معرفی و دانلود خلاصه کتاب دل تاریکی

عکس جلد خلاصه کتاب دل تاریکی
قیمت:
۱۰,۹۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی خلاصه کتاب دل تاریکی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی خلاصه کتاب دل تاریکی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی خلاصه کتاب دل تاریکی

از تاریکی‌ ناشناخته‌ها، تا تاریک‌ترین زوایای پنهان روح آدمی؛ کتاب دل تاریکی یکی از آثار ماندگار و جنجال‌برانگیز جوزف کنراد، نویسنده‌ی نامدار لهستانی-انگلیسی است که در فهرست 100 اثر برتر رمان‌های انگلیسی قرن بیستم قرار دارد. نویسنده در این اثر، ماجراجویی ملوانی جوان به نام مارلو را روایت می‌کند که در پی انجام یک مأموریت به آفریقا می‌رود. اثر پیش رو به عنوان خلاصه‌ای از کتاب دل تاریکی با بازنویسی کلاید نهرنز منتشر شده است.

درباره‌ی خلاصه کتاب دل تاریکی

شاید تاریکی در نگاه اول همچون سایه‌ای سیاه و غیرقابل نفوذ به نظر برسد؛ اما با رفتن به عمق آن در خواهیم یافت تاریکی نیز سطوح مختلفی دارد و کنکاش در ژرفای پلیدی‌های بشر، همچون پایین رفتن در چاهی‌ست که پایانی ندارد. جوزف کنراد (Joseph Conrad) نویسنده‌ی نامدار قرن نوزدهم، در کتاب دل تاریکی (Heart of Darkness) به کاوش در سه لایه‌ی آشکار و پنهان تاریکی و پلیدی پرداخته است. ماجراهای مارلو قهرمان داستان، الهام‌گرفته از دورانی‌ست که کنراد به کنگو سفر کرده و با عمق فجایع استعمار و قدرت امپریالیسم روبه‌رو شده بود. اولین لایه‌ی تاریک و ناشناخته‌ای که مارلو ملوان جوان با آن مواجه می‌شود، طبیعت بکر و دست‌نخورده‌ی کنگو است. اما سیاهی آن جنگل‌های انبوه در مقایسه با ذات پلید اروپایی‌هایی که بومیان را به استثمار کشانده‌اند، هیچ نیست. رفتار وحشیانه‌ی آن‌ها بیانگر تاریکی و سیاهی بی‌پایانی‌ست که در ذات هر انسانی وجود دارد و اگر در همگان نمود نیافته، فقط به این خاطر است که فرصتی برای ابراز نداشته. سفیدپوستان درحالی رنگین‌پوستان آفریقایی را تحقیر می‌کنند که قلب‌شان از هر سیاهی سیاه‌تر است.

کتاب دل تاریکی در روایت ماجراجویی مارلو و سفر او به آفریقا، به شرح رویدادهای دوران استعمار پرداخته و خواننده را با تاریخ آن دوران آشنا می‌سازد. مارلو هم باید مأموریت خود را که انتقال محموله‌ی عاج به پایین رود کنگو است را به انجام برساند و هم فردی به نام کورتز را تحت پوشش این سفر تجاری، به آغوش تمدن باز گرداند. تمدنی که فقط ظاهری متمدن دارد، اما در عمل افسارگسیخته‌تر از فرهنگ وحشی‌های آفریقایی‌ست. او کورتز را می‌یابد، اما در وضعیتی که حتی تصورش را نیز نمی‌کند.
کتاب دل تاریکی در سال 1899 منتشر شد و به خاطر جنبه‌های نژادپرستانه، سال‌ها مورد بحث و بررسی و حتی انتقاد قرار گرفت. اثر حاضر به عنوان خلاصه‌ای از کتاب دل تاریکی با ترجمه‌ی آرمین فیروزگاه، توسط نشر نوژین در دسترس علاقه‌مندان به شاهکارهای ادبی جهان قرار گرفته است.

اقتباس‌های هنری از کتاب دل تاریکی

  • کتاب دل تاریکی در بسترهای گوناگونی مورد اقتباس قرار گرفته که در ادامه به گزیده‌ای از آن‌ها اشاره می‌شود:
  • اجرای نمایش رادیویی توسط اورسون ولز در رادیو سی‌بی‌اس در سال 1938
  • ساخت فیلم اینک آخرالزمان با اقتباس از کتاب دل تاریکی به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا در سال 1979
  • فیلم TNT و روایتی جدید از کتاب، با هنرنمایی تیم راث و جان مالکوویچ در سال 1993
  • ساخت چند بازی ویدیویی با الهام از کتاب دل تاریکی: Far Cry 2, Spec Ops, Victoria II
  • نگارش چند کتاب با اقتباس از داستان دل تاریکی توسط نویسندگان گوناگون

افتخارات کتاب دل تاریکی

  • رتبه‌ی 67 در فهرست 100 رمان برتر انگلیسی
  • ترجمه به چندین زبان دنیا
  • ازجمله تأثیرگذارترین آثاری ادبی که تاکنون نوشته شده

نکوداشت‌های کتاب دل تاریکی

  • روایتی منحصربه‌فرد از دوران استعمار آفریقا توسط اروپاییان. (Harper’s Magazine)

  • کتابی که شاید نوجوانان دوستش نداشته باشند، اما بزرگسالان از خواندنش لذت می‌برند. (آمازون)

  • کتاب دل تاریکی بیش از هر اثر ادبی دیگر در دانشگاه‌ها مورد تحلیل قرار می‌گیرد و این فقط به خاطر مهارت بی‌نظیر کنزاد در پردازشِ ابهام و گرایش او به تعلیق است. (هارولد بلوم)

خلاصه کتاب دل تاریکی مناسب چه کسانی است؟

مطالعه‌ی خلاصه ‌کتاب دل تاریکی به دوستداران شاهکارهای ادبی جهان، داستان‌های ماجراجویی و افرادی که فرصت مطالعه‌ی کتاب کامل چنین آثاری را ندارند، پیشنهاد می‌شود.

با جوزف کنراد بیشتر آشنا شویم

یوزف تئودور کنراد کوژِنیوفسکی مشهور به جوزف کنراد، نویسنده‌ی لهستانی - انگلیسی متولد 1857 است. هرچند انگلیسی زبان مادری او نبود، اما کنراد را به عنوان یکی از بزرگترین نویسندگان آثار انگلیسی و استاد سخنوری می‌شناسند. پدرش نویسنده و فعال سیاسی بود و خانواده‌ی آن‌ها نقش مهمی در تلاش برای کسب استقلال لهستان ایفا کرد. فرار از خدمت سربازی کنراد را رهسپار دریا کرد و در یک شرکت کشتیرانی فرانسوی مشغول به کار شد. سفر در دریا ماجراهای زیادی برایش به همراه داشت و حتی یک بار دست به خودکشی زد. سرانجام با پیوستن به یک شرکت کشتیرانی بریتانیایی، توانست تابعیت این کشور را به‌دست آورد و پس از اقامت در انگلستان، نوشتن را رها نکرد. بسیاری او را نویسنده‌ای تابع امپرسیونیسم ادبی می‌انگارند و برخی یک مدرنیست پیشگام. جوزف کنراد اولین داستانش را با عنوان «حماقت‌خانه‌ی آلمایر» در سال 1895 منتشر کرد و آثار موفق دیگری همچون «کاکاسیاه کشتی نارسیوس»، «لرد جیم»، «توفان» و بسیاری دیگر را به رشته‌ی تحریر در آورد. مشاهیر دنیای ادبیات مانند ویلیام فالکنر، فیلیپ راث و بسیاری دیگر، خود را مرهون تأثیرات جوزف کنراد بر سبک ادبی‌ و جهان‌بینی‌شان می‌دانند. وی در سال 1924 بر اثر سکته‌ی قلبی درگذشت.

در بخشی از خلاصه کتاب دل تاریکی می‌خوانیم

عموی مدیر که یکی دیگر از کارکنان شرکت بازرگانی است در راه رساندن محموله‌ای از کالا به آنجا می‌آید. مارلو مکالمه آنها در مورد آقای کورتز را می‌شنود. مدیر مرکز عصبانی است زیرا اولاً کورتز از مدیریت شرکت درخواست کرده بود او را به ایستگاه داخلی بفرستند تا بتواند لیاقت خود را به آنها نشان دهد و دوم اینکه مدیریت به او دستور داده تا کورتز را به آنجا بفرستد.

عموی مدیر می‌پرسد که آیا کورتز در ایستگاه داخلی تنها کار می‌کند و در جواب می‌شنود که بله تنهاست و اغلب «عاج‌های دست‌اول» را به مقر می‌فرستد. به بیان دیگر کورتز توانایی خود را به مدیریت شرکت نشان می‌دهد؛ او مدیریت شرکت را خوشنود و در نتیجه مدیر مقر اصلی را ناراحت می‌کند. عموی مدیر با اشاره دست خود به «جنگل، برکه، گل‌ولای و رودخانه» می‌گوید که شاید جواب مشکل آنجا باشد: شاید کورتز به سبب بیماری خود بمیرد.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابخلاصه کتاب دل تاریکی
نویسنده،
مترجمآرمین فیروزگاه
ناشر چاپیانتشارات نوژین
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات16
زبانفارسی
شابک978-622-740593-4
موضوع کتابخلاصه کتاب داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات خلاصه کتاب دل تاریکی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه خلاصه کتاب دل تاریکی

برای دریافت خلاصه کتاب دل تاریکی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.