معرفی و دانلود کتاب صوتی ارباب و بنده

عکس جلد کتاب صوتی ارباب و بنده
قیمت:
48000 تومان - 5.49€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی ارباب و بنده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی ارباب و بنده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی ارباب و بنده

کتاب صوتی ارباب و بنده یکی از چند شاهکار کوتاه لئو تولستوی است که به قلم استاد سروش حبیبی به فارسی برگردانده شده‌اند. در این اثر برهه‌ای از زندگی مالک متمولی به نام واسیلی آندره‌ایچ به تصویر کشیده شده، و از این رهگذر بسیاری از معایب اخلاقی طبقه‌ی زمین‌داران روسیه در قرن نوزدهم زیر ذره‌بین رفته است.

درباره کتاب صوتی ارباب و بنده:

نام لئو تولستوی (Leo Tolstoy) ادیبِ فرزانه‌ی روس، به دو کتاب عظیم گره خورده است: اثری چهار جلدی به نام جنگ و صلح و رمانی دو جلدی به نام آنا کارنینا. این هر دو اثر، بی‌شک از برجسته‌ترین رمان‌های تاریخ‌اند. چناچه تقریباً در تمام فهرست‌هایی که به معرفی بهترین آثار ادبیات داستانی دوران‌ها پرداخته‌اند، می‌توان نام جنگ و صلح و آنا کارنینا را دید. با این وصف عجیب نیست که برخی از شاهکارهای تولستوی زیر سایه‌ی دو کتاب نام‌برده قرار گرفته و آنطور که باید و شاید دیده نشده‌اند.

یکی از این شاهکارها کتاب ارباب و بنده (Master and Man) است؛ یک رمان کوتاه اجتماعی که نخستین بار در سال 1895، در اوج دوران بلوغ و پختگی ادبی نویسنده به انتشار رسید. در این کتاب به داستان زندگی دو مرد گوش خواهید سپرد: تاجری به نام واسیلی آندره ایچ برخونف (ارباب)، و خدمتکار او، نیکیتا (بنده). ماجرا از این قرار است که واسیلی آنده ایچ مدتی‌ست که قصد خرید تکه زمینی جنگلی را در حوالی خانه‌اش دارد. در آغاز داستان او را می‌بینیم که بی‌صبرانه منتظر اتمام ضیافتی است که به مناسبت شب عید سنت نیکلای برپا شده، تا هر چه زودتر به دیدار مالک زمین مذکور برود و معامله‌ی خود را با او نهایی کند. در این مسیر اما او تنها نخواهد بود، بلکه خدمتکار وفادارش، نیکیتا نیز، وی را همراهی می‌کند. اینگونه است که سفر آغاز می‌شود. ارباب و بنده به شتاب راه می‌افتند. اما خیلی زود خود را گرفتار باد و برف و بوران می‌بینند. چنانچه نه امکان ادامه دادن دارند و نه شرایط بازگشت برایشان مهیاست...

سفر دو نفره‌ی این ارباب و بنده که به قصد معامله‌ای تجاری آغاز می‌شود، واقعه‌ای است که به نویسنده امکانِ واکاوی رابطه‌ی دو قشر مهم از مردم زمانه‌اش را می‌دهد: فرادستان و فرودستان. پس از این منظر، پیرنگ اصلی ماجرا تنها زمینه‌ای است که بهانه‌ی پرداختن به تأملات اجتماعی - انتقادیِ مهمی را به تولستوی می‌دهد که سال‌ها دغدغه‌ی خاطرش بوده است. تمام این تأملات را شاید بتوان ذیل واژه‌ی «تقابل» جمع‌بندی کرد: تقابلی که به خودی خود پایه‌ی هر شکلی از روایت است، در این اثر لئو تولستوی به نوعی پایه‌ی زندگی اجتماعی در نظر گرفته می‌شود؛ اما پایه‌ای استوار بر نادرستی و کجی. چه، تولستوی برخلاف ارسطو، فیلسوف باستانی، معتقد است که تقابلِ موجود میان فرادستان و فرودستان، یا به تعبیر کتاب، اربابان و بندگان، از آن جنس تقابل‌هایی نیست که بالذاته ضروری و یا نیک باشند. بلکه برساخته‌ی شرایط اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و غیره‌اند.

بنابراین کار یک مصلح اجتماعی نظیر لئو تولستوی، که در ضمن ادیبی کم‌نظیر و توانا نیز بود، جز این نبایست باشد که برساخته و باطل بودن چنین تقابلی را نشان داده، و از این طریق امکانِ همزیستیِ دیگرگونه‌ای را که به جای تضاد و برتری‌جویی، بر پایه‌ی برابری و برادری استوار باشد، در صحنه‌ی جامعه متذکر شود؛ و این، عین کاری است که لئو تولستوی در کتاب صوتی ارباب و بنده به انجام آن مبادرت ورزیده است.

اقتباس سینمایی از کتاب صوتی ارباب و بنده:

برنارد رز (Bernard Rose) در سال 2012 با الهام از داستان ارباب و بنده‌ی تولستوی فیلمی به نام Boxing Day ساخته است که در کنار مطالعه‌ی اثر نویسنده‌ی روس، تماشای آن را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم.

کتاب صوتی ارباب و بنده مناسب چه کسانی است؟

از دوست‌داران ادبیات داستانی کلاسیک و علاقه‌مندان به قصه‌های رئالیستی - اجتماعی، دعوت می‌کنیم که شنونده‌ی داستان صوتی ارباب و بنده باشند.

با لئو تولستوی بیشتر آشنا شویم:

این نویسنده‌ی بزرگ روس در سال 1828 دیده به جهان گشود و در 1910 چشم از دنیا فرو بست. زندگی‌اش در فراز و فرود و پیچیدگی، دست‌کمی از نوشته‌هایش ندارد. از جمله ماجراهای مربوط به عشق و ازدواجش، اقدامات اومانیستی‌‌ای که در ارتباط با رعایای خود انجام داد، تحولات روحی‌ و درگیری همیشگی‌اش با مسئله‌ی مذهب و غیره، می‌تواند موضوع صدها کتاب و مقاله باشد. لذا ما از ذکر جزییات مربوط به سرگذشت تولستوی اجتناب می‌کنیم، و ادامه‌ی این مطلب مختصر را به مرور کوتاهی بر کارنامه‌ی ادبی او اختصاص می‌دهیم.

مهم‌ترین کتاب تولستوی، رمانی حجیم و عظیم به نام جنگ و صلح است که موضوع آن مربوط به جنگ روسیه و فرانسه، و مقاومت تاریخی مردم روسی در برابر ارتش ناپلئون است. تولستوی در این کتاب، که به جرئت می‌توان عظمت آن را با حماسه‌های بزرگی چون ایلیاد، و غنای محتوایی‌اش را با مجموعه‌ی آثار نویسندگانی چون شکسپیر و دانته مقایسه کرد، برخی از ماندگارترین کاراکترهای داستانی تاریخ ادبیات را خلق کرده است: از جمله دو شخصیت پیچیده به نام‌های پی‌یر و آندره‌ی.

دیگر اثر بزرگ تولستوی آنا کارنینا نام دارد که به گمان بسیاری از صاحب‌نظران، در کنار شاهکارهایی چون مادام بوواری و برادران کارامازوف، یکی از ده رمان برتر تاریخ است.

مرگ ایوان ایلیچ عنوان اثر مهم دیگری از این نویسنده‌ی تواناست، که اگرچه به لحاظ حجم و اندازه قابل مقایسه با آثار ذکرشده نیست، از نظر ادبی نمی‌توان کم از آن دو دانستش. این رمان کوتاه را می‌توان عمیق‌ترین مرگ‌نگاری در جهان ادبیات نامید.

از دیگر آثار مهم این نویسنده می‌توان به کتاب‌های پیش رو اشاره داشت: «سعادت زناشویی، شیطان، داستان یک کوپن جعلی، رستاخیز».

برخی از جملات ماندگار لئو تولستوی:

- تنها معنای زندگی خدمت به بشریت است.
- هنر، چیزی جز انتقال احساسی که هنرمند تجربه کرده نیست.
- برای خوشبخت شدن، باید به امکان خوشبختی باور داشت.

در بخشی از کتاب صوتی ارباب و بنده می‌شنویم:

اسب آب سرد را نوشید و آهی عمیق کشید و لب‌های خیس و نیرومند خود را جنباند و قطره‌های شفاف آب از نوک موهای آن در آبخوری چکید و بعد اندکی بی‌حرکت، چنان که گفتی در فکر ماند و بعد خره پرصدایی کشید.

«سیر شدی؟ دیگه نمی‌خوای؟ خوب نخواه. دیگه نمی‌دم. اما بعد دبه در نیاری‌ها!»

نیکیتا با لحنی بسیار جدی و به تفصیل همه چیز را برای اسب توضیح می‌داد تا خوب حالی‌اش کند. بعد افسار اسب شنگول و بازیگوش را که می‌خواست جست و خیز کند و لگد بپراند و حیاط را بر سر خود بگذارد، به دنبال‌کشان، به اصطبل بازشتابید. از خدمتکاران هیچ‌یک نبودند. فقط مرد بیگانه‌ای بود، شوهر آشپز، که به مناسبت عید به دیدن زنش آمده بود.

نیکیتا به او گفت: «برو برادر، از ارباب بپرس می‌گن کدوم سورتمه رو به اسب ببندم. بزرگه رو یا کوچکه رو؟»

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
22 دقیقه
فصل یک
16 دقیقه
فصل دو
19 دقیقه
فصل سه
16 دقیقه
فصل چهار
17 دقیقه
فصل پنج
25 دقیقه
فصل شش
7 دقیقه
فصل هفت
10 دقیقه
فصل هشت
15 دقیقه
فصل نه
9 دقیقه
فصل ده

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی ارباب و بنده
نویسنده
مترجمسروش حبیبی
راویبهرام سروری نژاد
ناشر چاپینشر چشمه
ناشر صوتی واوخوان
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابMP3
مدت۲ ساعت و ۳۵ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی
48000 ت - 5.49 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی ارباب و بنده

محمد اسائیان
۱۴۰۱/۱۲/۴
داستانی زیبا که فکر خواننده را تا مدتها مشغول خواهد داشت. تولستوی به واقع یکی از بزرگترین نویسندگان تاریخ است. او نیز همچون داستایوفسکی روان و افکار شخصیتهای داستانهایش را به زیبایی و مهارت موشکافی میکند. در این داستان دقت فرمایید نویسنده با چه مهارت و قدرتی فضا و شرایط داستان را توصیف میکند. فضای نسبتا دلگیر روستا. پیراهنی که در زمان و مکان غیر منطقی بر روی بند است و یخ زده و در باد تکان میخورد. تمامی اینها پیشاپیش به خواننده القا میکند که این دو نفر در زمان و مکان مناسبی نیستند و قرار است اتفاقات ناخوشایندی همراه با سرما و بوران واقع شود. در خواندن داستانهای نویسندگان بزرگ همچون تولستوی و داستایوفسکی و چخوف که اساتید ایجاد پیرنگها و طرح‌ها و شخصیت پردازی‌های بسیارقدرتمند در داستانهایشان هستند باید در نظر داشت که هیچ جمله یا پاراگرافی بی هدف و فقط برای پر کردن حجم و مطالب نوشته نشده است و با کمی توجه و تامل میتوان هدف نویسنده را درک کرد. همین درک مطالب، موجب لذت بسیار از خواندن آثار ایشان است.
سپاس از کتابراه و گوینده محترم
📚الناز محمدی📚
۱۴۰۱/۷/۲۶
🍁یه شاهکار دیگه از یه نویسنده شاهکار. با اینکه داستان یه خط ثابتی داشت، و فراز و فرود فراوان و عمیقی نداشت، من از داستان لذت بردم.
تولستوی به زیبایی تقابل بین دارا و ندار رو به تصویر کشیده بود. ما تونستیم به خوبی واسیلی ارباب رو با دنیای سرمایه داری، و نیکیتا رو با دنیای ساده رعیتی در کنار هم دو
ببینیم.
این کتاب به‌خوبی تضاد شخصیتی انسان از قشرهای متفاوت و تفاوت دیدشون را به مسائلی واحد و شرایطی کاملا یکسان نشون میده! شبی که اونها‌ مجبور می‌شن بین راه توی برف و بوران شدید بخوابند و شب رو صبح کنن، تا دوباره راه رو پیش بگیرن،، میشه دیدگاه متفاوت اون دو رو‌به موضوع اموال دنیوی و همینطور مواجه شدن با مرگ دید. نیکیتا در آسودگی و آرامشِ وجدان خوابیده. اون‌ هیچ حس تعلقی به زندگی‌اش نداره! خودش میگه به اندازه کافی زجر کشیده و از این زندگی سیره! و تمام طول زندگی خودش رو‌ نه تنها بنده اربابانِ مختلفش، بلکه بنده اربابِ بزرگ یا همان خدا می‌دونه که همه به‌نوعی اختیاراتش رو سلب کردن. اون در مقابل مرگ فقط از گناهانش میترسه.
و اما واسیلی، در همان شرایط یکسان، بدترین و طولانی‌ترین شب زندگیشو تجربه می‌کنه‌ و دائما بیداره. اون وحشت داره که جنگل و اموالش رو‌ از دست بده! واسیلی درست برعکس نیکیتا، سفت و سخت به زندگیش‌ و اموالش چسبیده! اگر بخواییم واقع بین باشیم می‌بینیم که واسیلی هم یه جورایی بنده ست. اون بنده نیازهای تموم نشدنی و طمع خودشه!!
شبی که واسیلی و‌نیکیتا توی بوران گیر کرده بودن، برای واسیلی اون شب یه جور تصویر از یه برزخِ شخصی بود. برزخی که توی اون، واسیلی به خودآگاهی می‌رسه! با فکر کردن به مسیرهای اشتباهی که توی زندگی طی کرده!
رویا هژیر
۱۴۰۲/۱/۷
این کتاب به خوبی تفاوت بین نگرش افراد ثروتمند و فقیر رو درباره‌ی مسائل زندگی نشون میده، و همچنین برخورد ارباب‌ها یا در واقع روئسا با زیر دستاشون. به طوری که فکر میکنند اگر دارند دستمزدی به این افراد میدن از لطف و بزرگواریشونه نه وظیفشون! و اینکه چقدر این افراد میتونن خودخواه باشن و به راحتی طبقه‌ی ضعیف رو زیر پاشون له بکنن. البته آخر داستان این رو نشون میده که مشکلات چقدر میتونن تو تغییر دیدگاه افراد نسبت به انسان‌های دیگه و زندگی تاثیر گزار باشه و در واقع ادم‌ها رو از منفعت طلب بودن به سمت انسان دوستی سوق میده. خوانش هم خیلی خوب بود و به فضاسازی کتاب جلوه‌ی بصری بیشتری میداد. با تشکر.
شقایق میان آبی
۱۴۰۱/۸/۲۵
من کتابهای لئو تولستویو دوست دارم. نویسنده‌ای قوی و مقتدر در داستان.. خیلی از کتاباشونو خوندم.. این کتاب تقریبا کوتاس نسبت به کتابایه دیکش.. و خوبیش اینه که گوینده‌های داستان فرق دارن با هم و این جذابترش میکنه. داستانی که باز تفاوت شخصیت‌های مختلف و نگاه قشر مختلف جامعه رو نشون میده.
پیمان یزدانی
۱۴۰۲/۵/۳
ترجمه خوب بود و گویندگی هم مناسب و موسیقی‌ها و افکت هم خوب بود. داستان بیانگر وجود بن مایه مذهبی در نویسنده بزرگ روس تولستوی است و اینکه نهایتا آدمی در برابر خدا یکسان برمی گردد.
Alireza Dehqan
۱۴۰۱/۴/۱۹
کتاب ارباب و بنده یک رمان کوتاه از نویسنده فقید روسیه لئو تولستوی هست ارزش گوش کردن حتما داره ممنون از نشر واوخوان بابت تهیه این اثر
بهار مجیدی
۱۴۰۰/۱۲/۷
عالی بودو آموزنده. چندبار گوش دادم اگه بتونم دوباره گوش میدم
سحر غلامی
۱۴۰۰/۱۱/۸
به نظرم این کتاب داستان خاصی نداره. فقط ریتمش جذاب بود و بس.
مشاهده همه نظرات 8

راهنمای مطالعه کتاب صوتی ارباب و بنده

برای دریافت کتاب صوتی ارباب و بنده و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.