نیز بر آن شد تا با وى بمیرد، و پس از این که گفت مرگ هرگز آنان را از هم جدا نخواهد داشت، همان چاقو را به کار گرفت؛ و بدین سان آن دو در مهتاب جان سپردند.

فهرست مطالب کتاب

شخصیت‌هاى اسطوره‌هاى یونان و روم
پیشگفتار: داستان‌هاى بى‌زمان خدایان و آدمیان
1: آتش آسمانى: آفرینش خدایان و آدمیان
2: زیستن براى تلاش و افتخار: نبرد تروا
3: یاسون، ادیسه، و انه: سه سفر پرماجراى حماسى
4: پیروزى بر همه موانع: داستان‌هایى از دلدادگى و دلدادگان
5: نفرین خدایان: کیفرهاى آسمانى براى نابخردى‌هاى آدمى
6: کاوش در میراث باستانى: اسطوره‌هاى کهن در فرهنگ مردم
یادداشت‌ها
براى مطالعه‌ی بیش‌تر
آثار مورد استفاده
دیگر آثار مرجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اسطوره‌های یونان و روم
نویسنده
مترجمعسکر بهرامی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات142
زبانفارسی
شابک978-964-311-601-9
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب اسطوره‌های یونان و روم

برای دریافت کتاب اسطوره‌های یونان و روم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.