معرفی و دانلود کتاب تیزذهن بمانید: در هر سنی مغزی بهتر بسازید

عکس جلد کتاب تیزذهن بمانید: در هر سنی مغزی بهتر بسازید
قیمت:
۵۹۰۰۰ 29500 تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تیزذهن بمانید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تیزذهن بمانید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تیزذهن بمانید: در هر سنی مغزی بهتر بسازید

آیا تاکنون به مغز و سازوکار آن اندیشیده‌اید؟ سانجی گوپتا، جراح مغز و اعصاب، خبرنگار پزشکی CNN و نویسنده، در کتاب تیزذهن بمانید، شما را با این عضو پیچیده و اعجاب‌آور آشنا می‌کند. او همچنین برنامه‌ای به شما ارائه می‌دهد که به کمک آن بتوانید از زوال عقل جلوگیری کنید و همیشه «تیزذهن بمانید».

درباره‌ی کتاب تیزذهن بمانید

فرض کنید در حال غذا درست کردن هستید. به‌شکل معمول، مواد غذایی را با هم ترکیب می‌کنید و شاید حتی در کنار آن به موسیقی هم گوش می‌دهید. همه‌چیز مانند همیشه است؛ اما ناگهان دستتان به لبه‌ی قابلمه‌ی داغ می‌خورد، از جا می‌پرید و دست خود را پس می‌کشید. واکنش شما در اثر چه چیزی به وجود آمده؟ آیا عضوی در بدن شما وجود دارد که موجب این واکنش شده؟ این اتفاق چگونه رخ داده است؟

یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن، مغز است؛ تا آن اندازه مهم که حتی یک اختلال کوچک در آن، می‌تواند زندگی هرکدام از ما را با چالش‌های گوناگونی روبرو کند. این عضو شگفت‌انگیز، مهم‌ترین بخش دستگاه عصبی مرکزی به‌شمار می‌رود و می‌توان آن را به اصطلاح، فرمانروای بدن دانست. پیام‌های عصبی هرکدام از اعضای بدن، به‌سرعت به مغز منتقل می‌شوند و برنامه‌ی واکنش به محرک‌ها، اول‌بار در مغز ساخته و پرداخته می‌شود؛ بنابراین وقتی دستتان به شیئی داغ برخورد کرده است، پیام سوختن از دست شما به مغز می‌رود و مغز به دست دستور می‌دهد که خود را عقب بکشد. همه‌ی این‌ها در کسری از ثانیه رخ می‌دهد؛ اگرچه فرآیندی پیچیده در جریان است.

یکی از چالش‌هایی که انسان با پا به سن گذاشتن با آن روبرو می‌شود، زوال عقل است. در سنین بالاتر، ممکن است مغز برخی از افراد به صورتی که پیش از آن کار می‌کرد، کارا نباشد. به عنوان مثال، عدم توانایی در تمرکز یا یادآوری وقایع نشانه‌هایی هستند که خبر از آمدن زوال عقل می‌دهند. این موضوع، سوالات زیادی را برای هریک از ما به وجود می‌آورد: چه عواملی باعث زوال عقل می‌شوند؟ محیط و عوامل ژنتیکی هرکدام تا چه اندازه در این موضوع دخیل‌اند؟ آیا راهی برای پیشگیری از آن وجود دارد؟ و یا روش درمانی کارآمدی برای بهبود آن ابداع شده است؟

سانجی گوپتا (Sanjay Gupta) در کتاب تیزذهن بمانید (Keep Sharp: Build a Better Brain at Any Age)، به همه‌ی این سوالات و پرسش‌های دیگر شما پاسخ می‌دهد. او که فردی خبره و متخصص در زمینه‌ی شناخت مغز و سازوکارهای آن است، ابتدا شما را با روش کار این ارگان حیاتی آشنا می‌کند و سپس به بررسی زوال عقل، دلایل آن و پیامدهایش می‌پردازد. این کتاب، باورهای رایج درمورد افت شناختی ناشی از پیری را به چالش می‌کشد و درمقابل راهکارهای پیشگیری از زوال عقل که اکنون رایج هستند می‌ایستد.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب، ارائه‌ی راهکارهای عملی برای پیشگیری از افت شناختی است. سانجی گوپتا به شما برنامه‌ای دوازده هفته‌ای ارائه می‌دهد که به‌واسطه‌ی آن می‌توانید مغز خود را تقویت و تیز کنید. استفاده از راهنمایی‌های عملی کتاب تیزذهن بمانید، به شما کمک می‌کند در سنین بالاتر، با مشکلات کمتری روبرو شوید و حتی از شما یک ابرذهن می‌سازد؛ یعنی کسی که در سنین پیری نیز، مغزی به تیزی روزهای جوانی خود دارد.

نکوداشت‌های کتاب تیزذهن بمانید

  • این کتاب، کتابی لازم برای همه‌ی ماست، پیر و جوان! (والتر ایزاکسن، نویسنده و محقق)
  • کتاب تیزذهن بمانید، به هرکسی که قصد دارد سازوکار مغز را بهتر بشناسد و بداند چگونه باید از آن مراقبت کرد، کمک می‌کند. (بیل گیتس)
  • تیزذهن بمانید نگرش شما را درمورد مغزتان، نحوه‌ی مراقبت از آن و نحوه‌ی پشتیبانی از تمام ظرفیت‌هایش تغییر خواهد داد. (پروفسور دیوید بی. آگوس)

کتاب تیزذهن بمانید مناسب چه کسانی است؟

اگر درمورد مغز خود و شیوه‌ی کار آن کنجکاو هستید، مطالعه‌ی کتاب جذاب و مفید تیزذهن بمانید را از دست ندهید. همچنین اگر می‌خواهید در کهنسالی دچار زوال عقل نشوید، این کتاب برنامه‌ای کاربردی در اختیار شما قرار می‌دهد.

با سانجی گوپتا بیشتر آشنا شویم

سانجی گوپتا، جراح مغز و اعصاب، نویسنده، استاد دانشگاه، خبرنگار، مجری تلویزیون و بازیگر است. گوپتا به علت برنامه‌های متعددی که درخصوص سلامتی اجرا کرده، مشهور شده و تاکنون چهار بار جایزه‌ی امی را از آن خود کرده است. او همچنین تجارب خود از فعالیت در حوزه‌ی پزشکی را در قالب کتاب‌هایش عرضه می‌کند. این آثار با عناوین «تعقیب زندگی» و «صبح‌های دوشنبه» به شهرت رسیده‌اند.

جملات برگزیده‌ی کتاب تیزذهن بمانید

  • مغز وسیع‌تر از آسمان... [و]... عمیق‌تر از دریاست. (امیلی دیکنسون)
  • زندگی‌کردن کافی نیست. باید مصمم باشیم برای هدفی زندگی کنیم. (دکتر لئو بوسکالیا)
  • در کل، مغز انسان پیچیده‌ترین چیز شناخته‌شده در جهان است البته، شناخته‌شده برای خودش. (ادوارد اُ. ویلسون)
  • تنها راه حفظ سلامتی خوردن غذاهایی که نمی‌خواهید، نوشیدن چیزهایی که دوستشان ندارید و انجام کارهایی است که تمایلی به انجامشان ندارید. (مارک تواین)

در بخشی از کتاب تیزذهن بمانید می‌خوانیم

من در چند سال اخیر روی ایجاد سبکی از تغذیه تمرکز کرده‌ام که حتی در مسافرت هم بتوانم به‌راحتی آن را حفظ کنم، اما این کار نیاز به برنامه‌ریزی و تعهد دارد. شما باید تلاش کنید همین کار را بکنید، که ممکن است مستلزم یادگیری روش‌های جدید برای خرید خواربار و یافتن تازه‌ترین و بهترین مواد خوراکی با قیمت مناسب برای خود و خانواده‌تان باشد. اما کاری که باید بی‌درنگ انجام دهید این است که حمله‌ی خارجی به مغزتان را متوقف کنید. کاهش مصرف قند و نوشیدنی‌های حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی، وعده‌های فست‌فودی، گوشت‌های فراوری‌شده، غذاهای پرنمک و شیرینی‌ها دیگر پیشنهادی همراه با مهربانی و فرجه نیست؛ این یک دستور است. از خریدن غذاهایی که یک باغبان یا کشاورز (یا مادر مادربزرگتان) آن‌ها را نمی‌شناسد خودداری کنید. وقتی چیپس و سس پنیریِ فراوری‌شده را با آجیل یا هویج و حمص جایگزین کنید، در عین خوردن تنقلاتی لذت‌بخش مصرف چربی‌های ترانس و اشباع‌شده را کاهش داده‌اید. این کار راحتی است و خیلی هم برای مغزتان مفید خواهد بود.

بنا بر همان نظرسنجی سلامت مغز و تغذیه‌ی ای‌ای‌آرپی 2017، افرادی که سنشان بیشتر از پنجاه سال است و به میزان توصیه‌شده در روز میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند از سلامت مغز بسیار بهتری در مقایسه با آن‌هایی که مقدار توصیه‌شده را دریافت نمی‌کنند برخوردارند (70 در مقایسه با 61 درصد.) این نظرسنجی مشخص کرد هرچه مردان و زنان میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنند، احتمال این‌که نمره‌ی بهتری به سلامت مغزشان بدهند بیشتر می‌شود. از بین کسانی که گفتند اصلاً سبزیجات نمی‌خورند، کمتر از نصف (49 درصد) سلامت مغزشان را «عالی» یا «بسیار خوب» ارزیابی کردند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
نیاز نیست باهوش باشید
بخش اول: مغز
فصل اول: چه چیزی از شما شما می‌سازد
فصل دوم: افت شناختی تعریف دوباره
بخش دوم: سپرده‌ی مغزی
فصل چهارم: معجزه‌ی حرکت
فصل پنجم: قدرتِ هدف، یادگیری و کشف
فصل ششم: نیاز به خواب و استراحت
فصل هفتم: غذا برای ذهن
فصل هشتم: ارتباط برای محافظت
فصل نهم: همه را کنار هم بگذارید
بخش سوم: تشخیص بیماری
فصل دهم: شناسایی و مداوای مغزی بیمار
فصل یازدهم: عبور از راه پیشِ‌ رو از لحاظ مالی و عاطفی، با یادداشتی ویژه برای پرستاران
بخش پایانی
سپاسگزاری
درباره‌ی نویسنده
یادداشت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تیزذهن بمانید: در هر سنی مغزی بهتر بسازید
نویسنده
مترجمهاجر علی پور
ناشر چاپینشر میلکان
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات320
زبانفارسی
شابک978-622-254-359-4
موضوع کتابکتاب‌های هوش و حافظه
قیمت نسخه الکترونیک
۵۹۰۰۰ 29500 ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تیزذهن بمانید

Reza Nazifi
۱۴۰۱/۷/۱۰
کتاب فوق العاده‌ای هست توصیه برای خواندن
هرچند برخی حرفها رو تکرار میکنه
ولی اطلاعات بسیار مفیدی به خواننده می‌دهد
اینکه یک پزشک متخصص مغز و اعصاب به زبان عامیانه و غیر پزشکی سعی می‌کند مطلب پزشکی و علمی را به خواننده منتقل کند بسیار بارزش است
بسیار‌ی از موارد ذکر شده در کتاب رو حتی با دوستان
پزشک در میان گذاشتم برای آن‌ها هم تازگی داشت
کلا بجز موارد تکراری کل کتاب بدور از حاشیه‌های به اصطلاح زرد و همچنین دوری از توصیه‌های سخت گیرانه که برخی کتابها و پزشکان توصیه می‌کنند، باقی مطالب بسیار مفید و بدرد بخور است و به نظر من باید اطلاع رسانی شود برای اینکه کتاب یا مطالب آن در دسترس همگان قرار گیرد بخصوص اینکه برخی اطلاعات غلط در مورد بیماری آلزایمر رو به چالش میکشد رژیم‌های غذایی غلط و استفاده از مکمل‌های فروشی در داروخانه‌ها رو به چالش میکشد
اما دلیل انتخاب این کتاب برای من علاوه بر استفاده شخصی برای تندرسی، مطالعه و تحقیق بر روی شبکه‌های عصبی و مغز انسان بود که به مطالعات و کارهای تحقیقی در حوزه هوش مصنوعی که مشغول هستم کمک شایانی کرد
و توصیه آخرم به انتشاراتی‌ها و اپلیکیشن کتابراه، قراردادن نسخه صوتی این کتاب هست
زینب رزاقی
۱۴۰۱/۹/۲۹
سانجی گوپتا اندیشمند پر آوازه و پرافتخار در زمینه عملکرد مغز در این اثر ارزشمند به بررسی راهکارهای مناسب و عملی برای عملکرد بهتر مغز انسان و پیشگیری از زوال عقل پرداختند. هرچند عمل به راهکارهای ارائه شده در این کتاب نیاز به تعهد و انضباط شخصی دارد اما چنان عملی و قابل اجراست که می‌تواند تبدیل به من سبک زندگی شما شود. مطالعه این کتاب بسیار ارزشمند را به این فکر انداخت که می‌توانم سبک زندگی کودکانم را بر اساس این کتاب برنامه ریزی کنم و خیالم آسوده باشد که در طول زندگی از جسم و ذهن سالمی برخوردار خواهند بود. توصیه می‌کنم گام به گام با برنامه کتاب پیش بروید و تاثیر شگفت انگیز آن را در زندگی شخصی خود مشاهده کنید. و حداقل سالی یک بار به مرور این کتاب ارزشمند بپردازید تا نکات ذکر شده در آن را فراموش نکنید و از انگیزه ما برای رعایت آن کاسته نشود. ار کتابراه عزیز و ناشر محترم و مترجم گرامی این اثر ارزشمند صمیمانه سپاسگزارم
نازنین شریفی
۱۴۰۱/۱۲/۹
با خواندن این کتاب با دنیای شگفت انگیز مغز آشنا میشوید و راههای نگهداری از این عضو حیاتی بدن را آموزش میبینید
چقدر تغذیه ورزش زندگی دور از استرس برای سلامت مغز مفید است که متاسفانه ما خیلی کم به این روش عمل میکنیم
با خواندن هر کتابی چیزی به دانسته هایمان افزوده میشود این کتاب هم خالی از لطف نیست
ترجمه خیلی خوبی نیز دارد
sajjad es
۱۴۰۲/۱/۲
مخاطب کتاب بیشتر افراد میانسال هستش که آلزایمر و فراموشی ذهنشون رو درگیر کرده و به دنبال راهکاری هستن و در ضمن قبل از مطالعه کتاب به قسمت پایانی درباره نویسنده مراجعه کنید و پاراگراف آخر رو یه بار مطالعه کنین، بسیار جالبه و شاید کمک کرد که بتونیم به هر نویسنده و کتابی اعتماد نکنیم.
مریم میرزایی
۱۴۰۱/۱۲/۸
مطالب مفید و جذاب و علمی هستن و البته کاربردی. تنها یک مشکلی که دارد بسیار حاشیه و مطالب غیر ضروری دارد که خواننده را از مسیر منحرف می‌کند و در واقع انگیزه مطالعه را کم می‌کند. آیا نویسنده اصلی اینکه نوشته است یا مترجم مطالبی را اضافه کرده خدا داند. ولی در هر صورت ضعف بزرگی است.
فاطمه اس
۱۴۰۱/۷/۱۹
من الان کتاب رو تموم کردم، قبل از مطالعه فکر میکردم حتماً میخواد راههای جالبی که تا حالا نشنیدم رو پیشنهاد بده بعد دیدم که نه همه راهها رو قبلاً شنیدم. ضمن اینکه مطالب کتاب یه مقداری برای کسانی که دستی در پزشکی ندارند سنگین هست، بیشتر به درد پزشکا و پرستارهایی که در این زمینه کار میکنند ارزش داره
AMH1954
۱۴۰۳/۱/۵
کتاب تیز ذهن بمانید افسانه‌های رایج در مورد پیری و زوال ذهنی را رد می‌کند، بررسی می‌کند که آیا «بهترین» رژیم غذایی یا رژیم ورزشی برای مغز وجود دارد، و توضیح می‌دهد که آیا بازی‌های ویدیویی که حافظه و سرعت پردازش را آزمایش می‌کنند، سالم‌تر است یا درگیر شدن در تعاملات اجتماعی بیشتر
احمدرضائی
۱۴۰۲/۸/۲۲
به نظرم عنوان کتاب رو باید آشنایی با بیماری آلزایمر میگذاشتن چون بیشتر مطالب حول و حوش این بیماری هست توصیه‌های مختصر ولی خوبی در رابطه با تغذیه و ورزش دارد قسمت‌هایی از کتاب هم تخصصی بیان شده که برای مخاطب عام جالب نیست و باعث میشه زمان بیشتری از خواننده گرفته بشه
نگار
۱۴۰۱/۱۰/۱۲
اگر مغز دقیق و راحت کارکند، چیزهای دیگر از آن تبعیت می‌کند. تصمیهای بهترمیگیرید. تاب آوری و نگرش مثبت اندیشی بیشتر می‌شود.... (بخشی ازمتن کتاب) 👌خیلی خوشحالم کتاب علمی و روانشناسی درباره مغز میخوونم که نویسنده‌اش جراح مغز هست و تجربه‌های بسیاری داره.
مهلا باغیشنی
۱۴۰۱/۹/۲۷
سلام کتاب فوق العاده خوبی است من کلاس هشتم هستم و کمی درس هایمان سخت است و این کتاب خیلی به من کمک کرد تا درس هایم را سریع تر یاد بگیرم ممنون از شما به خاطر چنین برنامه خوبی💗💗💗💗
علی
۱۴۰۲/۳/۲۰
کتاب واقعا عالیه بخصوص رشته پیراپزشکی باشید و پایه آناتومی و فیزیولوژی مغز رو بدونید لذت میبرید که متوجه میشید هرعملی که انجام میدین، هر عادت و سبک زندگی و رژیم غذایی که دارید چه تاثیری روی مهم‌ترین گنج شما یعنی مغزتان داره.
فرحناز ادیبان
۱۴۰۱/۷/۱۰
سلام، کتابی عالی برای آنهایی که به سلامتی مغز و جسمشان علاقه دارند... اهمیت خواب عمیق،، ورزش و تغذیه برای مغزی کارآمد در این کتاب به خوبی بیان شده. سپاس از کتابراه💯
Matin Sedaghat
۱۴۰۲/۵/۱۷
فوق العاده کتاب قشنگ و آموزنده‌ای هست و به همه خصوصا افرادی که در دهه ۳۰ به بعد زندگی خود هستند پیشنهاد میکنم حتما این کتاب را بخونند و هم خودشون استفاده کنند هم نکاتش را یاد فرزندان عزیزشون بدند.
اسماعیل خدامرادی
۱۴۰۲/۱/۸
سلام
به نظر بنده کتاب بسیار خوبی است برای افرادی که سنشان از دهه سوم زندگی به بالاست با توجه به اینکه بیماری آلزایمر امروزه در میان زنان و مردان زیاد شده و خانوادهای زیادی درگیر این بیماری هستند.
Nastaran rezvany
۱۴۰۱/۱۱/۵
کتاب خوبی است اما بیشتر به کسانی ک دچار الزایمر هستند یا خواهند شد کمک میکند تا ازین مریضی دور بمانند وراه‌های جلوگیری از کم کاری مغز را آموزش میدهد این کتاب برای سلامت مغز کمک میکند
مشاهده همه نظرات 74

راهنمای مطالعه کتاب تیزذهن بمانید

برای دریافت کتاب تیزذهن بمانید و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.