معرفی و دانلود کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان صورتگری رومیان و چینیان

عکس جلد کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان صورتگری رومیان و چینیان
قیمت:
۱۰,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان صورتگری رومیان و چینیان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان صورتگری رومیان و چینیان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان صورتگری رومیان و چینیان

کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان صورتگری رومیان و چینیان روایتی از مولانا جلال‌الدین محمد بلخی با بازنویسی علیرضا شریعتی است. همانند دیگر آثارِ مجموعه‌ی جزیره‌ی مثنوی، این کتاب نیز به بیان حکایتی از مثنوی معنوی و آموزه‌های حکیمانه و پندآمیز مولانا پرداخته است.

درباره‌ی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان صورتگری رومیان و چینیان

علیرضا شریعتی در کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان صورتگری رومیان و چینیان به بازنویسی و روایتِ حکایتی از مثنوی دست زده است که مولانا در آن، از تفاوت نگرش رومیان و چینیان به هنر نقاشی سخن می‌گوید. چیره‌دستی رومیان و چینیان در نقاشی نزد تمامِ ملل جهان شناخته‌شده است. این بحث روزی در بارگاه پادشاهی بالا می‌گیرد و پادشاه حکم می‌کند که جمعی از هر دو قوم بیایند و این مهارت را به بوته‌ی آزمون و سنجش بگذارند. اتاقی به هر یک اختصاص داده می‌شود. چینیان رنگ‌های بی‌شمار از پادشاه طلب می‌کنند و رومیان تنها صیقل، و سپس آزمون آغاز می‌شود. این نتیجه‌ی آزمون و اندرز برگرفته از آن است که مولانا را به شرح این حکایت سوق داده است.

آنچه از حکمتِ مولانا در کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان صورتگری رومیان و چینیان می‌آموزیم این است که جهان از نگاه آدمیان به دو گونه درک می‌شود: گروهی آن را با چشمِ سرِ خود می‌نگرند و از حواس پنج‌گانه‌ی خویش برای درک آن مدد می‌طلبند و گروهی دیگر، با چشم دل دنیا را درک می‌کنند. به باور مولانا، چشم سر، همان چشمی است که جایزالخطاست، همان که به هر فردی، نگاهِ خاص خود را از جهان هدیه می‌کند و این چنین است که جهان و مافیها از نگاه هر فردی، یک معنا و دلیل و سازوکار دارد. این تعدد باور و نگرش، به اختلاف‌نظر و چندگانگی می‌انجامد و بشر را بدل به موجودی می‌سازد که ثروت و قدرت را ملعبه‌ی دست خود ساخته و گردن‌فرازی و ستیزه‌جویی می‌کند. در مقابل، چشمِ دل و شناختِ جهان از راه قلب، شادمانی و نعمت و قدرت بیکرانی برای انسان در پی دارد چرا که او را از بندها و محدودیت‌های حواس خطاپذیر رها می‌سازد و از گمانه‌های موهوم دور می‌دارد. از این روست که چنین انسانی برخلاف چینیان که رنگ‌های بی‌شمار برای آفریدن نقش بر زندگیِ خود می‌طلبند، همانند رومیان تنها یک رنگ را می‌ستاید و آن رنگ، بی‌رنگی است؛ همان رنگ صلح و دوستی و آشتی که از نگاه عرفا، والاترین رنگ‌هاست:

از دو صد رنگی به بی‌رنگی رهی‌ست / رنگ چون ابر است و بی‌رنگی مهی‌ست

معرفی و دانلود کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان صورتگری رومیان و چینیان

کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان‌ صورتگری رومیان و چینیان، حکایتی از مولانا جلال‌الدین محمد بلخی با بازنویسی علیرضا شریعتی را در بر دارد. نشر صوتی نوین کتاب گویا این کتاب صوتی را با خوانش علیرضا شریعتی به انتشار رسانده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی جزیره‌ی مثنوی

مثنوی معنوی اثر سترگ جلال‌الدین محمد بلخی شاعر و عارف برجسته‌ی ایران و جهان است. در شش دفتر این گنجینه‌ی گران‌سنگ، که به نام «مصحف ثانی» نیز در نزد مولوی‌پژوهان و صاحبان نظر در حوزه‌ی عرفان و ادبیات تعلیمی شهره است، 26000 بیت از سروده‌های مولانا گنجانده شده است. مولانا در 424 حکایتِ این کتاب، به تمثیل، داستان‌هایی آموزنده و عبرت‌برانگیز را شرح داده و از آن‌ها برای بیان تعلیمات صوفیانه و شیوه‌های تقرب به پروردگار بهره برده است. داستان‌ها از ترتیب روایی ویژه‌ای پیروی نمی‌کنند و شخصیت‌ها از پیامبران تا بردگان و حیوانات، متنوع و گونه‌گون‌اند. به باور بسیاری از جمله ادیب و پژوهشگر معاصر ایرانی، استاد جلال‌الدین همایی، مثنوی به لحاظ غنای معنا و شیرینی و شیوایی بیان، قابل قیاس و هم‌طراز با آثاری مانند گاتاهای هندی، متون مقدس زرتشتی و عهد جدید مسیحیان است.

از مثنوی معنوی تصحیح‌های بسیاری ارائه شده است که از جمله‌ی پربارترین و شناخته‌شده‌ترینِ آنان می‌توان به آثار عبداللطیف عباسی گچراتی، رینولد نیکلسون، عبدالکریم سروش و محمدعلی موحد اشاره کرد. بازنویسی‌ها و اقتباس‌های بسیاری تا به امروز از مثنوی معنوی انجام شده و این کتاب، موضوع پژوهش‌ها و تحلیل‌های زیادی بوده است که از برجسته‌ترین نمونه‌های آن می‌توان تحلیل‌های جعفر شهیدی و بدیع‌الزمان فروزانفر را نام برد.

از سرایش ابیات نغز و دلنشین مثنوی معنوی سالیان دراز گذشته است اما هنوز و همچنان این ابیات و شخصیت منحصربه‌فرد سراینده‌ی آنان، بسیاری را در سراسر جهان مجذوب و شیفته‌ی خود می‌سازد.

علیرضا شریعتی در هر قسمت از مجموعه‌ی جزیره‌ی مثنوی، داستانی را از این اثر بی‌نظیر ادب پارسی بازنویسی کرده است که شما را به شنیدنِ آن دعوت می‌کنیم.

کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان صورتگری رومیان و چینیان برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به ادبیات تعلیمی و عرفانی و همین‌طور دوست‌داران آثار مولانا جلال‌الدین محمد بلخی از شنیدنِ کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان صورتگری رومیان و چینیان لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان صورتگری رومیان و چینیان می‌شنویم

گفته‌اند که در بارگاه پادشاهی چند نفر رومی و چینی حضور داشتند. سخن از نقاشی پیش آمد. چینیان گفتند ما در نقاشی نظیر نداریم و رومی‌ها نیز ادعا کردند که شکوه و جلال نقاشی روم را هیچ ملتی ندارد. در این زمینه، چینی‌ها به بحث و جدال پرداختند اما رومیان فقط همان سخن را گفتند و در مقابل استدلال چینیان سکوت کردند تا آنکه شاه گفت: «باید عملاً امتحان کرد تا معلوم شود کدام‌یک از شما، در این هنر برتری دارید.»

گفت سلطان امتحان خواهم درین
کز شماها کیست در دعوی گزین

چینی‌ها پیشنهاد کردند یک اتاق به آن‌ها داده شود و یک اتاق به رومیان تا در آن هنرِ صورتگریِ خود را روی دیوارِ آن، به نمایش بگذارند. این پیشنهاد به تصویب شاه رسید و دو اتاق مقابل هم تعیین شد که فقط با پرده‌ای از هم جدا شده بود.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
13 دقیقه
صورتگری رومیان و چینیان

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان صورتگری رومیان و چینیان
نویسنده،
راویعلیرضا شریعتی
ناشر صوتی نوین کتاب گویا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۲ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان صورتگری رومیان و چینیان

سید حامد شجاع‌الدین
۱۴۰۳/۱/۲۷
با سلام. داستان، داستان بسیار زیبایی و دلچسبی است. توصیه می کنم افرادی که قصد دارند به مسائل عمیق تر و ژرف تر بنگرند، شنیدن این قصه ی پر مفهوم مثنوی معنوی با روایت جذاب آقای شریعتی را از دست ندهند.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان صورتگری رومیان و چینیان

برای دریافت کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان صورتگری رومیان و چینیان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.