معرفی و دانلود کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان‌ نحوی و کشتیبان و کبودی زدن مرد قزوینی

عکس جلد کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان‌ نحوی و کشتیبان و کبودی زدن مرد قزوینی
قیمت:
۱۲,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان‌ نحوی و کشتیبان و کبودی زدن مرد قزوینی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان‌ نحوی و کشتیبان و کبودی زدن مرد قزوینی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان‌ نحوی و کشتیبان و کبودی زدن مرد قزوینی

کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان‌ نحوی و کشتیبان و کبودی زدن مرد قزوینی روایاتی از مولانا جلال‌الدین محمد بلخی با بازنویسی علیرضا شریعتی را در بر دارد. شریعتی با بیان این حکایات، به برخی از آموزه‌های حکیمانه و پندآموز مولانا پرداخته است.

درباره‌ی کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان‌ نحوی و کشتیبان و کبودی زدن مرد قزوینی

علیرضا شریعتی در کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان‌ نحوی و کشتیبان و کبودی زدن مرد قزوینی، به بازنویسی و روایت دو حکایت از مثنوی معنوی دست زده است. مولانا همیشه در ستایش عالمان و اندیشمندان سخن گفته است و آنان را وزنه‌های گیتی می‌داند. اما برخی از عالمان، نه به غور در دریای علم و حکمت که به پروراندنِ خود مشغول‌اند و حکایت نحوی و کشتیبان، که مولانا آن را در پایانِ حکایت مرد اعرابی و خلیفه می‌آورد، نکوهشی از این «اهالیِ تن» است. به باور او، حتی با دانستنِ تمامیِ دانش‌های موجود در جهان، یک عالِم را نمی‌توان عالِم دانست اگر به غرور و خودبینی روی آورده باشد و متظاهر و متکبر گردد.

مولانا در حکایت کبودی زدنِ مرد قزوینی از سالکِ راهِ حق می‌گوید و از این که اهل سلوک باید مانند فلزی باشند که تاب و توانِ صیقل خوردن را داشته باشند. اگر هدف برای سالک، رهایی از نفس اماره و وصال حضرت حق است، نازپروردگی و تن‌پروری را می‌بایست به کناری گذاشته و با صبر و حوصله، درد و رنج را تحمل کند. جز این اگر باشد و مرید نتواند صعوبتی که مرشد برای رشد او، بر وی روا می‌دارد را تاب بیاورد، به مراد دست نخواهد یافت.

کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان‌ نحوی و کشتیبان و کبودی زدن مرد قزوینی، حکایاتی از مولانا جلال‌الدین محمد بلخی با بازنویسی علیرضا شریعتی را در بر دارد. نشر صوتی نوین کتاب گویا این کتاب صوتی را با خوانش بازنویسِ اثر، علیرضا شریعتی به انتشار رسانده است.

درباره‌ی مجموعه جزیره‌ی مثنوی

«مصحف ثانی» نامی دیگر است که بسیاری از مولوی‌پژوهان و صاحب‌نظران حوزه‌ی عرفان، مثنوی معنوی را با آن می‌خوانند. مثنوی معنوی یکی از غنی‌ترین و ارزشمندترین گنجینه‌های ادبیات تعلیمی و عرفانی ایران به‌شمار می‌رود. بیش از 26000 سروده‌ی مولانا در شش دفتر مثنوی معنوی گنجانده شده است. باور استاد جلال‌الدین همایی، پژوهشگر و ادیب معاصر بر این است که مثنوی را می‌توان از نظر غنای معنایی و شیواییِ بیان، با آثاری مانند گاتاهای هندی، متون مقدس زرتشتی و عهد جدید مسیحیان قیاس کرد و هم‌ردیف دانست.

تصحیح‌های بسیاری از مثنوی معنوی ارائه شده است که از جمله‌ی پرآوازه‌ترین و پربارترینِ آنان، آثار عبداللطیف عباسی گچراتی، رینولد نیکلسون، عبدالکریم سروش و محمدعلی موحد هستند. مثنوی بارها و بارها مورد بازنویسی قرار گرفته و از آن، اقتباس‌های بیشماری انجام شده است. جعفر شهیدی و بدیع‌الزمان فروزانفر از جمله پژوهشگران برجسته‌ای هستند که آثار تحلیلی ارزشمندی از مثنوی ارائه کرده‌اند. سالیان درازی از سرایش ابیات دلنشین مثنوی گذشته است اما از اقبال به آن کاسته نشده و همچنان، بسیاری را در سراسر جهان شیفته و مجذوب خود ساخته است.

علیرضا شریعتی در هر قسمت از مجموعه‌ی جزیره‌ی مثنوی، داستانی از این اثر بی‌نظیرِ ادبیات فارسی را بازنویسی کرده است که شما را به شنیدنِ آن، دعوت می‌کنیم.

کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان‌ نحوی و کشتیبان و کبودی زدن مرد قزوینی برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به ادبیات عرفانی به‌ویژه طرفدارانِ آثار مولانا جلال‌الدین محمد بلخی از شنیدنِ این کتاب صوتی لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان‌ نحوی و کشتیبان و کبودی زدن مرد قزوینی می‌شنویم

زین همه انواع دانش روز مرگ
دانش فقر است ساز راه و برگ

اگر همه‌ی دانش‌های این جهان را بدانی ولی فروتنی ذاتی، یعنی دانش فقر، نه تظاهر و مردم‌فریبی نداشته باشی، هیچ‌گاه کار خدایی نکرده‌ای. تنها دانش فقر است که می‌تواند در آخرت به داد تو برسد. علمی که کبر و غرور و خودبینی در انسان پدید آورد، جاهل‌پرور است. مولوی برای اینکه این بحث را بهتر شرح دهد، در اینجا داستانِ نحوی و کشتیبان را نقل می‌کند. در این داستان مولوی با طنز گزنده‌ای، عالمانِ خودبین و متکبر را تازیانه می‌زند. عالمی را می‌بینم که به حد وسواس در زمینه‌ی اعراب لغت دقت دارد و علم را وسیله‌ی خودنمایی و برتری‌طلبی خود قرار داده است. مولوی در مثنوی اغلب این گونه عالمان را به مسخره می‌گیرد و به آن‌ها می‌تازد. اما این موضوع نباید سوءتفاهمی پدید بیاورد که مولوی با علم و دانش مخالف است. به‌هیچ‌وجه این‌طور نیست. او علم را یکی از عالی‌ترین فضایل انسانی می‌داند.

خاتمِ مُلک سلیمان است علم
جمله عالم صورت و جان است علم

آدمی را زین هنر بیچاره گشت
خلق دریاها و خلق کوه و دشت

زو پلنگ و شیر ترسان همچو موش
زو نهنگ بحر در صفرا و جوش

زو پری و دیو ساحل‌ها گرفت
هر یکی در جای پنهان جا گرفت

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
7 دقیقه
داستان نحوی و کشتیبان
8 دقیقه
کبودی زدن مرد قزوینی

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان‌ نحوی و کشتیبان و کبودی زدن مرد قزوینی
نویسنده،
راویعلیرضا شریعتی
ناشر صوتی نوین کتاب گویا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۵ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان‌ نحوی و کشتیبان و کبودی زدن مرد قزوینی

احمد سپهریان
۱۴۰۲/۱۰/۱۵
اگر چیزی میخوام بدست آوریم باید درد و سختی اش رو به تن خرید
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان‌ نحوی و کشتیبان و کبودی زدن مرد قزوینی

برای دریافت کتاب صوتی جزیره‌ی مثنوی: داستان‌ نحوی و کشتیبان و کبودی زدن مرد قزوینی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.