معرفی و دانلود کتاب معماری فضای کتابخانه‌های عمومی از نظر بهداشت روانی

عکس جلد کتاب معماری فضای کتابخانه‌های عمومی از نظر بهداشت روانی
قیمت:
۲۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب معماری فضای کتابخانه‌های عمومی از نظر بهداشت روانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب معماری فضای کتابخانه‌های عمومی از نظر بهداشت روانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب معماری فضای کتابخانه‌های عمومی از نظر بهداشت روانی

به‌نظر شما معماری یک فضا تا چه اندازه بر جنبه‌های روانی استفاده‌کنندگان آن تاثیرگذار است؟ کتاب معماری فضای کتابخانه‌های عمومی از نظر بهداشت روانی اثر شهناز جاودانی و محمدرضا وصفی با نگاهی دقیق به مسائل روانشناسی محیطی، ابعاد این مسئله را در معماری کتابخانه‌های عمومی شهر بررسی می‌کنند.

درباره‌ی کتاب معماری فضای کتابخانه‌های عمومی از نظر بهداشت روانی

کتابخانه‌ها یکی از محبوب‌ترین فضاهای شهری به‌شمار می‌روند که عده‌ی زیادی از افراد جامعه، اعم از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان و سالمندان را در خود جای می‌دهد. کتابخانه‌های عمومی با کارکردهای اطلاعاتی، دانشی، محتوایی، آموزشی، فرهنگی و... به مکانی برای حضور اقشار مختلف تبدیل شده‌اند که یکی از جلوه‌های پیشرفت شهری مدرن را نیز به نمایش می‌گذارند. به‌همین‌دلیل دولت‌ها و ملت‌ها برای نشان دادن مسیر توسعه‌ی فردی و اجتماعی، از این فضا بهره می‌گیرند و برای تجهیز آن‌ها برنامه‌ریزی‌های کوتاه و بلندمدتی را انجام می‌دهند. با این مقدمه به‌خوبی متوجه می‌شویم که جایگاه کتابخانه‌ی عمومی در مقایسه با سایر فضاهای عمومی شهر بسیار کم‌نظیر بوده و امروزه به‌عنوان یک نماد فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و علمی معرفی می‌شوند.

شهناز جاودانی و محمدرضا وصفی در کتاب معماری فضای کتابخانه‌های عمومی از نظر بهداشت روانی به‌طور خاص به جنبه‌های معماری کتابخانه‌های عمومی با نگاهی عمیق به موضوع بهداشت و سلامت روان افراد پرداخته‌اند. نکته‌ی پررنگی که در این اثر به آن اشاره شده، این است که هدف از پرداختن به موضوع کتابخانه‌های عمومی، تنها توجه به لوکس بودن یا تجمل‌گرایی فضا نیست. بلکه مسئله‌ی مهم‌تر توجه به الزامات و کارکردهای اجتماعی آن است تا همه‌ افراد مراجعه‌کننده، کارکنان محیط و کاربران به سمت این فضای عمومی جذب شوند.

نویسندگان در کتاب معماری فضای کتابخانه‌های عمومی از نظر بهداشت روانی با بیان لزوم اجرای روانشناسی محیطی، از کتاب‌هایی همچون «معماری و راز جاودانگی» از الکساندر کریستوفر، «معماری شادمان» اثر آلن دوباتن و «معماری آرکی‌تایپی» نوشته‌ی پروفسور محمود گلابچی و همکاران الهام و بهره گرفته‌اند. این کتاب که در 6 فصل تهیه و تدوین شده است، به موضوعات گوناگون و اساسی درباره‌ی موضوع مورد بحث می‌پردازد. در فصل اول کتاب معماری فضای کتابخانه‌های عمومی از نظر بهداشت روانی با سیر تحولات تاریخی معماری کتابخانه‌های عمومی در ایران و جهان آشنا خواهید شد و در فصل بعدی، درباره‌ی چیستی و چرایی معماری کتابخانه‌های عمومی و همچنین کارکرد اجتماعی و نقش این فضاها در مجاورت خانه می‌خوانید.

شهناز جاودانی و محمدرضا وصفی در فصل سوم به مفهوم محیط و فضا و نقش فضاهای زیستی بر رفتار انسان می‌پردازند و فصل چهارم را به بیان مفاهیم بهداشت روانی و تاثیر معماری و فضا بر آن اختصاص داده‌اند.

فصل‌های پنجم و ششم کتاب نیز به ترتیب ویژگی‌های معماری فضای بیرونی و داخلی کتابخانه‌های عمومی و استانداردهای طراحی و معماری ساختمان کتابخانه‌های عمومی را بیان می‌کنند.

اثر پیش‌رو به همت نشر کتابدار منتشر و روانه‌ی بازار کتاب شده است.

کتاب معماری فضای کتابخانه‌های عمومی از نظر بهداشت روانی برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب برای همه‌ی کسانی که در حوز‌ه‌های معماری و ساختمان‌سازی و همچنین روانشناسی و روان‌درمانی فعال هستند بسیار مناسب و جالب خواهد بود.

در بخشی از کتاب معماری فضای کتابخانه‌های عمومی از نظر بهداشت روانی می‌خوانیم

کتابخانه‌ها مانند بسیاری از مکان‌های فرهنگی، ترکیبی از کاربری‌های اصلی و رفاهی‌اند. کارکرد این مکان‌ها در صورتی خوب و مناسب خواهد بود که به مثابه‌ی یک عنصر از کاربری شهری، صرف‌نظر از ظاهر، نقششان را ایفا کنند. هرچند شاخص‌های جمعیت، اقتصاد، فرهنگ و میزان دسترسی کاربران به کتابخانه در استفاده از کتابخانه بسیار مهم است، اما واحدهای همسایه‌ی کتابخانه باید قابل تشخیص و در نزدیکی یک میدان، فضای سبز و یا گاهی در ایستگاه‌های حمل‌ونقل و محل رفت‌وآمد مردم باشد.

این ملاحظات در مکان‌یابی کاربری‌های فرهنگی و امنیت روانی کاربران اهمیت دارد. امنیت روانی از طریق سازگاری کاربری‌ها با شرایط حضور انسان معنا می‌یابدو لذا کاربری‌های مزاحم و همسایه‌ی کتابخانه‌های عمومی از جمله کارخانجات، مراکز صنعتی پر سروصدا و اماکن ناهمگن، موجب کاهش حضور کاربران دراین مکان‌ها می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
فصل اول: معماری و فضای کتابخانه‌های عمومی
فصل دوم: مفهوم محیط، فضا و نقش آن‌ها در تامین نیاز روانی کاربران
فصل سوم: مفهوم بهداشت روانی از منظر معماری
فصل چهارم: معماری فضای بیرونی کتابخانه‌های عمومی
فصل پنجم: معماری فضای داخلی کتابخانه‌های عمومی
فصل ششم: ملاحظات و استانداردهای معماری و طراحی ساختمان کتابخانه‌های عمومی
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب معماری فضای کتابخانه‌های عمومی از نظر بهداشت روانی
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات کتابدار
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات183
زبانفارسی
شابک978-600-241-255-3
موضوع کتابکتاب‌های معماری، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب معماری فضای کتابخانه‌های عمومی از نظر بهداشت روانی

برای دریافت کتاب معماری فضای کتابخانه‌های عمومی از نظر بهداشت روانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.