معرفی و دانلود کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان نالیدن ستون حنانه

عکس جلد کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان نالیدن ستون حنانه
قیمت:
۵,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان نالیدن ستون حنانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان نالیدن ستون حنانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان نالیدن ستون حنانه

کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان نالیدن ستون حنانه اثری از مولانا جلال‌ الدین محمد بلخی با بازنویسی علیرضا شریعتی است که به حکایت سخنِ دلِ یک ساقه‌ی خشکیده‌ی درخت خرما با حضرت رسول (ص) اشاره دارد.

درباره‌ی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان نالیدن ستون حنانه

کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان نالیدن ستون حنانه، یکی از داستان‌هایی است که مولانا آن را در خلال حکایتِ پیر چنگی بیان می‌کند. همانند دیگر داستان‌های مثنوی، این حکایت نیز نکاتی اخلاقی و عرفانی در بر دارد و مولانا تلاش می‌کند توجه ما را به عمقِ روایت جلب کند.

در اوایلِ دوران هجرت حضرت رسول که هنوز محلی برای نشستن و خطابه‌ی ایشان مهیا نبود، به ساقه‌ی درخت خشکیده‌ی خرما تکیه می‌زدند و سخن می‌گفتند. پس از آنکه مسجد و منبری ساخته شد، دیگر به آن ساقه و آن درخت خشکیده نیازی نبود اما آن ساقه‌ی خشکیده را طاقت دوری از رسول نبود و این شد که ناله سر داد و گریه آغاز کرد و از آن رو، او را حنانه یا ناله‌کننده نامیدند.

به باور مولوی، جمادات و نباتات و حیوانات همگی از درک و زبانی ویژه‌ی خود برخوردارند و تنها چشمی بینا و گوشی شنوا نیاز است تا سخنِ دل از آنان بشنویم که می‌گویند:

ما سمیعیم و بصیریم و خوشیم / با شما نامحرمان ما خامُشیم

کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان نالیدن ستون حنانه، اثری از مولانا جلال الدین محمد بلخی با بازنویسی علیرضا شریعتی است. نشر صوتی نوین کتاب گویا این کتاب صوتی را با خوانش بازنویسِ اثر، علیرضا شریعتی به انتشار رسانده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی جزیره‌ی مثنوی

بسیاری از مولوی‌پژوهان و صاحب‌نظران، مثنوی را «محصف ثانی» خوانده‌اند. مثنوی معنوی یکی از غنی‌ترین آثار فارسی در حوزه‌ی ادبیات عرفانی و تعلیمی به شمار می‌رود. مثنوی 26000 سروده‌ی مولانا را در بر دارد و در شش دفتر تنظیم شده است. استاد جلال‌الدین همایی، پژوهشگر و ادیب معاصر، مثنوی معنوی را به‌جهت غنای معنا و شیوایی بیان با آثاری همچون گاتاهایی هندی، متون مقدس زرتشتی و عهد جدید مسیحیان هم‌طراز دانسته است.

تصحیح‌های بسیاری برای این اثر ارائه شده است که برخی از مشهورترین و پربارترینِ آن‌ها را بزرگانی مانند عبداللطیف عباسی گچراتی، رینولد نیکلسون، عبدالکریم سروش و محمدعلی موحد انجام داده‌اند. علاوه بر آن، مثنوی بارها و بارها بازنویسی شده و از آن اقتباس‌های فراوانی انجام شده است. جعفر شهیدی و بدیع‌الزمان فروزانفر از جمله پژوهشگرانِ پرآوازه‌ای هستند که آثار تحلیلی ارزشمندی را از مثنوی ارائه داده‌اند. با وجود اینکه سالیانِ درازی از سرایش ابیات دلنشینِ آن می‌گذرد اما همچنان به زبان‌های مختلف ترجمه شده و مخاطبانِ بسیاری را از سراسر جهان، مجذوب و شیفته‌ی خود کرده است.

علیرضا شریعتی در هر قسمت از مجموعه‌ی جزیره‌ی مثنوی، به بازنویسیِ امروزیِ برخی از داستان‌های این اثر سترگ ادبیات فارسی دست زده است که شما را به شنیدنِ آن‌ها دعوت می‌کنیم.

کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان نالیدن ستون حنانه برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به ادبیات عرفانی و همین‌طور طرفدارانِ آثار مولانا جلال‌الدین محمد بلخی از شنیدنِ این کتاب صوتی لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان نالیدن ستون حنانه می‌شنویم

در روایات آمده است که اوایل هجرت حضرت رسول اکرم از مکه به مدینه که هنوز مسجد و محلی برای نماز و سخنرانی‌های آن حضرت ساخته نشده بود، پیامبر بر ساقه‌ی درخت خرمای خشک‌شده‌ تکیه می‌دادند و سخن می‌گفتند. تا اینکه مسجد و منبری ساخته شد. طبیعتاً آن ستون دیگر تکیه‌گاه رسول خدا نبود. می‌گویند آن ساقه‌ی خشک درختِ خرما از فراقِ حضرت رسول، نالان و گریان شد. از این نظر آن را ستونِ حنانه یا ناله‌کننده نامیدند.

اُستُنِ حنانه از هجرِ رسول
ناله می‌زد همچو ارباب عقول

گفت پیغمبر چه خواهی ای ستون
گفت جانم از فراغت گشت خون

مسندت من بودم از من تاختی
بر سر منبر تو مسند ساختی

گفت می‌خواهی تو را نخلی کنند
شرقی و غربی ز تو میوه چنند

یا در آن عالم تو را سروی کند
تا تر و تازه بمانی در ابد

گفت آن خواهم که دائم شد بقاش
بشنو ای غافل، کم از چوبی مباش

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
8 دقیقه
داستان نالیدن ستون حنانه

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان نالیدن ستون حنانه
نویسنده،
راویعلیرضا شریعتی
ناشر صوتی نوین کتاب گویا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۸ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان نالیدن ستون حنانه

برای دریافت کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان نالیدن ستون حنانه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.