معرفی و دانلود کتاب صوتی عصبیت و رشد آدمی: تلاش در بازیافتن اصالت خود

عکس جلد کتاب صوتی عصبیت و رشد آدمی: تلاش در بازیافتن اصالت خود
قیمت:
۸۲۵۰۰ 57750 تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی عصبیت و رشد آدمی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی عصبیت و رشد آدمی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی عصبیت و رشد آدمی: تلاش در بازیافتن اصالت خود

کتاب صوتی عصبیت و رشد آدمی نوشته‌ی کارن هورنای، یکی از مشهورترین روانکاوان قرن بیستم است. او در این اثر تفاوت رشد سالم و روان‌رنجور و آنچه منجر به شکل‌گیری هریک از آن‌ها می‌شود را بررسی می‌کند.

درباره‌ی کتاب صوتی عصبیت و رشد آدمی

مکتب روانکاوی اولین موج روان‌شناسی نامیده می‌شود. دریایی خروشان از ایده، پژوهش، نظریه‌پردازی و سنت‌شکنی که هیاهوی بسیاری برپا کرد. عقاید فروید حتی امروز هم قابلیت شگفت‌زده کردن مخاطبانش را از دست نداده‌اند اما با وجود نوآوری، به دلیل محتوم دانستن سرنوشت انسان مورد اعتراض قرار می‌گیرند. کارن هورنای، یکی از پیروان و منتقدان هم‌عصر او تلاش کرد جنبه‌ای نو به جریان روانکاوی ببخشد و افکار خود را در آثار متعددی از جمله کتاب صوتی عصبیت و رشد آدمی (Neurosis and Human Growth) به رشته‌ی تحریر درآورد.

کارن هورنای که یکی از بنیانگذاران انجمن روانکاوی آمریکا بود فرایند شکل‌گیری روان‌رنجوری در نقطه‌ی مقابل رشد سالم را مورد بحث قرار می‌دهد. به عقیده‌ی او رفتارهای روان‌رنجورانه نوعی واکنش دفاعی برای کاهش تنش ناشی از تعارضات است که کودک در سال‌های اول زندگی تجربه می‌کند. وقایعی که فرد را به سمت این وضعیت روانی سوق می‌دهند حتی پیش از آنکه توسط وی به یاد آورده شوند اتفاق می‌افتند، اما تاثیراتی دائمی به شکل سلطه‌جویی، خودکم‌بینی، وابستگی یا انفعال برجا می‌گذارند.

با چنین توصیفی ممکن است تصور کنید نویسنده مانند فروید انسان را موجودی اسیر در چنگال غریزه و ناخودآگاه می‌پندارد، اما او ضمن آشکارسازی تله‌های روانی که در مسیر رشد کودک قرار دارند نیروهای موثر در تحقق توانایی‌های بالقوه‌ی فرد را نیز مد نظر قرار می‌دهد. کارن هورنای تفاوت اصلی روان‌رنجوری و رشد سالم را در اعمال اجباری ناشی از اضطراب می‌داند. این سبک رفتار در مقابل کردار اصیل قرار دارد که از احساسات طبیعی سرچشمه می‌گیرد. این روانکاو آلمانی در کتاب صوتی عصبیت و رشد آدمی می‌گوید اگر فردی بتواند خودانگیختگی‌اش را حفظ کند در مسیر خودآگاهی قرار گرفته که مانند خاکی حاصلخیز برای رشد درخت بلوط، او را به شکوفایی می‌رساند.

حال اگر شخص این توانایی حیاتی را از دست دهد چه اتفاقی می‌افتد؟ هورنای پاسخ می‌دهد: قطع ارتباط انسان با خود واقعی‌اش. فرد روان‌رنجور به موجودی واکنشی تبدیل می‌شود که در تمام لحظات مشغول دفاع است. او در جهانی خصمانه زندگی می‌کند که هرگز نمی‌توان خطر را پیش‌بینی کرد، پس به اعمالی اجباری دست می‌زند تا اضطراب دائمی‌اش را تسکین بخشد. چنین شیوه‌ی رشدی پیامدهایی سنگین برای آدمی به دنبال دارد و گاه به آسیب‌هایی جبران‌ناپذیر ختم می‌شود.

کتاب صوتی عصبیت و رشد آدمی مناسب چه کسانی است؟

روان‌شناسان کودک و نوجوان و متخصصانی که بر رشد روانی انسان تمرکز دارند مخاطب اصلی این اثر صوتی هستند.

با کارن هورنای بیشتر آشنا شویم

کارن هورنای (Karen Horney) در 16 سپتامبر 1885 به دنیا آمد. این روانکاو آلمانی از شاگردان فروید بود که با بسیاری از نظریات او مخالفت کرد. از میان این نظریات می‌توان به تئوری «غریزه‌ جنسی» اشاره کرد که کتاب حاضر، اساساً با فاصله گرفتن از این نظریه تألیف شده است. از میان آثار این روانکاو برجسته می‌توان به کتاب «روان‌شناسی زنان»، «عصبیت و رشد آدمی»، «خودکاوی» و «شخصیت عصبی زمانه‌ی ما» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی عصبیت و رشد آدمی می‌شنویم

شرایط نامناسب و ناهنجار موجب می‌شود که کودک از رشد طبیعی خود منحرف گردد و نتواند استعدادها و امکاناتی را که بالقوه در او هست پرورش دهد. شرایط ناهنجار و مانع رشد عبارتند از: تحقیر، ‌اجحاف و تعدی و زور و فشار، عدم رعایت احتیاجات خاص کودک، بی‌علاقگی و بی‌توجهی به او، تبعیض بین بچه‌ها، ایجاد محیط ناایمن، سختگیری بیش از حد، ایراد و انتقاد و بهانه‌جوئی بی‌مورد، زیادی از بچه مواظبت و حمایت کردن و فقدان محبت صادقانه.

این‌ها همه از مهم‌ترین عوامل و شرایطی است که مانع رشد طبیعی و سالک کودک می‌گردد، و یک احساس ناایمنی، اضطراب، تشویش و دلهره دائمی در او ایجاد می‌نماید، که سبب می‌شود کودک به جای اینکه وقت و انرژی و همّش را صرف پرورش و به کار بردن نیروها و استعدادهای طبیعی خود نماید، در یک حالت دفاعی قرار گیرد و آن‌ها را صرف تسکین و تخفیف و فروخواباندن اضطراب و تشویشی که بدین طریق بوجود می‌آید - و من آن را «اضطراب اساسی» می‌نامم - (که عبارتست از احساس تنهائی، ناایمنی، بی‌کسی، عجز و بیچارگی در دنیائی که افرادش همه ظالم و زورگو و اجحاف‌کن و آزاردهنده‌اند) مانع می‌شود که کودک بتواند از روی اختیار و آزادی و به طیب خاطر و رغبت با دیگران روابط مناسب و دوستانه‌ای برقرار کند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
26 دقیقه
فصل اول: تلاش برای کسب جلال و عظمت - قسمت اول
24 دقیقه
فصل اول - قسمت دوم
31 دقیقه
فصل دوم: توقعات و انتظارات عصبی
22 دقیقه
فصل سوم: بلای باید - قسمت اول
23 دقیقه
فصل سوم - قسمت دوم
32 دقیقه
فصل چهارم: غرور عصبی - قسمت اول
30 دقیقه
فصل چهارم - قسمت دوم
26 دقیقه
فصل پنجم: عناد به خود و خواری‌طلبی - قسمت اول
22 دقیقه
فصل پنجم - قسمت دوم
28 دقیقه
فصل ششم: بیگانگی با خود
11 دقیقه
فصل هفتم: تسکین هیجان و اضطراب
29 دقیقه
فصل هشتم: برتری‌طلبی - قسمت اول
23 دقیقه
فصل هشتم - قسمت دوم
23 دقیقه
فصل نهم: مهرطلبی - قسمت اول
23 دقیقه
فصل نهم - قسمت دوم
34 دقیقه
فصل دهم: اتکاء عصبی یا عشق بدلی
28 دقیقه
فصل یازدهم: عزلت‌طلبی یا عطش استقلال و بی‌نیازی - قسمت اول
25 دقیقه
فصل یازدهم - قسمت دوم
21 دقیقه
فصل دوازدهم: تاثیر عصبیت در روابط انسانی - قسمت اول
18 دقیقه
فصل دوازدهم - قسمت دوم
26 دقیقه
فصل سیزدهم: تاثیر عصبیت در کار
31 دقیقه
فصل چهاردهم: طریق روانکاوی و جریاناتی که در این مسیر پیش می‌آید - قسمت اول
25 دقیقه
فصل چهاردهم - قسمت دوم
21 دقیقه
فصل چهاردهم - قسمت سوم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی عصبیت و رشد آدمی: تلاش در بازیافتن اصالت خود
نویسنده
مترجممحمدجعفر مصفا
راویسارا برخورداری
ناشر چاپیانتشارات بهجت
ناشر صوتی واوخوان
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۱۰ ساعت و ۲ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی روانشناسی و موفقیت، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه صوتی
۸۲۵۰۰ 57750 ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی عصبیت و رشد آدمی

آبتین حاجی پور
۱۴۰۲/۷/۱۴
طاعون موعظه گری
تحقیر، توهین و ناکامی کودکی در بزرگسالی خود را به ۳ طریق نشان می‌دهد: انزوای اجتماعی، قربانی ساختن خویشتن و سلطه. گری.
یکی از شایع‌ترین شیوه‌های سلطه‌گری موعظه، و اندرزگویی بی وقفه به اطرافیان است. عصبیت ناشی از حقارت هنگامی که به صورت تسلط‌طلبی بروز کند، فرد سلطه‌گر را وا که به
می‌دارد تحقیر و توهین دیگران اقدام کند و بهترین و موجه‌ترین روش برای اهانت و آزاردیگران اقدام به 《موعظه‌گری》 است. موعظه‌گر بر این باور است که جایگاه رفیع و ایده‌آلی رر میان همگان دارد و شایسته است تا همگان از وی تبعیت نمایند و اگر اینگونه نکنند او مجاز به هرگونه که می‌خواهد انها را تنبیه و تحقیر نماید. سلطه‌گری در زیر نقاب موعظه‌گری از تلخ‌ترین و متدوال‌ترین سبک‌های تربیتی است که به دلیل پنهان شدن در زیر پوشش 《تربیت》 اصلا دیده نمی‌شود و فرد عصبی که هولناک‌ترین آثار تربیتی را بردیگران دارد در مقام یک استا یا معلم، یا راهبر و فرد خردمند جلوه می‌کند.
همچنین فرد موعظه‌گر از طریق تحقیر و آسیب دیگران بر شخصبت خوار و تحقیر شده خود سرپوش می‌گذارد و ناکارآمدی و حقارت خود را به دیگران نسبت می‌دهد‌.
کارن هورنای، عصبیت و رشد آدمی
Eli Khazraei
۱۴۰۱/۱۰/۱
کتاب عالی با گویندگی عالی
خیلی ذهنمون رو باز میکنه برای تربیت فرزندانمان، و ریشه یابی مشکلات رفتاری خودمان، متوجه میشیم که برتری طلبی و مهرطلبی (کمالگرایی) ریشه اصلیش به دوران کودکیمون برمیگرده (نظریه فروید) و این دو دو روی سکه هستند که با ریز بینی متوجه آن‌ها میشویم، و متوجه شدم اکثر خانم‌هایی که
شکست عشقی خوردن مهرطلب بودند که عاشق برتری طلبها شدن (که دقیقا همینه این دو همدیگر رو جذب میکنند) و با آگاهی و دانستن این مطالب میتونیم رشد و شکوفایی سالم به فرزندانمان و کودک درون خودمون و اصلاح شخصیت خود شویم.
مرضیه فربد
۱۴۰۲/۹/۷
اگر کتاب به صورت متنی در کتابراه عرضه شود بسیار عالی است
این کتاب یک کتاب فوق‌العاده آموزنده است بخصوص برای روانشناسان و روان درمانگران
البته عموم افرادی که به دنبال ساختن شخصیت بهتری برای خود هستند این کتاب راهنمای کاملی از شناخت شخصیت افراد است و کمک بسیار چشمگیری در ساخت شخصیت بهتر و اصلاح و ترمیم ویژگیهای شخصیتی است.
حسن صبری
۱۴۰۲/۳/۱۲
راجب کتابهای خانم هورنای همونجوری که مترجم کتاب گفته برای هر انسان لازمه که حداقل یکبار تو زندگیش این کتاب را بخونه بالای ۲۰ بار کتاب را خوندم و الان هم به نسخه صوتی اون گوش دادم سخته اگه کتاب را نخونده باشی به نسخه صوتی گوش کنی چون تمرکز بالایی میطلبه تمام کارهای زندگیم در مقایسه با خوندن کتابهای خانم هورنای وقت تلف کردنی بیش نبوده
محمدعلی پرهیزکاری
۱۴۰۱/۱۱/۱۶
سلام وقت بخیر، این کتابی هستش که دکترای تخصصی روانشناسی و اساتید دانشگاه، برای بیماران خود تجویز میکنند، کتاب بسیار خوبی به همه دوستان پیشنهاد می‌کنم.
Ali11069
۱۴۰۲/۷/۲۸
کتاب بی نظیر در راستای کنترل عصبیت و شناخت خود ایده عالی و کنترل مغز در شلوغی ذهن این کتاب زندگی منو عوض کرد
مارال بیگ
۱۴۰۲/۲/۱۴
کتاب بسیار مفیده و ترجمه خیلی خوبی داره، متاسفانه سرعت و لحن راوی چندان مناسب نیست.
فرزانه حیدری
۱۴۰۲/۴/۲۶
متاسفانه با وجود متن عالی، گوینده بسیار تند تند کتاب را خواند
احد هاشمی
۱۴۰۱/۱۰/۱۴
کتاب بسیار خوبی بود، راوی هم بیان شیوا داشت
پویا جوادی نسل
۱۴۰۲/۸/۱۹
کاش توش نوشته بود ما عصبی نبودیم و تقصیر کی بود اینجور شدیم
علی فرجی
۱۴۰۲/۹/۲۶
خیلی خوبه این کتاب
مشاهده همه نظرات 11

راهنمای مطالعه کتاب صوتی عصبیت و رشد آدمی

برای دریافت کتاب صوتی عصبیت و رشد آدمی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.