معرفی و دانلود کتاب کودتای ایرانی: 28 مرداد، قرنی، نوژه

عکس جلد کتاب کودتای ایرانی: 28 مرداد، قرنی، نوژه
قیمت:
۵۷۰۰۰ ۲۸,۵۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب کودتای ایرانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب کودتای ایرانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب کودتای ایرانی: 28 مرداد، قرنی، نوژه

کتاب کودتای ایرانی به بررسی سه کودتای «28 مرداد»، «قرنی» و «نوژه» می‌‌‌‌پردازد و برای خوانندگان ردپای حضور آمریکا را در این رخدادها شفاف‌‌‌‌سازی می‌‌‌‌کند. مارک گازیوروسکی، نویسنده‌‌‌‌ی این اثر، تمامی مطالب کتاب را بر پایه‌‌‌‌ی مستندات موجود و مصاحبه با افراد معتبر نگاشته است.

درباره‌ی کتاب کودتای ایرانی

مارک گازیوروسکی (Mark J. Gasiorowski) در کتاب کودتای ایرانی نتایجی را ارائه می‌‌‌‌کند که طی چند دهه تحقیقات عمیق به دست آورده است. این تحقیقات درزمینه‌‌ی دخالت‌های آمریکا در امور سیاسی ایران بوده و نویسنده در آن به‌‌‌‌طور خاص، اثرگذاری «سی. آی. ای» و وزارت امور خارجه‌‌‌‌ی آمریکا را در سیر تحولات ایران مورد بررسی قرار داده است.

کتاب «کودتای ایرانی» مجموعه‌‌‌‌ای از مقالات است که در آن‌ها گازیوروسکی به شرح این امر می‌پردازد که در سه کودتای مهم ایران، یعنی کودتای 28 مرداد، قرنی و نوژه، نقش آمریکا به‌‌‌‌شدت پررنگ بوده است. وی کتاب کودتای ایرانی را به دو بخش تقسیم کرده که در بخش اول چهار مقاله به شرح ذیل آمده است:

  • مقاله‌‌‌‌ی اول درباره‌‌‌‌‌‌‌‌ی ایجاد و گسترش شبکه‌‌ی تی‌‌پی‌‌بِدامن است. نیروهای آمریکایی به کمک این شبکه و عوامل ایرانی، به‌‌صورت آشکارا و پنهانی علیهِ حزبِ توده و همچنین جبهه‌‌ی ملیِ ایران تبلیغات می‌‌‌‌کردند. این شبکه تأثیر زیادی در کودتای 28 مرداد داشت.
  • مقاله‌‌‌‌ی دوم شرح کاملی از همین کودتا است و در آن مارک گازیوروسکی به ارزیابی‌‌های اولیه می‌‌‌‌پردازد.
  • مقاله‌‌‌‌ی سوم شرح کودتای سرلشکر ولی‌‌الله قرنی به همراه عده‌‌‌‌ای از همراهانش به هدف تأسیسِ حکومتی اصلاح‌‌گرا و دموکراتیک در ایران است. تصمیمی که در نطفه خفه می‌‌‌‌شود. نویسنده در این بین ردپای آمریکا را برای بسطِ کوشش‌‌ها و اقدامات به خواننده نشان می‌‌‌‌دهد.
  • مقاله‌‌‌‌ی چهارم درباره‌‌‌‌ی شکل‌‌گیری شبکه‌‌ای مخفی از مخالفان درونِ نیروهای نظامی ایران است که برنامه‌‌‌‌ریزی می‌‌‌‌کنند در تابستان 1359 علیه نظام جمهوری اسلامی کودتا کنند. اما این برنامه‌‌‌‌ریزی به طرزی نامعلوم یک شب پیش از وقوع، لو می‌‌‌‌رود.

نویسنده در کنار شرح وقایع، تحلیلی عمیق از عملکرد سیاسی آمریکا در قبال ایران در سه ‌‌‌‌دهه‌‌‌‌ را ارائه می‌‌‌‌دهد.

در بخش دوم نیز دو مقاله عنوان شده‌‌‌‌اند که گازیوروسکی در آن‌‌‌‌ها به سؤالی که مطرح کرده است پاسخ می‌‌‌‌دهد. وی در این مقالات در تلاش است جوابگو باشد که آیا آمریکا پس از انقلاب اسلامی درصدد براندازی نظام جدید بوده یا خیر. تمامی آنچه نویسنده در کتاب کودتای ایرانی عنوان می‌‌‌‌کند، بر پایه‌‌ی مستندات و حاصل سال‌‌‌‌ها تحقیق او است و پاسخی که به این پرسش می‌‌‌‌دهد، احتمالاً تفاوت زیادی با باورهای ما دارد!

منابع اصلی تحقیقات گازیوروسکی اسنادی است که دانشجویان پیرو خط امام در سفارت آمریکای تهران یافته بودند. همچنین وی برای تکمیل تحقیقات خود از مستندات آمریکایی‌‌‌‌های سیاسی حاضر در تهران و نیروهای اطلاعاتی آن‌‌‌‌ها استفاده کرده است.

این اثر قابل‌توجه را نشر چشمه چاپ کرده و بهرنگ رجبی ترجمه‌‌‌‌ی آن را بر عهده داشته است.

کتاب ‌‌کودتای ایرانی برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب کودتای ایرانی مناسب کسانی است که به آگاهی از تاریخ معاصر ایران علاقه‌‌‌‌ دارند. همچنین مطالعه‌‌‌‌ی این اثر به پژوهشگران این دوره‌‌‌‌ی تاریخی توصیه می‌‌‌‌شود.

با مارک گازیوروسکی بیشتر آشنا شویم

مارک جی گازیوروسکی در 9 اکتبر 1954 متولد شد. او استاد علوم سیاسی دانشگاه ایالتی لوئیزیانا و استاد مدعو در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و کالج سنت آنتونی دانشگاه آکسفورد است. تخصص وی در زمینه‌‌ی سیاست خاورمیانه و سیاست خارجی ایالات‌‌‌‌متحده بوده و در این حیطه مقالات زیادی را به چاپ رسانده است.

همچنین گازیوروسکی تاکنون به‌‌غیراز کتاب «کودتای ایرانی»، کتاب‌‌‌‌های زیادی منتشر کرده که ازجمله‌‌‌‌ی این آثار می‌‌‌‌توان به کتاب‌های «سیاست خارجی آمریکا و شاه» و «مصدق و کودتا» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب کودتای ایرانی می‌خوانیم

آبان‌ماهِ 1331 کریستوفر مونتَگ وودهاوس از سرویسِ اطلاعاتیِ مخفیِ بریتانیا (اِس‌آی‌اِس) و سَم فال از وزارتِ امورخارجه‌ی بریتانیا در واشنگتن با مقام‌هایی از سی‌آی‌اِی دیدار کردند. هدف‌شان ظاهراً بحث درباره‌ی عملیات‌هایی مخفی بود که دو کشور داشتند در ایران انجام می‌دادند تا برای جنگی احتمالی با اتحادِ جماهیرِ شوروی آماده شوند. بعدِ این‌که این بحث‌ها تمام شد، بریتانیایی‌ها پیشنهاد کردند ایالاتِ متحد و بریتانیا مشترکاً کودتایی علیهِ نخست‌وزیرِ ایران، محمد مصدق، طرح‌ریزی کنند. صنعتِ نفتِ ایران را بریتانیایی‌ها اداره می‌کردند و بریتانیایی‌ها از اردیبهشت‌ماهِ 1331 که مصدق بعدِ رهبریِ جنبشی برای ملی کردنِ صنعتِ نفتِ ایران به نخست‌وزیری رسید، داشتند می‌کوشیدند او را سرنگون کنند. واپسین تلاش‌شان، که عملیاتی با همکاریِ تیمسارِ بازنشسته فضل‌الله زاهدی بود، مهرماهِ 1331 شکست خورد و نتیجه‌اش دستگیریِ چندتایی از همکارانِ زاهدی بود و سوق دادنِ مصدق به ‌سمتِ قطعِ روابطِ دیپلماتیک با بریتانیا. بریتانیایی‌ها که به‌دفعات در سرنگونیِ مصدق شکست خورده بودند و دیگر حتی در ایران سفارتخانه‌ای برای فعالیت نداشتند، امیدوار بودند حالا امریکایی‌ها این کار را برای‌شان انجام بدهند.

مقام‌هایی از سی‌آی‌اِی که در این دیدارِ اولیه حاضر بودند، از پیشنهادِ بریتانیایی‌ها جا خوردند و فقط گفتند بررسی‌اش می‌کنند. بعد وودهاوس و فال با هِنری بایرُد، معاونِ وزیرِ امورخارجه‌ی ایالاتِ متحد، و دیگر مقام‌هایی از این وزارتخانه دیدار کردند؛ این مقام‌های امریکایی چندان اشتیاقی به این پیشنهاد نداشتند اما ضمنی موافقت کردند بررسی‌اش کنند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
یک: کودتا
عملیاتِ تی‌پی‌بِدامنِ سی‌آی‌اِی و کودتای 1332 در ایران
کودتای سالِ 1332 علیهِ مصدق
ماجرای قرنی و سیاستِ ایران
ماجرای نوژه و سیاستِ ایران
دو: کودتا؟
کمک‌های اطلاعاتیِ ایالاتِ متحد به ایران، اردیبهشت تا مهرِ 1358
اقداماتِ مخفیانه‌ی ایالاتِ متحد در قبالِ ایران، بهمن 1357 تا آبان 1358
پی‌نوشت‌ها
نشانیِ مقاله‌ها
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب کودتای ایرانی: 28 مرداد، قرنی، نوژه
نویسنده
مترجمبهرنگ رجبی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات256
زبانفارسی
شابک978-622-01-0071-3
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ ایران، کتاب‌های ادبیات جهان
قیمت نسخه الکترونیک
۵۷۰۰۰ ۲۸,۵۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب کودتای ایرانی

محمدحسین رمضانی
۱۴۰۲/۳/۲۸
کتاب از نظر اطلاعات کتاب کاملی نیست اما خوبه
کسی که چهار پنج کتاب راجع این موضوعات مطالعه کرده باشه به وضوح می‌تونه ضعف‌های این کتاب رو حس کنه
اما بطور کل می‌تونه یک منبع خوب برای آشنایی با دیدگاه‌های ایرانیان خارج از کشور و «بخشی» از بدنه سیاسی_اطلاعاتی آمریکا در قبال ایران باشه
این کتاب که
زمانی می‌تونه کاملا مفید باشه در کنار نوشته‌های دیگه از تاریخ نگاران دیگه هم قرار بگیره و این قرارگیری می‌تونه درس‌های بسیار خوبی رو در مورد سیاست آمریکا در قبال ایران به ما نشون بده سیاست عای چند لایه با نقشه‌های متنوع در یک زمان
ضعف اصلی کتاب در همین محدودیت منابع و اطلاعات و حتی بخشی از جهتگیری‌های شخصی نویسنده بود
و ضعف دیگه هم در ترجمه و ویراستاری کتاب بود که امیدوارم بیشتر توجه بشه با تشکر از سایت خوبتون
مرضیه دردشتی
۱۴۰۲/۲/۲۵
سلام خیلی ممنون از از کتاب کودتای ایرانی نوشته مارک گازیوروسکی. ترجمه کتاب اصلا خوب نبود فعل و فاعل‌ها خیلی جاها اشتباه نوشته شده بود و اصلاً ویراستاری نشده بود نکته دیگری که میخواستم به آن اشاره کنم این که این نویسنده یا اطلاعات بسیار کمی در مورد سیاست‌های آمریکا داشته و یا اینکه میخواسته یک طرفه قضاوت کند چون کلاً یک سری از مسائل و اتفاقاتی که بسیار صریح و روشن بوده و اسناد آن وجود دارد و اثبات شده است را ندیده گرفته و سیاستی که از اول کشور آمریکا در قبال ایران اتخاذ کرده و توبه‌ها ادامه دارد را کلاً نفی کرده است بسیاری از این اطلاعات را خود سیاستمداران آمریکایی به طور وضوح بیان کرده‌اند و این شاید از عدم اطلاعات به روزه این نویسنده و سیاستمدار میباشد.
محمدعلی احمدپور
۱۴۰۱/۹/۱۲
بین کتاب‌ها و متنهائی که تا حالا خوندم این کتاب بخاطر جزئیات و تاریخ‌های دقیقش بهترین بوده...
و چون یک فرد خارجی نویسنده کتاب هست تقریبا نسبت به سایر کتابهای نوشته شده در مورد این مسئله بیطرفانه تر بازگو و نوشته شده!!
و دلیل کم بودن یک ستاره این بود که چند بار متن کلی رو تکرار کرده بود..
با و
اینکه از زوایای مختلف داستان رو بازگو کرده اما خواننده با یکبار خواندن میتونه تاریخ رو توی ذهنش نگه داره با اسامی مختلفی که در طی نوشتار میاد همسان کنه و به نتیجه برسه
پس بنظر من نیازی به تکرار مکررات نبود...
اما در هر صورت کتاب خوبیه..
محمد مهدی مظفری
۱۴۰۲/۴/۱
این کتاب نویسنده‌ی آمریکایی به بررسی و نقش آمریکا در سه کودتای ۲۸ مرداد، تیمسار قرنی و نقاب پایگاه نوژه همدان پرداخته است ایشون سعی کرده برای هر واقعه تا جایی که امکان دارد با عوامل آمریکایی و ایرانی کودتا‌ها مصاحبه کنه و برآیند و مشترکات این مصاحبه‌ها را در متن کتاب بیاره. اون به نکات تاریخی، کرده سیاسی، جاسوسیه جالبی اشاره بخصوص در مقاله‌ی نوژه که اطلاعات خیلی خوبی به خواننده می‌دهد و شرایط آن زمان ایران را تا حد زیادی ترسیم می‌کنه در مقاله‌های ۲۸ مرداد هم مواردی از پول گرفتن بزرگان سیاسی آن دوران (با ذکر اسامی آن‌ها)، از آمریکا جهت جدایی از دکتر مصدق ذکر شده که ندیده بودم
حامد جامه بزرگی
۱۴۰۳/۱/۴
این کتاب‌ یک نگرش سیاسی و برگرفته از سه کوتا در ایران و دخالت سیاست‌ها آمریکا در این کودتا است که یکی از آن‌ها 28مرداد سال 1328 که علیه ملی گراها برگرفته بود و بعدی و نکاتی دیگری که کودتا ولی الله قرنی بود که در فکرش به فکر حکومت اطلاح گرا بود که به صورت مقاله‌ای پرداخته و یک مقاله دیگر همه داره که برگرفته از کودتا نوژه که سال 1359 که به گفته نویسنده یا راوی به صورت غیر منتظره‌ای یک شب قبل از انجام عملیاتشان منحل شد، اگر این کتاب با دقت درباره مباحث آن پیشروی کنیم، درباره دخالت همیشگی آمریکا در ایران مواجه میشم
مهدی
۱۴۰۲/۳/۱۷
تمام وقایع با جزئیات زیبایی بیان شده که سبب شده مطالب کامل باعث بشه که در ذهن نقش ببنده جذابیتی این کتاب به بیان وقایع در کنار هم در کنار فراز و نشیب‌های ان است که این فراز و نشیب سبب میشه انسان خواستار این باشه که به ادامه خواندن سوق پیدا بکنه ترجمه گاهی نامفهوم بود ولی در کل قابل قبول بود از همه‌ی دست اندرکاران کمال تشکر را دارم
بهزاد حاجیان مطلق
۱۴۰۱/۹/۲۸
متاسفانه انگار ناشر بدون هیچ ویرایشی متن کتاب رو از یه بچه مدرسه‌ای گرفته. بسیار ضعیف که خیلی جاها، جایگاه فاعل و مفعول رعایت نشده و خوندنش خستت میکنه. انشا هم که دیگه نگم. برای مثال گفته (تعدادی از این فعالیتها در روند اجرای کودتا ول شدند!!!) اخه کدوم ادم باسوادی از واژه ول توی متن کتاب استفاده میکنه.
محسن اسدی
۱۴۰۲/۲/۲۰
والا تا جایی که ما میدونیم کودتا همیشه از پایین به بالا اتفاق میفته نه از بالا به پایین. کودتا در حقیقت از طرف مصدق ضد قانون اساسی مشروطه اتفاق افتاد که شکست خورد. مشابه این اتفاق 1973 در افغانستان اتفاق افتاد و نخست وزیر علیه ظاهرشاه کودتا کرد و افغانستان رو به اینجا رسوند. کافیه عکس‌های افغانستان قبل کودتا رو ببینید.
Pouya Sadeghi
۱۴۰۲/۸/۱۳
کتاب اطلاعات نسبتا خوبی داره ولی در خیلی از جاها اشتباه عه. اصلا عنوان کتاب هم اشتباه عه. در ۲۸ مرداد کودتایی صورت نگرفت. درواقع کودتا ۲۵ مرداد صورت گرفت. ۲۸ مرداد ضد کودتا شکل گرفت با کمک امریکا. کودتا یعنی ضربه ناگهانی به فرم سیاسی کشور از طرف زیردست رهبر به رهبر کشور
بهاره
۱۴۰۳/۱/۱۲
با اینکه به کتاب‌های تاریخی بشدت علاقه دارم ولی به این یکی فقط یک ستاره میدم که اونم بخاطر ترجمه بسیار ضعیف هست، اخه اینهمه غلط املایی و جابجا نوشته شدن مطالب چه سودی برای مترجم داشت جز از بین بردن اعتبار کاریش؟
سینا رحیمی پور
۱۴۰۳/۱/۷
درباره چندین کودتای تاریخ ایران که معاصر هستن مثل نوژه. اسناد و مدارک کاملی ارایه شده و کتابی بسیار جذاب و خوب هست. برای افرادی که به تاریخ معاصر و مسایلی که اختلاف نظر زیاد هست درمورد آن ها، پیشنهاد می‌شود.
فائقه
۱۴۰۲/۲/۲۰
این کتاب توسط نویسنده آمریکایی نوشته شده وسه کودتا ۲۸مرداد رو از هر نظر بررسی میکنه از نظر سیاسی وجاسوسی واطلاعات خوبی به خواننده کتاب میده وشرایط ایران رو در آن زمان به خوبی ترسیم کرده
عدنان یوسفخانی
۱۴۰۲/۷/۵
کتاب خیلی خوبه فقط اطلاعات کامل نیست اگه زیاد تحقیق و کتاب‌های دیگه خونده باشی متوجه میشی ولی درکل اطلاعات خوبی در مورد آمریکا و ایران و کودتا و... می‌دهد
فریبا قطبی
۱۴۰۲/۶/۲۴
کتاب کودتای ایران که از واقعیتها و سندهای موجود و به سه کودتا پرداخته و انها را برای ما روشن سازی کرده است و بهتر پیرامون خود را که چگونه بوده و گذشته بشناسیم.
پیام دهدشتی
۱۴۰۱/۱۱/۲۰
خدایا خودت به داد این کشور مظلوم برس
مشاهده همه نظرات 24

راهنمای مطالعه کتاب کودتای ایرانی

برای دریافت کتاب کودتای ایرانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.