معرفی و دانلود کتاب مسئله بودن و نبودن: عشق، فقدان و آنچه در پایان اهمیت دارد

عکس جلد کتاب مسئله بودن و نبودن: عشق، فقدان و آنچه در پایان اهمیت دارد
قیمت:
۷۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب مسئله بودن و نبودن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب مسئله بودن و نبودن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب مسئله بودن و نبودن: عشق، فقدان و آنچه در پایان اهمیت دارد

چگونه می‌توانیم تا آخرین لحظه زندگی‌ای بامعنا داشته باشیم؟ کتاب مسئله بودن و نبودن، ما را با چنین پرسشی مواجه می‌کند. مریلین یالوم که به نوعی سرطان خون مبتلا شده، به اروین یالوم پیشنهاد می‌دهد که کتابی را با هم بنویسند تا به سؤال «بودن یا نبودن؟» پاسخ دهند. آن‌ها در این کتاب از عشق، فقدان، سوگ، غم، رنج و معنای زندگی می‌گویند.

درباره‌ی کتاب مسئله بودن و نبودن

اروین یالوم (Irvin Yalom) یکی از روان‌درمانگران معروفی است که با کتاب‌هایش به افراد زیادی در سراسر دنیا کمک کرده از پس ناملایمات زندگی بربیایند. بسیاری فکر می‌کنند که چنین فردی در هنگام مواجهه با لحظات دشوار زندگی، هیچ مشکلی نخواهد داشت و به‌راحتی می‌تواند از شرایط سخت جان سالم به در ببرد. اما وقتی کتاب مسئله بودن و نبودن را می‌خوانیم، متوجه می‌شویم که اروین یالوم هم ممکن است روزی آموزه‌های خویش را فراموش کند و مجبور شود برای یادآوری بسیاری چیزها، به کتاب‌هایی که خودش سال‌ها پیش آن‌ها را نوشته، رجوع کند. کتاب مسئله بودن و نبودن (A Matter of Death and Life)، درباره‌ی یکی از برهه‌های سخت زندگی او و همسرش مریلین یالوم (Marilyn Yalom) است.

معرفی و دانلود کتاب مسئله بودن و نبودن

زندگی مشترک این دو نفر از هر نظر غبطه‌برانگیز است. اروین یالوم استاد دانشگاه استنفورد و روان‌کاوی شناخته‌شده و مریلین یالوم استاد زبان و ادبیات فرانسه در دانشگاه استنفورد و یک پیشگام در جنبش فمینیستی، 65 سال عاشقانه در کنار هم زندگی‌ کرده‌اند. آن‌ها از همان دوران دبیرستان عاشق هم می‌شوند و با یکدیگر ازدواج می‌کنند، صاحب چهار فرزند و هشت نوه می‌شوند، دوستان و آشنایان بسیاری می‌یابند و زندگی‌شان از هر نظر رضایت‌بخش به نظر می‌رسد. مریلین یالوم در قسمتی از کتاب مسئله بودن و نبودن اعتراف می‌کند که حسرت خاصی در زندگی‌اش ندارد و به هر چیزی که می‌خواسته رسیده. یک بیماری به نام میلومای چندگانه، زندگی این زوج خوشبخت را دچار بحران می‌کند. مریلین تصمیم می‌گیرد که کتابی مشترک با اروین بنویسد تا میراثی برای زوج‌هایی به جا بگذارد که یکی از آن‌ها بیماری‌ای لاعلاج دارند.

تا فصل 22 کتاب مسئله بودن و نبودن، اروین یالوم و همسرش فصل‌های کتاب را یکی در میان می‌نویسند. در فصل‌هایی که مریلین یالوم نوشته است، به‌خوبی درد و رنج را احساس می‌کنیم. هر دو نویسنده‌ی کتاب به‌خوبی می‌دانند که بیماری مریلین قابل‌درمان نیست و این واقعیت را قبول کرده‌اند. در میانه‌ی مسیر درمان سرطان، مریلین به این نتیجه می‌رسد که دیگر توان ادامه‌ی زندگی را ندارد و ازآن‌جایی که اتانازی در ایالت کالیفرنیا قانونی است، تصمیم می‌گیرد این گزینه را در میان گزینه‌های دیگرش قرار دهد. مریلین و اروین سعی می‌کنند این گزینه را نادیده بگیرند و به‌سراغ روش‌های دیگر بروند. روش‌هایی که همه‌ی آن‌ها را به‌دقت در کتاب مسئله بودن و نبودن توضیح داده‌اند. اما در نهایت ناگزیر می‌شوند که راه اتانازی (خودکشی قانونی و اختیاری) را انتخاب کنند.

بعد از مرگ مریلین یالوم، همسرش اروین، نوشتن کتاب را ادامه می‌دهد و سوگ خود را در هر فصل از کتاب ابراز می‌کند. او افکار و احساسات خود را درباره‌ی مرگ مریلین بر روی کاغذ می‌آورد و تلاش می‌کند با غم فقدان در زندگی جدید خود کنار بیاید. شگفت‌انگیز است که در این راه، کتاب‌هایی که خودش نوشته، به او بیش از هر چیزی کمک می‌کنند. آثاری چون: «خیره به خورشید»، «درمان شوپنهاور»، «مامان و معنی زندگی» و...

اروین یالوم در ابتدای کتاب می‌نویسد که از سکته‌ی مغزی جان سالم به در برده و با عصا راه می‌رود؛ همچنین جعبه‌ای در قلبش کار گذاشته شده؛ اما با همه‌ی این‌ها نوشته‌هایش در کتاب مسئله مرگ و زندگی، حس زنده بودن را به خواننده منتقل می‌کنند. یالوم نوشتن کتاب را در سال 2019 تمام کرد و تقریباً در زمان شروع همه‌گیری کرونا، آن را به انتشار رساند. او در گفت‌وگویی در سال 2022 اظهار کرد که همچنان نمی‌تواند بر سر مزار مریلین یالوم برود یا عکس‌های او را ببیند. مواجهه‌ی او با سوگ از دست دادن شریک زندگی‌‌اش، هنوز هم ادامه دارد. اروین یالوم پذیرفته که غم و اندوه چیزی است که هرگز از آن رهایی نخواهد داشت؛ تنها کاری که از دست او برمی‌‌آید سازگاری با غم از دست دادن عزیزان است.

شاید تصور شود کتاب مسئله بودن و نبودن درباره‌ی مرگ است؛ اما این کتاب بیشتر حول محور عشق می‌گردد. این اثر شاید دلخراش باشد؛ ولی گواهی است بر یک عمر عشق ورزیدن و زندگی مشترکی پر از شادی و بدون حسرت. این کتاب ما را با مسائلی چون تنهایی، فقدان عزیزان، غم و اندوه، پیر شدن در کنار هم و ارزشمندی زندگی روبه‌رو می‌کند و پرسش‌هایی در این باب در ذهنمان به وجود می‌آورد.

در این سال‌ها ترجمه‌های بسیاری از این کتاب منتشر شده‌اند. نازی اکبری که خودش در زمینه‌ی روان‌درمان شناختی تخصص دارد و کتاب‌های دیگر اروین یالوم را ترجمه کرده، کتاب مسئله بودن و نبودن را به فارسی برگردانده. انتشارات ققنوس ناشر متنی این کتاب اروین و مریلین یالوم است.

نکوداشت‌های کتاب مسئله بودن و نبودن

  • مریلین یالوم و اروین یالوم بسیار صادقانه خودشان را در کتاب مسئله بودن و نبودن افشا کرده‌اند. این کتاب یکی از بهترین کتاب‌های خاطرات دوران پیری و مرگ است. (کیتلین داوتی، بنیان‌گذار مؤسسه‌ی «مرگ خوب» و نویسنده‌ی کتاب «دود توی چشم‌هایتان می‌رود»)
  • کتاب مسئله بودن و نبودن خیلی بیشتر از یک کتاب است. این اثر داستان یک عشق پایان‌ناپذیر است. هر فرد با خواندن این کتاب از چند جهت سود می‌برد: با مرگ خود مواجه می‌شود، با غم و اندوه فقدان عزیزانش کنار می‌آید و با معنای زندگی آشنا می‌شود. این روایت صمیمی مرا به گریه واداشت. (دکتر جوآن کاچیاتوره، نویسنده‌ی کتاب «تحمل جانکاه»)

کتاب مسئله بودن و نبودن برای چه کسانی مناسب است؟

مترجم کتاب مسئله بودن و نبودن، آن را به کسانی تقدیم کرده که نگاهشان از حادثه‌ی عشق تر است. افرادی که مرگ عزیزانشان را تجربه کرده‌اند، از این کتاب اروین یالوم و مریلین یالوم بهره‌ی زیادی خواهند برد.

در بخشی از کتاب مسئله بودن و نبودن: عشق، فقدان و آنچه در پایان اهمیت دارد می‌خوانیم

دوستانم مى‌دانند که من همیشه به دنبال رمان‌هاى خوب مى‌گردم. اخیراً پیشنهادات جالب و متعددى دریافت کرده‌ام اما، از آن‌جا که مایلم به لذت بردن از تأثیرات التیام‌بخش مطالعه کتاب‌هاى خودم ادامه دهم، مامان و معناى زندگى را انتخاب مى‌کنم، کتابى داستانى که بیست سال پیش نوشتم و از آن زمان بازش نکرده‌ام. با مرور فهرست مطالب مات و مبهوت مى‌شوم، در واقع از دیدن عنوان چهارمین داستان، «هفت آموزه پیشرفته در سوگ‌درمانى»، شوکه مى‌شوم. آه، مشقات هشتاد و هشت‌ساله بودن! چگونه توانسته‌ام این داستان را که بسیار به سوگوارى کنونى‌ام مربوط است فراموش کنم؟ این داستان طولانى‌ترین داستان کتاب است. بلافاصله شروع به خواندن مى‌کنم. چند سطر اول حافظه‌ام را به کار مى‌اندازد و تمام داستان در ذهنم نقش مى‌بندد.

داستان را با توضیح درباره مکالمه‌اى با دوستى صمیمى آغاز مى‌کنم، یکى از همکارانم در دپارتمانم که از من مى‌خواهد آیرین، دوست و جراحى از دانشگاه استنفورد، را درمان کنم که شوهرش یک تومور مغزى بدخیم و غیرقابل جراحى دارد. خیلى دلم مى‌خواست براى دوستم مفید باشم، اما پذیرفتن دوست او به عنوان درمانجو مشکل‌ساز به نظر مى‌رسید: گرفتار مرزبندى درهمى خواهم شد که هر روان‌درمانگر باتجربه‌اى مى‌خواهد از آن دورى کند. صداى زنگ خطر را مى‌شنوم، اما چون مشتاق کمک به دوستم هستم صدایش را پایین مى‌آورم. به‌علاوه، این تقاضا غیرمنطقى نبود: در آن زمانِ خاص من به‌شدت درگیر پژوهشى درباره تأثیر روان‌درمانى گروهى بر هشتاد همسر داغدیده بودم، و من و دوستم هر دو متقاعد شده بودیم که تعداد اندکى روان‌درمانگر هستند که بیش از من در مورد داغدیدگى مى‌دانند. و یک نکته قانع‌کننده دیگر: آیرین به دوستم گفته بود که من تنها فردى‌ام که ذکاوت کافى براى درمان او را دارم دوشاخه‌اى بى‌نظیر براى پریز تکبر من.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مترجم
پیشگفتار
1: جعبه حیاتى
2: زمینگیر شدن
3: آگاهى از ناپایدارى
4: چرا به مراکز زندگى با مراقبت‌هاى دایمى نقل مکان نمى‌کنیم؟
5: بازنشستگى: لحظه‌ی دقیق تصمیم‌گیرى
6: پس‌روى‌ها و آرزوهاى تازه
7: بارى دیگر، خیره به خورشید
8: به هر حال این مرگ از آنِ کیست؟
9: رویارویى با فرجام‌ها
10: لحاظ کردن خودکشىِ کمکى
11: شمارش معکوسى پرتشویش تا پنجشنبه
12: یک غافلگیرى به تمام معنا
13: پس حالا دیگر مى‌دانى
14: حکم مرگ
15: وداع با شیمى‌درمانى و امید
16: از مراقبت‌هاى تسکینى تا آسایشگاه بیماران محتضر
17: مراقبت در آسایشگاه بیماران محتضر
18: توهمى آرامش‌بخش
19: کتاب‌هاى فرانسوى
20: پایان نزدیک مى‌شود
21: مرگ از راه مى‌رسد
22: تجربه پس از مرگ: به یادش خواهیم بود
23: زندگى به عنوان بزرگسالى مستقل و مجرد
24: تنها در خانه
25: آمیزش و سوگ
26: غیرواقعى بودن
27: بى‌حسى
28: کمکى از سوى شوپنهاور
29: آشکار شدنِ انکار
30: بیرون رفتن
31: ناتوانى در تصمیم‌گیرى
32: در باب مطالعه‌ی آثار خودم
33: هفت آموزه‌ی پیشرفته در سوگ‌درمانى
34: آموختنم ادامه دارد
35: ماریلین عزیزم
درباره‌ی اروین یالوم
درباره‌ی مترجم

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب مسئله بودن و نبودن: عشق، فقدان و آنچه در پایان اهمیت دارد
نویسنده،
مترجمنازی اکبری
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات232
زبانفارسی
شابک978-622-04-0404-0
موضوع کتابکتاب‌های روانشناسی بزرگسالان، کتاب‌های زندگی نامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب مسئله بودن و نبودن

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب مسئله بودن و نبودن

برای دریافت کتاب مسئله بودن و نبودن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.