معرفی و دانلود کتاب صوتی مهمانی تلخ

عکس جلد کتاب صوتی مهمانی تلخ
قیمت:
۵۵,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی مهمانی تلخ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی مهمانی تلخ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی مهمانی تلخ

کتاب صوتی مهمانی تلخ اثری از سیامک گلشیری، نویسنده و مترجم معاصر ایرانی است. گلشیری در این کتاب، راوی کینه‌ای قدیمی است که به فاجعه می‌انجامد. دانشجویی که سال‌ها پیش از دانشگاه اخراج شده، در رویدادی غیرمنتظره با استادی که باعث و بانی این اخراج بوده، روبه‌رو می‌شود و این تجدید دیدار، عواقبی غیرقابل پیش‌بینی در پی دارد. گلشیری برای این اثر، نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین رمان جشنواره‌ی مهرگان شده است.

درباره‌ی کتاب صوتی مهمانی تلخ

سیامک گلشیری (Siamak Golshiri)، مترجم و نویسنده‌ی نام‌آشنای ایرانی در کتاب صوتی مهمانی تلخ، به خلق روایتی پر از تعلیق و اضطراب دست زده است. رامین ارژنگ، استادِ جوان یک دانشگاه است که باعث شده تورج نادری، یکی از دانشجویانش، از دانشگاه اخراج شود. از آن اتفاق هفت سال گذشته است. تورج، استاد را در اتوبان می‌بیند و او را سوار ماشینِ خود می‌کند. آن دو در طول راه با هم صحبت می‌کنند و تورج به استاد می‌گوید که گذشته‌ها را به فراموشی سپرده و اکنون ازدواج کرده است و زندگی بسیار مرفهی دارد. سپس با اصرار از استاد می‌خواهد تا همان شب به همراه همسرش، مهمان او در باغش باشند. رامین و همسرش به باغ می‌رسند و نمی‌دانند آنچه در انتظار آنان است، نه یک مهمانی ساده و صمیمانه، بلکه ضیافتی تلخ و ناگوار است.

معرفی و دانلود کتاب صوتی مهمانی تلخ

سیامک گلشیری به برخورداری از ذهنی قصه‌پرداز و خلاق و همین‌طور نثری که ویژه‌ی اوست، شهرت دارد. گلشیری دانش‌آموخته‌ی زبان آلمانی است و علاوه بر آثاری که برای بزرگسالان به انتشار رسانده، در حوزه‌ی ادبیات کودک نیز فعال است. اما دلیل دیگری که آثار گلشیری را در میان سایرِ نویسندگانِ معاصر، برجسته و جالب‎‌توجه کرده است، ژانر و قالب منتخبِ اوست. سیامک گلشیری از معدود نویسندگانِ ایرانی است که در نوشتنِ آثار ژانر وحشت و به تصویر کشیدنِ اضطراب، تعلیق و موقعیت‌های هراس‌آور، تبحر ویژه‌ای دارد. کتاب صوتی مهمانی تلخ، از جمله‌ی این آثار است که با فضاسازی‌های مناسب، مکالماتِ زنده و هیجان‌آور و استفاده‌ی به‌جا از عناصر ژانر وحشت، به اثری شایسته‌ی توجه در این ژانر تبدیل شده است.

راوی داستان مهمانی تلخ، اول شخص مفرد است؛ همان استادی که گاه با او همذات‌پنداری می‌کنیم و گاه می‌خواهیم انتقام سفت و سختی از وی گرفته شود! این موضوع برای شخصیت دانشجو نیز صادق است اما گلشیری قضاوت نهایی را به عهده‌ی مخاطب داستان گذاشته است و خود، مانند ناظری بی‌طرف، تنها داستان را روایت می‌کند. از اسامی خیابان‌ها و اتوبان‌های تهران گرفته تا دانشجوی سابق و استاد فعلی، خاطرات و مکالمات آن‌ها و همین‌طور روابط و اتفاقاتی که میان آنان رخ می‌دهد، همه‌چیز بیش از اندازه طبیعی و واقعی به نظر می‌رسند و همین موضوع، همراهی مخاطب را با روایت بیشتر کرده است. شیوه‌ی بیان داستان به‌گونه‌ای است که از همان ابتدا می‌دانید باید منتظر رویدادی هولناک باشید. این از مهارتِ فوق‌العاده‌ی نویسنده در استفاده از ابزار تعلیق سرچشمه می‌گیرد که از همان سطور ابتدایی کتاب، دلهره را به مخاطبِ خود القا کرده و او را هر لحظه در انتظار اتفاقی فاجعه‌آمیز می‌گذارد. تمامی رویدادهای کتاب در یک شب اتفاق می‌افتند و این موضوع، به نفس‌گیر شدن ماجرای کتاب انجامیده است؛ طوری که به‌سختی می‌توانید از شنیدنِ آن صرف‌نظر کنید و مدام منتظر هستید ببینید دیگر قرار است چه اتفاقی رخ دهد.

معرفی و دانلود کتاب صوتی مهمانی تلخ

کتاب صوتی مهمانی تلخ، داستانی مکالمه‌محور است و فرآیند داستان را نه تک‌گویی‌ها یا گفت‌وگوهای ذهنی راوی، که دیالوگ‌های آن به پیش می‌برند و همین امر، بر سرعت روایت نیز افزوده است. زبان و سیر داستانی که سیامک گلشیری روایت آن را برعهده دارد، ساده و روان است و ترس و دلهره، نه‌تنها در کلام، خاطرات، رفتار و اعمال هر یک از شخصیت‌ها به‌سادگی مشهود است، بلکه رعب و وحشت را در تمام اِلِمان‌هایی که گلشیری در کتاب خود گنجانده، از قمه و صندوقچه‌ی قدیمی گرفته تا تاریکی شب و جاده‌ی کم‌نور، می‌توان احساس کرد. برخلاف ابزار و عناصری که به‌نظر می‌آید هر کدام به دلیلی در داستان حضور دارند و در برهه‌ای از داستان، نقشی به آنان محول خواهد شد، از ایفای نقش شخصیت‌هایی که تنها نامی از آنان در اثر برده می‌شود خبری نیست و گویی تنها به صرف خالی نماندنِ روایت از شخصیت‌های متعدد است که توصیف اندک و بی‌حاصلی از آنان ارائه می‌شود.

سیامک گلشیری در کتاب صوتی مهمانی تلخ، راوی جریانی طبیعی از زندگی است که اندک‌اندک از تعادل خارج می‌شود و او با هنرمندی تمام، مخاطب را در تمامِ این مسیر دلهره‌آور، همراه و همگامِ خود می‌کند. کتاب مهمانی تلخ را نشر چشمه به چاپ رسانده است. نسخه‌ی گویای این کتاب جذاب را به همت نشر صوتی رادیو گوشه و با خوانش نویسنده‌ی کتاب، سیامک گلشیری و همراهی گلاره عباسی و اشکان عقیلی‌پور می‌شنوید.

کتاب صوتی مهمانی تلخ برای چه کسانی مناسب است؟

شنیدن کتاب صوتی مهمانی تلخ را به همه‌ی علاقه‌مندان به ادبیات معاصر ایران و آثار سیامک گلشیری و همین‌طور طرفداران ژانر وحشت پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب صوتی مهمانی تلخ می‌شنویم

کف دست‌هایم را چند بار کشیدم به پشت شلوارم. از نردبان تخته‌‌شیرجه‌ی بزرگ‌تر بالا رفتم. وسط تخته نشستم و ریگ سیاهی را که روی زمین پیدا کرده بودم، انداختم توی آب. نگاهش کردم تا آهسته پایین رفت و بعد کف استخر قرار گرفت. جایش معلوم بود اما از آنجا نمی‌توانستم ببینمش. از نردبان پایین آمدم. همان‌طور که می‌رفتم سمت درخت‌ها، به درِ ساختمان نگاهی انداختم. بعد، خم شدم و دنبال ریگ گشتم. کنار یکی از چراغ‌های قارچ‌مانند، چند تا ریگ درشت پیدا کردم و برگشتم روی تخته. اولی را پرت کردم بالا. تا مسافتِ زیادی بالا رفت. طوری که توی سیاهی آسمان گم شد. چند لحظه بعد، صدای برخوردش را با آب شنیدم و موج‌های دایره شکلی دیدم که وسط آب درست شده بود. ریگ دومی را انداختم کنارم. توی آب، آهسته این‌طرف و آن‌طرف رفت و بعد ناپدید شد. داشتم ریگ سوم را می‌انداختم که شنیدم ماهرخ گفت: «چی کار می‌کنی؟» سرم را بلند کردم. سینی به دست ایستاده بود وسط ایوان. یکی از ریگ‌ها را نشانش دادم. گفتم: «دارم ریگ می‌اندازم تو آب.» از پله‌ها پایین آمد. گفت: «تورج می‌خواست جوجه‌ها رو رو کباب‌پز درست کنه. بهش گفتم من هوس کردم رو منقل درست کنیم.»

-آفرین به تو.

تورج در را باز کرد و بیرون آمد. کیسه‌ی سیاهی دستش بود با یک بادبزن. از پله‌ها که پایین می‌آمد، نگاهی به من انداخت و لبخند زد. رفت توی زیرزمین و ماهرخ، سینی را گذاشت روی ایوان و آمد کنار من.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
معرفی
13 دقیقه
یک
9 دقیقه
دو
16 دقیقه
سه
13 دقیقه
چهار
9 دقیقه
پنج
30 دقیقه
شش
12 دقیقه
هفت
9 دقیقه
هشت
10 دقیقه
نه
20 دقیقه
ده
12 دقیقه
یازده
9 دقیقه
دوازده
13 دقیقه
سیزده
10 دقیقه
چهارده
20 دقیقه
پانزده
24 دقیقه
شانزده
16 دقیقه
هفده
21 دقیقه
هجده

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی مهمانی تلخ
نویسنده
راویسیامک گلشیری، گلاره عباسی، اشکان عقیلی پور
ناشر چاپینشر چشمه
ناشر صوتی رادیو گوشه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۴ ساعت و ۲۶ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان ایرانی، کتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی مهمانی تلخ

Mozhgan
۱۴۰۲/۱۱/۱۱
کتاب مهمانی تلخ در رابطه با بیماری روحی و روانی بحث میکند. افرادی که در زندگی ما باعث این مشکلات روانی می شوند و متوجه نیستند چه قدر می توانند با رفتار نادرست خود به ما آسیب بزنند یا این که این قدر خودخواه و مستبد هستند که رفتار خود را توجیه می کنند و قبول نمی کنند که چگونه ما را به یک فرد روان پریش و منزوی و افسرده تبدیل کردند. متاسفانه در کشور ما خیلی به بیماری روحی و روانی اهمیت داده نمی شود.
ندا کریمی
۱۴۰۲/۱۰/۲۸
خیلی طول کشید تا به اتفاق اصلی و هیجان برسه. تمام مدت منتظر اتفاق بودم که البته از مهارت نویسنده هست اما می‌توانست هیجان رو طولانی تر کند. نتیجه گیری آخر هم به عهده‌ی مخاطب هست و من از پایانش ناراحت شدم به خاطر ان جوان که فکر می‌کنم فقط قصد ترساندن داشته. اما حدس زده بودم. به هرحال کاش زنده بمونه. و عکس العمل زن استاد خیلی واقعی بود. هر زن دیگه‌ای هم بود همین جوری می‌شد.
نانا خمیسی
۱۴۰۲/۱۰/۲۲
خیلی کتاب قوی نیست ظاهرا نویسنده محترم هنوز در این ژانر به اون پختگی کامل نرسیده. شاید هم من چون کتابهای جنایی و معمایی شاهکاری از نویسنده‌های خارجی خوندم این کتاب را خیلی نپسندیدم
Omid Kazemi
۱۴۰۳/۱/۶
بسیار کتاب جالبی بود, درست بعد از شنیدن کتاب استادم را بعد از 18سال در قهوه فروشی دیدم, خیلی جالب بود, میخواستم دعوتش کنم باغ ولی باغ نداشتیم
Daryush Parsa
۱۴۰۲/۱۲/۲
به ساده‌ترین رفتارا و گفتارها از طرف دیگران با خودمون صدبار فکر می‌کنیم! اما کاش یبار، قبل هر واکنشی، به تاثیر برخوردمون با دیگران، تاملی داشته باشیم.
Samira Naraghi
۱۴۰۲/۱۲/۱۲
قصه ریتمی به نظر من خسته کننده داشت دیالوگ‌های
گاها تکراری و حتی آزار دهنده من حقیقتا توصیه نمیکنم
m salimi
۱۴۰۳/۲/۶
بنظرم خیلی جالب و معمایی بود و دوست داشتم یک شبه همشو گوش کنم تا ببینم اخرش چی میشه
آیدا رضازاده
۱۴۰۲/۱۲/۱۰
کتاب چندان جالبی نبود موضوع رو خیلی طولش داده بود و شنونده رو خسته میکرد من زیاد نپسندیدم
مینو نجمائی
۱۴۰۳/۱/۲۹
خوب بود بدم نیومد گویندگی هم خوب بود ولی رمان ایرانیه دیگه اخرش قابل حدس بود
فاطمه زینالی
۱۴۰۲/۱۲/۱۹
خیلی داستان کش اومد ولی خیلی توصیفات و صحنه سازی‌ها رو دوس داشتم.
حامد اصغری
۱۴۰۳/۱/۱۵
اثری شیوا و جذاب از نویسنده جنایینویس سیامک گلشیری
مشاهده همه نظرات 11

راهنمای مطالعه کتاب صوتی مهمانی تلخ

برای دریافت کتاب صوتی مهمانی تلخ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.