معرفی و دانلود کتاب صوتی کودتای ایرانی: 28 مرداد، قرنی، نوژه

عکس جلد کتاب صوتی کودتای ایرانی: 28 مرداد، قرنی، نوژه
قیمت:
139000 تومان - 14.99€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی کودتای ایرانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی کودتای ایرانی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی کودتای ایرانی: 28 مرداد، قرنی، نوژه

اگر برای بازخوانی سه کودتای ایران و در حقیقت سه مورد از مهمترین رخدادهای تاریخ معاصر آماده هستید، با مارک گازیوروسکی همراه شوید تا در کتاب صوتی کودتای ایرانی، بستر تاریخی و روند آن‌ها را برایتان موشکافی کند. تمامی اطلاعات کتاب حاضر براساس اسناد یا گفت‌وگو با افراد مطلع به دست آمده و معتبر هستند.

درباره‌ی کتاب صوتی کودتای ایرانی

تاکنون کتاب‌های بسیاری درمورد تاریخ معاصر ایران نوشته شده که اتفاقاً مستقیم یا غیرمستقیم به جریان کودتاهای این دوره هم اشاره کرده‌اند. بنابراین کتاب صوتی کودتای ایرانی (Iranian Coup) نوشته‌ی مارک گازیوروسکی (Mark J. Gasiorowski) به لحاظ موضوع با این کتاب‌ها تفاوتی ندارد؛ اما آنچه موجب تمایز کتاب حاضر شده است، دقت نویسنده در جمع‌آوری اطلاعات و پژوهش در اسناد موجود است.

این کتاب مجموعه مقالاتی را دربرمی‌گیرد که پیرامون سه کودتای «28 مرداد»، «نوژه» و «قرنی» نوشته شده‌اند. از دیدگاه مارک گازیوروسکی آنچه این سه کودتا را به هم مربوط می‌کند، دخالت آمریکا در شکل‌گیری و جریان وقایع کودتاها بوده است. نویسنده در کتاب کودتای ایرانی به دنبال ردپای آمریکاست تا نشان دهد وزارت امور خارجه‌ی این کشور و همچنین سازمان سی. آی. ای. تاثیرمستقیمی بر کودتاها داشته‌اند. با این اوصاف آیا این سه کودتا باز هم ایرانی به حساب می‌آیند یا رنگ‌و‌بوی آمریکایی آن‌ها قوی‌تر است؟

مارک گازیوروسکی به دنبال کوچکترین ردی از آمریکا، سراغ اسنادی رفته که دانشجویان پیرو خط امام پس از پیروزی انقلاب از سفارت آمریکا در تهران به دست آورده بودند. همچنین نیروهای اطلاعاتی آمریکا و آمریکایی‌های سیاسی حاضر در ایران، منبع بسیاری از یافته‌های نویسنده را تشکیل داده‌اند. کتاب صوتی کودتای ایرانی اگرچه جریان سه کودتای این کشور را برایتان بازخوانی می‌کند و در این بین هر کجا که نقش آمریکا پررنگ بوده آن را به شما نشان می‌دهد، با‌این‌وجود پرسش اساسی و در حقیقت مهمترین پرسش نویسنده چیز دیگری است؛ اینکه آیا از تمامی اطلاعات به دست آمده باید نتیجه بگیریم آمریکا به دنبال براندازی حکومت جمهوری اسلامی است یا خیر؟

اثر حاضر را بهرنگ رجبی به فارسی برگردانده و نشر چشمه به چاپ رسانده است. کتاب صوتی کودتای ایرانی را با صدای تایماز رضوانی می‌شنوید که نشر صوتی رادیو گوشه منتشر کرده.

درباره‌ی مجموعه کتاب‌های اندیشه امروز ایران

این مجموعه شامل کتاب‌هایی است که هر یک به نحوی، فرهنگ و تاریخ جامعه‌ی ایران را موضوع خود قرار داده‌اند. کتاب حاضر جلد دهم این مجموعه است و بخشی از رویدادهای سده‌ی چهاردهم ایران را روایت می‌کند. مجموعه کتاب‌های اندیشه امروز را نشر چشمه به چاپ رسانده و از کتاب‌های شاخص آن می‌توان به «بستان‌الحق، کتاب مملکت‌داری» اشاره کرد که جلد هفتم این مجموعه به شمار می‌رود.

کتاب صوتی کودتای ایرانی برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به مباحث تاریخی، به‌ویژه تاریخ معاصر ایران علاقمند هستید، شما را به شنیدن کتاب صوتی کودتای ایرانی دعوت می‌کنیم. دانشجویان رشته‌ی تاریخ و نیز پژوهشگران تاریخ معاصر با شنیدن این کتاب، نکته‌های بسیاری را خواهند آموخت.

با مارک گازیوروسکی بیشتر آشنا شویم

مارک جی گازیوروسکی در 9 اکتبر 1954 متولد شد. او استاد علوم سیاسی دانشگاه ایالتی لوئیزیانا و استاد مدعو در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و کالج سنت آنتونی دانشگاه آکسفورد است. تخصص وی در زمینه‌‌ی سیاست خاورمیانه و سیاست خارجی ایالات‌‌‌‌متحده بوده و در این حیطه مقالات زیادی را به چاپ رسانده است.

همچنین گازیوروسکی تاکنون به‌‌غیراز کتاب «کودتای ایرانی»، کتاب‌‌‌‌های زیادی منتشر کرده که ازجمله‌‌‌‌ی این آثار می‌‌‌‌توان به کتاب‌های «سیاست خارجی آمریکا و شاه» و «مصدق و کودتا» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب صوتی کودتای ایرانی می‌شنویم

بهارِ 1358، همچنان که به‌تدریج ناآرامی‌های عرب‌ها، کُردها، و دیگر اقلیت‌ها در ایران شروع شد، رهبرانِ کشور دچارِ این نگرانیِ روزافزون شدند که نکند پای قدرت‌هایی خارجی وسط باشد. محتمل‌ترین متهم عراق بود اما بسیاری فکر می‌کردند محرکِ این ناآرامی‌ها ایالاتِ متحد، اسرائیل، اتحادِ جماهیرِ شوروی، گروه‌های چریکیِ فلسطینی، و / یا دیگر کشورهای عرب‌نشین‌اند. بسیاری از ایرانی‌ها هم اعتقاد داشتند ایالاتِ متحد دارد از گروه‌های سلطنت‌طلبِ مخالفِ حکومت پشتیبانی می‌کند و اتحادِ جماهیرِ شوروی هم حامیِ چپ‌گراهای تُندرو است، چپ‌گراهایی که هر روز خشن‌تر می‌شدند. امیرانتظام و دیگران در گفت‌وگوهای‌شان با مقام‌های سفارتِ امریکا این نگرانی‌ها را طرح می‌کردند. 16 اردیبهشت‌ماهِ 1358 بازرگان و امیرانتظام با اِستِمپل و چارلز ناس، کاردارِ امریکا، دیدار و این مسائل را مطرح کردند. در این دیدار بازرگان درخواستِ اطلاعاتی کرد که «به ایران برای دفاع از استقلالش در برابرِ دشمنان کمک کند» و خواست که این اطلاعات از طریقِ امیرانتظام به دولت منتقل شود. احتمالاً بازرگان، امیرانتظام، و یزدی پیش‌تر هم درخواست‌های مشابهی برای دریافتِ اطلاعات کرده بودند. در این برهه مقام‌های امریکایی چندان میلی به دادنِ اطلاعاتِ حساس به ایران نداشتند و می‌ترسیدند چنین اطلاعاتی دستِ آدم‌های نادرست بیفتد. به‌رغمِ این بی‌میلی، 26 اردیبهشت‌ماه گزارشِ کمابیش ملایم و بی‌خطری درباره‌ی وضعیتِ افغانستان به امیرانتظام دادند. طیِ دیداری در روزِ 3 خردادماه، امیرانتظام به یکی از مقام‌های سفارت گفت که این گزارش به دردشان خورده، اما ایران واقعاً نیازمندِ اطلاعاتی در موردِ تهدیدهای پیش‌روی امنیتِ داخلی‌اش است.

روزِ 5 خردادماه امیرانتظام یک‌بارِ دیگر با ناس و ویکتور تومسِت، از مأمورانِ سیاسیِ وزارتِ امورخارجه، دیدار کرد. امیرانتظام به آن‌ها گفت دولتِ بازرگان نگران است که عراق، لیبی، و سازمانِ آزادیبخشِ فلسطین دارند در خوزستانِ ایران مداخله می‌کنند، استانی که اکثرِ ساکنانش شیعیانِ عرب بودند. ناس گفت موضوعِ دادنِ اطلاعاتی در موردِ این فعالیت‌ها به امیرانتظام را برمی‌رسند. ناس بعدتر تلگرافی به واشنگتن زد و درخواست کرد در این مورد گزارشی تهیه شود. 28 خردادماه امیرانتظام دوباره با ناس و تومسِت دیدار و درخواستِ اطلاعاتی کرد درباره‌ی نیات و اغراضِ عراق در مواجهه با ایران. مشخص نیست واشنگتن چه واکنشی به این درخواست‌ها داد و این‌که آیا در پاسخ، اطلاعاتی تهیه شد یا نه.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
1 دقیقه
شناسنامه
24 دقیقه
فصل اول - بخش اول
25 دقیقه
فصل اول - بخش دوم
22 دقیقه
فصل اول - بخش سوم
15 دقیقه
فصل اول - بخش چهارم
26 دقیقه
فصل اول - بخش پنجم
31 دقیقه
فصل اول - بخش ششم
27 دقیقه
فصل اول - بخش هفتم
17 دقیقه
فصل اول - بخش هشتم
25 دقیقه
فصل اول - بخش نهم
19 دقیقه
فصل اول - بخش دهم
22 دقیقه
فصل اول - بخش یازدهم
29 دقیقه
فصل اول - بخش دوازدهم
32 دقیقه
فصل اول - بخش سیزدهم
26 دقیقه
فصل اول - بخش چهاردهم
28 دقیقه
فصل اول - بخش پانزدهم
14 دقیقه
فصل اول - بخش شانزدهم
21 دقیقه
فصل اول - بخش هفدهم
19 دقیقه
فصل دوم - بخش اول
25 دقیقه
فصل دوم - بخش دوم
27 دقیقه
فصل دوم - بخش سوم
19 دقیقه
فصل دوم - بخش چهارم
13 دقیقه
فصل دوم - بخش پنجم
27 دقیقه
فصل دوم - بخش ششم
24 دقیقه
فصل دوم - بخش هفتم
26 دقیقه
فصل دوم - بخش هشتم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی کودتای ایرانی: 28 مرداد، قرنی، نوژه
نویسنده
مترجمبهرنگ رجبی
راویتایماز رضوانی
ناشر چاپینشر چشمه
ناشر صوتی رادیو گوشه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۹ ساعت و ۴۴ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه صوتی
139000 ت - 14.99 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی کودتای ایرانی

امیر ذبیحی
۱۴۰۱/۱۰/۲۱
چه از لحاظ تاریخ نگاری و چه مستندات و هم از لحاظ سیر منطقی و هم رعایت بیطرفی، به ذهن منی که خواننده آماتوری در این حیطه به شمار میام کتاب فوق‌العاده‌ای میاد
ولی نظر صائب‌تر رو باید تاریخ دانان مسلط به حوادث این بزنگاه‌های تاریخی بدن، بخصوص که نظر بیطرف و خالی از جانبداری و تعصب درباره این سه بسیار
رویداد به ندرت پیدا میشه و این عامل خودش به تنهایی ارزش این اثر رو دوچندان می‌کنه، اگرچه که برای من خواننده با توجه به نبود اطلاعات و قرائن دیگه، اطمینان کردن به آنچه گفته شده رو با اندکی تردید همراه میکنه، بخصوص که نویسنده خودش زاده یکی از مهمترین طرف‌های دعواست
با این وجود فکر نکنم کتابی مستندتر و بیطرف تر از این درباره این سه رویداد به ویژه کودتای نوژه وجود داشته باشه
ب.ز
۱۴۰۱/۱۱/۱۵
اجرای آقای رضوانی خوب است ضمن اینکه چون چند کتاب دیگر در این زمینه را گویندگی کرده است بر جریان مسلط هست ولی در مجموع نسبت به مابقی کتب مربوط ملی شدن نفت چیز جدید چندانی ندارد جز حضور از قبل برخی جاسوسان که جای دیگری اسمی از آن‌ها ندیده بودم و تاثیر خاصی هم ندارند
مس پو
۱۴۰۲/۳/۳۱
در متن کتاب تعدادی نکات تازه و متمایز در قیلس با منابع قبلی هست.
لحنی که راوی برای متن انتخاب کرده، بیشتر برای روایت رمان و داستان مناسبه. متن این کتاب بصورت مقاله و گزارش نوشته شده و بهتر بود با لحنی یکدست‌تر و بدون افت و خیز‌های دراماتیک تصنعی روایت می‌شد.
علی لوافیان
۱۴۰۱/۱۰/۳۰
کتابی مفید ولی مثل اکثر نویسندگان بی طرفی حفظ نشده بود
مشاهده همه نظرات 4

راهنمای مطالعه کتاب صوتی کودتای ایرانی

برای دریافت کتاب صوتی کودتای ایرانی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.