معرفی و دانلود کتاب صوتی غرب زدگی

عکس جلد کتاب صوتی غرب زدگی
قیمت:
۶۷۰۰۰ ۴۶,۹۰۰ تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی غرب زدگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی غرب زدگی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی غرب زدگی

کتاب صوتی غرب زدگی اثری از نویسنده‌ی نامدار ایرانی، جلال آل احمد است. در این کتاب که در سال 1340 نگاشته شده، وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشورمان و همچنین تأثیری که غرب بر کشورهای جهان سومی چون ایران گذاشته به زیر تیغ انتقاد آل احمد می‌رود تا با ذکر دلایل، چاره‌ای برای خروج از آن اندیشیده شود.

درباره‌ی کتاب صوتی غرب‌زدگی

غرب‌زدگی، از جمله پدیده‌های فرهنگی و اجتماعی جنجالی و پربحثی بوده که از دوران پیشرفت‌های چشمگیر علمی و صنعتی غرب، همواره گریبان کشورهای ضعیف‌تر را گرفته است. این شیوه هواخواهان و منتقدان خودش را دارد؛ برخی سفت‌وسخت از آن طرفداری می‌کنند و آن را عامل پیشرفت و رشد و توسعه می‌دانند، و برخی دیگر قرص‌ومحکم پای رد کردن و زیر سوال بردن آن ایستاده‌اند، ازاین‌رو که آن را عامل از بین رفتن اصالت و انحطاط اخلاقی می‌دانند. در میان منتقدان این طرز فکر در ایران، نام نویسنده‌ای مشهور و پرآوازه نیز به چشم می‌خورد که برای تقبیح این شیوه، تلاش‌های فراوانی کرده و حتی کتابی را نیز در این زمینه منتشر کرده است. آن نویسنده کسی نیست جز جلال آل احمد و آن کتاب هم اثری است که هم‌اکنون پیش روی شماست؛ کتاب صوتی غرب‌زدگی.

معرفی و دانلود کتاب صوتی غرب زدگی

تأثیر غر‌ب‌گرایی و غرب‌زدگی، همواره خود را در فرهنگ ایران نشان داده است. دهه‌ی چهل شمسی که این کتاب در آن نگاشته شده، اوج مراودات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میان ایران و کشورهای غربی بوده و ازاین‌رو، مطرح کردن بحث غرب‌زدگی و تبعیت بی‌چون‌وچرا از کشورهایی که در آن سوی کره‌ی زمین قرار دارند، موضوعیت داشته است. جلال آل احمد که از اندیشمندان و نویسندگان موفق در آن زمان محسوب می‌شده، مردم را در مواجهه با فرهنگ غرب به سه دسته تقسیم کرده است. دسته‌ی اول «بومی‌گرایان‌»اند که آل احمد خود نیز در زمره‌ی آن‌ها به شمار می‌رود؛ این دسته طرفدار پیروی از فرهنگ‌ها و سنت‌های دیرینه‌ی کشور خودشان هستند و کاری جز این را مغایر با داشتن اصالت می‌دانند. دسته‌ی دوم «تجددطلبان‌»اند که حامی تقلید بی‌چون‌وچرا از سبک زندگی غربی هستند و راه پیشرفت و توسعه را در دنباله‌روی از غرب می‌دانند. در این میان دسته‌ی سومی هم وجود دارند که با قرار گرفتن میان این دو گروه، الگو گرفتن از غرب را تنها به صورت گزینشی و سنجیده درست می‌دانند و به همین دلیل از آنان با نام «گزینش‌گرایان» یاد می‌شود.

جلال آل احمد در کتاب صوتی غرب‌زدگی، گرایش به کشورهای غربی را به شدت مورد مذمت قرار داده و آن را به نوعی بیماری تشبیه می‌کند. غرب‌زدگی درست مانند طاعون‌زدگی، کشورهای از پیشرفت‌جامانده را درگیر می‌کند و آن‌ها را به جایی می‌رساند که از اصل و اساسشان دور بمانند. از دید آل احمد، انسان غرب‌زده هیچ ریشه و بنیادی ندارد و چشم‌وگوش بسته راه غرب را ادامه می‌دهد، نان‌به‌نرخ‌روزخور است و زمانی که خرش از پل گذشت، دیگر به بودن یا نبودن پل اهمیتی نمی‌دهد. حملات تند آل احمد به این سبک فکری واکنش‌های گسترده‌ی منفی و مثبتی را نیز به همراه داشت، تا جایی که احمد شاملو، شاعر معروف ایرانی، نوشته‌های آل احمد را دراین‌باره «یاوه» خواند و به او انتقاد کرد.

کشورهای غربی به واسطه‌ی تاریخ استعماری خود و همچنین تحولات فرهنگی و اقتصادی‌ای چون رنسانس و انقلاب صنعتی، در برهه‌ای از تاریخ از کشورهای شرقی که زمانی مهد تمدن بودند پیشی گرفتند. این باعث شد تا دیگر کشورها، پیشرفت و فناوری غربی را الگوی خود قرار دهند و همواره در جهت رسیدن به موفقیت‌هایی مشابه، تلاش کنند. آل احمد اعتقاد داشت از آنجا که غرب سازنده‌ی ماشینی است که شرق هیچ‌گاه قدرت ساختش را نداشته، کشورهای محروم شرقی همواره نسبت به همسایه‌های غربیشان نیازمند و مصرف‌کننده باقی خواهد ماند، مگر اینکه روزی کلید حل این مشکل را پیدا کنند و خود دست به چنین نوآوری‌هایی بزنند. آل احمد مواردی چون کوچ مردم از روستا به شهر، عدم تأمین امنیت شهرها، کمبود محصولات کشاورزی که نتیجه مهاجرت از روستا به شهر است و همچنین آزادی دادن به زنان را از جمله تضادهایی می‌داند که به پدیده‌ی غرب‌زدگی دامن می‌زنند.

کتاب صوتی غرب‌زدگی نوشته‌ای از جلال آل احمد است که توسط نشر صوتی جیحون و انتشارات کتاب نشر نیکا منتشر شده. این کتاب را با صدای فرهاد اتقیایی می‌شنوید.

کتاب صوتی غرب‌زدگی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر مشتاقید تا نظر نویسنده‌ای چون جلال آل احمد را در رابطه با تجددطلبی و مواجهه‌ی فرهنگ سنتی ایران با فرهنگ غرب بدانید، شنیدن این کتاب صوتی را از دست ندهید.

در بخشی از کتاب صوتی غرب زدگی می‌شنویم

در این سه قرن اخیر از طرفی دنیای غرب در دیگ انقلاب صنعتی قوام آمد و فئودالیسم جای خود را به شهرنشینی داد، و از طرف دیگر ما در این گوشه‌ی شرق به پیله‌ی حکومت وحدت ملی خود بر مبنای تشیع پناه بردیم و هرروز تار خود را بیشتر تنیدیم و حتی اگر قیامی هم کردیم، به لباس باطنیان و نقطویان و حروفیان و بهاییان در آمدیم و به ازای هر چه مدرسه و آزمایشگاه که در غرب بنا نهاده شد ما محافل سری ساختیم و به بتون هفت‌گانه‌ی رموز و اسم اعظم پناه بردیم. در این سه قرن است که غرب عاقبت به کمک ماشین، به استهسال غول‌آسا دست یافت و نیازمند بازار آشفته‌ی دنیا شد. از طرفی برای به دست آوردن مواد خام ارزان و از طرف دیگر برای فروش مصنوعات خود، در همین دو سه قرن است که ما در پس سپرهایی که از ترس عثمانی به سر کشیده بودیم، خوابمان برد و غرب نه تنها عثمانی را خورد و از هر استخوان‌پاره‌اش گرزی ساخت برای روز مبادای قیام مردم عراق و مصر و سوریه و لبنان، بلکه به زودی به سراغ ما هم آمد و من ریشه‌ی غرب‌زدگی را در همین‌جا می‌بینم.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
2 دقیقه
شناسنامه
9 دقیقه
فصل اول: 16 تن ـ فصل دوم: پیش‌درآمد
26 دقیقه
فصل سوم: طرح یک بیماری
28 دقیقه
فصل چهارم: نخستین ریشه‌های بیماری
28 دقیقه
فصل پنجم: سرچشمه‌ی اصلی سیل
23 دقیقه
فصل ششم: نخستین گندیدگی‌ها
40 دقیقه
فصل هفتم: جنگ تضادها
35 دقیقه
فصل هشتم: راه شکستن طلسم
25 دقیقه
فصل نهم: خری در پوست شیر، یا شیر علم؟
24 دقیقه
فصل دهم: اجتماعی به‌هم‌ریخته
29 دقیقه
فصل یازدهم: فرهنگ و دانشگاه چه می‌کنند؟
40 دقیقه
فصل دوازدهم: کمی هم از ماشین‌زدگی
10 دقیقه
فصل سیزدهم: اقتربت‌الساعه

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی غرب زدگی
نویسنده
راویفرهاد اتقیایی
ناشر چاپیانتشارات کتاب نشر نیکا
ناشر صوتیانتشارات جیحون
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۵ ساعت و ۱۷ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه صوتی
۶۷۰۰۰ ۴۶,۹۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی غرب زدگی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوتی غرب زدگی

برای دریافت کتاب صوتی غرب زدگی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.