معرفی و دانلود کتاب صوتی روانشناسی سلامت: مفاهیم بنیادی در روانشناسی سلامت

عکس جلد کتاب صوتی روانشناسی سلامت: مفاهیم بنیادی در روانشناسی سلامت
قیمت:
۷۳۵۰۰ ۵۱,۴۵۰ تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی روانشناسی سلامت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی روانشناسی سلامت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی روانشناسی سلامت: مفاهیم بنیادی در روانشناسی سلامت

حسن احدی و افشین رباطی در کتاب صوتی روانشناسی سلامت تأثیر عوامل بیولوژیکی، اجتماعی و روانی را بر بیماری و سلامت شرح می‌دهند. آن‌ها نحوه‌ی برخورد بیماران با بیماری، واکنش‌های متفاوت به توصیه‌های پزشکی و مؤثرترین راه‌ها برای کنترل درد و تغییر عادات بهداشتی را بر اساس نظریه‌های متنوع روانشناسی سلامت مورد مطالعه قرار می‌دهند.

درباره‌ی کتاب صوتی روانشناسی سلامت

روانشناسی سلامت مطالعه فرایندهای روانی و رفتاری در سلامت، بیماری و مراقبت‌های بهداشتی است. حسن احدی و افشین رباطی در کتاب صوتی روانشناسی سلامت علاوه بر ارائه‌ی مقدمه‌ای جامع از این شاخه‌ی علم روانشناسی، موضوعات و مباحث اساسی در روانشناسی سلامت را شرح و بسط می‌دهند. موضوع پژوهش برای متخصصان روانشناسی سلامت، تأثیر عوامل روانی، رفتاری و فرهنگی بر سلامت جسمی و بیماری است.

آغاز توجه به تأثیر مسائل روانی بر سلامت جسمانی را می‌توان در روانشناسی بالینی جست‌وجو کرد. حسن احدی و افشین رباطی در فصل اول کتاب صوتی روانشناسی سلامت تاریخچه‌ی روانشناسی سلامت را در کنار نظریه‌ها و روش‌شناسی‌های مرتبط با آن شرح می‌دهند. روانشناس سلامت مانند سایر حوزه‌های روانشناسی کاربردی، هم یک رشته‌ی نظری و هم شاخه‌ای کاربردی است. روانشناسان سلامت برای تشخیص و درمان از روش‌های تحقیقاتی و آزمایش‌های متنوعی استفاده می‌کنند. حسن احدی و افشین رباطی ارتباط بین طیف وسیعی از پدیده‌های بهداشتی و مسائل روانی را مورد بررسی قرار می‌دهند. ارتباط بین باورهای مذهبی و سلامت، تأثیر حمایت اجتماعی، شرایط زندگی، وضعیت عاطفی و طبقه‌ی اجتماعی بر سلامت و عادت‌هایی مانند سیگار کشیدن یا مصرف مشروبات الکلی گوشه‌ای از مسائلی هستند که در کتاب صوتی روانشناسی سلامت به آن‌ها توجه شده است.

در طول زمان و در نیمه‌ی دوم قرن بیستم با تثبیت روانشناسی سلامت به‌عنوان زیرشاخه‌ای مجزا از علم روانشناسی، حوزه‌های متنوعی برای پژوهش در زمینه‌ی روانشناسی سلامت نیز به وجود آمد. روانشناسی سلامت بالینی کاربرد دستاوردهای روانشناسی سلامت در معالجه‌ی بالینی است. روانشناسی سلامت عمومی در پی بررسی عوامل روانی، اجتماعی و سلامت در سطح جامعه است؛ روانشناسان سلامت عمومی به دنبال بالابردن سطح کیفی سلامت عموم جامعه هستند؛ روانشناسی سلامت جامعه تأثیر مشخصه‌های اجتماعی یک گروه بر سلامت اعضای آن را مورد بررسی قرار می‌دهد؛ روانشناسی سلامت انتقادی به توزیع قدرت و تأثیر تفاوت‌های قدرت بر تجربه‌ی سلامت، نظام‌های بهداشت و سیاست‌های بهداشتی می‌پردازد.

افراد به شیوه‌های متفاوتی بیماری‌ها را درک می‌کنند. این درک بر اساس بازنمایی شناختی انسان‌ها و تجربیات آن‌ها شکل می‌گیرد. حسن احدی و افشین رباطی در فصل دوم کتاب صوتی روانشناسی سلامت تلاش می‌کنند تا مفهوم بیماری و سلامت را برای ما باز تعریف کنند. برشمردن منابع استرس، اشاره به نظریه‌های روانشناختی متفاوت در باب استرس و نقش عوامل فیزیولوژیکی در کاهش یا افزایش استرس مباحثی هستند که در فصل سوم کتاب صوتی روانشناسی سلامت شرح داده می‌شوند. پس از توضیح استرس حسن احدی و افشین رباطی نقش استرس در ایجاد بیماری‌های دیگر را توضیح می‌دهند. آن‌ها در فصل چهارم با استفاده از رویکرد ایمنی‌شناسی روانی-عصبی، تأثیر عوامل روانشناختی مانند اخلاق، باورها، هیجانات و استرس بر ایمنی را با اشاره به پژوهش‌های کمی و کیفی پیشین نشان می‌دهند.

یکی از جنبه‌های مهم روانشناسی سلامت، توجه به طول دوره‌ی بیماری است. حسن احدی و افشین رباطی در فصل پنجم کتاب صوتی روانشناسی سلامت نقش روانشناس را در مراحل مختلف بیماری و تأثیر سلامت روانی بر طول عمر بیماران تشریح می‌کنند. آن‌ها نمونه‌های موردی بیماری اچ‌آی‌وی و سرطان را برای بررسی وضعیت روانی بیماران در مرحله‌ی شروع و پیشرفت انتخاب می‌کنند و به پژوهش‌های مهمی در مورد این بیماری‌ها ارجاع می‌دهند. اعتیاد یکی دیگر از موضوعاتی است که در کتاب صوتی روانشناسی سلامت به آن توجه شده است. حسن احدی و افشین رباطی با استفاده از پژوهش‌های معتبر در باب مصرف سیگار و الکل، رفتارهای اعتیادآور و الگوهای تشدید یا کاهش آن‌ها را شرح می‌دهند.

بخشی از مطالب کتاب صوتی روانشناسی سلامت ترجمه‌ای از کتاب «روانشناسی سلامت» نوشته‌ی جین اگدن (Jane Ogden) است. حسن احدی و افشین رباطی در هر فصل ابتدا نگاه کلی و اهداف فصل‌ها را شرح داده و درنهایت مجموعه سؤالاتی را برای بحث‌های بیشتر مطرح می‌کنند. وجود بخشی برای معرفی منابع بیشتر در ارتباط با موضوع هر فصل از نکات مفید کتاب صوتی روانشناسی سلامت است. نشر صوتی جیحون این کتاب صوتی را با صدای کامبیز خلیلی و بر اساس نسخه‌ی چاپی انتشارات پندار تابان تهیه و تولید کرده است.

کتاب صوتی روانشناسی سلامت برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب صوتی برای دانشجویان روانشناسی و علوم پزشکی بسیار مفید است. اگر به بررسی ارتباط بین عوامل روانی و سلامت فردی و اجتماعی علاقه دارید از شنیدن این کتاب لذت خواهید برد.

با حسن احدی و افشین رباطی بیشتر آشنا شویم

حسن احدی (Hasan Ahadi) مترجم، نویسنده و استاد دانشگاه علامه طباطبائی در سال 1322 در شهر ساوه به دنیا آمده است. او پس فارغ‌التحصیلی از دانشگاه تهران برای ادامه‌ی تحصیل در حوزه‌ی روانشناسی به فرانسه رفت و در دانشگاه پاریس مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری شد. حسن احدی پس از پایان تحصیلات به ایران بازگشت و به عضویت هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی درآمد. او که زمانی ریاست دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی را بر عهده داشت کتاب‌ها و مقالات فراوانی در زمینه‌های مختلف روانشناسی تألیف کرده است. «روان‌شناسی رشد: نوجوانی، بزرگسالی (جوانی، میانسالی و پیری)»، «کتاب صوتی روانشناسی رشد (مفاهیم بنیادی در روانشناسی کودک)» و «علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی و تطبیق آن با روانشناسی جدید» از کتاب‌های حسن احدی است که توجه دانشجویان و پژوهشگران روانشناسی را به خود جلب کرده است.

افشین رباطی پژوهشگر، مترجم و استاد دانشگاه است. او مدرک دکتری خود را در رشته‌ی روانشناسی صنعتی و سازمانی از دانشگاه لیل فرانسه دریافت کرده است. «روانشناسی صنعتی و سازمانی»، «روانشناسی در کار و سازمان‌ها» و « روانشناسی سلامت (تقابل فرد-محیط)» از کتاب‌های افشین رباطی است که مورد توجه قرار گرفته است.

در بخشی از کتاب صوتی روانشناسی سلامت: مفاهیم بنیادی در روانشناسی سلامت می‌شنویم

اصطلاح استرس برای بسیاری از افراد معنای متفاوتی دارد. فرد مبتدی و غیرمتخصص می‌تواند استرس را معادل فشار، تنش، نیروهای خارجی ناخوشایند و یا پاسخ هیجانی تعریف کند. روانشناسان، استرس را به صورت‌های گوناگون تعریف کرده‌اند. از آن جمله هانس سلیه که استرس و عامل استرس‌زا را این‌طور تعریف می‌کند: «استرس عبارت است از پاسخ فیزیولوژیک بدن به هر نوع تقاضای سازگاری درونی یا جسمی، و عامل استرس‌زا عبارت است از همه تقاضاهای سازگاری روانی یا جسمی از موجود زنده». همان‌طور که از تعریف سلیه برمی‌آید، هر نوع تقاضای سازگاری از موجود زنده، نوعی استرس ایجاد می‌کند. بنابراین، می‌توان گفت که تقریباً همه‌ی محرک‌های بیرونی می‌توانند استرس ایجاد کنند، زیرا همه‌ی آن‌ها از موجود زنده می‌خواهند که سازگار شود؛ مثلاً وقتی صدایی می‌شنویم به‌طرف آن برمی‌گردیم و وقتی غذایی در دهان می‌گذاریم بزاق ترشح می‌شود و کل این اعمال برای سازگاری با موقعیت است. سلیه تأکید می‌کند با این‌که استرس به‌عنوان عامل بیماری شناخته شده است، اما وجود درجاتی از آن اجتناب‌ناپذیر و برای رفتارهای سازگاری فرد ضروری و لازم است؛ مثلاً پوشیدن لباس گرم در زمستان یا مطالعه کردن هنگام امتحان.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
شناسنامه
2 دقیقه
متن پشت جلد
7 دقیقه
مقدمه‌ی مولفان
15 دقیقه
فصل اول: مقدمه‌ای بر روانشناسی سلامت
24 دقیقه
روانشناسی سلامت
17 دقیقه
فصل دوم: باور بیماری
24 دقیقه
اندازه‌گیری باورهای بیماری
21 دقیقه
مشکلات مرتبط با ارزیابی
22 دقیقه
فرایند مقابله
13 دقیقه
کاربرد الگوی خودتنظیمی در پیشبینی پیامدها
17 دقیقه
فصل سوم: استرس
16 دقیقه
انتقادهای وارد به نظریه‌ی رویدادهای زندگی
21 دقیقه
رویدادهای به‌عنوان عوامل استرس‌زا
22 دقیقه
مزایا و معایب دو موقعیت
19 دقیقه
فصل چهارم: استرس و بیماری
21 دقیقه
استرس و تغییرات فیزیولوژیکی
19 دقیقه
ابراز هیجان
16 دقیقه
استرس ناشی از ارتباط اجتماعی
21 دقیقه
اندازه‌گیری مقابله
26 دقیقه
شخصیت
24 دقیقه
فصل پنجم: اچ‌آی‌وی و سرطان
21 دقیقه
روانشناسی و آمادگی آلودگی به ویروس اچ‌آی‌وی
19 دقیقه
سرطان
24 دقیقه
روانشناسی و کاهش علائم
23 دقیقه
فصل ششم: مصرف سیگار و الکل
20 دقیقه
ناهنجاری‌های جسمی ازپیش‌موجود
22 دقیقه
پیشبینی کننده‌های اجتماعی آغاز و تداوم مصرف سیگار
17 دقیقه
ترک از منظر دیدگاه بیماری
20 دقیقه
مداخلات سلامت عمومی
20 دقیقه
بازگشت به مصرف سیگار و الکل

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی روانشناسی سلامت: مفاهیم بنیادی در روانشناسی سلامت
نویسنده،
راویکامبیز خلیلی
ناشر چاپیانتشارات پندار تابان
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۹ ساعت و ۱۲ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی روانشناسی و موفقیت، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه صوتی
۷۳۵۰۰ ۵۱,۴۵۰ ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی روانشناسی سلامت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوتی روانشناسی سلامت

برای دریافت کتاب صوتی روانشناسی سلامت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.