معرفی و دانلود کتاب فلسفه: همه‌ آنچه باید بدانید

عکس جلد کتاب فلسفه: همه‌ آنچه باید بدانید
قیمت:
۷۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب فلسفه: همه‌ آنچه باید بدانید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب فلسفه: همه‌ آنچه باید بدانید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب فلسفه: همه‌ آنچه باید بدانید

اگر به‌تازگی مطالعه در باب مسائل فلسفی را آغاز کرده‌اید، این شما و این کتاب فلسفه: همه‌ آنچه باید بدانید... جولیان بگینی در کتاب نامبرده تلاش کرده تا با زبانی ساده و نثری روان مهم‌ترین مباحث و مناقشات فلسفی را برای مخاطبان خود بازگو کند.

درباره‌ی کتاب فلسفه: همه‌‌ی آنچه باید بدانید

کتابی که پیش روی شماست، فلسفه: همه‌‌ی آنچه باید بدانید (Philosophy)، نوشته‌ی جولیان بگینی (Julian Baggini)، نویسنده و فیلسوف انگلیسی است. در این کتاب درباره‌ی مهم‌ترین موضوعات فلسفی با زبانی ساده سخن به میان می‌آید. اثر نامبرده شامل یازده فصل است که در ادامه، به‌طورمختصر به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم.

فصل اول کتاب فلسفه: همه‌‌ی آنچه باید بدانید به اهمیت فلسفه اختصاص دارد. نویسنده به بیان این موضوع می‌پردازد که چرا فلسفه مهم است. او تلاش کرده تا برای پاسخ گفتن به این پرسش، دست به کنکاش عمیقی بزند و به دیگر پرسش‌های در پسِ آن نیز توجه کند. فصل دوم کتاب در باب حقیقت است. جولیان بگینی به مخاطبان خود نشان می‌دهد که مفاهیم «حقیقت» و «شناخت» اساساً چه معنایی دارند. نویسنده برای شما شرح می‌دهد هر تعریفی که از فلسفه داشته باشیم -و کیست که نداند رسیدن به تعریفی که مورد پذیرش همگان باشد تا چه اندازه دشوار است- شکی نیست که اگر با عقل و استدلال درباره‌ی طبیعت، هدف، معنا، برهان یا ارزش جهان از منظر کلی و نه در سطح جزئیات تأمل کنیم، دست به فلسفه‌ورزی زده‌ایم.

معرفی و دانلود کتاب فلسفه: همه‌ آنچه باید بدانید

جولیان بگینی در فصل سوم کتاب به «بازنمایی واقعیت» پرداخته است. اگر معرفت پیشینی را فعلاً کنار بگذاریم، ما می‌مانیم و خیل عظیمی از چیزها که اغلب به‌سادگی آن را جهان خارجی می‌نامیم و این جهان شامل همه‌ی چیزهایی است که می‌توانیم آن‌ها را مستقیم و غیرمستقیم از طریق آزمون علمی بشناسیم. جولیان بگینی در بخش سوم کتابِ فلسفه: همه‌‌ی آنچه باید بدانید با بهره‌ گرفتن از تعلیمات فلاسفه‌ی مختلف، به ما نشان می‌دهد که چرا جهان خارجی به طور مستقیم و بی‌واسطه بر ما پدیدار نمی‌شود و فی‌الواقع ما جهانی را درک می‌کنیم که بر حواس‌مان ظاهر می‌گردد.

در فصل چهارم، به نام علت غایی، می‌آموزیم که آیا فلسفه به واسطه‌ی پژوهش در متافیزیک به فهم ما از ماهیت بنیادی واقعیت کمکی کرده است یا نه. سپس در همین فصل درباره‌ی «گریز از تقدیر» می‌خوانیم. نویسنده بر این باور است این‌که بیان می‌کنیم هر چیزی در جهان علتی دارد، ابداً به این معنا نیست که هر چیزی هدف یا غایتی هم دارد. به عبارت روشن‌تر،‌اگر سنگی از صخره‌ای فرو بریزد و روی کسی آوار شود، معنایش این نیست که دست تقدیر یا طرح و برنامه‌ای الهی در کار بوده است.

فصل پنجم، الگوسازی از جهان، به پاسخ این سؤال می‌پردازد: «آیا فلسفه در فهم ما از ماهیت علم و روش‌های علمی تأثیری داشته است یا نه؟» روش علمی ابزار قدرتمندی برای شناخت جهان است و مدعیات علمی اساساً با نظریه‌های فلسفی تفاوت دارند. این امر حدی از موافقت و تقارب آراء را میان دانشمندان به وجود آورده است که گرچه (به ویژه در فیزیک بنیادی) کامل و همه‌جانبه نیست، اما بیشتر از اتفاق نظری است که در فلسفه عاید فیلسوفان می‌شود. حال چگونه است که علم به موفقیتی دست می‌یابد که احتمالاً فلسفه تنها غبطه‌اش را می‌خورد؟ پاسخ شما در فصل پنجم کتاب حاضر قرار دارد.

فصل بعدی درباره‌ی تقسیم و شکاف میان علم و فلسفه است. علوم طبیعی فرزند فلسفه است و حتی تا مدت‌ها نام والده‌اش را یدک می‌کشیده. از قرن پانزدهم تا قرن نوزدهم نامِ «فلسفه‌ی طبیعی‌» را روی علم گذاشتند. شاید یکی از دلایلی که امروزه علم به حوزه‌ای قدرتمند و مستقل تبدیل شده، این باشد که دوره‌ای بس طولانی را در آبستنی سپری کرده و بعد از آن طفولیتی درازمدت داشته است.

«آیا دریافته‌ای که روح ما جاودان است و هرگز نابود نمی‌شود؟» این سؤالی است که سقراط در جمهوری افلاطون طرح می‌کند. در فصل هفتمِ کتاب که «ما چه کسی و چه چیزی هستیم؟» نام دارد، مطالعه می‌کنید که هر کس در دوران و اعصار مختلف چگونه به این سؤال پاسخ گفته است.

ارزش هنر چیست؟ چرا انسان‌ها آثار هنری را خلق کرده‌اند؟ هنرمند شایسته‌ی نام چه کسی است؟ این‌ها سؤالاتی است که در فصل هشتم به آن‌ها پاسخ داده می‌شود. این بخش «ارزش هنر» نام گرفته است.

«چگونه باید کنار یکدیگر زندگی کنیم؟» این پرسش هنوز هم به اندازه‌ی روزگاران گذشته اهمیت دارد. شاید بتوانیم بدون فکر کردن به ارزش هنر به زندگی ادامه دهیم، اما موضوعات و ملاحظات هنجاری دیگری نیز وجود دارد که ضروری‌تر و اجتناب‌ناپذیرتر به نظر می‌رسد و پرسش‌های عرصه‌ی سیاست از این گروه‌اند. در بخش نُهم، «دولت و طبیعت»، در این باره بیشتر بخوانید.

نویسنده در فصل دهم که «درست زیستن و خوب زیستن» نام دارد، در باب زندگی اخلاقی سخن می‌گوید و بیان می‌کند که خوب زیستن و درست زیستن اگرچه معمولاً با هم انطباق دارند، اما همواره بر هم منطبق و جفت‌وجور نمی‌شوند. در نهایت، فصل دهم به معنای زندگی اختصاص یافته است. ما زاده شده‌ایم. زندگی می‌کنیم. می‌کوشیم به زندگی خود معنا دهیم و سپس روزی قلبمان از زدن باز می‌ایستد و دیگر نخواهیم بود. می‌توانیم گله و شکایت کنیم و فریاد بزنیم و به بی‌معنایی زندگی اعتراض کنیم، اما از سوی دیگر می‌توانیم با آن کنار بیاییم و اگر هم خوشحال نیستیم، دست‌کم دلایل خوبی برای ادامه‌ی زندگی پیدا کنیم. در فصل دهم بیشتر درباره‌ی معنای زندگی از زبانِ جولیان بگینی بخوانید.

کتاب فلسفه: همه‌‌ی آنچه باید بدانید را انتشارات شوند با ترجمه‌ی مهرداد پارسا منتشر کرده است.

درباره‌ی مجموعه‌ی فلسفه‌ی نشر شوند

نشر شوند تاکنون کتاب‌های مختلفی را با موضوع فلسفه ذیل مجموعه‌ای به همین نام به انتشار رسانده است. کتاب‌های منتشرشده در این مجموعه می‌توانند برای طیف وسیعی از مخاطبان مفید واقع شوند؛ چه آن‌هایی که تازه به سراغ فلسفه آمده‌اند و چه افرادی که سال‌هاست در این حوزه مطالعه دارند. آنچه در ادامه مطالعه می‌کنید، نام برخی از مجلدهایی است که در مجموعه‌ی فلسفه‌ی نشر شوند به انتشار رسیده‌اند. این کتاب‌ها عبارتند از:

  • چیزها صرفاً هستند (Things merely are) از سایمون کریچلی (Simon Critchley)، ترجمه‌ی مهرداد پارسا؛
  • ابتذال هایدگر (The Banality of Heidegger) نوشته‌ی ژان لوک نانسی (Jean-Luc Nancy)، ترجمه‌ی شروین اولیایی؛
  • مقدمه‌ای بر فلسفه‌ی هایدگر (Heidegger: A Beginner's Guide) نوشته‌ی مایکل واتز (Michael Watts)، ترجمه‌ی مهرداد پارسا؛
  • فلسفه در هفت عبارت (Philosophy in Seven Sentences) به قلم داگلاس گروتوس (Douglas Groothuis)، ترجمه‌ی ناصر مؤمنی.

کتاب فلسفه: همه‌‌ی آنچه باید بدانید برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به فلسفه، مخاطبان اصلی این کتاب هستند. اگر به‌تازگی فلسفه خواندن را شروع کرده‌اید، پیشنهاد ما به شما کتاب فلسفه: همه‌‌ی آنچه باید بدانید است.

در بخشی از کتاب فلسفه: همه‌ آنچه باید بدانید می‌خوانیم

در فلسفه‌ی کوچه و بازار زبان عملکرد کاملاً سرراست و مشخصی دارد: کلمات اساساً به چیزهای موجود در جهان ارجاع می‌دهند، و این یعنی چیزهایی در جهان وجود دارند که کلمات بر آن‌ها نام می‌گذارند. اما شاید این توصیف زیادی ساده باشد. برای مثال، کودکان چگونه می‌آموزند که واژه‌ی «شیر» به یک حیوان واقعی اشاره دارد و نه مثلاً به تصویرِ حیوانی که کلمه را از روی آن آموخته‌اند؟ کودک به طریقی یاد می‌گیرد که درباره‌ی معنای کلمه تصور درستی برای خود دست و پا کند، اما چگونگیِ این کار به هیچ وجه روشن نیست.

این مسئله در مورد هر رویکردی که بگوید معنای کلمات با نوعی تصویر ذهنی تعیین می‌شود صادق است، و ویتگنشتاین در فلسفه‌ی متقدم خود این دیدگاه را بسط می‌دهد و می‌پروراند. اما در نهایت درمی‌یابد که هیچ تصویری قادر نیست معنای کلمه را ثبت و ضبط کند. برای نمونه، می‌دانید که واژه‌ی «سگ» چه معنایی دارد و اگر گونه‌ی ناآشنایی از آن را ببینید به‌خوبی می‌توانید از این کلمه استفاده کنید. اما یحتمل نمی‌توانید تصویر ذهنی‌تان از سگ را با سگ‌های واقعی منطبق سازید، به‌ویژه که انواع و گونه‌های مختلف سگ پرشمارتر از آن است که بتوانید تصورشان کنید و همه‌ی آن‌ها کم و بیش با هم تفاوت دارند. وقتی به واژه‌هایی فکر می‌کنیم که عینی یا اسم ذات نیستند، نظریه‌ی تصویری حتی بیشتر به لکنت می‌افتد. مثلاً چه نوع عکسِ ثابت یا حتی متحرکی می‌تواند معنای «دویدن» را ضبط کند؟ شاید بگویید عکس کسی که مشغول دویدن است گزینه‌ی خوبی است. اما از کجا می‌دانید این عکس به معنای «عجله داشتن» یا «مسابقه دادن» نیست؟ و چه عنصری در تصویر باعث می‌شود بتوانید این کلمه را در مورد سگ تازی که حرکاتِ یکسره متفاوتی دارد به کار بگیرید؟ اگر به اسامی انتزاعی یا اسم‌ معنا فکر کنیم - مانند هوش، خشم، پیچیدگی و نیز صفات، افعال و گزاره‌ها - درستیِ این عقیده که تصویر می‌تواند معنا را ضبط کند رنگ می‌بازد.

فهرست مطالب کتاب

سپاس‌گزاری
درباره‌ی نویسنده
1. چرا فلسفه اهمیت دارد
2. در جست‌وجوی حقیقت
3. بازنمایی واقعیت
4. واقعیت غایی
5. الگوسازی از جهان
6. مساحیِ ملکوت
7. ما چه کسی و چه چیزی هستیم؟
8. ارزش هنر
9. دولت‌ و طبیعت
10. درست زیستن و خوب زیستن
11. معنای زندگی
ضمیمه: صد ایده
نمایه‌ی نام‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب فلسفه: همه‌ آنچه باید بدانید
نویسنده
مترجممهرداد پارسا
ناشر چاپینشر شوند
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات140
زبانفارسی
شابک978-622-6359-00-9
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب فلسفه: همه‌ آنچه باید بدانید

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب فلسفه: همه‌ آنچه باید بدانید

برای دریافت کتاب فلسفه: همه‌ آنچه باید بدانید و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.