معرفی و دانلود کتاب پارادوکس انتخاب: چرا گزینه‌های بیشتر جذابیت کمتری ایجاد می‌کند

برای دانلود قانونی کتاب پارادوکس انتخاب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب پارادوکس انتخاب و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب پارادوکس انتخاب: چرا گزینه‌های بیشتر جذابیت کمتری ایجاد می‌کند

ما در تمامی جنبه‌های زندگی خود از شغل و تحصیل تا همه‌ی وعده‌های غذایی روزانه‌ی‌مان، پیوسته در حال انتخاب هستیم، بدون این‌که با سازوکار و قواعد آن آشنایی داشته باشم. کتاب پارادوکس انتخاب، به قلم بری شوارتز اصول و حقایقی را در زمینه‌ی انتخاب‌های انسان شرح می‌دهد که ریشه در تناقضات زندگی وی دارند. دو مفهوم آزادی و انتخاب، همچنین رابطه‌ای که میان آن‌ها برقرار است، موضوعات محوری و شالوده‌ی اصلی کتاب حاضر را می‌سازند.

درباره‌ی کتاب پارادوکس انتخاب

علم، دین، فلسفه، تاریخ، عقل سلیم و حتی نگاهی اجمالی به ساختار وجودی انسان به ما نشان می‌دهد که یکی از تفاوت‌های اساسی انسان با سایر موجودات این عالم، داشتن قدرت انتخاب است. هیچ گیاهی انتخاب نمی‌کند که از چه آبی سیراب شود و هیچ کوهی هم دانه‌های برفی را که بر قله‌اش نشسته‌اند، انتخاب نکرده است. برعکس، ما از همان نخستین ساعات صبح که چشممان را به روی این دنیا باز می‌کنیم در حال انتخاب کردن هستیم. البته این قدرت انتخاب اگرچه توانایی زیادی را برای کنترل زندگی در اختیارمان قرار می‌دهد اما کاربرد آن همیشه هم بی‌دردسر نخواهد بود. بااین‌حال، به‌عنوان یک انسان هرگز از آن رهایی نخواهیم داشت و تنها کاری که می‌توانیم در قبال آن انجام دهیم این است که دست به انتخاب‌هایی منطقی و سنجیده بزنیم. بری شوارتز (Barry Schwartz) در کتاب پارادوکس انتخاب (The Paradox of Choice‬‬) ما را متوجه نکات تازه‌ای در زمینه‌ی انتخاب‌ها و منطق حاکم بر آن‌ها می‌کند و نشان می‌دهد که چه عامل یا عواملی می‌توانند انتخاب‌هایمان را تحت تأثیر خود قرار دهند.

علاوه‌بر قدرت انتخاب، توانایی دیگری نیز به‌طور فطری در وجود انسان نهادینه شده که ارتباط تنگاتنگی با انتخاب‌هایش دارد. داشتن آزادی مشخصه‌ی دیگری است که در جنبه‌های مختلف زندگی، طیف متنوعی از آن را تجربه می‌کنیم. قدرت آزادی مستقیماً بر انتخاب‌های ما نیز اثرگذار خواهد بود. ممکن است در ظاهر این‌طور به نظر برسد که آزادی بیشتر، مساوی است با انتخاب راحت‌تر؛ چراکه با افزایش گزینه‌ها و آزادی عمل در برگزیدن آن‌ها، کار انتخاب کردن برای ما آسان‌تر خواهد شد. بااین‌حال، پس از مطالعه‌ی کتاب حاضر خواهید دانست که ارتباط آزادی و انتخاب به این سادگی‌ها هم نیست و گاه آن‌چنان متناقض و پیچیده می‌شود که هرگز انتظارش را نداریم.

شاید برای شما هم پیش آمده که به‌طور مثال هنگام خرید پوشاک، وقتی با کمدی از انواع و اقسام متنوع یک لباس مواجهه می‌شوید، به‌جای این‌که سعی کنید زیباترین آن‌ها را انتخاب کنید، تصمیم می‌گیرد بدون هیچ خریدی، مغازه را ترک کنید. خب، باید اعتراف کنیم که این رفتار شما به‌ هیچ وجه غیرمنطقی نیست، بلکه دقیقاً مطابق با اصول حاکم بر عمل انتخاب کردن است. هرچند آزادی مفهوم ارزشمندی به شمار می‌آید که دست‌کم در دنیای سیاست طرفداران بسیاری دارد، اما در عمل، وقتی محدودیت‌هایی که مانع آزادی شما در انتخاب کردن هستند، از میان برداشته شوند و شما با انبوهی از انتخاب‌های ممکن مواجه شوید، آن‌چه که نصیبتان خواهد شد تنها اضطراب، انتخاب‌های نامناسب و حتی افسردگی خواهد بود. اگر همین نکته را به موضوعات کلان اجتماعی مانند حکومت‌های دموکراتیک نیز تعمیم بدهید، می‌بینید آزادی با همه‌ی ارزش‌هایی که برای انسان‌ها دارد، اگر با مفهوم انتخاب کردن در رابطه‌ای تنگاتنگ قرار بگیرد، به‌طوری که با آن برابر دانسته شود، چیزی جز سرخوردگی و یأس به دنبال نخواهد داشت.

تجزیه و تحلیل‌های بری شوارتز در زمینه‌ی نقش حق آزادی در انتخاب، در کتاب پارادوکس انتخاب، نگرش تازه‌ای را نسبت به یکی از رایج‌ترین فرایندهای زندگی انسان‌ها به شما خواهد بخشید. نسخه‌ی فارسی این اثر را می‌توانید با برگردان نوید ملایی و نازنین حکیمی‌فر که به کوشش انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی به دنیای کتاب عرضه شده، تهیه کنید.

نکوداشت‌های کتاب پارادوکس انتخاب

  • کتابی ارزشمند و کارآمد که از نتایج تحقیقات منطقی و معتبر علمی بهره گرفته. (نیویورک آبزِروِر)

  • شوارتز در کتاب پارادوکس انتخاب، عواطف و جنبه‌ی احساسی وجود انسان‌ها را هدف بررسی‌های خود قرار داده. (کریستین سنچری)

  • مطالعه‌ای روشنگرانه در زمینه‌ی انتخاب‌ها و تناقض‌هایشان. (فیلادلفیا میکویرر)

  • شوارتز مطالبی آگاهی‌بخش را در کتاب حاضر، در مورد زندگی روزمره و فطرت انسان‌ها بیان کرده. (بوک لینت)

  • در این اثر راه‌گشا، شوارتز نشان می‌دهد که ما هر روزه در جهان مدرن در حال تصمیم‌گیری و انتخاب هستیم. همچنین گزینه‌های بسیار متنوع باعث عدم رضایت افراد می‌شوند. هر فرد اندیشمندی کتاب پارادوکس انتخاب را باید حداقل یک بار مطالعه کند. (مارتین ای. پی. گیلمان، نویسنده)

کتاب پارادوکس انتخاب برای چه کسانی مناسب است؟

اگر شما هم قصد دارید مسئله‌ی انتخاب و تصمیم‌گیری را از زوایای متنوع مورد تحلیل قرار دهید و نکته‌هایی را در زمینه‌ی تأثیر آزادی بر انتخاب‌هایتان بیاموزید، مطالعه‌ی کتاب پارادوکس انتخاب می‌تواند بهترین انتخاب شما در این حوزه باشد.

با بری شوارتز بیشتر آشنا شویم

بری شوارتز (متولد 1946)، نویسنده، روان‌شناس، استاد کالج سوارثمور و سخنرانی محبوب و تحسین‌شده است که طی سال‌ها فعالیت علمی، تحقیقات متعددی را در زمینه‌ی رفتارهای اجتماعی به انجام رسانده. شوارتز مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه نیویورک اخذ کرده و برای ادامه‌ی تحصیل، در سال 1971، وارد دانشگاه پنسیلوانیا شده و تا مرحله‌ی پی‌اچ‌دی تحصیلات خود را ادامه داده است. آثار وی در سراسر دنیا با استقبال گسترده‌ی مخاطبان روبه‌رو شده‌اند. علاوه‌بر کتابی که پیش رو دارید، آثار دیگری از بری شوارتز به چاپ رسیده که در ادامه عنوان آن‌ها را می‌بینید: «چرا کار می‌کنیم؟»، «درآمدی بر حکمت و خرد کاربردی».

در بخشی از کتاب پارادوکس انتخاب: چرا گزینه‌های بیشتر جذابیت کمتری ایجاد می‌کند می‌خوانیم

فیلتر کردن اطلاعات فرعی، یکی از کارکردهای آگاهی است. اگر تمام چیزهایی که توسط احساسات ما دریافت می‌شوند، در تمامی موارد توجه ما را جلب می‌کردند، حتی نمی‌توانستیم یک روز را به پایان برسانیم. حجم زیادی از پیشرفت انسان، شامل کاهش زمان و انرژی و همچنین تعداد فرآیندهایی است که با آن‌ها درگیر هستیم و مجبوریم در مورد هر کدام از آن‌ها فکر کنیم تا بتوانیم ملزومات زندگی را به‌دست آوریم. ما از جست‌وجو برای غذا و کشاورزی برای امرار معاش عبور کرده و صنایع مختلف و همچنین دادوستد را ایجاد کردیم. با پیشرفت فرهنگ‌ها، دیگر نیاز نبود تا همه‌ی انسان‌ها، کل انرژی خود را هر روز صرف سیر کردن شکمشان کنند. انسان‌ها می‌توانستند مهارت خاصی را کسب کرده و سپس محصول‌ این مهارت را با سایر کالاها مبادله کنند. مدت‌ها بعد، سازندگان و تجار زندگی را باز هم آسان‌تر از قبل کردند. تا همین اواخر، مردم می‌توانستند مواد غذایی، لباس و لوازم خانه را از یک فروشگاه خریداری کنند. تنوع پیشنهادات ناچیز بود، اما زمان صرف شده برای تهیه‌ی آن‌ها نیز بسیار کم بود.

فهرست مطالب کتاب

سخن مترجم
پیشگفتار - پارادوکس انتخاب: نقشه‌ی راه
بخش 1- هنگام انتخاب
فصل 1- بیایید خرید کنیم
فصل 2- انتخاب‌های جدید
بخش 2- شیوه‌ی انتخاب
فصل 3- تصمیم‌گیری و انتخاب
فصل 4- زمانی که تنها بهترین‌ها نتیجه می‌دهند
بخش 3- دلیل اینکه رنج می‌بریم
فصل 5- انتخاب و خوشحالی
فصل 6- فرصت‌های از دست رفته
فصل 7- « اگر فقط .:».. مشکل پشیمانی
فصل 8- چرا تصمیمات موجب ناکامی می‌شوند: مساله‌ی سازگاری
فصل 9- چرا همه چیز دست‌خوش مقایسه است
فصل 10- تقصیر کیست؟ انتخاب، ناامیدی و افسردگی
بخش 4- کاری که می‌توانیم انجام دهیم
فصل 11- در مورد انتخاب چه کنیم

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب پارادوکس انتخاب: چرا گزینه‌های بیشتر جذابیت کمتری ایجاد می‌کند
نویسنده
مترجمنوید ملایی، نازنین حکیمی فر
ناشر چاپیانتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات236
زبانفارسی
شابک978-964-468-659-7
موضوع کتابکتاب موفقیت و خودسازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب پارادوکس انتخاب

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب پارادوکس انتخاب

برای دریافت کتاب پارادوکس انتخاب و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.