معرفی و دانلود کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب هفتم: کتیبه‌های مقبره‌ی تخت جمشید

عکس جلد کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب هفتم: کتیبه‌های مقبره‌ی تخت جمشید
قیمت:
۶۰,۵۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب هفتم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب هفتم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب هفتم: کتیبه‌های مقبره‌ی تخت جمشید

کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب هفتم نوشته‌ی حسن پیرنیا ملقب به مشیرالدوله، هفتمین عضو از مجموعه کتاب‌های «تاریخ ایران باستان» است که به بررسی کتیبه‌های یافت‌شده در تخت جمشید و اطلاعات به‌دست‌آمده از آن‌ها می‌پردازد. این اثر حقایق شگفت‌انگیزی از ایران در زمان هخامنشیان را آشکار می‌کند.

درباره‌ی کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب هفتم

حسن پیرنیا ملقب به مشیرالدوله از معدود چهره‌های تأثیرگذار و خوش‌نام در عرصه‌ی تاریخ و سیاست ایران است که با خدمات گسترده‌ی خود، کمک شایانی به بهبود وضعیت اجتماعی و فرهنگی در ایران کرد. در کنار تأسیس مدرسه‌ی علوم سیاسی و پایه‌گذاری قانون دادرسی کیفری و مدنی در ایران، او در نگارش تاریخ ایران و جهان نیز تلاش‌های فراوانی کرد و نقش پررنگی داشت. مجموعه کتاب‌های صوتی تاریخ ایران باستان که در اینجا باب هفتم آن پیش روی شماست، حاصل تلاش حسن پیرنیاست که اطلاعات مفیدی را از دوره‌های تاریخی مختلف در اختیار مخاطب قرار می‌دهند.

کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب هفتم بر بررسی کتیبه‌های کشف‌شده از تخت جمشید اختصاص دارد. در این کتاب می‌شنویم که علاوه بر سنگ‌نگاره‌های اصلی تخت جمشید که برای عموم نیز در دسترس و قابل تماشاست، کتیبه‌هایی نیز در دخمه‌های کوهستانی مشرف به تخت جمشید وجود دارند که به صورت جامع و چندزبانه، اطلاعاتی شگرف را گزارش کرده‌اند.

معرفی و دانلود کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب هفتم

در ابتدای کتاب، نقشه‌ای از وسعت امپراتوری پارسی ترسیم می‌شود که حدود آن از کتیبه‌ی یکی از مقبره‌های تخت جمشید استخراج شده است. سپس با استناد به فهرستی از هرودوت، تنوع نژادی در ایران باستان نشان داده می‌شود که طبق آن، 49 نوع نژاد و قوم مختلف همگی در کنار هم در ایران می‌زیسته‌اند. طبق قانون مرکزی پادشاه، این اقوام آزاد بودند که قوانین اعتقادی خود را داشته باشند و مذهب شاهان به آنان تحمیل نمی‌شد. همچنین عادات و اخلاق و زبان ملل تابعه نیز طبق آنچه خودشان می‌خواستند محفوظ باقی می‌ماند و حتی برای بعضی ممالک این حق نیز در نظر گرفته می‌شد که نظام‌های محلی و حاکمان منتخب خودشان را هم داشته باشند. اصل بر این بود که همه باید خودشان را از شاه می‌دانستند و احکام مرکزی را اجرا می‌کردند. احکام و قوانین مرکز بر موارد مدنی و قضایی دلالت نداشت زیرا آن‌ها باید طبق آداب و عادات هر قوم تنظیم می‌شدند و حکومت مرکزی در آن‌ها دخالتی نمی‌کرد؛ مقصود از این قوانین مواردی چون پرداخت مالیات، حفظ امنیت عمومی و چاپارخانه‌ها، تسهیل حرکت چاپارها، رعایت حدود ضرب سکه، اعزام قشون به مناطق مختلف در هنگام جنگ، حفظ راه‌ها از خرابی و به طور کل همکاری برای حفظ آسایش عمومی بود.

معرفی و دانلود کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب هفتم

کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب هفتم در ادامه از جایگاه شاه در ایران می‌گوید؛ طبق آنچه از الواح سنگی به دست آمده، پادشاهان در ایران سلطنت خود را موهبتی از سوی اهورا مزدا می‌دانستند و خود را نماینده‌ی او برای سامان دادن به کار مملکت می‌دیدند. با همه‌ی این عظمت و قداست، باز هم کار حکومت و پادشاهی در ایران مطلق و بی‌حدود در نظر گرفته نمی‌شد؛ زیرا پادشاهان خود را ملزم به محترم شمردن عادات و مقدسات اقوام تابعه (جز در موارد یاغی‌گری) می‌دانستند. مثالی جالب از تغییرناپذیری قوانین اقوام این است که با وجود موروثی بودن سلطنت در ایران برای فرزندان و وارثین ذکور، در کاریه که از توابع ایران در آن زمان محسوب می‌شد، قانون بر واگذاری سلطنت به همسر پادشاهِ درگذشته رای می‌داد و اگر غیر از این می‌شد، ملکه می‌توانست با دادخواهی جایگاهش را از غاصبین پس بگیرد.

کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب هفتم اثری از حسن پیرنیاست که انتشارات جیحون و انتشارات سپاس، به ترتیب ناشران صوتی و متنی آن هستند. این کتاب را با صدای فرهاد اتقیایی می‌شنوید.

درباره‌ی مجموعه‌ی تاریخ ایران باستان

«تاریخ ایران باستان» عنوان مجموعه‌ی آثاری است که حسن پیرنیا آن‌ها را در چندین مجلد نگاشته. تاریخ دوران باستان ایران به همراه مقدماتی از موضوعات اساسی حوزه‌ی علم تاریخ، بررسی سلسه‌هایی که پارسی‌ها و پارت‌ها تأسیس کردند و... درون‌مایه‌ی اصلی کتاب‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهند. پیرنیا در نگارش این اثر کلاسیک تاریخی، به آثار درجه‌اول اروپایی و فارسی، همچنین منابع عربی نظر داشته و سنگ‌نوشته‌هایی را که تا آن زمان کشف شده بودند، مورد تعمق و بررسی قرار داده.

با وجود پیشرفت‌هایی که اخیراً در روش‌های مطالعات تاریخی و باستان‌شناسی حاصل شده، مجموعه کتاب‌های تاریخ ایران باستان هنوز هم از منابع معتبر در مطالعات این حوزه به شمار می‌آید. دقت و باریک‌بینی پیرنیا در این آثار نیز شایسته‌ی توجه و تحسین است. اگرچه با پایان عمر این نویسنده، این مجموعه نیز ناتمام ماند و به شرح سلسه‌ی ساسانی نرسید، اما مستندات این کتاب تا همین‌جا نیز سال‌ها روشنگر راه محققان و تاریخ‌دان‌های ایرانی بوده و خواهد بود.

کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب هفتم برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به تاریخ ایران علاقه دارید، شنیدن این کتاب صوتی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب هفتم: کتیبه‌های مقبره‌ی تخت جمشید می‌شنویم

داریوش شاهنشاهی ایران را به قسمت‌های بزرگ تقسیم کرد و هر کدام را به یک نفر مامور که از مرکز معین می‌شد سپرد. این مامور را «خشسرپان» می‌نامیدند و معنی آن به زبان کنونی شهربان یا نگهبان مملکت است. در ایران قدیم شهر به معنی مملکت استعمال می‌شد. بنابراین قسمت‌های مملکت به منزله‌ی ایالات و نگهبان‌ها در حکم والیان بودند. در کرسی هر ایالت، ساخلویی برای حفظ امنیت ایالت مقرر بود. رئیس آن را نمی‌دانیم به زبان پارسی قدیم چه می‌گفتند ولی بعضی نویسندگان رئیس قشون محلی را «کارانوس» می‌نامند و باید صحیح باشد زیرا کار در پارسی قدیم به معنی لشکر و مردم استعمال شده. با هر والی ماموری از مرکز روانه می‌شد که در ظاهر منشی‌باشی یا سردبیر والی بود ولی در واقع می‌بایست اعمال والی را تفتیش کند و مرکز را از نتیجه مطلع دارد. به وسیله‌ی او مرکز می‌دانست که احکام صادره اجرا شده یا نه و گاهی مرکز مستقیماً با سردبیر مکاتبه می‌کرد. حفظ امنیت و وصول مالیات‌ها و نظارت بر عدلیه‌ی حقوقی و پادشاهان دست‌نشانده و امرای محلی از وظایف والی بود.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
شناسنامه
26 دقیقه
قسمت یک
29 دقیقه
قسمت دو
30 دقیقه
قسمت سه
26 دقیقه
قسمت چهار
18 دقیقه
قسمت پنج
21 دقیقه
قسمت شش
17 دقیقه
قسمت هفت
26 دقیقه
قسمت هشت
17 دقیقه
قسمت نه
30 دقیقه
قسمت ده

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب هفتم: کتیبه‌های مقبره‌ی تخت جمشید
نویسنده
راویفرهاد اتقیایی
ناشر چاپیانتشارات سپاس
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۴ ساعت و ۱ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب هفتم

برای دریافت کتاب صوتی تاریخ ایران باستان - باب هفتم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.