معرفی و دانلود کتاب مبانی تغذیه: بیلیارد، بولینگ و بولس

برای دانلود قانونی کتاب مبانی تغذیه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مبانی تغذیه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مبانی تغذیه: بیلیارد، بولینگ و بولس

کتاب مبانی تغذیه نوشته‌ی مهدی هنرمند، هادی عطارد، شهرام ارکاک و محمدحسین سامانی‌پور در مورد اصول تغذیه‌ی ورزشکاران رشته‌های تمرکزی مثل بولینگ، شطرنج، بیلیارد، پتانک، بولس و... است. این کتاب کاربردی تلاش دارد پاسخی کوتاه و مؤثر به نیازهای اطلاعاتی ورزشکاران و مربیان این رشته‌ها ارائه کند.

درباره‌ی کتاب مبانی تغذیه

ورزشکاران حرفه‌ای، در کنار تمرینات، به اصول دیگری هم اهمیت می‌دهند. یکی از این موارد رژیم غذایی است که نقش پررنگی در بهبود کارایی و عملکرد بدن و در نهایت، موفقیت آن‌ها ایفا می‌کند. مصرف درست مواد غذایی علاوه بر اینکه کارایی بدنی ورزشکار را در حین مسابقات افزایش می‌دهد، احتمال و ریسک آسیب‌دیدگی را هم تا حدّ زیادی کمتر می‌کند. آشنایی با اصول تغذیه دانش مهمی محسوب می‌شود و ورزشکاران حرفه‌ای و مربیان باید با آن آشنا باشند تا بتوانند عملکردشان را بهبود دهند. کتاب‌هایی که در این زمینه منتشر شده بیشتر در مورد ورزش‌های فیزیکی و پربرخورد است. کمتر کتابی در مورد رژیم غذایی ورزش‌های تمرکزی به انتشار رسیده است. کتاب مبانی تغذیه نوشته‌ی مهدی هنرمند، هادی عطارد، شهرام ارکاک و محمدحسین سامانی‌پور با هدف آشنا کردن ورزشکاران رشته‌های به‌اصطلاح تمرکزی نوشته شده است.

در ورزش‌هایی مثل بولینگ، شطرنج، بیلیارد، پتانک، بولس و...، رقابتْ فیزیکی و پربرخورد نیست، بلکه بیشتر مبتنی بر تمرکز است. فعالیت فیزیکی کمتر هیچ‌گاه بدان معنا نیست که تغذیه در این رشته‌ها اهمیتی ندارد یا ساده و پیش‌پاافتاده است. اتفاقاً تغذیه در رشته‌های تمرکزی بسیار حیاتی است و رابطه‌ی مستقیمی میان رژیم غذایی و تمرکز وجود دارد. در نتیجه، ورزشکاران این رشته‌ها هم همچون سایر ورزشکاران، برای اینکه حداکثر کارایی‌شان را نشان دهند باید با اصول تغذیه‌ای کاملاً آشنا باشند و آن را به‌درستی به کار گیرند. بر همین اساس کتاب مبانی تغذیه در هشت فصل نوشته‌ شده و تلاش کرده تمام جوانب این موضوع مهم را پوشش دهد.

فصل اول کتاب به «انرژی» اختصاص دارد و سه سیستم مهم انرژی بدن یعنی فسفاژن یا کراتین فسفات، سیستم گلیکولیزبی هوازی یا اسید لاکتیک و دستگاه هوازی تشریح می‌شود. فصل دوم در مورد «کربوهیدرات‌ها» است. در این بخش با انواع کربوهیدرات‌ها و فیبرها آشنا می‌شوید. نویسندگان در ادامه مبحث «اصول تغذیه‌ی ورزشی» را پیش می‌کشند و تغذیه و میان‌وعده‌ی قبل از فعالیت ورزشی، تغذیه در حین تمرین و تغذیه بعد از فعالیت‌های ورزشی را توضیح می‌دهند. فصل سوم کتاب مبانی تغذیه به «پروتئین‌ها» می‌پردازد. در فصل چهارم نیز شما با «چربی‌ها و اسیدهای چرب ضروری» آشنا می‌شوید.

فصل پنجم این کتاب کاربردی یکی از مفصل‌ترین بخش‌های آن است و موضوع مهم «ویتامین‌ها و مواد معدنی» را تشریح می‌کند. در این قسمت توضیحاتی در مورد انواع ویتامین‌ها، مثل ویتامین B1 یا تیامین، B2 یا ریبوفلاوین، و همین‌طور نیاسین، اسید پانتوتنیک، پیرودوکسین، اسید فولیک، اسید کوبالامین، اسید اسکوربیک، ویتامین‌های محلول در چربی، ویتامین‌های A ،D ،E و K مطرح می‌شود. ضمناً املاح و مواد معدنی و عناصر عمده و کمیاب هم موردبحث قرار می‌گیرند. فصول بعدی به ترتیب به «آب و الکترولیت‌ها و مکمل‌ها» اختصاص دارد. در این قسمت شما پاسخ بسیاری از پرسش‌های‌تان در مورد مکمل‌های غذایی را پیدا خواهید کرد. در نهایت، بخش پایانی کتاب مبانی تغذیه، توصیه‌های نویسندگان در مورد عملکرد ذهنی و پیشگیری از خستگی در حین ورزش‌های تمرکزی است و بر همین مبنا، نکاتی مؤثر برای مصرف گلوکز، آب، قندهای ساده و کافئین مطرح می‌شود.

کتاب مبانی تغذیه که با همکاری چند مربی و ورزشکار این رشته‌ها و همینطور متخصصین تغذیه ورزشی نوشته شده، از معدود منابعی است که به رژیم غذایی ورزشکاران رشته‌های بولینگ، بیلیارد و بولس می‌پردازد. این کتاب را انتشارات نسل نواندیش به چاپ رسانده است.

کتاب مبانی تغذیه برای چه کسانی مناسب است؟

ورزشکاران حرفه‌ای رشته‌های تمرکزی مخصوصاً رشته‌های بولینگ، بیلیارد و بولس می‌توانند این کتاب را مطالعه نمایند.

در بخشی از کتاب مبانی تغذیه می‌خوانیم

فیبرهای نامحلول در آب برخلاف فیبر محلول، در آب و مایعات دستگاه گوارش حل نمی‌شوند. این فیبر بیشتر در بخش سفت‌تر گیاهان مانند پوسته بیرونی غلات کامل یافت می‌شود. فیبر نامحلول به حرکت بهتر غذا در سیستم گوارشی کمک می‌کند و همچنین برای کارکرد بهتر دستگاه گوارش مفید است. برای اشخاصی که هدف آن‌ها کاهش وزن است، مصرف این فیبرها به علت اینکه تخلیه معده را کند می‌کند و حس سیری بیشتری به آن‌ها می‌دهد، می‌تواند مفید واقع شود. همچنین به درمان یبوست نیز کمک بسیاری می‌کند. فیبرها در معده سرعت تخلیه را آهسته می‌کنند و در روده سرعت تخلیه را افزایش می‌دهند.

منابع غذایی فیبر نامحلول پوسته سبزیجات و میوه‌جات، سبوس غلات کامل و مغزهاست. روزانه آقایان 28 گرم فیبر و خانم‌ها 25 گرم فیبر برای سلامت عمومی بدن نیاز دارند. برای کنترل وزن و جلوگیری از اضافه‌وزن پیشنهاد می‌شود از قندهای ساده کمتر استفاده کنید و در تغذیه روزانه بیشتر از قندهای پیچیده استفاده کنید.

نکته طلایی: هرچقدر رنگ کربوهیدرات‌ها تیره‌تر و قهوه‌ای‌تر باشد، کیفیت و خواص بیشتری دارند؛ مانند برنج قهوه‌ای یا نان سنگک سبوسدار. اما هرچقدر رنگ کربوهیدرات‌ها روشن و سفید باشند مثل نان باگت، نان لواش و برنج سفید از نظر خواص و کیفیت، درجه پایینی دارند. مصرف زیاد کربوهیدرات‌ها مخصوصاً کربوهیدرات‌های ساده (آب‌میوه، شکلات، ساندیس، شیرینی و...) به علت تحریک هورمون انسولین می‌تواند باعث اضافه‌وزن و چاقی و درنهایت بیماری‌های مختلف نظیر دیابت نوع 2 شود.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه مؤلفان
فصل اول: انرژی
انرژی
دستگاه اول، فسفاژن یا کراتین فسفات (Pc) 20
دستگاه دوم، گلیکولیزبی هوازی یا اسید لاکتیک
سرنوشت اسید پیرویک یا پیروات
تبدیل پیروات به اسید لاکتیک
تبدیل پیروات به استیل کوانزیم آ
تبدیل اسید پیرویک به آلانین
دستگاه سوم، هوازی
فصل دوم: کربوهیدرات‌ها
کربوهیدرات‌ها
فیبرها
فیبر محلول در آب
فیبر نامحلول در آب
اصول تغذیه ورزشی
تغذیه قبل از فعالیت‌های ورزشی
میان‌وعده قبل از فعالیت ورزشی
تغذیه در حین تمرین
تغذیه بعد از فعالیت‌های ورزشی
فصل سوم: پروتئین‌ها
پروتئین‌ها
فصل چهارم: چربی‌ها
لیپید‌ها
اسید چرب‌های ضروری
فصل پنجم: ویتامین‌ها و املاح (مواد معدنی)
ویتامین‌ها و مواد معدنی
ویتامین‌های گروه B.. 51
ویتامین B1 یا تیامین
ویتامین B2 یا ریبوفلاوین
ویتامین B3 یا نیاسین
ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک
ویتامین B6 یا پیرودوکسین
ویتامین B9 یا اسید فولیک
ویتامین B12 یا اسید کوبالامین
ویتامین C یا اسید اسکوربیک
ویتامین‌های محلول در چربی
ویتامین A
ویتامین D
ویتامین E
ویتامین K
املاح و مواد معدنی
عناصر عمده
عناصر کمیاب
فصل ششم: آب و الکترولیت‌ها
الکترولیت‌ها
فصل هفتم: مکمل‌ها
مکمل‌ها
فصل هشتم: تغذیه، عملکرد ذهنی و پیشگیری از خستگی
گلوکز
مصرف آب
مصرف قندهای ساده
خستگی مرکزی
کافئین
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مبانی تغذیه: بیلیارد، بولینگ و بولس
نویسنده، ، ،
ناشر چاپیانتشارات نسل نواندیش
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات83
زبانفارسی
شابک978-622-220183-8
موضوع کتابکتاب‌های تغذیه، رژیم و تناسب اندام
قیمت نسخه الکترونیک
55900 ت - 5.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مبانی تغذیه

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مبانی تغذیه

برای دریافت کتاب مبانی تغذیه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.