معرفی و دانلود کتاب زندگی جاودانه هنریتا لاکس

عکس جلد کتاب زندگی جاودانه هنریتا لاکس
قیمت:
۱۱۲,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زندگی جاودانه هنریتا لاکس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زندگی جاودانه هنریتا لاکس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زندگی جاودانه هنریتا لاکس

دریافت جایزه‌ی هارتلند و عنوان برترین کتاب سال از سوی نیویورک تایمز، تنها بخشی از افتخارات کتابی هستند که ربکا اسکلوت برای بازنمایی یکی از شگفت‌انگیزترین رخدادهای علم پزشکی نگاشته. کتاب زندگی جاودانه هنریتا لاکس نشان می‌دهد چگونه سلول‌های کشت‌داده‌شده از بدن بانویی به نام هنریتا، سرنوشت علم را برای همیشه دگرگون کردند. تقابل تحقیقات علمی با انحطاط اخلاقی و نژادپرستی عصر مدرن از دیگر موضوعات محوری مطرح‌شده در این کتاب حوزه‌ی تاریخ پزشکی هستند.

درباره‌ی کتاب زندگی جاودانه هنریتا لاکس

آنچه هم‌اکنون روبه‌روی‌تان قرار گرفته، نتیجه‌ی هزار ساعت مکالمه با خانواده‌ی هنریتا لاکس و گفت‌و‌گو با محققانی است که در مورد زندگی وی تحقیق کرده‌اند. همین‌طور ثمره‌ی مطالعات دقیقی محسوب می‌شود که ربکا اسکلوت (Rebecca Skloot) در زمینه‌ی تاریخ پزشکی و زندگی‌نامه‌ی یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های پزشکی مدرن داشته. در کتاب زندگی جاودانه هنریتا لاکس (The Immortal Life of Henrietta Lacks)، سرگذشت بانویی را می‌خوانید که اگرچه زندگی‌اش را زیر سایه‌ی شوم نژادپرستی و همراه با فقر گذرانده بود، اما بدون آن‌که حتی اطلاع داشته باشد، تا ده‌ها سال پس از مرگش به جامعه‌ی علمی خدمت‌رسانی کرد. کتاب حاضر تلاقی میان علوم تجربی و انسانی را ترسیم کرده و نشان می‌دهد که چگونه پزشکی می‌تواند در ارتباط با مفاهیمی مثل نژادپرستی، حقوق انسانی، اخلاق و استعمار قرار بگیرد.

معرفی و دانلود کتاب زندگی جاودانه هنریتا لاکس

هنریتا لاکس که میان دانشمندان با نام «هیلا» شناخته می‌شود، در واقع زنی سیاه‌پوست و تنباکوکار بود که در مزارع جنوب کار می‌کرد. در سال 1920 به دنیا آمده بود و در سال 1951، به سبب توموری سرطانی که در دهانه‌ی رحمش رشد کرده بود، دنیای مادی و پنج فرزندش را برای همیشه ترک کرد. اما این پایان ماجرا نبود! در واقع پایان ماجرای هنریتا هیچ‌وقت فرانرسید. او به‌جای این که زیر تلی از خاک مدفون بشود، در پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های جهان به حیات خود ادامه داد تا یاری‌گر پژوهشگران و دانشمندان برای تولید واکسن فلج اطفال، درمان برخی از سرطان‌ها، شناخت اثرات بمب اتم و شناسایی ویروس کووید 19 باشد. سلول‌هایی که چند ماه پیش از مرگ هنریتا از دهانه‌ی رحم او برداشت شده بودند، اکنون به‌طور گسترده در آزمایشگاه‌های سراسر جهان کشت داده می‌شوند تا در تحقیقات علمی مورد استفاده قرار بگیرند. می‌بینید که هنریتا لاکس در حقیقت پس از مرگ خود، زندگی دیگری را آغاز کرده که برای میلیون‌ها انسان دیگر حیات‌بخش بوده است. بد نیست بدانید که تازه بیست سال بعد از مرگ هنریتا و در زمانی که بر روی سلول‌های بدن او پژوهش‌های فراوانی صورت می‌گرفت، خانواده‌ی فقیرش متوجه شدند که به صورت غیرقانونی و بدون اجازه گرفتن از آن‌ها، بقایای بدن وی در عرصه‌ی پزشکی مورد استفاده قرار گرفته. این در حالی بود که فرزندان هنریتا لاکس حتی از داشتن بیمه‌ی درمانی هم محروم مانده بودند.

ربکا اسکلوت در تلاش بوده تا ضمن روشن ساختن گوشه‌ای از تاریخ پرتلاطم پزشکی و پیشرفت‌های آن، نشان بدهد که توسعه‌ی علم تا چه حد می‌تواند ارزش‌های اخلاقی، انسانیت و حتی حقوق قانونی افراد را زیر پا بگذارد. ‌‌‌‌‌به عبارت دیگر، هرچند در عصر کنونی شاهد توسعه‌ی چشمگیر دانش، به‌ویژه علم پزشکی، بوده‌ایم اما این بدین معنا نیست که علوم اجتماعی، عدالت، برابری و اخلاقیات نیز به همین اندازه گسترش یافته‌اند. اثر حاضر، سرگذشت‌نامه‌ای است که هم ماجرای بالندگی تحقیقات علمی را روایت می‌کند و هم نحوه‌ی انحطاط ارزش‌های انسانی را ترسیم می‌نماید.

برای مطالعه‌ی کتاب زندگی جاودانه هنریتا لاکس، می‌توانید نسخه‌ی فارسی آن را با برگردان لیلا عظیمی تهیه کنید. وظیفه‌ی چاپ و نشر این اثر را انتشارات متخصصان به عهده داشته است.

جوایز و افتخارات کتاب زندگی جاودانه هنریتا لاکس

  • برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کتاب سال از سوی آکادمی ملی
  • دریافت جایزه‌‌ی کتاب علمی برای بزرگسالان، از سوی انجمن آمریکایی پیشرفت علم
  • جایزه‌ی کتاب Wellcome Trust در بخش کتاب‌های غیرداستانی
  • برنده‌ی جایزه‌ی هارتلند، در بخش آثار غیرداستانی
  • یکی از صد کتاب برتر سال از دیدگاه نیویورک تایمز
  • یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز
  • برترین کتاب سال از سوی هفته‌نامه‌‌ی ناشران، اپرا، NPR و...

نکوداشت‌های کتاب زندگی جاودانه هنریتا لاکس

  • حین مطالعه، نمی‌توانستم آن را زمین بگذارم. در این اثر، سرگذشت پزشکی مدرن، به‌زیبایی و به صورتی تکان‌دهنده نشان داده شده است. (هفته‌نامه‌‌ی سرگرمی)
  • معمولاً کتاب‌های علمی را در مورد رخدادهای دنیای علم می‌نویسند اما کتاب ربکا اسکلوت، بسیار شجاعانه‌تر، عمیق‌تر و شگفت‌انگیزتر است. (نقد و بررسی کتاب‌های نیویورک تایمز)
  • کتاب زندگی جاودانه هنریتا لاکس، در حقیقت یک پیروزی بزرگ در قلمرو علم محسوب می‌شود. یکی از بهترین کتاب‌های غیرداستانی که تاکنون خوانده‌ام. (Wired.com)
  • در کتاب حاضر، اشتباهات تاریخی حوزه‌ی پزشکی، همچنین معجزه‌آفرینی‌های پزشکان، بررسی و شرح داده شده است. (واشنگتن پست)
  • داستانی واقعی و بسیار شگفت‌انگیز! پرسش‌هایی اساسی را مطرح کرده و به آن‌ها پاسخ می‌دهد. کتابی الهام‌بخش برای تمامی سنین. (Essence)
  • کتاب زندگی جاودانه هنریتا لاکس یک گزارش علمی بی‌نظیر است که به مخاطبان نشان می‌دهد معجزه‌گران، نیکوکاران و شیادان، چه در کلیساها و چه در بیمارستان‌ها، فراوان‌اند. (نیویورکر)
  • یکی از برترین کتاب‌هایی که در حال حاضر، در مورد سرگذشت و تاریخچه‌ی پزشکی نوشته شده است. (فایننشال تایمز)
  • این کتاب ستودنی نشان می‌دهد که چگونه سلول‌های دهانه‌ی رحم هنریتا لاکس، زنی سیاهپوست و فقیر، موجب گسترش اکتشافات بعدی، از ساخت واکسن فلج اطفال تا لقاح آزمایشگاهی شد. شرحی که از زندگی لاکس ارائه شده، کتاب زندگی جاودانه هنریتا لاکس را با مفاهیم انسانیت، نژاد و استثمار همراه می‌کند. (پائولا جی. گیدینگز، نویسنده)
  • کتابی مجذوب‌کننده و سرشار از تعلیق! اثری که ربکا اسکلوت نوشته، یک مکمل فوق‌العاده برای کارهای غیرعلمی محسوب می‌شود. (نیوزویک)

اقتباس سینمایی از کتاب زندگی جاودانه هنریتا لاکس

در سال 2017، بر اساس کتاب زندگی جاودانه هنریتا لاکس، یک فیلم تلویزیونی درام با همین نام ساخته شد که جورج سی. ولف، کارگردانی آن را به عهده داشت. از ستارگان این فیلم می توان رز بیرن و اپرا وینفری را نام برد. نامزد شدن برای جایزه‌ی حلقه‌ی سیاه و دریافت جایزه‌ی Gracie تنها گوشه‌ای از افتخارات فیلم زندگی جاودانه هنریتا لاکس محسوب می‌شوند.

کتاب زندگی جاودانه هنریتا لاکس برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به سبب رشته‌ی تحصیلی، اهداف شغلی و یا حتی به دلیل علایق شخصی، قصد دارید اطلاعات خود را در زمینه‌ی تاریخ و اخلاق پزشکی افزایش دهید، مطالعه‌ی کتاب زندگی جاودانه هنریتا لاکس می‌تواند گزینه‌ی بسیار خوبی باشد. طرفداران کتاب‌های زندگی‌نامه‌ای نیز مجذوب این اثر خواندنی خواهند شد.

در بخشی از کتاب زندگی جاودانه هنریتا لاکس می‌خوانیم

اسپروز پوینت به سرعت درحال تبدیل شدن به بزرگ ترین کارخانه فولاد در جهان بود. میله های تقویت کننده بتن، سیم خاردار، میخ و فولاد برای خودروها، یخچال ها و کشتی های نظامی تولید می کرد. سالانه بیش از شش میلیون تن زغال سنگ می سوزاند تا هشت میلیون تن فولاد تولید شود و بیش از سی هزار کارگر استخدام می کرد. فولاد بتلهم یک معدن طلا در زمان فقر بود، مخصوصاً برای خانواده های سیاه پوست اهل جنوب. این خبر از مریلند به مزارع ویرجینیا و کارولینا سرایت کرد و به عنوان بخشی از آنچه مهاجرت بزرگ نامیده شد، خانواده های سیاه پوست از جنوب به ایستگاه ترنر-سرزمین موعود هجوم آوردند.

کار سخت بود، مخصوصاً برای مردان سیاه پوست، مشاغلی بود که مردان سفیدپوست به آن دست نمی زدند. مانند فرد، کارگران سیاه پوست معمولاً از داخل تانکرهای نیمه ساخته شده در کارخانه کشتی شروع به جمع آوری پیچ ومهره ها و قطعاتی می کردند که از دست افراد درحال حفاری و جوشکاری در ارتفاع 10 یا 12 متر به پایین می افتاد. سرانجام کارگران سیاه پوست به اتاق دیگ بخار می رفتند و در آن جا زغال سنگ را داخل کوره ریخته و شعله ور می کردند. آن ها روزهای خود را با تنفس در گردوغبار سمی زغال سنگ و پنبه نسوز می گذراندند و آن را برای زنان و دختران خود به خانه می آوردند و آن ها درحالی که لباس های مردان را برای شستشو بیرون می بردند و می تکاندند، سموم را استنشاق می کردند. کارگران سیاه پوست در اسپروز پوینت حداکثر هشتاد سنت در ساعت، معمولاً کمتر می گرفتند. کارگران سفید دستمزد بالاتری دریافت می کردند، اما فرد شکایتی نداشت: هشتاد سنت در ساعت بیشتر از مقداری بود که لاکس ها تابه حال دیده بودند. فرد موفق شده بود. حالا او به کلاور برمی گشت تا هنریتا و دی را متقاعد کند که آن ها نیز باید همین کار را انجام دهند. صبح پس از ورود به شهر، فرد برای دی یک بلیت اتوبوس به بالتیمور خرید. آن ها توافق کردند که هنریتا برای مراقبت از کودکان و مزرعه تنباکو بماند تا اینکه دی به اندازه کافی برای فراهم کردن خانه در بالتیمور و سه بلیت به شمال پول تهیه کند. چند ماه بعد، فرد پیش نویس اطلاعیه ای دریافت کرد که او را به خارج از کشور ارسال می کرد. فرد قبل از رفتن، تمام پولی را که پس انداز کرده بود، به دی داد و گفت، وقت آن است که هنریتا و بچه ها را به ایستگاه ترنر برساند.

فهرست مطالب کتاب

سخن مترجم
خلاصه کتاب
چند کلمه در مورد این کتاب
پیش گفتار
بخش اول: زندگی
بخش دوم؛ مرگ
بخش سوم: جاودانگی
در خاتمه
قدردانی ها
درباره نویسنده

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زندگی جاودانه هنریتا لاکس
نویسنده
مترجملیلا عظیمی
ناشر چاپیانتشارات متخصصان
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات474
زبانفارسی
شابک978-622-292-977-0
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه، کتاب‌های علوم پزشکی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب زندگی جاودانه هنریتا لاکس

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب زندگی جاودانه هنریتا لاکس

برای دریافت کتاب زندگی جاودانه هنریتا لاکس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.