معرفی و دانلود خلاصه کتاب صوتی سقلمه

عکس جلد خلاصه کتاب صوتی سقلمه
قیمت:
۳۰,۰۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی خلاصه کتاب صوتی سقلمه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی خلاصه کتاب صوتی سقلمه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی خلاصه کتاب صوتی سقلمه

خلاصه کتاب صوتی سقلمه اثر ریچارد تیلر (نویسنده‌ی برنده‌ی نوبل اقتصاد) و کاس سانستین، کتابی در حوزه‌ی اقتصاد رفتاری‌ست که کمی پس از انتشار بدل به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز شد. این خلاصه کتاب، نشان می‌دهد که برای رسیدن به سلامتی، ثروت و شادی، نیازی نیست آزادی را محدود کرد و تنها با بازطراحی گزینه‌های پیشِ‌رو و ایجاد یک «سقلمه‌ی کوچک» می‌توان افراد را به انتخاب گزینه‌ی بهتر سوق داد.

درباره‌ی خلاصه کتاب صوتی سقلمه

ریچارد تیلر (Richard Thaler) در کنار دنیل کانمن و آموس تورسکی، از پیشگامان حوزه‌ی اقتصاد رفتاری به‌شمار می‌روند. این حوزه‌ی جدید از علم اقتصاد، برخلاف رویکردهای کلاسیک این رشته، فرض «عقلانیت انسان‌ها» را کنار گذاشته و تأکیدی بیشتر بر تصمیم‌های اقتصادی کوچک‌تر افراد و استفاده از روش‌های آزمایشگاهی دارد. ریچارد تیلر در سال 2008 به همراه کاس سانستین (Cass Sunstein) کتاب سقلمه (Nudge: Improving Decisions about Health, Wealth, and Happiness) را نوشت و در آن برای اولین‌بار «نظریه‌ی سقلمه» یا «نظریه‌ی تلنگر» را معرفی کرد.

ایده‌ی اصلی‌ای که در نظریه‌ی سقلمه وجود دارد این است: با طراحی و مهندسی گزینه‌های پیشِ‌روی یک فرد می‌توان رفتار یا فرآیند تصمیم‌گیری او را تحت‌تأثیر قرار داد. یک سقلمه، باید بتواند رفتار افراد را تغییر دهد، در عین حالی که تغییری در انگیزه‌های اقتصادی آن‌ها ایجاد نکند و هزینه‌ی چندانی هم در بر نداشته باشد. مثالی عینی از یک سقلمه، گذاشتن غذا‌های سالم‌تر در جلوی میز و غذاهای ناسالم‌تر در بخش‌های دورتر میز است. در این مثال، افراد هنوز آزادند که غذا‌های ناسالم را انتخاب کنند ولی با طراحی قیم‌مآبانه‌ی گزینه‌ها، آن‌ها به خوردن غذاهای سالم‌تر تشویق می‌شوند. ریچارد تیلر و کاس سانستین در این خلاصه کتاب صوتی، ایده‌ی سقلمه را با مفهوم «آزادمنشی قیم‌مآب» مرتبط می‌سازند و بر این اساس، توصیه‌هایی به شرکت‌ها و دولت‌ها برای سوق دادن افراد به انتخاب گزینه‌های بهتر ارائه می‌دهند.

خلاصه کتاب صوتی سقلمه، مانند دیگر آثار نوشته‌شده در حوزه‌ی اقتصاد رفتاری، دو نوع تفکر که توسط دنیل کانمن و آموس تورسکی در کتاب «تفکر سریع و کند» مطرح شده بودند را نیز بررسی می‌کند. تفکر نوع یک، به طور خودانگیخته و بسیار سریع انجام می‌گیرد درحالی‌که تفکر نوع دو، با خودآگاهی بیشتر و بسیار کندتر انجام می‌شود. مفهوم آزادمنشی قیم‌مآب که ریچارد تیلر و کاس سانستین پیشنهاد می‌دهند، به‌نوعی هر دو نوع تفکر را مورد استفاده قرار می‌دهد: ایجاد سقلمه، افراد را به استفاده از تفکر نوع یک سوق می‌دهد؛ ازطرف دیگر، آزاد گذاشتن افراد، امکان استفاده از تفکر نوع دو را برای آن‌ها ایجاد می‌کند.

ریچارد تیلر و کاس سانستین، در دیگر بخش‌های این خلاصه کتاب، اهمیت خطاهای شناختی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی را نیز بررسی می‌کنند و آن‌ها را با مفهوم سقلمه مرتبط می‌سازند. این خلاصه کتاب صوتی، توسط معصومه عامری ترجمه شده و انتشارات مات آن را منتشر کرده است. نسخه‌ی صوتی این کتاب، توسط نشر صوتی آوانامه و به گویندگی سلمان ظاهری تهیه شده است.

جوایز و افتخارات کتاب سقلمه

  • پرفروش‌ترین کتاب نیویورک تایمز
  • انتخاب‌شده توسط نشریه‌ی اکونومیست به عنوان یکی از بهترین کتاب‌های سال
  • نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین کتاب در حوزه‌ی کسب‌وکار از سوی وب‌سایت فایننشال تایمز

نکوداشت‌های کتاب سقلمه

  • کتاب سقلمه، جواهری بی‌نظیر است. هر کسی که به‌دنبال این است که ذهن و جامعه‌اش را بهتر به کار بگیرد، باید آن را بخواند. (دنیل کانمن، نویسنده‌ی کتاب تفکر سریع و کند)

  • یکی از معدود کتاب‌هایی که نگاه من به جهان را تغییر داد. (استیون دی. لویت، نویسنده‌ی کتاب Freakonomics)

  • جذاب و روشنگر. (نشریه‌ی نقد کتاب نیویورک تایمز)

  • این کتاب عالی است و نحوه‌ی فکر کردن شما در مورد جهان و خودتان را تغییر خواهد داد. (مایکل لوییس، نویسنده‌ی کتاب مانی‌بال)

  • این کتاب سرشار است از ایده‌های خوبی که به درد مدیران مالی، سیاست‌گذاران و تمامی افراد تأثیرگذار می‌خورد. (The Boston Globe)

خلاصه کتاب صوتی سقلمه برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به مباحث اقتصادی و به‌ویژه اقتصاد رفتاری علاقه‌مندید، شنیدن این کتاب صوتی به شما پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از خلاصه کتاب صوتی سقلمه می‌شنویم

آزاد‌منشان قیم‌مآب، به آزادی اهمیت می‌دهند اما تنها به این دلیل که ما آزادیم هر کاری را انجام دهیم که دوستش داریم، قرار نیست به تمام اتفاقات اطراف‌مان بی‌توجه باشیم. در مثالی که در خصوص حفاظت از طبیعت ذکر شد، علت اینکه دولت باید قوانین و مقررات زیادی وضع کند، حفاظت از طبیعت است. این نشان می‌دهد اگرچه ما در زندگی آزاد هستیم، اما می‌توانیم از این آزادی سوءاستفاده کنیم. آزادی بیش از حد می‌تواند منجر به هرج‌ومرج شود و این چیزی است که قیم‌مآب‌ها از آن دوری می‌کنند. ذهن انسان هم جالب‌توجه است و هم خطرناک. هم می‌تواند سازنده باشد و هم نابودگر و برای همین است که مسئولان تمام تلاش خود را برای نظم و نظام بخشیدن به مردم انجام می‌دهند. اینکه شما تحت آموزش قرار بگیرید، به معنای سرکوب یا ظلم به شما نیست؛ بلکه دولت تنها به شما برای ایجاد زندگی بهتر، سقلمه می‌زند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
12 دقیقه
مقدمه
40 دقیقه
بخش اول: حسابگرها و انسان‌ها
8 دقیقه
بخش دوم: پول
9 دقیقه
بخش سوم: سلامت
8 دقیقه
بخش چهارم: آزادی
10 دقیقه
بخش پنجم: تعمیم‌دهی و اعتراضات

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابخلاصه کتاب صوتی سقلمه
نویسنده،
مترجممعصومه عامری
راویسلمان ظاهری
ناشر چاپیانتشارات مات
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱ ساعت و ۲۷ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابخلاصه کتاب صوتی اقتصاد و مدیریت
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات خلاصه کتاب صوتی سقلمه

حمیدرضا تاجیک
۱۴۰۳/۱/۲۴
قدری مطالب برام گنگ بود با تکرار در گوش دادن، مطالب مفیدی به دست اوردم
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه خلاصه کتاب صوتی سقلمه

برای دریافت خلاصه کتاب صوتی سقلمه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.