معرفی و دانلود کتاب صوتی سه گانه وانیک: احضار - اعتراض - رونمایی

عکس جلد کتاب صوتی سه گانه وانیک: احضار - اعتراض - رونمایی
قیمت:
۵۵,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی سه گانه وانیک: احضار - اعتراض - رونمایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی سه گانه وانیک: احضار - اعتراض - رونمایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی سه گانه وانیک: احضار - اعتراض - رونمایی

کتاب صوتی سه گانه وانیک: احضار - اعتراض - رونمایی از برجسته‌ترین آثار واتسلاف هاول، نمایشنامه‌نویس و سیاست‌مدار پرآوازه‌ی چک به شمار می‌رود. هاول در نمایشنامه‌های تک‌پرده‌ایِ این کتاب، از طریق شخصیتی به نام وانیک، بخشی از زندگی و مبارزات روشنفکران ناراضیِ اهل چک را پس از بهار پراگ به تصویر کشیده است. در این کتاب هم‌چنین گفتار کوتاهی درباره‌ی تئاتر هاول و افکار و اندیشه‌های او می‌شنوید.

درباره‌ی کتاب صوتی سه گانه وانیک: احضار - اعتراض - رونمایی

واتسلاف هاول (Vaclav Havel) در کتاب صوتی سه گانه وانیک: احضار - اعتراض - رونمایی (Vaněk-Trilogie: Audienz Vernissage Protest und Versuchung Sanierung Theaterstücke) سه نمایشنامه‌ی تک‌پرده‌ای با شخصیت محوری وانیک را برای مخاطبان خود تعریف کرده است. وانیک روشنفکری ناراضی‌ست که پس از اضمحلال بهار پراگ و حمله‌ی اتحادیه‌ی جماهیر شوروی همراه‌با متحدانش در پیمان ورشو به چکسلواکی، به شرایط اجتماعی و سیاسی پیچیده‌ای دچار شده است. هاول در این کتاب مترصد آن بوده است تا از طریق ترسیم کاستی‌های اجتماعی و سیاسی و رنج و محنتی که ناراضیان متحمل می‌شدند، به همگان، از جمله حاکمان جامعه، نشان دهد نظامی که آن‌قدر به آن بالیده می‌شود، بر چه پایه‌های لرزان و سستی قرار گرفته و تا چه اندازه فساد، دروغ و فریب در آن رخنه کرده است. هاول علاوه بر آن، از طریق تشریح تضادهای درونی روشنفکران مخالف و موقعیت دشوار آنان، این قشر قهرمان‌نمای جامعه را نیز از آن جهت که شناخت درستی از جامعه ندارند و در برخورد با مردم عادی، بی‌تجربه هستند، به باد انتقاد گرفته است.

معرفی و دانلود کتاب صوتی سه گانه وانیک: احضار - اعتراض - رونمایی

شخصیت آرام وانیک و فرازونشیب‌های فراوانی که با آن‌ها مواجه می‌شود، از بسیاری جوانب تشابهات بسیاری با واتسلاف هاول و ماجراهای زندگیِ وی دارد. هاول در فضای سیاسی متلاطمی که پس از بهار پراگ به وجود آمده بود، عزم خود را جزم کرد تا وارد جهان سیاست شود. او به دلیل نوشتن داستان‌های طنزآمیز و مقالات انتقادی بارها و بارها دستگیر و زندانی شد اما هنوز و هم‌چنان طرفدار صلح و آرامش بود و با سخنرانی در میان مردم، آن‌ها را به مقاومت صلح‌آمیز فرا می‌خواند. فعالیت‌های سیاسی و ادبی واتسلاف هاول از او شخصیتی محبوب در نزد مردم ساخت به‌طوری که حتی چند دوره به‌عنوان رئیس‌‎‌جمهور چک از سوی مردم انتخاب شد.

سه نمایشنامه‌ی احضار، اعتراض و رونمایی ابتدا در نسخه‌های محدودی چاپ و منتشر شدند و سپس در کانادا به‌صورت یک کتاب انتشار یافتند. در نمایشنامه‌ی «احضار»، که به‌نوعی شاهکار واسلاو هاول به شمار می‌رود، به‌روشنی می‌توانیم ببینیم فضای جامعه به همان سموم و فتنه‌ها و دسیسه‌جویی‌های حکومت آلوده شده است و آن حیله‌گری چنان به شهروندان عادی سرایت کرده است که مدام رفتارهای حقیرانه از آنان سر می‌زند. گفتنی است که واتسلاف هاول پیش از نگارش این نمایشنامه ده ماه در یک کارخانه‌ی آبجوسازی کار کرد و نمایشنامه‌ی احضار را به‌نوعی با الهام از شرایط آن کارخانه و کارگران آن‌ نوشت. هاول در اصل قصد داشت با نگارش این نمایشنامه دوستانش را سرگرم کند و شاید هرگز گمان نمی‌کرد این اثر، به شاهکارش تبدیل شود.

واسلاو هاول در «اعتراض» کاستی‌های متعدد فعالیت‌های اجتماعی و مبارزات ناراضیان و مخالفان حکومت را شرح داده است. نگارش و انتشار نامه‌های گروهی در مخالفت و اعتراض به سانسور از جمله اشکال محبوب مبارزه‌ی روشنفکران آن دوران با حکومت بود و هاول خود نیز چندین‌بار با امضای آن نامه‌ها، در این مخالفت‌ها شرکت کرده بود. او در نمایشنامه‌ی اعتراض، فارغ از هر گونه پیش‌داوری و قضاوت، به کندوکاو در دغدغه‌های درونی روشنفکران و آنچه در اعماق ضمیرشان می‌گذرد پرداخته است.

«رونمایی» خطابه‌ای به رهبران حاکمیت است. واتسلاف هاول متهورانه و با صراحت، از طریق به چالش کشیدن دستاوردها و آرمان‌هایی که نظام حاکم مدعی تحقق آن‌هاست، این مظاهر پوشالی موفقیت را به سخره می‌گیرد و آن را بنایی سست‌پایه می‌داند که با اندک تلنگری فرو خواهد ریخت.

واتسلاف هاول واقعه‌نگاری است که حساس‌ترین برهه‌های تاریخ کشور خود را هم‌چنان که به رشته‌ی تحریر درمی‌آورد، به تمامی می‌زیست. هاول بر این باور بود که برای ساختن یک جامعه‌ی انسانی سالم با آرمان‌هایی ارزشمند و اخلاق‌مدار می‌بایست از امیال شخصی گذر نمود و مسئولیت‌پذیرانه، فعالانه و اثرگذار زندگی کرد و شاید به همین خاطر نمایشنامه‌هایش را به گونه‌ای می‌نوشت که فاصله‌ای میان صحنه و تماشاگر و فضای بیرون از سالن تئاتر را به حداقل برساند و مخاطب را یاری نماید تا واقعیات جهان را با تمامی وجود لمس کند.

کتاب صوتی سه گانه وانیک: احضار - اعتراض - رونمایی را به کوشش نشر جیحون و در همکاری با انتشارات چتر فیروزه، با ترجمه علی امینی نجفی و خوانش کامبیز خلیلی، مهدی فضلی، مهیار ستاری، شهره روحی و اشکان فتولی می‌شنوید.

کتاب صوتی سه گانه وانیک: احضار - اعتراض - رونمایی برای چه کسانی مناسب است؟

شنیدن کتاب صوتی سه گانه وانیک: احضار - اعتراض - رونمایی را به تمامی علاقه‌مندان آثار نمایشی، دوست‌داران ادبیات چک و طرفداران نمایشنامه‌های واتسلاف هاول پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صوتی سه گانه وانیک: احضار - اعتراض - رونمایی می‌شنویم

زندگی هاول به‌خاطر فعالیت‌های سیاسی او همواره با ناهمواری‌ها و گرفتاری‌های فراوان همراه بود و همین فعالیت نویسندگی او را بارها و بارها مختل ساخت. بیشتر اوقات مجبور بود اثرش را به‌شتاب و با ترس و لرز بنویسد و هرچه زودتر به جای امنی برساند تا مبادا دست‌نوشته به دست مأموران بیفتد و نابود شود. آثاری که در شرایطی چنین دشوار برای اجرا نوشته می‌شدند، هرگز به صحنه نمی‌آمدند؛ و این برای یک درام‌نویس فاجعه‌بار است:

«وضعیت بسیار سختی است، سخت‌تر از وضع شاعران و نویسندگانی که قادر به نشر آثارشان نیستند. زیرا نمایش رشته‌ای است که با این‌جا و اکنون سر و کار دارد. همیشه از یک فضای اجتماعی و روحی معین برمی‌آید و به آن برمی‌گردد. نمایشنامه به یک سراچه نیاز دارد، به صحنه‌ای که بتواند در آن بارور شود. تئاتر به‌عنوان متن یک محصول نیمه‌کاره است. من هفده سال تمام از این شرایط محروم بودم و به‌دشواری دست به نوشتن می‌بردم. تنها راه چاره این بود که آگاهانه شرایط را نادیده بگیرم. نمایشنامه‌هایم را طوری می‌نوشتم که انگار هیچ مشکلی برای اجرای آن‌ها وجود ندارد و حتماً به روی صحنه خواهند رفت.»

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی کتاب
1 دقیقه
متن پشت جلد
1 دقیقه
یک تمثیل خلقی
6 دقیقه
گفتاری از میلان کوندرا: آیا واسلاو هاول را می‌شناسید؟
28 دقیقه
واسلاو هاول و نمایشنامه‌های او
27 دقیقه
اولین نمایشنامه‌های هاول
45 دقیقه
احضار
50 دقیقه
اعتراض
36 دقیقه
رونمایی

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی سه گانه وانیک: احضار - اعتراض - رونمایی
نویسنده
مترجمعلی امینی نجفی
راویکامبیز خلیلی، مهدی فضلی، مهیار ستاری، شهره روحی، اشکان فتولی
ناشر چاپینشر چتر فیروزه
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۳
فرمت کتابMP3
مدت۳ ساعت و ۱۵ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، نمایشنامه
قیمت نسخه صوتی

راهنمای مطالعه کتاب صوتی سه گانه وانیک: احضار - اعتراض - رونمایی

برای دریافت کتاب صوتی سه گانه وانیک: احضار - اعتراض - رونمایی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.