معرفی و دانلود کتاب از اخلاق حرفه‌ای دانش‌کاران تا اخلاق اطلاعاتی

عکس جلد کتاب از اخلاق حرفه‌ای دانش‌کاران تا اخلاق اطلاعاتی
قیمت:
20000 تومان - 2.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب از اخلاق حرفه‌ای دانش‌کاران تا اخلاق اطلاعاتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب از اخلاق حرفه‌ای دانش‌کاران تا اخلاق اطلاعاتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب از اخلاق حرفه‌ای دانش‌کاران تا اخلاق اطلاعاتی

کتاب از اخلاق حرفه‌ای دانش‌کاران تا اخلاق اطلاعاتی، حاوی 5 مقاله‌ی مهم از صاحب‌نظران علوم کتابداری و اطلاعات است که موضوعاتی چون چالش‌های حرفه‌ای اخلاق، جایگاه پژوهش اخلاقی در علوم کتابداری و اطلاعات و... را پوشش می‌دهد.

مقاله «بحث‌های میان‌رشته‌ای و مبانی مطالعات میان‌رشته‌ای: جایگاه پژوهش اخلاقی در علوم کتابداری و اطلاعات» توسط آندرو پی. کارلین، استاد بخش مطالعات کتابداری و اطلاعات دانشگاه دوبلین نوشته شده است. نویسنده در این مقاله به‌ جای پرداختن به جنبه‌های کاربردی و حرفه‌ای علوم کتابداری و اطلاعات، به تحقیق درباره جایگاه اخلاق در پژوهش‌های این حوزه می‌پردازد. کارلین در مقاله‌ای با موضوع نظریه و عمل در علوم کتابداری و اطلاعات معتقد است که علوم کتابداری و اطلاعات به‌ عنوان یک حوزه‌ی میان‌رشته‌ای از مقررات روش‌شناختی (یعنی شیوه‌های پژوهش کیفی) توسعه‌ یافته در دیگر رشته‌های علمی بهره می‌برد.

در مقاله "چشم‌اندازی جهانی بر به قوانین اخلاقی انجمن‌های کتابداری" از نینا شاچاف، استاد دانشگاه ایندیانا و مولف بیش از 35 اثر، قوانین اخلاقی 28 کشور بررسی شد. تکراری‌ترین اصول شناسایی‌ شده از میان 20 قانون اخلاقی، این‌ها بوده است: توسعه حرفه‌ای، جامعیت، محرمانگی یا حریم خصوصی و دسترسی آزاد و برابر به اطلاعات.

مقاله سوم "رهبری اخلاقی و تصمیم‌گیری اخلاقی: فراتحلیلی پیرامون بر پژوهش‌های مرتبط با آموزش‌های اخلاقی" از مارک دی. وینستون است. وی مدیر کتابخانه‌های دانشگاهی و همکار بزرگانی چون ساراسویک، کولثائو و بلکین در دانشکده ارتباطات و اطلاعات راتگرز بود. او در این مقاله که مبتنی بر یک "فرا تحلیل" از پژوهش‌های مرتبط با آموزش اصول اخلاقی در تجارت است به این نتیجه رسیده که دغدغه و نگرانی‌های اخلاقی در سازمان‌ها و آماده‌سازی‌های آموزشی برای رهبری اخلاقی و تصمیم‌گیری‌های اخلاقی، عمدتاً معطوف به بخش خصوصی بوده، ولی آماده‌سازی آموزشی برای تصمیم‌گیری اخلاقی، به‌ وسیله پژوهشگران در طیفی از منابع درسی و تخصصی مانند منابع درسی کتابداری و علوم اطلاعات نیز اهمیت دارد.

مقاله جاناتان گوردن تیل با عنوان "اخلاق: چالش‌های حرفه‌ای" ضمن اشاره به میزان رعایت اصول اخلاقی در حرفه اطلاع‌رسانی در انگلستان، بر نقش قوانین اخلاقی تمرکز کرده و رهنمودهایی را برای اصول اخلاقی ارائه کرده است. گوردن تیل، شاغل در شرکت خدمات جهانی بیمه کار و از صاحب‌نظران اطلاع‌رسانی انگلستان، نقش انجمن‌های حرفه‌ای در بحث‌های اخلاقی، آگاهی‌رسانی و آموزش جامعه را کلیدی می‌داند.

پایان‌ بخش این مجموعه ارزشمند، مقاله دائره‌المعارف‌ گونه‌ای درباره اخلاق و اطلاعات از رابرت هاپمن است. هاپمن که تالیفات زیادی درباره اخلاق کتابداری و اطلاع‌رسانی دارد، چشم‌اندازی کلی و جامع درباره بسیاری از زمینه‌ها و مفاهیم مطرح در حوزه اخلاق اطلاعاتی ارائه می‌کند. از جمله آن‌ها: تصمیم‌گیری اخلاقی، اخلاق اطلاعاتی، ارزش‌ها، جامعیت اطلاعات، تولید، اشاعه، ذخیره، دسترسی و بازیابی اطلاعات، فقر اطلاعاتی، عدالت جهانی اطلاعات، محیط دانشگاهی، پژوهش، آرشیوها، ارزیابی، اطلاعات علمی، کتابسنجی، آموزش، حرفه اطلاعات، کسب و کار تجارت، اطلاعات رقابتی و فناوری اطلاعات است.

در بخشی از کتاب از اخلاق حرفه‌ای دانش‌کاران تا اخلاق اطلاعاتی می‌خوانید:

شواهد حاکی از آن است که بحران یا بحران بالقوه در رهبری اخلاقی و تصمیم‌گیری اخلاقی تقریباً در تمام بخش‌های زندگی حرفه‌ای سازمانی یا اجتماعی وجود دارد. موارد بسیار زیاد و بارزی از سوءِ استفاده‌های اخلاقی در شرکت‌های بزرگ وجود داشته است و سوءِ استفاده از منابع شرکت‌ها، سوءِ استفاده از وکالت‌های اجرایی مالی آن‌ها، شیوه‌های عملکرد متجاوزانه و بازاریابی‌های غیرمجاز و غیرقانونی آن‌ها وجود دارد. شبیه این مسأله و موارد مشابه، به خوبی در متون عمومی و متن‌های بازرگانی مستند شده است. به عنوان مثال موضوع سوءِ استفاده از وکالت اجرای مالی به این صورت خلاصه می‌شود که:

«مشکل کلاهبرداری در گزارش‌های مالی، مشکل بزرگ ایالات متحده آمریکا به عنوان نمونه، شرکت‌های «اِنرون»، «وُرلدکام» «گلوبال کراسینگ» و شرکت‌های بسیار دیگر است. بسیاری معتقدند، علاوه بر غرامت‌هایی که از سهام شرکت دریافت می‌شوند، عوامل بسیار قدرتمند تقلب‌ در مدیران ارشد اجرایی؛ هیأت مدیره‌های ضعیف، کمیته‌های ضعیف حسابرسی، حسابرسان ناتوان یا ناراضی، سیستم ضعیف نظارت داخلی و مدیریت‌های ضعیف خطرپذیر و مجازات‌های خفیفی است که برای حسابداران متقلب اعمال می‌شود، است».

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
بحث‌های رشته‌ای و مبانی مطالعات میان‌رشته‌ای: جایگاه اخلاق پژوهش در علم کتابداری و اطلاعات
مقدمه
اخلاق، مباحث میان‌رشته‌ای و مبانی روش‌شناسی کیفی
اخلاق و بحث‌های رشته‌ای
نمونه‌ها
موارد و بحث‌ها
راهبردهای پژوهش و اخلاقیات پژوهش
اخلاقیات میان رشته‌ای
نتیجه
منابع
چشم‌انداز جهانی به قوانین اخلاقی انجمن‌های کتابداری
مقدمه
نقد و بررسی متون / پیشینه تحقیق
قوانین اخلاقی
نسخه‌های پیشین اصول اخلاقی در علم کتابداری و اطلاعات
روش‌شناسی
نمونه
قانونگذاری
یافته‌ها
تشریح مطلب
نتیجه
منابع و مآخذ
رهبری اخلاقی و تصمیم‌گیری اخلاقی: فراتحلیلی پیرامون پژوهش‌های مرتبط با آموزش‌های اخلاقی
مقدمه
پیشینه تحقیق
بحران در رهبری اخلاقی
انگیزه‌های رفتار غیراخلاقی
اخلاقیات در علوم اطلاعات و کتابداری
آموزش برای تصمیم‌گیری‌های اخلاقی
روش‌شناسی
جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل
یافته‌ها
رشته‌های تخصصی و نیمه‌تخصصی کسب‌و‌کار
مجلات ویژه و تمرکز آموزشی آن‌ها
روش‌شناسی‌های پژوهشی مقالات
محدوده‌ی زمانی جمع‌آوری اطلاعات مقاله‌ها
نوسان در گستره‌های نمونه
جمعیت شرکت‌ کنندگان در بررسی
ویژگی جمعیت نگاری شرکت‌ کنندگان در بررسی
سال‌های انتشار
دیگر تفاوت‌ها
سنجش گستره‌ی تأثیرات
بحث
نتیجه
منابع و مآخذ
مقالات استفاده شده در فرا تحلیل
اخلاق: چالش حرفه‌ای 101
مقدمه
دسترسی
مشکل غفلت‌های اخلاقی
مهارت‌های آموزشی
نقش انجمن‌های حرفه‌ای
رهنمودهایی در مقابل اخلاق
انجمن کتابداری انگلستان
قوانین رهنمودی موسسه دانشمندان اطلاع رسان / IIS
خلاصه ارزش‌های بنیادی لایحه IIS
مؤسسه متخصصان خبره کتابداری و اطلاعات
نتایج و پیشنهادات
منابع
اخلاق و اطلاعات: برداشت دایرۀالمعارفی
مقدمه
تصمیم‌گیری اخلاقی
اخلاق اطلاعاتی
ارزش‌ها
درستی اطلاعات
تولید
اشاعه
ذخیره‌سازی
دسترسی و بازیابی
فقر اطلاعاتی
عدالت جهانی اطلاعات
دانشگاهی / علمی
پژوهش
آرشیوها
داوری (همکاران)
ارتباط علمی
کتابسنجی
آموزش
متخصصان اطلاعات
کسب‌و‌کار
اطلاعات رقابتی
پزشکی
کتاب‌ها و نشریات ادواری
فنآوری اطلاعات
اینترنت
موتورهای جستجو
بانک‌های اطلاعاتی
ایمنی و حفاظت
حریم خصوصی
سانسور و آزادی فکری
گرافیک / نگاره سازی
حق نسخه‌برداری
حفاظت و نگهداری
اضافه‌بار اطلاعات
سازمان‌ها
همایش‌ها
حوزه‌های قابل توجه برای پژوهش‌های بعدی
یادداشت‌ها
کتابشناسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب از اخلاق حرفه‌ای دانش‌کاران تا اخلاق اطلاعاتی
مترجملعبت درخشانی، سعید رضایی شریف آبادی
ناشر چاپیانتشارات کتابدار
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات153
زبانفارسی
شابک978-600-241-021-4
موضوع کتابکتابداری
قیمت نسخه الکترونیک
20000 ت - 2.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب از اخلاق حرفه‌ای دانش‌کاران تا اخلاق اطلاعاتی

برای دریافت کتاب از اخلاق حرفه‌ای دانش‌کاران تا اخلاق اطلاعاتی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.