معرفی و دانلود کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب ششم: اسکندر کبیر

عکس جلد کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب ششم: اسکندر کبیر
قیمت:
۸۳,۵۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب ششم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب ششم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب ششم: اسکندر کبیر

کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب ششم نوشته‌ی حسن‌پیرنیا، ششمین مجلد از مجموعه کتاب‌های تاریخ ایران باستان است. در این کتاب صوتی زندگی اسکندر مقدونی مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ کسی که ردپایش در تاریخ ایران هم دیده می‌شود.

درباره‌ی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب ششم

سرزمینمان ایران، پیشینه‌ای طولانی و تاریخی کهن دارد. این سرزمین در طول عمر بلند خود، روزهای خوب و بد زیادی را تجربه کرده است. چه بسیار روزهای پرشکوهی که قرعه به نام سربلندی و افتخار ایرانیان بوده است و در مقابل، چه روزهای خونین و سیاهی که سرنوشت این کشور را تغییر داده‌اند. دانستن این تاریخ پرفرازونشیب برای فرزندان ایران یک ضرورت است تا بتوانند با علم بر گذشته، از اشتباهات اجدادشان دوری کنند و آینده‌ی میهن خویش را هرچه بهتر بسازند. مجموعه کتاب‌های تاریخ ایران از حسن پیرنیا، ملقب به مشیر‌الدوله، یکی از منابع مفید در جهت آموزش تاریخ است که هم‌اکنون باب ششم آن پیش روی شماست.

کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب ششم بر زندگی اسکندر مقدونی تمرکز دارد. اسکندر یا همان الکساندر کبیر، فرمانروای یونان باستان بوده است که از مهم‌ترین چهره‌ها در تاریخ جهان محسوب می‌شود. او پسر پادشاه فیلیپ بود که با مرگ پدرش، امپراطوری قدرتمند یونان را به ارث برد. همچنین او تا سن نوجوانی، تحت آموزش چهره‌های شاخصی همچون ارسطو قرار داشت. داشتن چنین ارثیه‌ی عظیم و آموزش‌های مؤثری او را به پادشاهی قدرتمند تبدیل کرد.

معرفی و دانلود کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب ششم

اسکندر مقدونی نامی آشنا برای ایرانیان نیز هست. او که سودای حکومت بر کل جهان را در سر داشت، در سال 335 پیش از میلاد به مناطق تحت فرمانروایی هخامنشیان لشکرکشی کرد و طی نبرهایی خونین، داریوش سوم پادشاه هخامنشی را شکست داد و بر هگمتانه، پایتخت آن زمان ایران، مسلط شد. او بعد از پیروزی بر سپاه هخامنشی، تخت جمشید را نیز به آتش کشید.

وقایع زندگی اسکندر مقدونی به تفصیل در کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب ششم نوشته‌ی حسن پیرنیا عنوان شده‌اند که نشر صوتی جیحون وظیفه‌ی انتشار آن را به عهده داشته است. ناشر متنی این کتاب نشر سپاس است و فرهاد اتقیایی کار گویندگی این کتاب صوتی را انجام داده.

درباره‌ی مجموعه‌ی تاریخ ایران باستان

«تاریخ ایران باستان» عنوان مجموعه‌ی آثاری است که حسن پیرنیا آن‌ها را در چندین مجلد نگاشته. تاریخ دوران باستان ایران به همراه مقدماتی از موضوعات اساسی حوزه‌ی علم تاریخ، بررسی سلسه‌هایی که پارسی‌ها و پارت‌ها تأسیس کردند و... درون‌مایه‌ی اصلی کتاب‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهند. پیرنیا در نگارش این اثر کلاسیک تاریخی، به آثار درجه‌اول اروپایی و فارسی، همچنین منابع عربی نظر داشته و سنگ‌نوشته‌هایی را که تا آن زمان کشف شده بودند، مورد تعمق و بررسی قرار داده.

با وجود پیشرفت‌هایی که اخیراً در روش‌های مطالعات تاریخی و باستان‌شناسی حاصل شده، مجموعه کتاب‌های تاریخ ایران باستان هنوز هم از منابع معتبر در مطالعات این حوزه به شمار می‌آید. دقت و باریک‌بینی پیرنیا در این آثار نیز شایسته‌ی توجه و تحسین است. اگرچه با پایان عمر این نویسنده، این مجموعه نیز ناتمام ماند و به شرح سلسه‌ی ساسانی نرسید، اما مستندات این کتاب تا همین‌جا نیز سال‌ها روشنگر راه محققان و تاریخ‌دان‌های ایرانی بوده و خواهد بود.

کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب ششم برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب صوتی را به علاقه‌مندان به تاریخ پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب ششم: اسکندر کبیر می‌شنویم

اسکندر در 335 قبل از میلاد به تخت نشست و نخستین کار او تنبیه اشخاصی بود که در قتل پدرش نقش داشتند. پس از آن به مراسم دفن پدر پرداخت و بعد زمام امور را به دست گرفت. در ابتدا درباریان از جهت کمی سن اسکندر وقعی به او نمی‌گذاردند ولی او توانست در اندک مدتی به واسطه‌ی نطق‌های ملایم و عاقلانه دل مردم را برباید. او همواره می‌گفت: «با مرگ پدرم جز اسم شاه چیزی تغییر نکرده، اداره‌ی امور به همان نحو که در زمان پدرم بود دوام خواهد یافت.» رسولانی که نزد او می‌آمدند مورد ملاطفت قرار می‌گرفتند و به یونانی‌ها پیغام می‌داد به من به همان نظر عنایت بنگرید که به پدرم می‌نگریستید. اسکندر توجهی مخصوص نسبت به قشون داشت و غالباً به سان دیدن آن و مجبور کردن سپاهیان به ورزش‌های گوناگون اوقات خود را می‌گذرانید، و از این جهت قشون مقدونی سپاهی شد ورزیده و دارای اطاعت نظامی. کلوپاتر زن دوم فیلیپ چندی قبل از مرگ او پسری آورده بود و اتالوس که از نزدیکان این زن بود کنکاش‌ها بر ضد اسکندر می‌کرد تا او را از تخت دور کند. بنابراین اسکندر از او بیمناک گردید. به خصوص که اتالوس قبل از فوت فیلیپ به عزم جنگ با ایران با همراهی پارمنیون به آسیا رفته بود و اسکندر می‌ترسید که مبادا او سربازان را با خود همراه و یونانیان را اقوا کند که پادشاه جوان را از تخت به زیر آرند. بر اثر نگرانی مذکور اسکندر هکاته، یکی از دوستان خود را، با قشونی به آسیا فرستاد تا اتالوس را دستگیر کرده نزد او آرد و به او دستور داد که اگر به گرفتن اتالوس موفق نشد در اولین وهله او را بکشد. هکاته به آسیا گذشت و قشون خود را به سپاهیان پارمنیون و اتالوس محقق کرده منتظر موقع شد تا نقشه‌ی خود را انجام دهد. در این میان آتنی‌ها که از برتری و ریاست مقدونی‌ها در یونان بسیار ناراضی بودند، از خبر فوت فیلیپ مشعوف گشتند و به تحریک دموستن آتنی درصدد برآمدند تا با مقدونی‌ها مخالفت ورزند. با این مقصود رسولانی نزد اتالوس به آسیای صغیر فرستادند تا با همراهی او نقشه‌ی خودشان را اجرا کنند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
شناسنامه
29 دقیقه
قسمت یک
17 دقیقه
قسمت دو
33 دقیقه
قسمت سه
27 دقیقه
قسمت چهار
24 دقیقه
قسمت پنج
21 دقیقه
قسمت شش
21 دقیقه
قسمت هفت
21 دقیقه
قسمت هشت
22 دقیقه
قسمت نه
25 دقیقه
قسمت ده
25 دقیقه
قسمت یازده
18 دقیقه
قسمت دوازده
26 دقیقه
قسمت سیزده
20 دقیقه
قسمت چهارده
23 دقیقه
قسمت پانزده
25 دقیقه
قسمت شانزده
27 دقیقه
قسمت هفده
27 دقیقه
قسمت هجده
23 دقیقه
قسمت نوزده
24 دقیقه
قسمت بیست
26 دقیقه
قسمت بیست‌ویک
28 دقیقه
قسمت بیست‌ودو
21 دقیقه
قسمت بیست‌وسه
26 دقیقه
قسمت بیست‌وچهار
21 دقیقه
قسمت بیست‌وپنج
19 دقیقه
قسمت بیست‌وشش
30 دقیقه
قسمت بیست‌وهفت
29 دقیقه
قسمت بیست‌وهشت

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب ششم: اسکندر کبیر
نویسنده
راویفرهاد اتقیایی
ناشر چاپیانتشارات سپاس
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۱ ساعت و ۱۸ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب ششم

برای دریافت کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب ششم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.