معرفی و دانلود کتاب سپیده دمان همه چیز: تاریخ جدید نوع بشر

عکس جلد کتاب سپیده دمان همه چیز: تاریخ جدید نوع بشر
قیمت:
۲۷۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سپیده دمان همه چیز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سپیده دمان همه چیز و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سپیده دمان همه چیز: تاریخ جدید نوع بشر

دیوید گریبر و دیوید ونگرو در کتاب سپیده دمان همه چیز می‌کوشند نوعی گفت‌وگوی کلان را پیرامون تاریخ انسان،‌ از دیدگاه انسان‌شناسی و باستا‌ن‌شناسی بازگو کنند. آن‌ها حقایق پیرامون تاریخ تمدن و تکامل بشر را از دریچه‌ای جدید به مخاطب می‌نمایانند.

درباره‌ی کتاب سپیده دمان همه چیز

نحوه‌ی تعامل ما در جهان امروز و حتی در آینده، وابسته به درکی است که از گذشته‌ی خود به‌عنوان نوع بشر داریم. ما باید بدانیم چگونه از بدویت به تمدنی رسیدیم که آزادیمان را محدود و ما را مقید به مناسبات اجتماعی کرده است. تفکری قرن هجدهمی به ما می‌گوید که تمدن تنها با قربانی کردن آن آزادی‌های اولیه و با رام کردن غرایز حیوانی ما به دست آمده است. دیوید گریبر (David Graeber) و دیوید ونگرو (David Wengrow) چرایی اشتباه بودن این دست نظریه‌های انتقادی را توضیح می‌دهند. آن‌ها دیدگاه ما را نسبت به تاریخ بشریت و مواردی همچون خاستگاه کشاورزی، زمین‌داری، شکل‌گیری شهرها، دموکراسی، برده‌داری و به‌طورکلی تمدن، زیرورو می‌کنند. این دو متفکرِ علم باستان‌شناسی و انسان‌شناسی در کتاب سپیده دمان همه چیز (The Dawn of Everything)، تاریخ را به‌عنوان بستری جذاب برای کشف حقیقتِ گذشته‌ مطالعه می‌کنند. آن‌ها همچنین نشان می‌دهند که اگر بشر راهی متفاوت از آنچه را که تاکنون پیش‌تر رفته، می‌پیمود، چه سرنوشتی برایش رقم می‌خورد.

معرفی و دانلود کتاب سپیده دمان همه چیز

تاریخ بشر امروزه یکی از محبوب‌ترین و پرمناقشه‌ترین مباحث تاریخی شمرده می‌شود که خاصیتی بینارشته‌ای دارد و متخصصان زیادی را از علوم مختلف به سمت خود می‌کشاند. نویسندگان کتاب سپیده دمان همه چیز دو تن از چیره‌دست‌ترین متخصصان حوزه‌ی علمی خود یعنی انسان‌شناسی و باستان‌شناسی‌اند. اما دیوید گریبر و دیوید ونگرو به استدلال‌های به‌ظاهر جذاب و بینارشته‌ای حاکم بر فضای این‌گونه تاریخ‌نویسی‌ها تن نمی‌دهند؛ آن‌ها نشان می‌دهند روایت‌های متعارف تاریخ بشر به‌ چه ترتیب این تاریخ را از مهم‌ترین و ریشه‌ای‌ترین عنصر آن، یعنی خود بشر و آزادی‌های بنیادینش، تهی کرده‌اند. این دو نویسنده و متفکر برای مطالعه‌ی تاریخ بشر به خود انسان نگاهی عمیق‌تر می‌اندازند و سه آزادیِ بنیادین او، یعنی آزادی جابه‌جایی، آزادی نافرمانی و آزادی خلق یا دگرگون کردن مناسبات اجتماعی را محور اصلی بحث‌های خود قرار می‌دهند.

روایت حاضر در کتاب سپیده دمان همه چیز با به چالش کشیدن همه‌ی بدیهیات درباره‌ی تاریخ و انسان، مملو از عناصر غیرمنتظره‌ و نکاتی تازه‌ برای میخ‌کوب کردن‌ مخاطب است. دیوید گریبر و دیوید ونگرو از مخاطب می‌خواهند تا نحوه‌ی پرسش‌های تاریخی‌شان را نیز مورد بازبینی قرار دهند، زیرا همین پرسش‌ها هستند که تلویحاً پیش‌فرض‌ها را درباره‌ی تاریخ شکل می‌دهند و به تولد نوعی ایدئولوژی منجر می‌شوند. می‌توان شالوده‌ی کتاب حاضر را چنین بیان کرد: مسئله آن نیست که از کدام مقطع به بعد دچار پدیده‌های اجتماعی شومی نظیر نابرابری و ساختارهای سلطه شده‌ایم، مهم‌تر این است که از کدام مقطع به بعد فراموش کرده‌ایم که می‌توانیم آرایش‌های اجتماعی بسیار متنوعی را برگزینیم و آگاهانه در جهت تحقق‌ آن‌ها تلاش کنیم.

کتاب سپیده دمان همه چیز درک ما را از گذشته‌ی بشری دگرگون می‌کند و راهی به سوی تجسم اشکال جدید آزادی و شیوه‌های جدید سازماندهی جامعه می‌گشاید. نشر چرخ این کتاب را با ترجمه‌ی آقایان علیرضا خزائی، مهدی صابری و حسن مرتضوی منتشر کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب سپیده دمان همه چیز

  • کتاب پرفروش نیویورک تایمز؛
  • کتاب پرفروش آمازون؛
  • برنده‌ی جایزه‌ی کتاب سال ساندی تایمز؛
  • برنده‌ی جایزه‌ی کتاب سال Observer؛
  • برنده‌ی جایزه‌ی کتاب سال BBC؛
  • کتاب پرفروش بین‌المللی.

نکوداشت‌های کتاب سپیده دمان همه چیز

  • این کتاب انقلابی بیش از آنکه درمورد گذشته باشد، درباره‌ی زندگی حالِ انسان‌هاست. (ساندی تایمز)
  • دیوید گریبر و دیوید ونگرو تاریخی سی‌هزارساله ارائه می‌دهند که بسیار متفاوت‌تر و جالب‌تر از چیزی است که تا به امروز شنیده‌ایم. (آتلانتیک)
  • اگر قصد داریم راه‌های جدیدی برای سازماندهی جامعه‌ی امروز بیابیم، ناچار به درک اعمال گذشته‌ی اجدادمان هستیم. و برای این کار نیاز داریم تا نسخه‌های موجود از تاریخ را به چالش بکشیم و نسخ نامتعارف‌تر را نیز مورد مطالعه قرار دهیم. (گاردین)

کتاب سپیده دمان همه چیز برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویان تاریخ، باستان‌شناسی و انسان‌شناسی مخاطبان اصلی اثر حاضرند؛ هرچند تمام کسانی که نسبت به گذشته‌ی بشریت و تاریخ تمدن کنجکاوند، از مطالعه‌ی این کتاب لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب سپیده دمان همه چیز: تاریخ جدید نوع بشر می‌خوانیم

پادشاهی مصر و امپراتوری اینکا اثبات می‌کنند که چه می‌شود وقتی اصل حاکمیت به بوروکراسی مجهز شود و بتواند به‌طور یکنواخت در سراسر یک قلمرو گسترش یابد. در نتیجه، آن‌ها اغلب اوقات در حکم نمونه‌های شکل‌گیری دولت شمرده می‌شوند، گرچه در گستره‌های زمانی و مکانی بسیار متفاوتی سر برآورده‌اند. تقریباً هیچ‌یک از سایر «دولت‌های اولیه»ی متداول این رویکرد را در پیش نگرفته‌اند.

برای مثال، دوران اولیه‌ی پادشاهی‌های بین‌النهرین مرکب از ده‌ها دولت‌شهر با ابعاد متفاوت بود که هر یک را جنگجو پادشاه کاریزماتیک متفاوتی اداره می‌کرد؛ کسی که گفته می‌شد خدایان نیز بر ویژگی‌های خاص و فردی‌اش صحه می‌گذارند و جسمش با قدرت جنسی یگانه و جذبه‌ی بدنی‌اش چشم‌گیر بود. همه‌ی این حاکمان بر سر سلطه با یکدیگر در نزاع بودند. فقط گه‌گاه پیش می‌آمد که یکی چنان دست‌بالا را داشته باشد تا بتواند پدیده‌ای را خلق کند که می‌توان سرآغازهای پادشاهی متحد یا امپراتوری خواند. روشن نیست که هیچ‌کدام از این حاکمان اولیه‌ی بین‌النهرین واقعاً ادعای «حاکمیت» داشتند یا نه دست‌کم در معنای مطلق ایستادن در جایگاهی فراتر از نظم اخلاقی و بنابراین توانایی کنشِ دارای مصونیت یا خلق شکل‌های اجتماعی سراسر جدید بنا به خواسته‌ی خود. شهرهایی که این حاکمان بر آن‌ها حکومت می‌کردند سده‌ها سابقه داشتند: کانون‌های تجاری با سنت‌های قوی خودفرمانی، هر یک بهره‌مند از خدایان شهری خود که نظام‌های محلی اداره‌ی معابد را سرپرستی می‌کردند. در این مورد، پادشاهان تقریباً هرگز ادعا نمی‌کردند در زمره‌ی خدایانند و خود را نایب خدایان و گاهی مدافع آن‌ها بر روی زمین می‌دانستند: ‌به بیان خلاصه، نماینده‌ی قدرت حاکمی که به گونه‌ای شایسته در بهشت ساکن است. نتیجه تنشی پویا میان دو اصل بود که، چنان‌ که دیدیم، ابتدا در تضاد با یکدیگر سر برآوردند: نظم اداری دره‌های رودخانه و سیاست حماسی و فردگرای بلندی‌های مجاورشان. دست آخر این‌که حاکمیت مطلق فقط‌وفقط از آنِ خدایان بود.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مترجمان
پیش گفتار و تقدیم نامه
سپاس گزاری ها
1. وداع با کودکی انسان
2. آزادی شریرانه
3. آب ‌شدن یخِ عصر یخ بندان
4. مردم آزاد، خاستگاه فرهنگ ها و ظهور مالکیت خصوصی
5. روزی روزگاری در فصول دور
6. سبزه های اَدونیس
7. زیست بوم آزادی
8. شهرهای خیالی
9. پنهان شدن پیش چشم همه
10. چرا دولت خاستگاهی ندارد
11. بازگشت به نقطه ی آغاز
12. نتیجه گیری
یادداشت ها
کتاب شناسی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سپیده دمان همه چیز: تاریخ جدید نوع بشر
نویسنده،
مترجمحسن مرتضوی، مهدی صابری، علیرضا خزائی
ناشر چاپیانتشارات چرخ
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات877
زبانفارسی
شابک978-622-5250-00-0
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سپیده دمان همه چیز

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب سپیده دمان همه چیز

برای دریافت کتاب سپیده دمان همه چیز و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.