معرفی و دانلود کتاب رکسانا: نخستین دختر کوروش بزرگ

عکس جلد کتاب رکسانا: نخستین دختر کوروش بزرگ
قیمت:
۹۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب رکسانا: نخستین دختر کوروش بزرگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب رکسانا: نخستین دختر کوروش بزرگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب رکسانا: نخستین دختر کوروش بزرگ

کتاب رکسانا: نخستین دختر کوروش بزرگ، نوشته‌ی عباس سلیمانی امیری، رمانی تاریخی است که زندگی این شاهدخت ایرانی را برای خوانندگان روایت می‌کند و در میان این روایت، برگ‌هایی از تاریخ ایران باستان را پیش چشم مخاطب علاقه‌مند بازمی‌آفریند.

درباره‌ی کتاب رکسانا: نخستین دختر کوروش بزرگ

عباس امیری سلیمانی رمان‌نویس پرکاری است که بیشتر در زمینه‌ی رمان‌های تاریخی و با تمرکز بر تاریخ ایران باستان به فعالیت پرداخته. از آثار او می‌توان به کتاب‌هایی چون «بردیا فرزند کوروش»، «مقتول حسادت»، «بردیا و دختر مصری»، «کوروش کبیر در گذرگاه تاریخ» و... اشاره کرد. کتاب رکسانا: نخستین دختر کوروش بزرگ نیز از رمان‌های تاریخی اوست که به زندگی این شاهزاده‌ی هخامنشی می‌پردازد.

زندگی رکسانا دختر بزرگ‌تر کوروش، به عنوان شاهزاده‌ای هخامنشی، علاوه بر آنکه حاوی جذابیت‌های داستانی است، محملی نیز برای بیان وقایع تاریخی در اختیار نویسنده می‌گذارد. نویسنده‌ی این کتاب، در حکم یک رمان‌نویس تاریخی، از این فرصت استفاده کرده و تاریخ و داستان را درهم‌آمیخته و روایتی جذاب و معتبر از برهه‌ای از تاریخ ایران باستان در عهد هخامنشیان به دست داده است.

محدوده‌ی زمانی‌ای که کتاب حاضر آن را پوشش می‌دهد، به پس از مرگ کوروش مربوط می‌شود. داستان در عصر پادشاهی کمبوجیه آغاز می‌شود و تا اندکی بعد از مرگ شاهدخت رکسانا به پایان می‌رسد. نویسنده روایت را به چند بخش تقسیم کرده است. از میان تکنیک‌های نویسندگی، او بیشتر در بیان داستان از دیالوگ‌سازی استفاده می‌کند. بخش‌های داستان عبارت‌اند از: گفت‌وگوها، میهمانی‌ها، ماجراها، با قانون، با آموزگار، دیدارها، سفر به مصر و پایان زندگی. این هشت بخش همه در طول هم قرار دارند و سیر روایت داستان تقریباً خطی است. نویسنده در این رمان نیز مانند دیگر آثارش، از تکنیک‌های فرمی و زیباشناختی رمان بهره نبرده و داستان را به شکلی ساده و محتوامحور به مخاطب عرضه کرده است.

معرفی و دانلود کتاب رکسانا: نخستین دختر کوروش بزرگ

وقایعی که در کتاب رکسانا: نخستین دختر کوروش بزرگ بیان می‌شوند به دو بخش قابل تقسیم‌اند:

  • وقایع شخصی زندگی رکسانا، مانند ازدواج او، سفرهای او، روابط او با آموزگارش، دیدارهای او و مرگ او.
  • وقایع تاریخی ایران باستان مانند جنگ با سکاها، شیوه‌ی حکمرانی کمبوجیه، لشکرکشی به مصر و تصرف آن و نقش داریوش در تاریخ.

عباس سلیمانی امیری در آغاز کتاب در مورد تاریخ ایران باستان مطالبی آورده. سپس به معرفی شخصیت‌های اصلی داستان پرداخته تا خواننده با شناخت کامل از آنان وارد داستان شده و در میان اسم‌های ناآشنا سردرگم نشود. این شخصیت‌ها عبارتند از: کمبوجیه، آمی‌تیس، بردیا، ویشتاسپ، رکسانا، آتوسا، داریوش، کرزوس، نی‌تیت، رودگونه، وستا و تیگران. در پایان کتاب نیز، نویسنده منابع تاریخی‌ای را که در نوشتن داستان از آن‌ها استفاده کرده است به خواننده معرفی می‌کند.

چنان‌که گفته شد، سبک نویسنده در رمان حاضر ساده، بدون پیچیدگی در الفاظ و فرم داستانی و بیشتر گفت‌وگومحور است. ظاهراً نویسنده بیشتر در بند آن است که وقایع را در قالب داستان به مخاطب ارائه دهد و او را با تاریخ ایران و خصوصیات شخصیت‌های تاریخی‌ای که در ساختن این وقایع نقش داشته‌اند، آشنا کند. برای این هدف داستان محمل بیان مناسبی است زیرا از این طریق هم می‌توان درونیات انسان‌ها را پردازش و برای مخاطب بیان کرد و هم می‌توان وقایع تاریخی را با لحنی جذاب و گیرا به خواننده ارائه کرد.

کتاب رکسانا: نخستین دختر کوروش بزرگ، نوشته‌ی عباس سلیمانی امیری توسط انتشارات طلایه به چاپ رسیده است.

کتاب رکسانا: نخستین دختر کوروش بزرگ برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای علاقه‌مندان به تاریخ و رمان‌های تاریخی، به ویژه در حوزه‌ی ایران باستان، مناسب است.

در بخشی از کتاب رکسانا: نخستین دختر کوروش بزرگ می‌خوانیم

فرعون مصر یعنی آمازیش پسری داشت با نام پزامتیک که جوانی عیاش و در عین حال کینه‌توز بود و نسبت به نبن خاری پزشک معروف مصری که در دربار بود، کینه‌ای به دل گرفت و بر آن شد تا او را دستگیر کند و به زندان اندازد. او از پدرش فرعون اجازه‌ی دستگیری آن پزشک را گرفته بود. علت اینکه خواست پزشک درباری را دستگیر کند این بود که، گویا نبن خاری سندی در اختیار داشت که از پدرش بود و او نیز به دربار مصر طبابت می‌کرد. مضمون آن سند این بود که نیتیت دختر آمازیش فرعون نیست بلکه دختر فرعون سابق بود که به دست آمازیس به قتل رسید، است و اگر مضمون آن بر همه‌کس روشن می‌شد، بدون تردید قیام می‌کردند و آمازیس را از تخت سلطنت پایین می‌کشیدند، و این همان چیزی بود که ولیعهد مصر یعنی پزامتیک نمی‌خواست و درصدد نابودی نبن خاری برآمده بود.

نبن خاری که از موضوع فرمان دستگیری خود باخبر شد، مجبور به ترک مصر گردید و به ایران روی آورد و به دربار شاه کمبوجیه راه یافت و به تدریج ارزش کاری او معلوم گردید و قربی یافت. از آن طرف وقتی که ولیعهد مصر باخبر گردید که نبن خاری فرار کرده، خانواده‌اش را دستگیر کرده و به زندان انداخت و اجازه نداد که به ایران بیایند. نبن خاری از این جریان سخت ناراحت شد و تصمیم گرفت تا از فرعون و پسرش پزامتیک انتقام بگیرد. نبن خاری در فکر این بود تا راهی پیدا کند که بتواند از فرعونیان انتقام بگیرد. سرانجام راهی مناسب بر اندیشه‌ی او گذشت و او شروع به کار کرد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
شخصیت‌ها
کمبوجیه
آمیتیس
بردیا
ویشتاسپ
رکسانا
آتوسا
داریوش
کرزوس
داریوش
نیتیت
رودگونه
وِستا
تیگران
بخش اول: گفتگوها
رکسانا و آتوسا
گفتگوی دو خواهر
رفتن به شکار
میهمانان ملکه
برپایی جشن
پیرامون جنگ
بخش دوم: میهمانی‌ها
میهمانی در شب
باشاهدخت‌ها
شرح ماجرا
آشکار شدن راز فهرست مطالب
دربارهی داریوش و تیگران
برای دیدن سربازان
بخش سوم: ماجراها
خواستگاری از رکسانا
نامه برای بردیا
با ویشتاسپ
افکار پلید
بخش چهارم: با قانون
قانون ازدواج
پاسخ مغ برای ازدواج
علت مجازات
آتوسا و رودگونه
بخش پنجم: با آموزگار
مرگ ملکه
رکسانا و آموزگارش
بازگشت از جنگ
لشکرکشی به مصر
بخش ششم: دیدارها
دیدار ناگهانی
در پس پرده
به دیدار نیتیت
دختران کوروش
در خانه‌ی پرین
بخش هفتم: سفر به مصر
کمبوجیه و رکسانا
رکسانا و میهمانان
خداحافظی رکسانا
نامه از مصر
بخش هشتم: پایان زندگی
مرگ رکسانا
بعد از رکسانا

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب رکسانا: نخستین دختر کوروش بزرگ
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات طلایه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات262
زبانفارسی
شابک978-622-6539-79-1
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب رکسانا: نخستین دختر کوروش بزرگ

برای دریافت کتاب رکسانا: نخستین دختر کوروش بزرگ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.