معرفی و دانلود کتاب یونایتد نفرین شده

عکس جلد کتاب یونایتد نفرین شده
قیمت:
۷۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب یونایتد نفرین شده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب یونایتد نفرین شده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب یونایتد نفرین شده

هفتادوپنجمین کتاب برتر دهه که بهترین رمان نوشته‌شده درباره‌ی فوتبال نیز لقب گرفته است. کتاب یونایتد نفرین شده، نوشته‌ی دیوید پیس، روایتی خواندنی و جذاب درباره‌ی چهل‌وچهار روز پرآشوب از زندگی برایان کلاف، اسطوره‌ی فوتبال انگلستان در دهه‌ی هفتاد میلادی است. نویسنده در این اثر داستانی، در قالب دیالوگ‌هایی خیالی، تلاش‌های این سرمربیِ پایبند به اصل‌های اخلاقی را در مبارزه با فساد و تقلب در فوتبال روایت می‌کند و او را در قامت قهرمانی تنها به تصویر می‌کشد.

درباره‌ی کتاب یونایتد نفرین‌شده

فوتبال در دهه‌های اخیر به هیجان‌انگیزترین ورزش و حتی سرگرمی مردم جهان تبدیل شده است؛ چنان‌که هر برد و باخت تیم محبوبمان بخشی از خاطره‌های شیرین و تلخ ما را تشکیل می‌دهد. این ورزش جذاب اما دهه‌ها پیش نیز از همین اثرگذاری و جذابیت برخوردار بود و گاه حتی بعضی منازعه‌های سیاسی و اجتماعی میان شهرها و کشورها را دامن می‌زد. این میزان از محبوبیت فوتبال در همه‌جای جهان یکسان نیست و مثلاً برای مردم دو کشور برزیل و آرژانتین حتی به‌عنوان بخشی از رقابت‌های پنهان این دو کشور همسایه در قاره‌ی آمریکای جنوبی محسوب می‌شود. در اروپا نیز در کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا، رقابت بعضی باشگاه‌ها، همچون نبردی همه‌جانبه میان ایدئولوژی‌های سیاسی و اجتماعی به‌حساب می‌آید. مثلاً در ایتالیا، شهرآورد رم، منازعه‌ای تاریخی میان طبقه‌ی کارگر (هوادارهای تیم رم) و طبقه‌ی بورژوای حامی ایده‌های فاشیستی (طرف‌دارهای تیم لاتزیو) است و در اسپانیا، ال‌کلاسیکو بین بارسلونا و رئال‌مادرید، نمادی از رقابت جدایی‌طلب‌های ایالت کاتالونیا و حامی‌های نظام پادشاهی موجود به‌حساب می‌آید.

بااین‌همه شاید در هیچ کشوری مانند انگلستان، هواداری از باشگاه‌های فوتبال، دربردارنده‌ی معناهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نباشد؛ و بی‌جهت هم نیست که کتابی مثل «یونایتد نفرین‌شده» (The Damned Utd)، در زمان انتشارش در سال 2006، در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های سال قرار می‌گیرد و بلافاصله نیز فیلمی بر اساس این رمان ساخته می‌شود. علت آن است که دیوید پیس (David Peace) در این داستان بلند فوق‌العاده جذاب، زندگی‌نامه‌ای خیالی از سرگذشت یکی از محبوب‌ترین فوتبالیست‌ها و سرمربی‌های تاریخ انگلستان را بر اساس رویدادی واقعی به تصویر می‌کشد و هم‌زمان، بخشی از تاریخ اجتماعیِ سال‌های میانی دهه‌های شصت و هفتاد میلادی در سده‌ی گذشته را روایت می‌کند. نویسنده در این رمان حضور چهل‌وچهار روزه‌ی برایان کلاف، اسطوره‌ی فوتبال بریتانیا در سِمت سرمربی باشگاه لیدزیونایتد را دستمایه‌ای برای توصیف و انتقاد از شرایط و وضعیت ناسالم در رقابت‌های آمیخته به فساد فوتبال قرار می‌دهد و تصویر او را که در زندگی واقعی نیز مردی شجاع و صریح بود، به‌عنوان یک نماد علیه سیستم سرمایه‌محور ترسیم می‌کند.

معرفی و دانلود کتاب یونایتد نفرین شده

برایان کلاف در دوران زندگی‌اش به‌عنوان یک قهرمان واقعی طبقه‌ی کارگر شهرت داشت؛ او شخصیتی نمادین از همه‌ی آن انسان‌هایی بود که تقلب، دروغ، ریاکاری و برنده‌شدن به هر قیمت را برنمی‌تابند و ترجیح می‌دهند اصل‌های اخلاقی خود را به‌خاطر مصلحت‌اندیشی پنهان نکنند. از این رو، دیوید پیس در کتاب یونایتد نفرین‌شده، کوشش می‌کند با آگاهی نسبت به ویژگی‌های اخلاقی و انسانی برایان کلاف، روایتی برساخته از ماجرای استخدام او در باشگاه ثروتمند لیدزیونایتد و اخراجش پس از تنها چهل‌وچهار روز را به تصویر کشد. نتیجه آن شده که این رمان تحسین‌شده، از یک‌سو روایتی از همه‌ی ماجراها و رویدادهای واقعی است که در تابستان 1974 برای برایان کلاف رخ می‌دهد، و از سوی دیگر نیز مجموعه‌ای از گفت‌وگوهای خیالی بین شخصیت اصلی با خود و دیگران است. در همین راستا، نویسنده با انتخاب فرم غیرخطی برای این داستان و استفاده از فلش‌بک‌ها و فلش فورواردهای پی‌درپی، هم ماجراهای مربوط به مصدومیت شدید برایان کلاف در بیست‌ونُه‌سالگی و بازنشستگی اجباری‌اش را روایت می‌کند، و هم به اتفاق‌هایی که در دوره‌های سرمربیگری‌اش افتاده می‌پردازد. به‌منظور اثرگذاری بیش‌تر نیز زاویه‌ی دید را در زمان رخدادهای چهل‌وچهار روزه‌ی حضور این سرمربی بر نیمکت لیدزیونایتد با زاویه‌ی دید اول‌شخص، و ماجراهای پیش و پس از آن را با راوی دوم‌شخص بیان می‌کند.

بر همین اساس، حاصل نگاه نویسنده، افزون بر جذابیت‌هایی تاریخی برای فوتبال‌دوست‌ها، نگاهی انسانی و اخلاقی به یک اسطوره‌ی ورزشی است، کسی که از فساد و تقلب در ورزش بیزاری می‌جوید و تلاش می‌کند با هرگونه رذیلت اخلاقی در فوتبال به مبارزه بایستد. کشش دراماتیک ماجرا نیز وقتی است که برایان کلاف محبوب که باشگاه لیدزیونایتد را متقلب‌ترین و فاسدترین تیم لیگ جزیره می‌خواند و قهرمانی‌های آن‌ها را نتیجه‌ی پرداخت رشوه به داورها می‌داند، در تصمیمی شوکه‌کننده به‌عنوان سرمربی این باشگاه انتخاب می‌شود. آنچه اما در واقعیت و داستان اتفاق می‌افتد، بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های او برای پاک‌سازی باشگاهی فاسد، و اخراجش پس از مدتی کوتاه است.

کتاب یونایتد نفرین‌شده، اثر دیوید پیس را زنده‌نام حمیدرضا صدر به شکلی درخشان به زبان فارسی ترجمه کرده و نشر چشمه نیز آن را به چاپ رسانده است.

اقتباس سینمایی از کتاب یونایتد نفرین‌شده

تام هوپر (Tom Hooper) در سال 2009، فیلم تحسین‌شده‌ی یونایتد نفرین‌شده را بر اساس فیلم‌نامه‌ای اقتباسی از کتاب حاضر کارگردانی کرد و توانست توجه منتقدها و جشنواره‌های سینمایی را با کسب میانگین رضایت هشتادویک درصدی جلب کند. در این فیلم بازیگرهایی مانند مایکل شین و الیزابت کارلین نقش‌آفرینی کرده‌اند که مایکل شین به‌ خاطر ایفای نقش برایان کلاف، نامزد دریافت جایزه‌های سینمایی بسیاری شد.

نکوداشت‌های کتاب یونایتد نفرین‌شده

  • شگفت‌انگیز... درخشان. (The Guardian)

  • بزرگ‌ترین رمانی که درباره‌ی فوتبال انگلستان نوشته شده است. (The Millions)

  • احتمالاً بهترین رمانی است که درباره‌ی ورزش نوشته شده است. (UK The Times)

  • کتابی درباره‌ی یک مرد افسانه‌ای که انگار بار دیگر آفریده شده است. (The Observer)

  • اثری شکسپیری در مدیوم خودش، یک کتاب جاه‌طلبانه، عمیق و تراژیک. (Independent)

  • خارق‌العاده‌ترین رمانی است که تاکنون درباره‌ی فوتبال نوشته شده است. (Independent on Sunday)

  • در یکی از تحسین‌برانگیزترین رمان‌های بریتانیایی سال‌های اخیر، دیوید پیس ما را به ذهن و افکار برایان کلاف بزرگ می‌برد و یکی از پیچیده‌ترین و جذاب‌ترین شخصیت‌های فوتبال را از نو خلق می‌کند. (waterstones)

  • یونایتد نفرین‌شده، صرفاً یک کتاب خوب نیست؛ بلکه یک اثر درخشان، سرزنده و متقاعدکننده است! به‌عنوان خواننده با آن همراه خواهید شد و این موفقیت کمی نیست. (The Scotsman)

  • یک کتاب استثنایی، و به همان اندازه جسور، درخشان و غیرمتعارف، مانند خود برایان کلاف که صدایش به‌وضوح زنده شده است... یک داستان عالی که به شکلی فوق‌العاده، شخصیتی را از نو آفریده است. (The Times)

  • اگر تنها یک رمان ورزشی وجود داشته باشد که باید بخوانید، احتمالاً یونایتد نفرین‌شده است. یک بازسازی دقیق، و البته تخیلی، از یک دوره‌ی حیاتی در زندگی حرفه‌ای یکی از درخشان‌ترین و جذاب‌ترین چهره‌های فوتبال اروپا. [این کتاب] یکی از روشن‌ترین تصویرهایی است که می‌توان از تزلزل، غرور و خودبینی - که بخشی بزرگ از شخصیت تقریباً هر مربی موفقی را تشکیل می‌دهد- ارائه کرد. (Deadspin)

کتاب یونایتد نفرین‌شده مناسب چه کسانی است؟

کتاب یونایتد نفرین‌شده به دوستداران رمان‌هایی که درباره‌ی زندگی قهرمان‌های اجتماعی است، و همچنین به علاقه‌مندها به ورزش فوتبال پیشنهاد می‌شود.

با دیوید پیس بیش‌تر آشنا شویم

دیوید پیس، در سال 1967 در غرب انگلستان به دنیا آمد. او همیشه بزرگ‌ترین منبع الهام خود در نویسندگی را کتابخانه‌ی پدرش و همچنین داستان‌ها و رویدادهای جنایی رخ‌داده در زادگاهش، یورکشایر عنوان می‌کند. او مدتی برای تدریس زبان انگلیسی در شهر استانبول اقامت کرد و از سال 1994 نیز در توکیوی ژاپن زندگی می‌کند. دیوید پیس در سال 2003 از سوی مجله‌ی گرانتا (Granta)، به‌عنوان یکی از بیست نویسنده‌ی برتر جوان بریتانیا انتخاب شد، دو سال بعد جایزه‌ی یادبود James Tait Black را به‌ خاطر کتاب «GB84» دریافت کرد و رمانش «قرمز باش یا بمیر!» نیز در سال 2013 در فهرست نهایی جایزه‌ی معتبر گلد اسمیت بریتانیا قرار گرفت. منتقدها معتقدند کتاب‌های او اغلب به موضوع‌هایی مانند فروپاشی ذهنی و آشفتگی آدم‌ها در مواجهه با شرایط بد می‌پردازد. از بهترین آثار دیوید پیس می‌توان ازچهارگانه‌ی «Red-Riding» شامل کتاب‌های «1974»، «1977»، «1980» و «1983»، سه‌گانه‌ی توکیو، شامل کتاب‌های «سال صفر توکیو (Tokyo Year Zero)»، «شهر اشغال‌شده (Occupied City)» و «توکیو ردوکس (Tokyo Redux)» و اثر حاضر نام برد.

در بخشی از کتاب یونایتد نفرین شده می‌خوانیم

سردترین زمستان قرن بیستم فردای کریسمس 1962 آغاز می‌شود. یخبندان بزرگ. تعویق افتادن‌ بازی‌ها. ظهور دارودسته‌های رسم شرط‌بندی. دیدار نهایی جام حذفی سه هفته عقب می‌افتد. مردم امروز در این سرما تلف می‌شوند. اما نه در استادیوم راکر پارک در ساندرلند. نه برابر تیم بری. ساعت یک و نیم داور چند قدمی در زمین راه می‌رود. میدلزبورو بازی‌اش را لغو کرده. اما داور دیدار تو نه. نه آن داور. داور تو تصمیم می‌گیرد بازی‌ات آغاز شود... به داور می‌گویی «باشه آقای داور. ولی با این هوا هر کاری رو تعطیل می‌کنن.»

نیم ساعت پیش از بازی، در دهانه‌ی مسیر ورودی به زمین با پیراهن آستین‌کوتاه راه‌راه عمودی قرمزرنگت می‌ایستی، با شورت سفید و ساق‌بند قرمز و سفید و ده دقیقه به هجوم دانه‌های تگرگ که به زمین می‌خورند و می‌جهند نگاه می‌کنی. نمی‌توانی جلوِ خودت را بگیری. نمی‌توانی منتظر بمانی...

بوران بر صورتت، یخ زیر پایت و سرما درون استخوان‌هایت. یک پاس سرگردان درون محوطه‌ی جریمه‌ی آن‌ها و دویدن سریع تو در گل‌ولای، چشم‌هایت به توپ و ‌حواست به دروازه؛ در آن فصل بیست و هشت گل زده‌ای. بیست و هشت گل. دروازه‌بان جلو می‌آید، چشم‌هایت به توپ، حواست به دروازه، بیست و نهمین...

دروازه‌بان‌شان این‌جا است، حواس تو به دروازه، شانه‌ی او بر زانویت...

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب یونایتد نفرین شده
نویسنده
مترجمحمیدرضا صدر
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات475
زبانفارسی
شابک978-600-229-339-8
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب یونایتد نفرین شده

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب یونایتد نفرین شده

برای دریافت کتاب یونایتد نفرین شده و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.