معرفی و دانلود کتاب صوتی نامه‌های سرگشاده

عکس جلد کتاب صوتی نامه‌های سرگشاده
قیمت:
۱۱۷,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی نامه‌های سرگشاده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی نامه‌های سرگشاده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی نامه‌های سرگشاده

همراه با کتاب صوتی نامه‌های سرگشاده، نگاهی کلی و البته دقیق به سیر زندگی یک نویسنده به نام واتسلاف هاول و مسیر تبدیل شدن او به یک سیاستمدار و در نهایت، رئیس‌جمهور کشور چک می‌اندازیم. این کتاب، مجموعه‌ای از یادداشت‌ها، مقالات، سخنرانی‌ها و دیگر متون این نویسنده در طول بیست‌وپنج سال از حیات سیاسی و مبارزاتی اوست.

درباره‌ی کتاب صوتی نامه‌های سرگشاده

دهه‌های پس از پایان یافتن جنگ‌جهانی دوم در اروپای شرقی، عرصه‌ی وقوع انبوهی از تحولات، جنبش‌ها و درگیرهای سیاسی مابین بلوک شرق و غرب بودند. چکسلواکی نیز از جمله کشورهایی بود که در میانه‌ی این آشوب‌ها به حیات خود ادامه می‌داد. یکی از تحولات مهمی که در عرصه‌ی سیاست این کشور رخ داد، ظهور و افول جریانی بود که به اصطلاح آن را «بهار پراگ» می‌نامیدند. این رخداد سیاسی، تمام مردم این کشور را به اجبار، به حوزه‌ی سیاست و اتخاد مواضع سیاسی راند. این کشور آن‌چنان در جوش‌وخروش بود که هیچ شخصی نمی‌توانست بی‌تفاوت به اوضاع اطرافش، به روند عادی زندگی خود ادامه دهد. واتسلاف هاول (Václav Havel) نیز یکی از همین افراد بود. او که به‌عنوان یک نمایشنامه‌نویس و در واقع، یک نویسنده شناخته شده بود، پس از این ماجراها بیش از پیش به حوزه‌ی سیاست نزدیک شد و بعد از مدتی تبدیل به یک فعال سیاسی جدی و مخالف حکومت وقت کشورش شد. کتاب صوتی نامه‌های سرگشاده (Open letters)، مجموعه‌ای است از آثار او در طی سال‌هایی که به فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی می‌پرداخت.

معرفی و دانلود کتاب صوتی نامه‌های سرگشاده

تابه‌حال نمایشنامه‌های مختلفی از واتسلاف هاول به چاپ رسیده‌اند، اما این‌بار در کتاب صوتی نامه‌های سرگشاده، شنونده‌ی متون مختلفی از او هستیم؛ از متن سخنرانی گرفته تا مقالات سیاسی، گزارش فعالیت‌های زیرزمینی و مخفی، نامه‌ها، مصاحبه‌ها و یادداشت‌ها. هاول حتی به علت فعالیت‌های سیاسی خود، مدتی را در زندان به‌سر برد و از آن‌جا، تنها با همسر خود مکاتبه داشت. در بخشی از کتاب صوتی نامه‌های سرگشاده، متن این نامه‌ها را نیز خواهیم شنید. به همین دلایل است که در این کتاب، برخلاف نمایشنامه‌ها و آثار ادبی واتسلاف هاول، با نمایی از شخصیت خود او روبه‌رو می‌شویم و این نویسنده را در مقام یک انسان می‌شناسیم. متون جمع‌آوری‌شده در این کتاب، منبع خوبی برای شناخت اوضاع سیاسی چک در دوران حاکمیت یک نظام کمونیستی را در اختیار ما می‌گذارند. مقالات، یادداشت‌ها و متون گردآوری‌شده در کتاب صوتی نامه‌های سرگشاده، که به دست شخصی مسلط بر حوزه‌ی ادبیات به رشته‌ی تحریر درآمده‌اند، با بیان و لحن برانگیزاننده‌ی خود، بر تعداد زیادی از جوانانی که در پی آگاه شدن از وضعیت حاکم بر جهان و همچنین آگاهی‌بخشی به دیگران بودند، تأثیر فراوانی گذاشتند.

«من باورم نمی‌شود که کل این تمدن، فقط یکی از بن‌بست‌های تاریخ و خطاهای مهلک روح انسان باشد، به احتمال بیشتر این تمدن مرحله‌ای ضروری‌ست که انسان و انسانیت باید از سر بگذرانند. مرحله‌ای که انسان اگر جان سالم از آن به‌در ببرد، نهایتاً در سطحی بالاتر که البته بدون وجود مرحله‌ی فعلی قابل‌تصور نیست، آن را پشت‌سر خواهد گذاشت.» این بخشی از اظهارات واتسلاف هاول در جستاری به نام «مهیج» است که در کتاب صوتی نامه‌های سرگشاده گنجانده شده. نویسنده در این جستار تلاش کرده تا تحلیلی از حضور و تأثیر اسطوره در زندگی مدرن ارائه دهد و از آن‌جا که ذهنیت ادبی و باورهای سیاسی او آمیخته با یکدیگر بوده‌اند، متنش را به تحلیلی سیاسی نیز تبدیل کرده است. در سایر بخش‌های کتاب صوتی نامه‌های سرگشاده نیز شاهد چنین متونی هستیم. در مواردی شنونده‌ی مکاتبات و گفت‌وگوهای او با چهره‌های سیاسی اروپای شرقی هستیم و در بخش‌هایی مخاطب سخنرانی‌های پرشور او در همایش‌ها و تجمعات سیاسی مختلف.

معرفی و دانلود کتاب صوتی نامه‌های سرگشاده

در بخشی دیگر از کتاب صوتی نامه‌های سرگشاده با بیانیه‌ای از واتسلاف هاول به نام «دکتر هوساک عزیز» روبه‌رو می‌شویم. او در بخشی از این بیانیه به تشریح اوضاع ناگوار نشریات در کشورش می‌پردازد و به این طریق، علاوه‌بر آشنا کردن مخاطبان با تاریخ سیاسی کشور چک، نظرات خود درباره‌ی اهمیت و نقش نشریات در فضای یک جامعه را نیز آشکار می‌کند. واتسلاف هاول در متن این بیانیه می‌گوید: «تعطیلی اجباری این نشریات، مثلاً یکی از مجله‌های نقد و بررسی نظری در حوزه‌ی تئاتر، فقط خوانندگانش را از وجود آن‌ها محروم نمی‌کند. حتی فقط ضربه‌ی مهلکی هم به پیکر فرهنگ تئاتری نیست. بلکه هم‌زمان و مهم‌تر از همه، از کار انداختن یکی از اندام‌های خاص است که به پیکر جامعه، فرصتی برای خودآگاهی می‌داده.» درواقع هاول در این متن، حیات واقعی یک جامعه را بسته به حیات نشریات آن در حوزه‌های مختلف می‌داند و این نظر را با کلماتی نافذ به مخاطبان خود ارائه می‌کند.

کتاب صوتی نامه‌های سرگشاده را نشر صوتی ماه آوا با صدای محمود هادی‌زاده و براساس ترجمه‌ی احسان کیانی‌خواه منتشر کرده و نسخه‌ی متنی کتاب را نشر نو به چاپ رسانده است.

نکوداشت‌های کتاب صوتی نامه‌های سرگشاده

  • تحلیل‌هایی درخشان و هوشمندانه درباره‌ی سوءاستفاده‌ی بروکراسی‌ها از قدرت در جهت منافع شخصی. (روزنامه‌ی بوستون گلاب)
  • مجموعه یادداشت‌ها و مقالاتی الهام‌بخش. ادای دینی درخور، نسبت به بزرگان حوزه‌ی فرهنگ و سیاست. منبعی ارزشمند و دلگرم‌کننده که نشان می‌دهد در عصر فعلی نیز همچنان اصول دموکراسی را گرامی می‌دارند. (Kirkus Reviews)
  • یادداشت‌های واتسلاف هاول، تلفیقی از ظرافت‌های اخلاقی و سیاسی هستند. او قادر است که تنها با استفاده از یک کلمه یا یک عبارت، دروغ‌های عصر حاضر را برملا کند. (ویژه‌نامه‌ی ادبی تایمز)

کتاب صوتی نامه‌های سرگشاده برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب صوتی نامه‌های سرگشاده برای علاقه‌مندان به تاریخ سیاسی جهان و به‌خصوص تاریخ اروپای شرقی در دوران حاکمیت شوروی، مناسب و تأمل‌برانگیز خواهد بود.

در بخشی از کتاب صوتی نامه‌های سرگشاده می‌شنویم

هرچندوقت یک‌بار خبرهای ناگواری به گوشم می‌رسد از اینکه: همه در محافل ما، در حال نزاع و بگومگو با همدیگرند. هیچ‌کس کار مفیدی نمی‌کند. زیادی می‌نوشند. در حال ترک کشورند و همین که پایشان به آن طرف مرزها می‌رسد، رسوایی‌های بیشتری به بار می‌آورند. فقط فکر خودشان را می‌کنند. دست به پول‌هایی می‌زنند که مال آن‌ها نیست. درحالی‌که سرشناس‌ها هم فقط به دنبال کسب شهرت رفته‌اند و کاری به کار بقیه ندارند و از این دست حرف‌ها.

نمی‌دانم این خبرها درست است یا نه. اما فعلاً در باورشان احتیاط به خرج می‌دهم. چون می‌دانم چقدر ساده می‌شود از دو – سه برخورد اتفاقی و سطحی، به نتیجه‌گیری‌های کلی رسید؛ به‌خصوص وقتی پدیده‌ی مورد نظر تا این حد پرتنوع و پراکنده و بی‌قاعده باشد و کلیتش را نتوانی بشناسی. دست به قلم بردن و نوشتن راجع‌به این موضوع، نه به این دلیل است که این‌جور خبرها برایم اهمیتی دارند یا نگرانم می‌کنند، و نه قطعاً به این خاطر که نتیجه‌گیری خاصی از آن‌ها می‌کنم. هر وقت آزاد شدم، همه‌چیز را به چشم خودم می‌بینم.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
19 دقیقه
شناسنامه - پیشگفتار
22 دقیقه
جان تازه
47 دقیقه
در باب تفکر طفره‌جو
32 دقیقه
در باب مضمون یک اپوزیسیون
41 دقیقه
نامه به الکساندر دوپچک
54 دقیقه
دکتر هوساک عزیز - قسمت دوم
49 دقیقه
دکتر هوساک عزیز - قسمت دوم
46 دقیقه
گفتن حقیقت، همیشه راه عاقلانه‌ای‌ست؛ گفتگویی با یرژی لدرر
20 دقیقه
محاکمه
22 دقیقه
اصل دویست‌ودو
22 دقیقه
اصل دویست‌وسه
18 دقیقه
دو نامه از زندان
32 دقیقه
طرف حقیقت را می‌گیرم؛ گفتگویی با آنتوان اسپیر
34 دقیقه
سیاست و وجدان - قسمت اول
39 دقیقه
سیاست و وجدان - قسمت دوم
42 دقیقه
شش حاشیه درباره‌ی فرهنگ
18 دقیقه
مهیج
46 دقیقه
تشریح یک خاموشی - قسمت اول
55 دقیقه
تشریح یک خاموشی - قسمت دوم
15 دقیقه
دو نکته درباره‌ی منشور هفتادوهفت
15 دقیقه
سرگذشت‌ها و توتالیتاریسم
10 دقیقه
دیدار با گورباچف
23 دقیقه
مضحکه، اصلاح‌پذیری و آینده‌ی جهان
30 دقیقه
در فکر فرانتیشک کا
12 دقیقه
میدان آزمایش
38 دقیقه
کلامی درباره‌ی کلمات
23 دقیقه
سخنرانی سال نو

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی نامه‌های سرگشاده
نویسنده
مترجماحسان کیانی خواه
راویمحمود هادی زاده
ناشر چاپی نشر نو
ناشر صوتینشر ماه آوا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۳ ساعت و ۴۳ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی نامه‌های سرگشاده

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوتی نامه‌های سرگشاده

برای دریافت کتاب صوتی نامه‌های سرگشاده و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.