معرفی و دانلود کتاب صوتی مرفی

عکس جلد کتاب صوتی مرفی
قیمت:
۱۰۰,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی مرفی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی مرفی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی مرفی

کتاب صوتی مرفی، شاهکاری بی‌بدیل از ساموئل بکت، نویسنده‌ی پرآوازه‌ی ایرلندی و برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ادبی، است. در اثر پیش رو مخاطب داستان زندگی شخصیتی نگون‌بخت به نام مرفی خواهید بود که در پی برقراری رابطه‌ای عاطفی با زنی جوان به نام سیلیا، درگیر سلسله‌ای از وقایع جنون‌آمیز و بی‌معنا می‌شود. کتاب مرفی از سوی نشریه‌ی گاردین، یکی از برترین رمان‌های انگلیسی تمام اعصار لقب گرفته است.

درباره کتاب صوتی مرفی

ساموئل بکت، خالق کتاب مرفی (Murphy)، یکی از بزرگ‌ترین چهره‌های ادبیات اروپا در طول قرن بیستم بود؛ نویسنده‌ای بی‌همتا که با مجموعه‌ی آثار درخشان خود در دو حیطه‌ی ادبیات نمایشی و ادبیات روایی، تأثیری غیرقابل انکار بر جریان‌های ادبیِ پس از خود گذاشت. اولین آشنایی اغلب ما با این نویسنده از طریق نمایشنامه‌ی در انتظار گودو بوده است. شاهکاری تراژیک - کمیک که به محض انتشار و اجرا بر صحنه‌های نمایش، غوغایی عظیم در دنیای درام به پا کرد و روحی تازه در کالبد از رمق‌افتاده‌ی تئاتر اروپایی دمید. شهرت عالم‌گیر این نمایشنامه، سبب شده که دیگر آثار بکت تا حدودی از نظرها دور بمانند. اما واقعیت آن است که نبوغ بکت، به زعم جدی‌ترین منتقدان آثار او، از جمله سایمون کریچلی و هرولد بلوم، نه در نمایشنامه‌ی در انتظار گودو، و اصولاً نه در هیچ‌یک از متون نمایشی او، بلکه در رمان‌های وی به بهترین و پخته‌ترین شکل، نمایان گشته است.

کتاب مرفی (منتشرشده به سال 1938) اولین رمان ساموئل بکت بود. این اثر به سبب نثر دشوار، خصلتِ پررنگِ بینامتنی و مضامین یأس‌آمیزِ فردمحورانه‌اش، به سنت ادبیات مدرنیستی تعلق دارد.

رمان مرفی از حیث موضوع و محتوا یک تراژدی به‌تمام معناست؛ اما شیوه‌ی طنزآمیزی که در نگارش این اثر به کار رفته، در کنار شمار فراوان صحنه‌های مضحک و خنده‌آوری که در آن به تصویر کشیده شده، سبب گشته که از این رمان به عنوان یکی از درخشان‌ترین نمونه‌های طنز داستانی در نیمه‌ی نخست قرن بیستم یاد کنند.

شخصیت اصلی این کتاب جوانی نگون‌بخت به نام مرفی است؛ مردی شاعرمسلک و نیمه‌دیوانه که به طور جدی دلمشغولِ جدا ساختنِ خود از تمام مظاهرِ زندگی بیرونی‌ست. او در راستای تحقق این آرزو (آرزویی که خود از آن تحت عنوان جدایی از جسم یاد می‌کند) گاه برای چند شبانه‌روز خود را در اتاق دخمه‌مانندش حبس کرده و مشغول مراقبه می‌شود، و گاه نیز با بستن دست و پای خود به صندلی، عامدانه جسم خویش را از هر نوع تحرکی بازمی‌دارد! دیوانه‌بازی‌هایی از این دست در جابه‌جای رمان از سوی مرفی تکرار می‌شوند؛ اگرچه هر بار به شکلی متفاوت. اما همواره با یک هدف: ترک تعلقِ جسمانی و آزادسازیِ تمام‌وعیارِ قوای ذهنی!

اوضاع برای مرفی به ترتیبی که شرح آن رفت می‌گذرد، تا این‌که دختری جوان به نام سیلیا از راه می‌رسد و با دلربایی از مرفی، موقتاً او را به عالمِ واقعیت بازمی‌گرداند. مرفی و سیلیا، به‌جرئت یکی از برترین زوج‌های ادبیِ تمام دوران‌هایند! این زن و مرد جوان، که هر یک در نوع خود دیوانه‌ای نمونه و بی‌همتا به شمار می‌روند، به این قصد که مثل هر زن و مرد دیگری، زندگی‌ای عادی برای خود دست‌وپا کنند، عزم یافتن شغلی تمام‌وقت می‌کنند. البته برای مرفیِ مردم‌گریز، اشتغال کم از گناهی کبیره ندارد. با این حال، آرزوی سیلیا، مبنی بر این‌که «از مرفی یک مرد بسازد»، موقتاً برای او نیز جذاب به نظر می‌رسد. باری، پس از جست‌وجوهای فراوان، مرفی سرانجام شغلی درخورِ شخصیت خود می‌یابد: مراقبت از بیمارانِ بستری در یک دیوانه‌خانه‌ی متروک و محقر! تجربه‌ی این شغل امّا، از مرفی «یک مرد» نمی‌سازد. بلکه اتفاقاً، روند زوال محتوم او را، که از مدت‌ها پیش آغاز شده بوده، سرعت می‌بخشد. به نحوی که در انتهای رمان، خواننده آرزو می‌کند که ای کاش مرفی در همان دخمه‌ی تنگ و تاریکش باقی می‌ماند و هرگز پا به جهان بیرون نمی‌گذاشت...

چنان‌که پیش از این گفتیم، مرفی اولین رمانی بود که از ساموئل بکت به انتشار رسید. بکت در این اثر، برخلاف رمان‌های بعدی خود، هنوز به طور کامل به قواعد مرسوم داستان‌نویسی پشت نکرده است؛ بلکه با طنزی گزنده، ضمن پایبندی ظاهری به این قواعد، آن‌ها را به ریشخند گرفته است. با این همه، درست به همین دلیل، کتاب مرفی در مقایسه با سایر رمان‌های بکت، خاصه سه‌گانه‌ی مشهورش (مالوی، مالون می‌میرد و نام‌ناپذیر)، اثری ساده‌تر و خوش‌خوان‌تر به نظر می‌رسد. از همین رو نیز، بهتر است آن را پیش از دیگر آثار داستانیِ نویسنده مطالعه کرد.

در پایان، ذکر نکته‌ای مهم خالی از فایده نیست: در رمان مرفی با اشارات و تلمیحاتِ ضمنی بسیاری به متون مذهبی، فلسفی و ادبیِ شاخص در جهان غرب مواجه می‌شویم. اشاراتی که فهم نکات و ظرایفِ نهفته در آن‌ها، بدون آشناییِ نسبتاً جامع با تاریخ اندیشه‌ی غربی، ناممکن به نظر می‌رسد. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم که برای نیل به فهمی بهتر و دقیق‌تر از این رمان، در صورت امکان، حین مطالعه‌ی آن به آثاری که در توضیح و شرحِ متون ساموئل بکت نگاشته شده‌اند، مراجعه کنید. (یکی از بهترینِ این آثار، کتابی‌ست با عنوان «راهنمای خوانش آثار ساموئل بکت»، نوشته‌ی هیو کنر. نسخه‌ی متنی این کتاب، در سایت کتابراه موجود و قابل تهیه است.)

نکوداشت‌های کتاب صوتی مرفی

- ساموئل بکت از آن دست نویسندگانی است که تسلطی کامل بر قواعد کار خود دارند. (Bachelor & Master)

- کتاب مرفی، به شکلی قطعی و فوق‌العاده دقیق، مظهر همان نیروی رانش غرقه شدن در خویش، گوشه‌گزینی و آرامش درونی است که بکت سعی می‌کرد نتایج آن را در زندگی شخصی خود، به مدد روانکاوی، حل کند. (جیمز نولسن، شرح‌حال‌نویسِ بکت)

- فقط ساموئل بکت می‌توانست ساختار رمانی چنان بی‌بندوبار چون مرفی را بر شیوه‌های نگارش ژان راسین بنا کند! این رمانِ همیشه خلاق، بی‌شک مفرح‌ترین کتاب ساموئل بکت است... من همواره در طول این پنجاه سال از مطالعه‌ی آن مشعوف و هیجان‌زده شده‌ام. (هرولد بلوم، منتقد ادبی)

کتاب صوتی مرفی مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به ادبیات مدرنیستی، دوست‌داران گونه‌ی کمدی سیاه و خوانندگان رمان‌های فلسفی، سه گروه از مخاطبینی‌اند که بی‌گمان مفتون قلم ساموئل بکت در کتاب صوتی مرفی خواهند شد.

با ساموئل بکت بیشتر آشنا شویم

ساموئل بکت (Samuel Beckett)، نویسنده‌ی بزرگ ایرلندی، به سال 1906 در شهر دوبلین متولد شد. علاقه‌ی او به عالم هنر و ادبیات از همان دوران خردسالی، با مطالعه‌ی آثار موجود در کتابخانه‌ی پدری، شکل گرفت. در آن دوران، بکت نزدیکی فوق‌العاده‌ای به ادبای فرانسوی در خود احساس می‌کرد. از همین رو نیز، خیلی زود فراگیریِ زبان فرانسوی را شروع کرد و تحصیلات آکادمیک خود را نیز، در رشته‌ی زبان و ادبیات فرانسه پی گرفت. بکت یک سال پس از فارغ شدن از تحصیل، روانه‌ی پاریس شد و مدتی پس از آن، به عنوان مدرس به استخدام مدرسه‌ی عالی نرمال درآمد. در حول‌وحوش همین ایام بود که با جیمز جویس، نویسنده‌ی پرآوازه‌ی ایرلندی، آشنا شد و رابطه‌ی پرفرازونشیبی را با او آغاز کرد.

شکی نیست که آشناییِ نزدیک با جویس تأثیری عمیق بر آینده‌ی حرفه‌ای بکت در مقام یک نویسنده گذاشت. انتظاری جز این نیز نمی‌رفت. به هر رو جویس در آن ایام نویسنده‌ای شناخته‌شده بود و از سوی عموم صاحب‌نظران و منتقدان، به چشم یکی از نوابغ مسلمِ ادبیاتِ زمانه نگریسته می‌شد. با این حال، باید اذعان داشت که استعدادِ نبوغ‌آمیز بکت چنان اصیل و نیرومند بود که احتمالاً بدون آشنایی با جویس نیز، به نحوی مجال بروز و ظهور پیدا می‌کرد.

دیگر فصل‌های مهم در زندگی ساموئل بکت، یکی حضور وی در نیروی مقاومت فرانسه طی جنگ جهانی دوم برای مبارزه با نیروی اشغال‌گر نازی بود، و دیگری، توفیق او در کسب جایزه‌ی نوبل ادبیات در سال 1969؛ جایزه‌ای که البته بنا بر اسنادِ به‌تازگی منتشرشده از سوی آکادمی نوبل، بنا بود سال‌ها پیش از آن به بکت تعلق گیرد. اما به دلیل تردیدهای برخی از اعضای آکادمی، این جایزه با تأخیری چندساله از آنِ نویسنده‌ی ایرلندی شد.

ساموئل به بکت به سال 1989 از دنیا رفت. آرامگاه او در گورستان مونپارناسِ پاریس واقع است.

آنچه در ادامه می‌بینید، عناوین برخی از بهترین آثار ساموئل بکت در دو حیطه‌ی ادبیات نمایشی و ادبیات داستانی است:

نمایشنامه:
«همه افتادگان»، «آخرین نوار کراپ»، «در انتظار گودو»، «بازی»، «آخر بازی»، «دست آخر»، «روزهای خوش».

داستان و رمان:
«مرفی»، «وات»، «مالوی»، «مالون می‌میرد»، «نام‌ناپذیر»، «مرسیه و کامیه».

در بخش از کتاب صوتی مرفی می‌شنویم

پیروزی سیلیا بر مرفی،‌ بعد از آنکه سیلیا به پدربزرگش اعتماد کرد،‌ اواسط سپتامبر تحقق یافت. اگر بخواهیم مته به خشخاش بگذاریم،‌ دقیقا پنجشنبه دوازدهم، کمی قبل از روزهای خاکستر،‌ هنگامی که خورشید هنوز در سنبله بود. ویلی یک هفته بعد، زمانی که خورشید با نفسی راحت وارد میزان شد، نیری را نجات داد، تسلی‌اش داد و نصیحتش کرد. رویارویی مرفی و تیکل پنی که موجب اغتشاش و عدم توازن زیادی شد،‌ در روز جمعه، یازده اکتبر رخ داد. هرچند مرفی این را نمی‌دانست. ماه دوباره کامل می‌شد. اما به‌اندازه‌ی آخرین مقابله‌اش به زمین نزدیک نبود.حال اجازه بدهید به‌رغم تاس بودن پس سر زمان،‌ این فاسق پیر،‌ این چند پاره موی کوتاه و رقت‌انگیزش را چنگ بزنیم و آن را به عقب، به دوشنبه،‌ هفتم اکتبر،‌ نخستین روز استرداد زمان، به دوشیزه گرینیچ افسون‌گر بکشیم.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی
17 دقیقه
فصل اول
30 دقیقه
فصل دوم
33 دقیقه
فصل سوم
38 دقیقه
فصل چهارم
46 دقیقه
فصل پنجم - بخش اول
45 دقیقه
فصل پنجم - بخش دوم
13 دقیقه
فصل ششم
35 دقیقه
فصل هفتم
47 دقیقه
فصل هشتم
77 دقیقه
فصل نهم
73 دقیقه
فصل دهم
34 دقیقه
فصل یازدهم
39 دقیقه
فصل دوازدهم
14 دقیقه
فصل سیزدهم
1 دقیقه
عوامل تولید

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی مرفی
نویسنده
مترجمسهیل سمی
راویبهرام سروری نژاد
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
ناشر صوتی استودیو نوار
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۹ ساعت و ۳ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی مرفی

م.عارفیان
۱۴۰۱/۹/۱۰
کتاب جالبی هست داستان دختری که عاشق یک پسر بنام مرفی شده و از تجربه پدر بزرگش هم استفاده نمیکنه این آقای جوان که کیس مناسبی نیست وارد یک مسیر میشه و اتفاقاتی که براش پیش میاد در طول داستان رو داریم که واقعا جای فکر رو داره و این به ارزش داستان اضافه می‌کنه
اما ترجمه بسیار نا موزن و استفاده از درک
کلمات دشوار کتاب و برقراری ارتباط رو سخت کرده.
کتاب دارای ابعاد فلسفی هست و شمارو دعوت می‌کنه به تفکر و تمرکز در قسمت به قسمت داستان.
راوی تلاش بسیاری برای زیباو مهیج کردن داستان داره که قابل لمس و بسیار قابل تقدیر هست و موفق بودن اما در بعضی از قسمت‌ها صدای آقای راوی بقدر جیغ شده که آزار دهنده میشه و درنتیجه صدای جیغ راوی و ترجمه سخت کلا فهم کتاب دشوار خواهد شد.
حقیقت اینکه من این کتاب رو پیشنهاد نمی‌دم یا حداقل با این ترجمه به کسی پیشنهاد نخواهم داد.
ممنون از کتاب راه.
محبوبه محمدنیا
۱۴۰۲/۶/۲۲
من کارای بکت رو اصلا نمی‌پسندم، این کتاب هم بشدت ملال آوره حتی صدای راوی هم هیچ جذابیتی برای گوش کردن این کتاب نداشت، من نیمه کاره رهاش کردم
سما
۱۴۰۱/۷/۱۲
این کتاب داستان مردیه که کسی متوجه مشکلات اعصاب وروان اونشده بودن. خیلی قشنگ بود حتما گوش بدید اصلا فکر نمیکردم اینجوری تموم بشه.
parnian narani
۱۴۰۱/۱۱/۱۲
اصلا نفهمیدمش، وسطشم ولش کردم. اصلا ارتباط نمیگیره با خواننده.
Ali Zare
۱۴۰۱/۸/۲۳
احساس میکنم سنگین ترجمه شده و نیاز به تمرکز بالایی داره موقع خواندنش.
مشاهده همه نظرات 5

راهنمای مطالعه کتاب صوتی مرفی

برای دریافت کتاب صوتی مرفی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.