معرفی و دانلود کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب سوم: سلطنت خشیارشا

عکس جلد کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب سوم: سلطنت خشیارشا
قیمت:
۷۲,۵۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب سوم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب سوم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب سوم: سلطنت خشیارشا

کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب سوم روایتگر دوره‌ی سلطنت پسر داریوش بزرگ، خشایارشا است. حسن پیرنیا در اثر پیش‌رو با بهره‌گیری از تاریخ هرودوت، دوره‌ی دوم جنگ‌های ایران و یونان را به تصویر می‌کشد. در این سلسله نبردها، سپاهیان ایران در خشکی و دریا با یونانیان درگیر می‌شوند و در هر پیکار، یکی از طرفین پیروز می‌گردند.

درباره‌ی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب سوم

جنگ‌های میان ایران و یونان در دوران هخامنشی، تاریخچه‌ای طولانی دارد. یکی از پادشاهان مقتدر ایران که به کشور یونان حمله کرد و شهر آتن را به تسخیر درآورد،‌ خشایارشا بود. اسم این شاه در کتیبه‌های شاهان هخامنشی خَشَیارشا و خِشی‌یَرشی آمده است. کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب سوم (History of Ancient Iran) درباره‌ی شروع دوران سلطنت خشیارشا تا پایان جدال میکال است.

حسن پیرنیا (Hassan Pirnia) برای نوشتن کتاب تاریخ ایران باستان - باب سوم، بیشتر از منابع نوشته‌شده توسط مورخان یونانی بهره گرفته است. او مواضع هرودوت را در بسیاری از موارد نقد کرده؛ اما بیش از هر منبع دیگری، از کتاب هرودوت بهره برده است. شگفت آن‌که او برای استفاده از کتاب یونانی اشخاصی چون گزنفون، کتزیاس، پلوتارک و... زبان یونانی باستان را فراگرفت. پیرنیا برای اولین بار در کتاب خود از گزارش‌های باستان‌شناسان و شرق‌شناسان بهره برد. آشنایی وی با زبان‌های انگلیسی، عربی، فرانسوی و روسی باعث شد که فرصت داشته باشد منابع تاریخی را به این زبان‌ها بخواند و از آن‌ها در نگارش کتاب خود کمک بگیرد.

منبع اصل حسن پیرنیا در نگارش کتاب تاریخ ایران باستان - باب سوم،‌ کتاب‌های نُه‌گانه‌ی هرودوت است. او نوشته‌های هرودوت را با کتب دیگر مورخان یونانی مقایسه کرده و هر جا تفاوتی دیده، آن را تذکر داده است. وی به دو دلیل کتاب‌های هرودوت را برای نقل تاریخ ایران باستان برگزیده: اولاً هرودوت در زمانی نزدیک‌ به جنگ‌های ایران و یونان می‌زیست و در نتیجه اطلاعاتش از دیگر تاریخ‌دانان یونانی دقیق‌تر است. ثانیاً نوشته‌های دیگر تاریخ‌نویسان به‌اندازه‌ی هرودوت مفصل نیست. پیرنیا عقیده دارد که سخنان هرودوت در بعضی از بخش‌ها اغراق‌آمیز و حتی افسانه‌ای است؛ اما با وجود این اشکالات، هرودوت سعی داشته بدون جانبداری تاریخ را روایت کند و حقیقت را به نسل‌های بعد منتقل نماید. قرن‌ها بعد، هنگامی که کتیبه‌های داریوش یافته و خوانده شد، مشخص گشت که گفته‌های هرودوت تا حد زیادی با واقعیت مطابقت دارد.

معرفی و دانلود کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب سوم

کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب سوم راجع‌ به دوران سلطنت خشایارشا، پسر داریوش اول است. او بعد از فرونشاندن شورش مصر و بابل، تصمیم گرفت به یونان حمله کند و آرزوی دیرینه‌ی پدرش را عملی سازد. او با شروع نبرد ترموپیل، با کشور یونان وارد جنگ شد. خشایارشا در همان جنگ اول یونانیان را شکست داد و وارد آتن شد. بعد از ورود خشایارشا به آتن سه جنگ سالامیس، پلاته و میکال به وقوع پیوستند که شکست‌هایی برای سپاه ایران به همراه داشتند. حسن پیرنیا همه‌ی این وقایع را از کتاب‌ هرودوت نقل کرده است.

نشر سپاس کتاب تاریخ ایران باستان را به چاپ رسانده. انتشارات جیحون کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب سوم را با صدای فرهاد اتقیایی تهیه کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی تاریخ ایران باستان

«تاریخ ایران باستان» عنوان مجموعه‌ی آثاری است که حسن پیرنیا آن‌ها را در چندین مجلد نگاشته. تاریخ دوران باستان ایران به همراه مقدماتی از موضوعات اساسی حوزه‌ی علم تاریخ، بررسی سلسه‌هایی که پارسی‌ها و پارت‌ها تأسیس کردند و... درون‌مایه‌ی اصلی کتاب‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهند. پیرنیا در نگارش این اثر کلاسیک تاریخی، به آثار درجه‌اول اروپایی و فارسی، همچنین منابع عربی نظر داشته و سنگ‌نوشته‌هایی را که تا آن زمان کشف شده بودند، مورد تعمق و بررسی قرار داده.

با وجود پیشرفت‌هایی که اخیراً در روش‌های مطالعات تاریخی و باستان‌شناسی حاصل شده، مجموعه کتاب‌های تاریخ ایران باستان هنوز هم از منابع معتبر در مطالعات این حوزه به شمار می‌آید. دقت و باریک‌بینی پیرنیا در این آثار نیز شایسته‌ی توجه و تحسین است.

کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب سوم برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب سوم برای کسانی است که درباره‌ی تاریخچه‌ی جنگ‌های ایران و یونان و دوران سلطنت خشایارشا کنجکاو هستند.

در بخشی از کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب سوم: سلطنت خشیارشا می‌شنویم

هرودوت گوید: پس از آن مجلس خاتمه یافت و چون شب در رسید بر اثر نطق اردوان خشیارشا نگران گشت و پس از تأمل به این عقیده شد که قشون‌کشی به یونان لزومی ندارد. بعد او به خواب رفت و چنانکه پارسی‌ها گویند در خواب دید مردی شکیل و قوی به او چنین می‌گوید: «ای پارسی، آیا پس از آنکه به مردم گفتی قشون تهیه کنند از تصمیم خود برمی‌گردی و نمی‌خواهی به یونان بروی؟ این تصمیم تو عاقلانه نیست. من نمی‌توانم آن را تصویب کنم. به تصمیم خود که در روز نمودی بایست.» وقتی که روز در رسید خشیارشا خواب دوشین را فراموش کرد و پارسی‌ها را خواسته گفت: «ببخشید از اینکه من تصمیم خود را زود تغییر می‌دهم. من جوانم و هنوز به حد کمال نرسیده‌ام و اشخاصی که مرا به جنگ تحریک می‌کنند مرا راحت نمی‌گذارند. عقیده‌ی اردوان را دانستم و به‌واسطه‌ی جوانی نسبت به شخصی که از من مسن‌تر است پرخاش کردم؛ ولی حالا ملتفت خبط خود شده‌ام، با او هم‌عقیده‌ام و تصمیم خود را تغییر دادم. جنگی با یونان نخواهیم داشت. می‌توانید راحت باشید.»

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
شناسنامه
17 دقیقه
فصل پنجم: سلطنت خشایارشا
27 دقیقه
قسمت اولی: مقدمات جنگ
24 دقیقه
قسمت دوم: تدارکات جنگ
17 دقیقه
قسمت سوم: عبور لشکر ایران از هلّس‌پونت - بخش اول
28 دقیقه
قسمت سوم - بخش دوم
22 دقیقه
قسمت سوم - بخش سوم
25 دقیقه
قسمت سوم - بخش چهارم
24 دقیقه
قسمت سوم - بخش پنجم
24 دقیقه
قسمت سوم - بخش ششم
10 دقیقه
قسمت چهارم: فتح ترموپیل - بخش اول
24 دقیقه
قسمت چهارم - بخش دوم
31 دقیقه
قسمت پنجم: جدال‌های آرتمیزیوم
20 دقیقه
قسمت ششم: فتح آتن
21 دقیقه
قسمت هفتم: جدال سالامین - بخش اول
29 دقیقه
قسمت هفتم - بخش دوم
19 دقیقه
قسمت هشتم: وقایع بعد تا جدال پلاته - بخش اول
24 دقیقه
قسمت هشتم - بخش دوم
29 دقیقه
قسمت نهم: جدال پلاته - بخش اول
26 دقیقه
قسمت نهم - بخش دوم
27 دقیقه
قسمت دهم: جدال میکال و تسخیر سِس‌تُس

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب سوم: سلطنت خشیارشا
نویسنده
راویفرهاد اتقیایی
ناشر چاپیانتشارات سپاس
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابMP3
مدت۷ ساعت و ۴۹ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب سوم

برای دریافت کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب سوم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.