معرفی و دانلود کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان دیدن هلال ماه در زمان عمر و عیسی و شخص نادان

عکس جلد کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان دیدن هلال ماه در زمان عمر و عیسی و شخص نادان
قیمت:
۱۰,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان دیدن هلال ماه در زمان عمر و عیسی و شخص نادان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان دیدن هلال ماه در زمان عمر و عیسی و شخص نادان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان دیدن هلال ماه در زمان عمر و عیسی و شخص نادان

در کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان دیدن هلال ماه در زمان عمر و عیسی و شخص نادان دو روایت از داستان‌های آموزنده و دلنشین مثنوی معنوی اثر مولانا جلال الدین محمد بلخی درباره‌ی آگاهی و حقیت را با بازنویسی و روایت علیرضا شریعتی می‌شنویم.

درباره‌ی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان دیدن هلال ماه در زمان عمر و عیسی و شخص نادان

علیرضا شریعتی در کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان دیدن هلال ماه در زمان عمر و عیسی و شخص نادان به بازنویسی و روایت دو حکایت از مثنوی معنوی دست زده است. مولانا جلال الدین محمد بلخی از پرآوازه‌ترین شاعران و عرفای ایران است. در کتاب مثنوی معنوی ارزشمندترین و عمیق‌ترین مفاهیم عرفانی و اخلاقی در قالب داستان‌های منظوم بیان شده‌اند. علیرضا شریعتی در این کتاب نیز همانند دیگر آثار این مجموعه، راوی حکایتی آموزنده از مثنوی به زبان ساده است و پس از روایت آن داستان، جان و مفهوم کلام مولانا را نیز شرح می‌دهد.

در حکایت دیدن هلال ماه در زمان عمر، مولانا از خیال‌اندیشی ستیزه‌جویان با حقیقت سخن می‌گوید. به باور او، هنگامی که آدمی در دام اوهام و خیال اسیر می‌شود، نه جهان، که بازتابی کج و نادرست از آن را حقیقت می‌پندارد. انسان به‌جز حواس خود راهی برای درک جهان نمی‌شناسد و این حواس او را به خطا می‌اندازند و مدام بینش و بصیرت او را زائل می‌کنند. این خیال و اوهام در سطح کلان جامعه نیز امکان بروز دارد. چه‌بسا افرادی که دیگران را با نادانی و ناآگاهی خود به‌سمت سرابی مهلک می‌کشند و گمراه‌شان می‌نمایند. از نگاه مولانا، علاوه بر آن پنج حس، هر انسانی در اعماق وجودی خود حواس قوی و قدرتمند دیگری نیز دارد که از اشتباه عاری هستند و می‌توانند انسان را به درک و شناختی بلاواسطه برسانند.

معرفی و دانلود کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان دیدن هلال ماه در زمان عمر و عیسی و شخص نادان

در حکایت عیسی و شخص نادان مولانا از دعاهایی می‌گوید که به خواست پروردگار مستجاب نمی‌شود چرا که جز هلاک و نابودی چیزی برای دعاگو در بر ندارد:

بس دعاها کان زیان‌ست و هلاک / وز کرم می‌نشنود یزدان پاک

شخصی نادان خواسته‌ای از حضرت عیسی داشت و در پسِ خواسته‌ی او آن‌قدر جهل و ناآگاهی نهان بود که حضرت را نیز برآشفته کرد. انسان نادان در این روایت مولانا همان انسان سودجوی فرصت‌طلبی است که شیفته‌ی مادیات و غرق در زرق و برق جهان است و می‌خواهد به خواسته‌ای برسد که نه به صلاح او و نه در توان اوست. حضرت در این‌جا همان مرشد و راهنمایی است که به‌خوبی می‌داند بسیار زمان لازم است تا فردی محرم اسرار الهی شود.

کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان دیدن هلال ماه در زمان عمر و عیسی و شخص نادان حکایاتی از مولانا جلال‌الدین محمد بلخی با بازنویسی علیرضا شریعتی را در بر دارد. نشر صوتی نوین کتاب گویا این کتاب صوتی را با خوانش بازنویسِ اثر، علیرضا شریعتی به انتشار رسانده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی جزیره‌ی مثنوی

«مصحف ثانی» لقبی است که از جانب بسیاری صاحب‌نظران برای اطلاق به مثنوی مولوی برگزیده شده است. در شش دفتر این کتاب، که از غنی‌ترین آثار عرفانی و تعلیمی ادبیات فارسی به شمار می‌رود، 26000 بیت از سروده‌های مولانا گنجانده شده است. مولوی برای حکایت‌های شیرین و آموزنده‌اش در این کتاب، قالب شعری مثنوی را برگزیده است. جلال‌الدین همایی، ادیب و پژوهشگر معاصر، این اثر را به لحاظ محتوای غنی و پرنغزش با آثاری همچون گاتاهای هندی، متون مقدس زرتشتی و عهد جدید مسیحیان هم‌سنگ دانسته است.

هم‌نشینی چهارساله‌ی مولانا با شمس تبریزی تأثیر شگرف و حیرت‌انگیزی بر زندگی این دو شاعر اسطوره‌ای گذاشت و این اثرگذاری از آن‌جا مشهود است که هرکجا در این شش دفتر، اشارتی به آفتاب و خورشید شده، منظور و مراد، شمس تبریزی بوده است.

عبداللطیف عباسی گچراتی، رینولد نیکلسون، عبدالکریم سروش و محمدعلی موحد از بزرگانی هستند که تصحیح‌های فوق‌العاده‌ای را از این اثر ارائه دادند. مثنوی بارها و بارها مورد بازنویسی قرار گرفته و از آن، اقتباس‌های بیشماری انجام شده است. جعفر شهیدی و بدیع‌الزمان فروزانفر از جمله پژوهشگران برجسته‌ای هستند که آثار تحلیلی ارزشمندی از مثنوی ارائه کرده‌اند. سالیان درازی از سرایش ابیات دلنشین مثنوی گذشته است اما از اقبال به آن کاسته نشده و همچنان، بسیاری را در سراسر جهان شیفته و مجذوب خود ساخته است.

علیرضا شریعتی در هر یک از قسمت‌های مجموعه‌ی جزیره‌ی مثنوی، داستان‌هایی را این اثر گران‌قدر را انتخاب نموده و به زبانی امروزی بازنویسی کرده است.

کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان دیدن هلال ماه در زمان عمر و عیسی و شخص نادان برای چه کسانی مناسب است؟

شنیدنِ کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان دیدن هلال ماه در زمان عمر و عیسی و شخص نادان را به علاقه‌مندانِ ادبیات تعلیمی، طرفداران حکایات نغز و دلنشین مثنوی و همین‌طور دوست‌دارانِ آثار مولانا پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان دیدن هلال ماه در زمان عمر و عیسی و شخص نادان می‌شنویم

زمان خلیفه‌ی دوم عمر بن خطاب ماه روزه فرا رسیده بود. برای آغاز ماه رمضان حتماً باید هلال ماه را دید. به این سبب، مردم همراه عمر بر بالای کوه جمع شدند تا هلال ماه را ببینند. یکی از همراهانِ عمر گفت من هلال ماه را می‌بینم. عمر به آسمان نگاه کرد و ماه را ندید. به او گفت: «آن‌چه تو دیده‌ای یک خیال و گمان است و واقعیت ندارد وگرنه من که به احوال افلاک و ستارگان داناترم و این همه مردم که این‌جا هستند نیز می‌توانستیم ببینیم.»

چون عمر بر آسمان مه را ندید
گفت کین مه از خیال تو دمید

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
8 دقیقه
داستان دیدن هلال ماه در زمان عمر
7 دقیقه
داستان عیسی و شخص نادان

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان دیدن هلال ماه در زمان عمر و عیسی و شخص نادان
نویسنده،
راویعلیرضا شریعتی
ناشر صوتی نوین کتاب گویا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۴ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان دیدن هلال ماه در زمان عمر و عیسی و شخص نادان

برای دریافت کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان دیدن هلال ماه در زمان عمر و عیسی و شخص نادان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.