معرفی و دانلود کتاب عمارت رصدخانه

عکس جلد کتاب عمارت رصدخانه
قیمت:
۱۲۸۰۰۰ ۶۴,۰۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب عمارت رصدخانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب عمارت رصدخانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب عمارت رصدخانه

ادوارد کری در کتاب عمارت رصدخانه، که نخستین کتاب اوست، داستان عمارتی عجیب را به تصویر می‌کشد که قدیمی و نزدیک به فرو ریختن است و آدم‌هایی عجیب‌وغریب در آن زندگی می‌کنند. یکی از همین افراد، فرانسیس اورمِ سی‌وهفت‌ساله است که نمایشگاهی مخفی در سردابه‌ی عمارت دارد، اما به هیچ‌کس اجازه‌ی بازدید از آن را نمی‌دهد...

درباره‌ی کتاب عمارت رصدخانه

اثری که پیش روی شماست، با نام عمارت رصدخانه (Observatory Mansions) نخستین کتاب نویسنده‌اش، ‌ادوارد کری (Edward Carey) است. این اثر نخستین بار در سال 200 به انتشار رسید. رمانی که تحسین منتقدان را برانگیخت و با استقبال گسترده‌ی مخاطبان روبه‌رو شد. جان فاولز، نویسنده‌ی کتاب‌های «مجوس» و «کلکسیونر» در نکوداشت کتاب نوشت: «راحت بگویم. باشکوه‎‌ترین داستانی بود که امسال خواندم. این رمان به من ثابت کرد که چه پتانسیل و قدرتی در فرم ادبی رمان نهفته است.» در داستان عمارت رصدخانه هیچ‌چیز سر جای خودش نیست. هیچ آدمی طبیعی رفتار نمی‌کند و همه‌چیز مملو از وسوسه‌های سرکوب‌شده، میل‌های نامطلوب و وحشیانه و تیک‌های وسواسی است! ادوارد کری در این رمان فضایی را آفریده که عجیب بودنش کاملاً عادی به نظر می‌رسد.

معرفی و دانلود کتاب عمارت رصدخانه

داستان عمارت رصدخانه درباره‌ی عمارتی بزرگ و قدیمی است که از شکوه و هیبت پیشین آن چیزی باقی نمانده. عمارت رصدخانه حالا به خرابه‌ای تبدیل شده که عده‌ای آدم عجیب‌وغریب آن را برای سکونت انتخاب کرده‌اند. این آدم‌ها هرکدام در نوع خود حیرت‌انگیزند، اما با یکدیگر بیگانه‌اند. در دنیایی ابزورد گرد هم آمده‌اند و گرفتار نوعی پوچی خنده‌دار شده‌اند. در نهایت این‌که در کتاب عمارت رصدخانه پر است از آدم‌های ناجور و نامتجانس و منزوی. فرانسیس اورم نیز یکی از همین آدم‌هاست؛ کسی که شخصیت اصلی رمان ادوراد کری است. فرانسیس اورم سی‌وهفت سال دارد، لب‌هایش متورم‌اند و هیچ‌گاه دستکش‌هایش را از دست‌ در نمی‌آورد! قبلاً در موزه‌ی مجسمه‌های مومی مشغول بوده و حالا گذرش به سردابه‌ی عمارت رصدخانه افتاده و در آنجا عجیب‌ترین نمایشگاه جهان را برپا کرده است. نمایشگاهی مخفی که در آن اشیایی قرار دارند که طی سال‌های متمادی جمع‌‌آوری شده‌اند. عجیب‌تر آنجاست که هیچ‌کس حق ندارد از این موزه بازدید کند.

گفتنی‌ست کارکرد اشیا در این کتاب اهمیت بسیار دارد. هر شیئی که فرانسیس انتخاب می‌کند و به نمایشگاهش در سردابه می‌آورد، تاریخچه‌ای دارد. اغلب این اشیا را فرانسیس اورم دزدیده. البته نه به این دلیل که قیمتی بوده‌اند، بلکه از این رو که صاحبان آن اشیا، آن‌ها را دوست داشته‌اند! اگر فکر کرده‌اید حال و روز مابقی ساکنان عمارت بهتر از فرانسیس است،‌ باید بگوییم که سخت در اشتباهید. یکی از زنان ساکن در عمارت معتاد سریال‌های آبکی تلویزیون است و اگر برق برود، به او حمله‌های عصبی دست می‌دهد. معلمی هست که بازنشسته است و بی‌وقفه اشک و عرق می‌‌ریزد. سرایدار بدطینت عمارت همچون مار هیس‌هیس می‌کند و سرانجام، آنا تپ، زن جوانی است که از لحظه‌ای که پا به عمارت رصدخانه می‌گذارد، تغییرات بسیاری به وجود می‌آورد و خاطرات فراموش‌شده‌ی ساکنان عمارت را به سطح آگاهی‌شان باز می‌گرداند. از طرفی پدر و مادر فرانسیس که آن‌ها هم ساکن عمارت‌‌اند،‌ سال‌هاست که وضعیت هوشیاری‌شان مطلوب نیست و در حالتی شبیه به کما به سر می‌برند. هر دو بی‌حرکت‌اند. یکی روی مبل چرمی افتاده و دیگری بر تخت. هیچ تفاوتی با اشیا خانه ندارند، از بس که بی‌حرکت‌اند.

به عقیده‌ی بسیاری از منتقدان، کتاب نخست ادوارد کری یادآور آثار ساموئل بکت، اوژن یونسکو و استیون میلهاوزر است. کتاب حاضر در ژانر کمدی سیاه جای می‌گیرد و خواندن آن چنان لذت‌بخش می‌نماید که سخت می‌توان باور کرد اولین کتاب نویسنده‌اش است. کتاب عمارت رصدخانه را احسان کرم ویسی به زبان فارسی برگردانده و نشر چشمه آن را روانه‌ی بازار کتاب کرده است.

نکوداشت‌های کتاب عمارت رصدخانه

  • بهترین اثر داستانی منتشرشده در قرن بیست‌ویکم. (Jeff Vandermer)
  • خنده‌دار و در عین حال غم‌انگیز. (The Washington Post Book World)
  • همه کارهای ادوارد کری عمیق و خواندن آن‌ها لذت‌بخش است. (Max Porter)
  • ادوارد کری، با کتاب عمارت‌های رصدخانه درخشش بالقوه‌ی فرم رمان را ثابت می‌کند. (John Fowles)
  • خوانندگانی که شکایت دارند هیچ اصالتی در جهان باقی نمانده است، باید کتاب عمارت رصدخانه را بخوانند. (USA Today)
  • کتاب عمارت رصدخانه اثر عجیب و زیبایی است. اگرچه اولین رمان نویسنده‌اش به‌شمار می‌رود، اما شگفتی آفریده است! (The Memphis Flyer)
  • برداشتی عالی از ژانر رمان گوتیک. یک داستان عاشقانه‌ی دوست‌داستنی و یک استدلال پیروز درباره‌ی این‌که یک رمان هنوز هم می‌تواند درخشان باشد. (Detroit Free Press)

کتاب عمارت رصدخانه برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به رمان‌های گوتیک و آثار ادبی در قالب کمدی سیاه، مخاطبان اصلی کتاب عمارت رصدخانه به شمار می‌روند.

در بخشی از کتاب عمارت رصدخانه می‌خوانیم

خاندان اورم قرن‌ها در این منطقه زندگی کرده بودند. آن‌ها در خانه‌ای زندگی می‌کردند که چندان از این پارک دور نبود: زمانی که بچه بودم، عمارت رصدخانه نام دیگری داشت، به آن‌جا عمارت تی‌یرشام پارک می‌گفتند. عمارت تی‌یرشام پارک یک خانه‌ی بسیار بزرگ قرن‌هجدمی بود. یک عمارت تی‌یرشام پارکِ قدیمی‌تر هم بود که قدمتش به قرن شانزدهم برمی‌گشت و خانه‌ای اربابی داشت، ولی آتش گرفت و نابود شد. خیلی چیزها از خانه بیرون کشیدند و نجات دادند ولی خود بنا برای همیشه از بین رفت، تیرچه‌های سقف و تخته‌های بلوطی کف خانه خیلی راحت آتش گرفتند و دود شدند. عمارت تازه‌ی تی‌یرشام پارک، که دقیقاً سر همان نقطه‌ی قبلی‌اش ساخته شده بود، مکعب درندشت سربی‌رنگی با یک حیاط مرکزی بود و برخلاف خیلی از خانه‌های آن زمان رصدخانه‌ای هم زیر سقفِ گنبدی‌شکل تالارِ ورودی‌اش ساخته بودند.

بعدها وقتی عمارت تی‌یرشام پارک نامش شد عمارت رصدخانه وسط جایی که قبلاً حیاط بود تبدیل به ستون بلندی شد. مابقی فضای حیاط در هر طبقه دالان‌هایی چهارگوش ساخته شد با پله‌هایی که تمام راهروها را به یکدیگر وصل می‌کرد و به طبقه‌ی فوقانی عمارت ختم می‌شد. نردبان عقبیِ خدمتکاران و پلکان اصلی و مجلل ماهونی هر دو برداشته شدند. جایی که پنجره‌ها زمانی رو به حیاط باز می‌شد حالا تبدیل به درهای کنار پاگرد شده بودند. در مجموع عمارت به بیست و چهار واحد ساختمانی تقسیم شد. رصدخانه هم، هر چند فقط در ظاهر باقی ماند، ولی دیگر کارکردی نداشت. اتاق‌های وسیع و جادار را به یاد می‌آوردم: کتابخانه، اتاق صبحگاهی، اتاق‌نشیمن، اتاق دخانیات، اتاق‌پذیرایی. تمام‌شان تکه‌تکه شدند و با دیواره‌های پیش‌ساخته‌ی گچی هر کدام‌شان را به چند اتاق تبدیل کردند. ولی یادم می‌آید که قبلاً این‌جا چه شکلی بود. پارک یادش می‌آید. پدر هم یادش می‌آید. همین ‌جا، در همین پارک، در این نسخه‌ی کوچک‌شده بود که پدرم سکته کرد. چند نفر او را به خانه آوردند. رنگش مثل گچ سفید شده بود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
یک: تازه‌وارد
دو: ملاقات‌ها
سه: چهار شیء
چهار: عمارت رصدخانه و تی‌یرشام پارک
پنج: روز لوسی مقدس
شش: آدم‌های کوچک
هفت: تخریب
هشت: بلندی‌های شهر
پیوست: نمایشگاه عشق فرانسیس اورم
سپاس‌گزاری
نام‌نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب عمارت رصدخانه
نویسنده
مترجماحسان کرم ویسی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات414
زبانفارسی
شابک978-622-01-1016-3
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی، کتاب‌های طنز
قیمت نسخه الکترونیک
۱۲۸۰۰۰ ۶۴,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب عمارت رصدخانه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب عمارت رصدخانه

برای دریافت کتاب عمارت رصدخانه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.