معرفی و دانلود خلاصه کتاب صوتی هیوم، فیلسوف انسان‌ گرا

عکس جلد خلاصه کتاب صوتی هیوم، فیلسوف انسان‌ گرا
قیمت:
12000 تومان - 1.49€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی خلاصه کتاب صوتی هیوم، فیلسوف انسان‌ گرا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی خلاصه کتاب صوتی هیوم، فیلسوف انسان‌ گرا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی خلاصه کتاب صوتی هیوم، فیلسوف انسان‌ گرا

خلاصه کتاب صوتی هیوم، فیلسوف انسان‌ گرا، اثری از جولیان بگینی، متفکر معاصر انگلیسی‌ست. او در این کتاب گویا که به واقع چکیده‌ای از مجموعه مقالات و سخنرانی‌هایش در باب موضوع مورد بحث می‌باشد، به تشریح خلاصه‌وار دستگاه فکری دیوید هیوم، فیلسوف بزرگ اسکاتلندی پرداخته است.

درباره خلاصه کتاب صوتی هیوم، فیلسوف انسان‌ گرا:

دیوید هیوم (David Hume) از جمله مهم‌ترین فیلسوفان اروپاییِ سده‌ی هجدهم بود. این نابغه‌ی اسکاتلندی بیش از هر چیز به سبب حملات تندش به متافیزیک‌گرایی در فلسفه شناخته می‌شود. وی در پی آن بود که فلسفه را از آنچه به باورش به حیطه‌ی «خیال» تعلق دارد بزداید. به باور او، «تجربه» یگانه اصل در زندگی بشری‌ست، و هر آنچه که ما به عنوان ثمره‌ی تعقل و یا استنتاج صرف منطقی می‌شناسیم، در اصل از تجربه نشأت گرفته است. از این منظر، او مخالف سرسخت فلسفه‌ی دکارتی، و به طور کل، ایده‌آلیسم به شمار می‌رود. هم از این روست که هیوم را پدر «تجربه‌گرایی» نیز نامیده‌اند؛ جریانی فلسفی که به باور بسیاری، نیای «فلسفه‌ی تحلیلی» به شمار می‌رود که موازین آن در قرن بیستم و در کار نویسندگانی چون راسل و ویتگنشتاین صورتبندی شد.

جولیان بگینی (Julian Baggini) در خلاصه کتاب صوتی‌ای که پیش رو دارید، در مقام یک «هیومی» ظاهر شده است. او باور دارد که برای انسان امروز، سودمند خواهد بود اگر به اندیشه‌های هیوم بازگردد، و اگر نه با پذیریش تمام آرای او، دست‌کم با پذیرفتن چهارچوب فکری‌اش، بنیادی نو برای زیست در دنیای مدرن پایه ریزد.

جذاب‌ترین وجه فلسفه‌ی هیوم به زعم بگینی، انسان‌گرایی آن است. در توضیح این مطلب باید اشاره داشت که اگرچه دیوید هیوم همواره تأکید فراوان بر محدودیت‌های معرفت بشری داشت، با این حال، به انحای مختلف، در پی اصالت‌بخشی به شخص انسانی در برابر هر آنچه غیرانسانی‌ست (از دولت گرفته تا خدا!) بود. این شکل از اندیشه‌ورزی، همان چیزی است که به باور جولیان بگینی، ما مردمان عصر حاضر باید از هیوم بیاموزیم.

خلاصه کتاب صوتی هیوم، فیلسوف انسان‌ گرا مناسب چه کسانی است؟

گوش سپردن به اثر حاضر را به تمام دوست‌داران فلسفه پیشنهاد می‌کنیم.

با جولیان بگینی بیشتر آشنا شویم:

او فیلسوف، روزنامه نگار و نویسنده‌ای انگلیسی‌ست که بیش از بیست کتاب فلسفی برای مخاطبان عام نوشته. جولیان بگینی (Julian Baggini) یکی از بنیانگذاران «مجله‌ی فیلسوفان» است و در کنار آن برای روزنامه‌ها و نشریات معتبری همچون گاردین، بی‌بی‌سی و ایندیپندنت نیز مطلب می‌نویسد.

گفتنی است که بگینی مدرک دکترای خود را در سال 1996، با ارائه‌ی پایان‌نامه‌ای با موضوع «فلسفه و هویت شخصی»، از کالج لندن دریافت نموده است.

در بخشی از خلاصه کتاب صوتی هیوم، فیلسوف انسان‌ گرا می‌شنویم:

اینکه جذابیت یک فلسفه، گویی با تیره‌روزی مولفش ارتباطی مستقیم دارد، نوعی از گمراهی‌ست. اما فقط این نیست که تعداد کمِ هیومی‌های خودخوانده‌ی خارج از قلمرو دانشگاه را توجیه می‌کند. فلسفه‌ی هیوم را همچنان نمی‌توان به صورت یک نظام ساده‌فهم یا یک مجموعه قواعد زندگی سرهم‌بندی کرد. در واقع شهرت هیوم، بیشتر به سه تز سلبی برمی‌گردد.

اول اینکه باور ما به قدرت علت و معلول، که شالوده‌ی کل استدلال ما راجع به واقعیت محسوب می‌شود، نه با مشاهده توجیه می‌شود، و نه با استنتاج منطقی. ما صرفاً شاهد وقوع چیزی از پی دیگری هستیم. ما هیچگاه قدرتی را نمی‌بینیم که باعث بشود یک چیز، فلان معلولی را ایجاب بکند. حتی هم اگر می‌توانستیم متقاعد بشویم که ما فهمیده‌ایم x علت y بوده، منطق قادر به تعریف هیچ اصلی برای علیت نیست. چرا که تمام به‌قاعدگی‌هایی که در طبیعت دیده‌ایم به گذشته مربوط می‌شود، حال آنکه فرض بر این می‌رود که اصل علت و معلول، برای حال و آینده مصداق پیدا می‌کند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
6 دقیقه
قسمت اول
7 دقیقه
قسمت دوم
7 دقیقه
قسمت سوم
7 دقیقه
قسمت چهارم
5 دقیقه
قسمت پنجم
6 دقیقه
قسمت ششم
7 دقیقه
قسمت هفتم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابخلاصه کتاب صوتی هیوم، فیلسوف انسان‌ گرا
نویسنده
راویمحسن هاشمی
ناشر صوتی شرکت توسعه محتوای لحن دیگر
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابMP3
مدت۴۵ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابخلاصه کتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی
قیمت نسخه صوتی
12000 ت - 1.49 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات خلاصه کتاب صوتی هیوم، فیلسوف انسان‌ گرا

mohammad amin
۱۴۰۲/۹/۸
وشنگری اسکاتلند و نیز مورخ، اقتصاددان، نظریه پرداز، کتابدار و جستارنویس اسکاتلندی بوده‌ است. دیوید هیوم، به دلیل اختلاف نظر فلسفی با اکثر فیلسوفان و ذهنیت متفاوت خود در حوزه‌های فلسفی از قبیل تجربه‌گرایی، شک‌گرایی و طبیعت‌گرایی متافیزیکی مشهور است در واقع هیوم مفهوم «بی علقگی» یکی از مفاهیم بنیادین در تجربه زیباشناختی است که بیشتر با نام کانت به ذهن متبادر می‌شود. او در دقیقه اول «نقد قوه حکم» خویش به آن می‌پردازد. در واقع، تجربه بی علقه و یا به عبارت دیگر، بی علقگی خصوصیت منحصر به فرد تجربه زیباشناختی است که آن را از سایر تجربه‌ها متمایز می‌سازد. با نگاه به اندیشه فیلسوفان پیش از کانت مشخص می‌شود. در مجموع کتاب خوبیست و استفاده کردم
Tshmas Karami
۱۴۰۲/۹/۹
راه و رسم خرد گرایی را می‌آموزد
اکبر حقوردی
۱۴۰۱/۱۲/۱۸
هیوم مرا از خواب جزمیت بیدار کرد
Pejman Mokhtari
۱۴۰۱/۹/۲۲
ابعاد معنوی داره و من نمیپسندم
مشاهده همه نظرات 4

راهنمای مطالعه خلاصه کتاب صوتی هیوم، فیلسوف انسان‌ گرا

برای دریافت خلاصه کتاب صوتی هیوم، فیلسوف انسان‌ گرا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.