معرفی و دانلود رایگان مجله صوتی کتاب شنبه - شماره چهارده

عکس جلد مجله صوتی کتاب شنبه - شماره چهارده
قیمت:
رایگان
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی مجله صوتی کتاب شنبه - شماره چهارده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی مجله صوتی کتاب شنبه - شماره چهارده و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی مجله صوتی کتاب شنبه - شماره چهارده

مجله صوتی کتاب شنبه - شماره چهارده به موضوع خیال و جادو در ادبیات می‌پردازد و مکتب‌های ضدواقعیت‌گرایی مهم قرن بیستم مثل سوررئالیسم و ادبیات جادویی را مرور می‌کند. در این شماره، اهمیت تخیل و رؤیا توضیح داده می‌شود و آثاری از کارلوس فوئنتس، ساموئل بکت و... معرفی شده و بخش‌هایی از آن‌ها روایت می‌شود. الهام نظری نویسنده‌ی این مجله است.

درباره‌ی مجله صوتی کتاب شنبه - شماره چهارده

جادو، خیال و رؤیابافی از مفاهیمی هستند که همراه بشر زاده شده‌اند و همیشه همراه او بودند. هرگاه واقعیت سخت و غیرقابل‌تحمل می‌شد، انسان به خیالاتش پناه می‌برد و رؤیا می‌بافت تا آرام بگیرد. اما تخیل، هرگز موضوعی پیش‌پاافتاده و سطحی نبوده و می‌تواند نشان‌دهنده‌ی مفاهیم بزرگ و پیچیده‌تری باشد. با شکل‌گیری روانکاوی در قرن بیستم و کشف ناخودآگاه و اهمیت آن، خیال و رؤیا هم به‌شدت موردتوجه قرار گرفتند و جدی‌تر به آن‌ها نگاه شد. این اتفاق بر روی ادبیات و هنر هم تأثیر گذاشت و به ژانرهایی شکل داد که پیش از این وجود نداشتند یا در حاشیه بودند. دادائیسم، سوررئالیسم و ادبیات جادویی ازجمله معروف‌ترین و مؤثرترین مکاتب قرن بودند که به خیال، جادو، افسانه، رؤیا و مفاهیمی ازاین‌دست تکیه داشتند و نگاهی زیباشناختی به آن‌ها داشتند. آن‌ها بر ناخودآگاه، به عنوان منبع الهام و تولید، تأکید می‌کردند و بدون هیچ پرده‌پوشی‌ای از اوهام، لذت‌ها و کابوس‌هایشان صحبت می‌کردند. مجله صوتی کتاب شنبه - شماره چهارده به همین موضوع پرداخته و سعی کرده موضوع جادو و خیال‌پردازی را در ادبیات معاصر بررسی کند. در این شماره مبانی سوررئالیسم و ادبیات جادویی مرور شده و آثار مهمی که در این مکاتب نوشته شده معرفی و بخش‌هایی از آن‌ها خوانده می‌شود.

قرن نوزدهم زمانی بود که رئالیسم شکل گرفت و به اوج خود رسید. نویسندگان قدرتمندی مثل فلوبر، دیکنز، بالزاک، داستایوفسکی، تولستوی و... همگی شاهکارهایی واقع‌گرایانه خلق کردند و طرفداران بسیاری زیادی هم داشتند. اما در قرن بیستم، نظریات متفاوتی شکل گرفت. عده‌ای از نویسندگان و منتقدین می‌گفتند واقعیت چنان زشت است که همان یک نسخه از آن کافی است و لازم نیست نویسنده‌ها دوباره در آثارشان آن را بازتولید کنند. این دسته، ژانرهای دیگری را مدنظر داشتند که اصطلاحاً به آن ضدرئالیسم گفته می‌شود. به عبارت بهتر، آن‌ها می‌خواستند آنتی‌تز ادبیات واقع‌گرا باشند. این آثار برخلاف نوشته‌های واقع‌گرا، که به زندگی حقیقی و شخصیت‌های واقعی می‌پرداختند و سعی می‌کردند منطق حوادث را رعایت کنند، به‌هیچ‌وجه در بند منطق دنیای بیرونی نبودند. آن‌ها بیشتر معطوف به روان انسان و خیالات او بودند. مجله صوتی کتاب شنبه در شماره چهارده به تفاسیر مختلفی از آثار خیالی و جادویی وجود می‌پردازد و نشان می‌دهد که خیلی از این آثار تخیلی، به واقعیت‌های مهمی در مورد انسان و زندگی اشاره دارند. دلیل این مسأله همانی است که سوررئالیست‌ها به آن اعتقاد داشتند؛ اینکه بسیاری از مفاهیم اساسی دنیا درون انسان وجود دارد و اگر تلاش کنیم انسان را بشناسیم و در روان و ناخودآگاه او کاوش کنیم، می‌توانیم مسائل خیلی مهمی را مطرح نماییم. در این شماره تکه‌هایی از آئورای فوئنس و در انتظار گودوی بکت به‌عنوان نمونه‌های درخشان ادبیات ضدواقعیت‌گرا خوانده می‌شود.

مجله صوتی کتاب شنبه - شماره چهارده را نشر ماه آوا منتشر کرده است و علاقه‌مندان به مجلات و پادکست‌های صوتی می‌توانند دقایقی را به شنیدن و اندیشیدن پیرامون مباحث این اثر اختصاص دهند.

درباره‌ی مجله صوتی کتاب شنبه

مجله صوتی کتاب شنبه، نشریه‌ای ادبی، فرهنگی و هنری است که شنبه‌ی اول هر ماه منتشر می‌شود. هر شماره‌ی این مجله‌ی گویا به یک موضوع متفاوت می‌پردازد و آثار داستانی و روایی مرتبط با آن را مرور می‌کند. الهام نظری نویسنده‌ی اصلی این نشریه و ماه آوا ناشر آن است. بی‌پولی، روانکاوی، رنج، رؤیا، امیدواری و سوگواری ازجمله موضوعاتی هستند که در این مجله‌ی صوتی به آن‌ها پرداخته شده است.

مجله صوتی کتاب شنبه - شماره چهارده برای چه کسانی مناسب است؟

اگر به ادبیات علاقه دارید و مسائل ادبی و فرهنگی و هنری را پیگیری می‌کنید، حتماً به این مجله‌ی صوتی گوش بدهید.

با الهام نظری بیشتر آشنا شویم

الهام نظری (متولد 1364) نویسنده و مترجم است. او در دانشگاه صنعتی شریف در رشته‌های برق و مدیریت صنعتی تحصیل کرده. نظری از دهه‌ی 1380 و با حضور در کلاس‌های کوروش اسدی فعالیت‌های ادبی‌اش را آغاز کرد. او مترجم آثاری مثل «طوطی فلوبر»، «بهار زندگى دوشیزه جین برودى» و «هومر و لنگلی» است. الهام نظری یکی از نویسندگان کتاب «زنان پیشرو» هم هست که به زندگی زنان مهم و تأثیرگذار ایرانی می‌پردازد.

در بخشی از مجله صوتی کتاب شنبه - شماره چهارده می‌شنویم

آزادترین و بی‌بندوبارترین افکار ما توی تخیلات و رویاهامونه و سرکوب اون‌ها به معنی نادیده‌گرفتن احساسه. سورئالیست‌ها می‌گفتند اسارت در بند عقل و قواعد تثبیت‌شده باعث می‌شه ما چشمامون رو روی همه چیز ببندیم. حالا این اسارت و کوری می‌تونه هرچیزی باشه. در روابط عاطفی و اجتماعیمون تا اسارت در بند حکومت‌ها. ریشه‌ی فهم این آزادی در رویاها و ناخودآگاه ماست؛ یعنی همون تداعی آزاد که فروید تمام زندگیش رو وقف فهم و انجامش کرد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

84 دقیقه
مجله صوتی کتاب شنبه - شماره 14

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابمجله صوتی کتاب شنبه - شماره چهارده
نویسنده
راویراضیه هاشمی، پروین دشتی
ناشر صوتینشر ماه آوا
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۱ ساعت و ۲۴ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی شعر، ادبیات و زندگینامه، کتاب‌های ادبیات جهان
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات مجله صوتی کتاب شنبه - شماره چهارده

ن د ا ز ر ن د ی
۱۴۰۲/۶/۳۰
شاید از محدود کتابهای شنبه است که من بهش پنج ستاره دادم.
شماره چهارده کتاب شنبه از جادو و خیال و رویا می‌گوید و نگاه منرا نسبت به تخیل و کارهای سورئال و رویاپردازانه توانست عوض کند.
برای بیان خوب و استفاده از متن‌هایی که برای سوژه خود انتخاب کرده بودند توانستم این سبک روایتگری قابل لمس تر و درک
قابل تر ببینم و دنیای واقعیت برای بیان و اثرگذاری با تلفیق دنیای خیال و رویا پردازی نرم تر کشف کنم و اونو بپذیرم دنیایی که از نیچه و فروید و شهرزاد و خواهرش دنیازاد گفت و البته از سخنان و نکاتی از بزرگان که تامل برانگیز بود ازجمله نیچه که گفت: با اندوه کردن افراد اونا رو دربند و اسیر خود کنید.
در قسمت انتهایی کتاب جایی که از رهایی دنیازاد و خروج از دنیای امنش میگه عصیان و فوران رهایی بهتر میشه دید. و با انتخاب محتوای خوب برای این شماره شما آگاهی کاربردی تری خواهید یافت.
دنیایی که گاهی تلنگر خیال، واقعیت را شیرین تر می‌سازد.
فرح حقیقی
۱۴۰۲/۱۰/۲
طبق معمول داستان این مجله صوتی هم از مرگ، جدائی، افسردگی و آشناهای غریبه روایت میکنه. خانم هاشمی عزیز فکر کنم تو جامعه ما به اندازه کافی بهونه برای افسردگی هست مگه صحبت از زندگی، خوشبختی و شادی چه ایرادی داره. من مجله‌های صوتی را گوش میدم تا با چند اثر ادبی ارزشمند آشنا بشم و برم سراغشون، اما متاسفانه چندان موفقیتی نصیبم نشده.
شکوفه امیری
۱۴۰۲/۸/۲۱
سلام کتاب شنبه شماره چهارده:
این قسمت درمورد سورالیسم جادویی هست که خیال ورویا را به ما می‌گوید
این شماره جو سنگین دارد
تکه تکه داستان‌ها بسیار جذاب بودند، من ازاینکه در این شماره از تکه‌های داستان، زیاد استفاده کردند، لذت بردم،
فضاهای وهم وخیال انگیزی در داستان‌ها وجود داشتند.
ممنون از گروه پر تلاش شنبه🙏🏻
Z.r
۱۴۰۲/۷/۱۳
سلام و خسته نباشید خدمت تمام دوستانی که برای ساختن مجله صوتی شنبه زحمت کشیدن. این جلد برای من فوق العاده بود چون ذهن من خیال پردازه و میدیدم خیلیا اینطوری نیستن، همیشه گوشه‌ای از ذهنم خودمو ازار می‌دادم. ولی الان ذهنم اروم شد. خیلی ممنونم
معصومه اکرمی
۱۴۰۲/۶/۲۴
قسمتی از داستان هزار و یک شب خونده شد خوب بود ولی خارجیاش جز اینکه زیاد خونده بشه آدم رو دیونه کنه چیز دیگه‌ای نداره آدم خودش وقتی پا به سن میزاره کلی افکار منفی تو سرشه چه برسه به اینکه این داستانها رو بخونه به نظر من داستان قشنگ بخونید
مرجان اسماعیلی
۱۴۰۲/۳/۱۴
این مجله یکی از مجلات پر بار و لذت بخشی بوده که تا حالا شنیدم.
انتخاب موضوعات، نحوه ارائه مطالب گویندگی و خلاقیت در محتوا عالیه‌. یکی از معدود مجلاتی که با طبع طنز همراهه و یادگیری رو لذت بخش میکنه.
علیرضا کامران‌پی
۱۴۰۲/۷/۹
همیشه لذت میبرم از گوش دادن به این کتاب شنبه صداگذاری‌های بجا و درست گوینده‌های قوی و کار درست انتخاب موسیقی‌های دل انگیز تنوع در پادکست ها البته همیشه ضعف‌هایی هست اما می‌سپارم به متخصص تر ها من حال میکنم باهاش مرسی
ترانه کمالی
۱۴۰۲/۳/۱۸
انتخاب موضوع خوب بود، در کل کمتر بهش پرداخته شده برای همین ذهن رو از کلیشه جدا میکرد و گوش رو هم متمرکز و مشتاق.
اجراها، موزیک مثل همیشه عالی.
(فقط‌ای کاش موقع صحبت موزیک کمتر باشه صداش)
فاطمه مالکی
۱۴۰۲/۳/۲۳
سلام مجله صوتی تخیلی و افسانه‌ای خوبی بوداطلاعات زیادی به شنونده میده مثلا درموردشهرزادودنیازاد، موسیقی بسیارمتن را زیبا کرده بودممنون انتخاب شماکتابراه
محمدرضا
۱۴۰۲/۶/۷
در این مجله صوتی که به ذهن و تخیل انسان پرداخته است نکات خوب و ارزنده‌ای ارائه شده است. صدای گوینده این مجله نیز بسیار گیرا و شیوا می‌باشد.
مریم کریمی
۱۴۰۲/۹/۵
مطالب و داستانسرایی خیلی حرفه‌ای انجام شده و داستانهایی که انتخاب شده‌اند بسیار با دقت بود
رویا
۱۴۰۲/۵/۱۴
سلام وقت بخیر مجله کتاب شنبه بسیار خسته کننده و کسل کننده است و بعد چند دقیقه شنیدن خسته می‌شویم
منصور مهرانفر
۱۴۰۲/۴/۲
از متن و داستان و گوینده هاش و بازیگراش خوشم اومد جالب بود دمتون گرم
ریحانه کرباسی
۱۴۰۲/۸/۱۲
بسیار عالی واقعا کتاب خوبی بود پیشنهادش میکنم واقعا
مهتاب برگ ریزان
۱۴۰۲/۷/۱۳
خیلی خوب خوانده‌اند صدای زیبا نعمتی است.
مشاهده همه نظرات 19

راهنمای مطالعه مجله صوتی کتاب شنبه - شماره چهارده

برای دریافت مجله صوتی کتاب شنبه - شماره چهارده و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.