معرفی و دانلود کتاب صوتی قاتلان ماه گل: پشت پرده کشتار سرخپوستان و پیدایش اف بی آی

عکس جلد کتاب صوتی قاتلان ماه گل: پشت پرده کشتار سرخپوستان و پیدایش اف بی آی
قیمت:
۱۴۳۰۰۰ ۷۱,۵۰۰ تومان ۵۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی قاتلان ماه گل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی قاتلان ماه گل و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی قاتلان ماه گل: پشت پرده کشتار سرخپوستان و پیدایش اف بی آی

کتاب صوتی قاتلان ماه گل سومین اثر غیرداستانی دیوید گرن، روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی آمریکایی است؛ کتابی که بلافاصله پس از انتشار در فهرست آثار پرفروش جهان قرار گرفت و توانست برای نویسنده‌ی خود جوایز و افتخارات متعددی از جمله جایزه‌ی آنتونی را به ارمغان بیاورد. گرن در این کتاب راوی ماجراهایی واقعی از کشف نفت در منطقه‌ی اوکلاهماست؛ اکتشافی که برخلاف آنچه تصور می‌شد نه ثروت و آسایش که چپاول و مرگ را برای سرخ‌پوستان آن منطقه به‌همراه داشت.

درباره‌ی کتاب صوتی قاتلان ماه گل

در ماه آوریل، تپه‌های پوشیده از درختان بلوط سرخ و چمن‌زاران وسیع اسیج اکلاهما را میلیون‌ها گل کوچک می‌پوشاند. ماه می که از راه می‌رسد، گیاهان بلندقدتری مانند برگ بید و کوکب، اندک‌اندک روی گل‌های کوچک‌تر می‌خزند و با این کار، آفتاب و آب را از آنان دریغ می‌دارند. آن گل‌های کوچک که ظریف‌ترند، تاب نمی‌آورند و خیلی زود زیر خاک دفن می‌شوند. سرخ‌پوست‌های قبیله‌ی اسیج به همین خاطر است که ماه می را ماه گل‌کُشان نامیده‌اند.

معرفی و دانلود کتاب صوتی قاتلان ماه گل

سال 1920 است و ما در ایالت اکلاهمای آمریکا هستیم. در این ناحیه به‌تازگی نفت کشف شده و مردم بومی این منطقه از شادی در پوست خود نمی‌گنجند. اکتشاف نفت، ساخت‌وسازهای متعدد و هجوم افراد از دیگر مناطق آمریکا به این ناحیه، به سرخ‌پوستان نوید یک زندگی مملو از رفاه و آرامش را می‌دهد اما گویا قرار نیست این شادی ماندگار باشد و سرنوشت، خواب‌های آشفته‌ای برای آنان دیده است. سرخ‌پوستان این منطقه یکی بعد از دیگری هر کدام به شیوه‌ای کشته می‌شوند. ماجرا با زن جوانی آغاز می‌شود که شاهد به قتل رسیدن خانواده‌ی خود است: خواهر بزرگ‌ترش هدف اصابت گلوله قرار می‌گیرد، مادرش مسموم می‌شود و دیگر دوستان و آشنایان را هر کدام در شرایطی غیرمنتظره و رازآلود از دست می‌دهد. تعداد زیاد کشته‌شدگان، اف‌بی‌آی تازه‌تأسیس را وادار می‌کند تا جهت تحقیقات بیشتر نیروهای اکتشافی و تیم مخفی به این منطقه اعزام کند. اعضای تیم مخفی که از همراهی یکی از افراد قبیله نیز برخوردارند، رفته‌رفته در ناحیه نفوذ می‌کنند و با همکاری یکدیگر دست به شناسایی و افشای یکی از دهشتناک‌ترین توطئه‌های تاریخ آمریکا می‌زنند. کتاب صوتی قاتلان ماه گل (Killers of the Flower Moon) که روایتی از این جنایت وحشتناک و واقعی در تاریخ آمریکاست را دیوید گرن (David Grann) بر اساس اسناد و مدارک متعدد به نگارش درآورده و به سال 2017 به انتشار رسانده است.

کلام خدا را خطاب به قابیل پس از کشتنِ هابیل به یاد بیاورید: «خون مظلوم روی زمین نمی‌ماند.» این جمله را شاید بتوان پیام اصلی کتاب صوتی قاتلان ماه گل دانست؛ اینکه نه ظلم در هیچ‌کجای جهان جاویدان است و نه هیچ ظالمی ماندگار و حقیقت روزی بالاخره برای همگان آشکار خواهد شد. تاریخ بشر مملو از قتل و غارت و مرگ و نابودی است. انسان برای استیلا بر دیگری حاضر است دست به هر کاری بزند؛ گاهی افتخارش برده‌داری است و گاه قتل و شمشیرزنی، گاه در عطش فتح سرزمین‌های مقدس (!) از رودِ خون می‌گذرد و گاه از کشته‌های راه آزادی و عدالت، پشته‌های انبوه می‌سازد. تاریخ کوتاه آمریکا نیز از چنین قبیل رویدادهایی تهی نیست. رویای آمریکایی، این واژه‌ی اکنون نخ‌نماشده‌‌ای که در دهه‌های ابتدایی کشف این قاره، ذهن مهاجرانِ اروپایی را از مفاهیم آرمان‌گرایانه‌ای مانند آزادی، برابری، حقوق و فرصت‌های برابر و دموکراسی انباشته بود، از همان ابتدا بومیان آمریکا را مانع و سدی در برابر رشد و پیشرفت خود می‌دانست؛ واقعیتی تاریخی که به‌وضوح در قتل‌عام‌های متعدد، نسل‌کشی‌های سیستماتیک و اسکان‌های اجباری آنان مشهود بود. دیوید گرن در کتاب صوتی قاتلان ماه گل از یکی از این کشتارهای برنامه‌ریزی‌شده و اسکان‌های اجباری می‌گوید. مردم قبیله‌ی اسیج گروهی از آن سرخ‌پوستانی بودند که به‌ناچار در اوکلاهما اسکان داده شده بودند اما این منطقه با کشف ناگهانی نفت، میلیون‌ها دلار ثروت را برای مردم قبیله به ارمغان آورد و همین موضوع، به سرآغاز و دستاویزی برای نابودی آنان تبدیل شد.

دیوید گرن در این ناداستانِ واقع‌گرایانه از اسرار هراس‌آور این کشتار و نقش اف‌بی‌آی تازه‌تأسیس در آن می‌گوید؛ روایتی که پس از بررسی انبوهی اسناد و مدارک، عکس، نقشه و... نگاشته شده است و با استدلال و شواهد معتبر نشان می‌دهد چطور بخش بزرگی از این قبیله به شیوه‌های مختلفی از جمله تزریق سم، شلیک گلوله، بمب‌گذاری و... از میان برداشته شده‌اند. قاتلان ماه گل اما به کشتار سازمان‌یافته‌ی سرخ‌پوستان قبیله‌ی اسیج منحصر نمی‌شود و از پیدایش اف‌بی‌آی و نقشی که در این ماجرا بر عهده داشت نیز سخن گفته است.

معرفی و دانلود کتاب صوتی قاتلان ماه گل

کتاب صوتی قاتلان ماه گل را به همت رادیو گوشه و در همکاری با انتشارات مون، با ترجمه‌ی ندا بهرامی نژاد و خوانش نیما رئیسی و الهام اخوان می‌شنوید.

جوایز و افتخارات کتاب قاتلان ماه گل

  • حضور در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز
  • حضور در فهرست ده کتاب برتر غیرداستانی مجله‌ی تایم
  • برنده‌ی جایزه‌ی آنتونی
  • برنده‌ی جایزه‌ی ادگار
  • برنده‌ی جایزه‌ی Spur
  • حضور در فهرست نهایی جایزه‌ی ملی کتاب آمریکا
  • نامزد دریافت جایزه‌ی ادبی کتابخانه‌ی عمومی بروکلین
  • نامزد دریافت جایزه‌ی گودریدز
  • نامزد دریافت مدال اندرو کارنگی

نکوداشت‌های کتاب قاتلان ماه گل

  • قاتلان ماه گل کتابی غیرداستانی و روایتی تحسین‌شده است. (Barnes & Noble)
  • کتاب قاتلان ماه گل اثری استادانه در ژونالیسم ادبی به شمار می‌آید. (Boston Globe)
  • کتاب قاتلان ماه گل اثری با پژوهش‌های کارآگاه‌گونه است و شور و نشاطی شگفت در روایاتِ اعجاب‌آور آن مشاهده می‌شود. (Financial Times)

اقتباس سینمایی از کتاب قاتلان ماه گل

در سال 2023 فیلمی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی هم‌نام با کتابی که از آن اقتباس شده بود یعنی قاتلان ماه گل بر پرده‌ی سینماهای جهان اکران شد. در این وسترن حماسی آمریکایی بازیگران مشهوری از جمله لئوناردو دی کاپریو، رابرت دنیرو و لیلی گلداستون به ایفای نقش پرداخته‌اند. میانگین امتیازی که منتقدان برای این فیلم درنظر گرفته‌اند هشت‌ونیم از ده است. قاتلان ماه گل در هیئت ملی بازبینی فیلم جایزه‌ی بهترین اثر را از آن خود کرد و از سوی انستیتوی فیلم آمریکا به عنوان یکی از ده اثر برتر سال 2023 معرفی شد.

کتاب صوتی قاتلان ماه گل برای چه کسانی مناسب است؟

شنیدنِ کتاب صوتی قاتلان ماه گل را به تمامی علاقه‌مندان تحولات تاریخ جهان به‌ویژه تاریخ آمریکا پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صوتی قاتلان ماه گل: پشت پرده کشتار سرخپوستان و پیدایش اف بی آی می‌شنویم

بیست‌وچهارم مه 1924، مالی برکهارت ساکن گری هرس، شهر کوچک اسیج‌نشینی در اکلاهما، کم‌کم به وحشت افتاد که مبادا اتفاق بدی برای یکی از سه خواهرش، آنا براون، افتاده باشد. آنای سی‌وچهارساله که کمتر از یک سال از مالی بزرگ‌تر بود، سه روز قبل غیبش زده بود. آنا قبلاً هم بارها، آن‌طور که خانواده‌اش گاهی به‌تمسخر می‌گفتند، به مجالس لهوولعب یا رقص و نوش‌خواری با رفقا تا سپیده‌ی سحر رفته بود ولی این‌بار، یک شب و به دنبال آن، شبی دیگر گذشته بود و برخلاف همیشه، سروکله‌ی آنا با گیسوان مشکی بلند و کم‌وبیش پریشان و چشم‌های سیاه تیله‌ای، روی ایوان مالی پیدا نشده بود. وقتی آنا وارد می‌شد، دوست داشت کفش‌هایش را دربیاورد. دل ماری برای صدای آرامش‌بخش گام‌های سلانه‌سلانه‌ی آنا در خانه تنگ می‌شد. حالا در عوض، همه‌جا سوت‌وکور بود.

حدود سه سال پیش، مالی خواهرش، مینی، را از دست داده بود. مرگ مینی خیلی سریع اتفاق افتاده بود و با اینکه دکترها علت مرگش را بیماری مهلک نادری می‌دانستند، مالی ته دلش تردید داشت؛ مینی بیست‌وهفت سال بیشتر نداشت و همیشه در سلامت کامل بود.

اسم مالی و خواهرانش در سیاهه‌ی اسامی قبیله‌ی اسیج آمده بود که یعنی آن‌ها عضو رسمی قبیله بوند و علاوه‌برآن، مال و منالی داشتند. اوایل دهه‌ی 1870 قبیله‌ی اسیج را از اراضی‌شان در کانزاس به قرارگاهی سنگلاخ و به‌ظاهر لم‌یزرع در شمال‌شرقی اکلاهما کوچانده بودند تا در کمال شگفتی دهه‌ها بعد معلوم شود این زمین روی یکی از بزرگ‌ترین مخازن نفتی آمریکا قرار دارد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی
31 دقیقه
واقعه‌نگاری اول: زن نشان‌شده - یک: ناپدیدشدگان
20 دقیقه
دو: کار خدا یا بشر؟
28 دقیقه
سه: پادشاه اسیج هیلز
20 دقیقه
چهار: قرارگاه زیرزمینی - قسمت اول
22 دقیقه
چهار: قرارگاه زیرزمینی - قسمت دوم
34 دقیقه
پنج: مریدان شیطان
25 دقیقه
شش: نارون میلیون‌دلاری
22 دقیقه
هفت: این نفرین شوم - قسمت اول
22 دقیقه
هفت: این نفرین شوم - قسمت دوم
25 دقیقه
واقعه‌نگاری دوم: مرد استنادگر- هشت: وزارت سهل‌الوصول
13 دقیقه
نه: مأمورمخفی‌های گاوچران
16 دقیقه
ده: حذف محالات
13 دقیقه
یازده: نفر سوم
8 دقیقه
دوازده: تالار آینه
30 دقیقه
سیزده: فرزند مأمور اعدام
13 دقیقه
چهارده: حرف‌های دم مرگ
16 دقیقه
پانزده: چهره‌ی پنهان
15 دقیقه
شانزده: مصلحت اداره
15 دقیقه
هفده: هفت‌تیرکش قهار، قفل‌شکن و آتش‌کار
20 دقیقه
هجده: شرایط بازی - قسمت اول
21 دقیقه
هجده: شرایط بازی - قسمت دوم
24 دقیقه
نوزده: فرزند ناخلف - قسمت اول
20 دقیقه
نوزده: فرزند ناخلف - قسمت دوم
30 دقیقه
بیست: خدا به دادتان برسد!
31 دقیقه
بیست‌ویک: گرم‌خانه
35 دقیقه
واقعه‌نگاری سوم: خبرنگار - بیست‌ودو: سرزمین ارواح
23 دقیقه
بیست‌وسه: پرونده‌ای نامحتوم
21 دقیقه
بیست‌وچهار: برزخ
12 دقیقه
بیست‌وپنج: دست‌نوشته‌ی گم‌شده
27 دقیقه
بیست‌وشش: خون مظلوم روی زمین نمی‌ماند

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی قاتلان ماه گل: پشت پرده کشتار سرخپوستان و پیدایش اف بی آی
نویسنده
مترجمندا بهرامی نژاد
راوینیما رئیسی، الهام اخوان
ناشر چاپینشر مون
ناشر صوتی رادیو گوشه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱۰ ساعت و ۵۶ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی
۱۴۳۰۰۰ ۷۱,۵۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی قاتلان ماه گل

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب صوتی قاتلان ماه گل

برای دریافت کتاب صوتی قاتلان ماه گل و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.