معرفی و دانلود کتاب عصر پریکلس

عکس جلد کتاب عصر پریکلس
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب عصر پریکلس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب عصر پریکلس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب عصر پریکلس

پریکلس شخصی قدرت‌طلب، هنردوست و زیرک بود که خود را مدافع دموکراسی یونانی می‌دانست. در کتاب عصر پریکلس می‌خوانید که چگونه آتنی‌ها به رهبری چنین فردی، عصر طلایی تاریخ یونان را رقم زدند. دان ناردو در این اثر علاوه بر این موضوع، به روابط آتن با اسپارت و همچنین ایران نیز می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب عصر پریکلس

در تاریخ هر سرزمینی، معمولاً دوران فرمانروایی یکی از پادشاهان را عصر طلایی می‌نامند. عصر الیزابت در انگلستان،‌ عصر سزار آگوستوس در روم و عصر پریکلس در تاریخ یونان اعصار طلایی به شمار می‌آیند. در زمان رهبری پریکلس، آتن در اوج قدرت خود قرار داشت و در جنبه‌های بسیاری چون حکومت دموکراتیک، هنر، معماری، ادبیات، نمایش، فلسفه و علم شکوهی بی‌مانند کسب کرده بود. در کتاب عصر پریکلس (The Age of Pericles) به وقایع پس از جنگ ایران و یونان تا مرگ اسکندر پرداخته می‌شود تا مخاطب دیدی همه‌جانبه از عصر طلایی یونان به دست آورد.

در عصر پریکلس، دو بُعد سیاسی و فرهنگی بیش از دیگر ابعاد در زندگی یونانیان اهمیت داشتند. پریکلس از سویی دستور ساخت معبد پانتئون را داد و نام خویش را برای همیشه جاودان کرد و از سویی دیگر، خود را مدافع دموکراسی می‌دانست و از هر فرصتی برای توسعه‌ی دموکراسی در نظام سیاسی یونان استفاده می‌کرد. البته دان ناردو (Don Nardo) معتقد است پریکلس تا سال‌ها در رأس نظام سیاسی آتن قرار داشت و با استفاده از روابط سیاسی زیرکانه، موقعیت خود را مدت‌ها حفظ کرده بود. در نتیجه لازم است که مورخان فضایل پریکلس را در کنار ویژگی‌های بد او قرار دهند تا به واقعیت نزدیک و نزدیک‌تر شوند. درست همان کاری که ناردو در کتاب عصر پریکلس انجام داده است.

معرفی و دانلود کتاب عصر پریکلس

فصل اول کتاب به شروع رقابت میان آتنی‌ها و اسپارتی‌ها اختصاص دارد. در سراسر کتاب عصر پریکلس مشاهده می‌کنید که رابطه‌ی این دو سرزمین اصلی یونان، تاریخ این کشور را شکل داد. دان ناردو در این فصل میسنی‌ها و مینوسی‌ها را معرفی می‌کند و تاریخچه‌ای از جنگ‌های پلوپونزی ارائه می‌دهد. نویسنده در فصل دوم توضیح می‌دهد که چگونه آتن و اسپارت برای غلبه بر دشمن همیشگی‌شان،‌ ایران، با یکدیگر متحد شدند. در این دوره کیمون به رهبر،‌ سیاست‌مدار و فرمانده آتنی‌ها تبدیل شد و روابطی دوستانه با اسپارتی‌ها برقرار کرد. آتنی‌ها با این اتحاد، قدرتی دوچندان پیدا کردند و سپاه قدرتمند ایران را شکست دادند. مردم اسپارت که از جنگ‌های قدرت‌طلبانه‌ی آتنی‌ها در هراس بودند، سر به شورش برداشتند. مردم آتن نیز دیگر از سیاست‌های کیمون به تنگ آمده بودند و او را سرنگون کردند. بعد از کیمون، افیالتس رهبری آتن را در دست گرفت؛ اما دوران قدرت او دوام چندانی نداشت. پس از او پسری سی‌وچند ساله که خطیبی قهار به حساب می‌آمد، قدرت را در دست گرفت و آتن را وارد عصر طلایی خود کرد.

در فصل سوم کتاب عصر پریکلس، دوران رهبری این سیاستمدار آتنی رسماً آغاز می‌شود. وی از همان ابتدا با مشکلاتی چون تسخیر سرزمین مصر، روابط تیره‌وتار با اسپارت و... مواجه شد. اسپارتی‌ها آن‌قدر درگیر مسائل داخلی خود بودند که فرصت حمله به آتن را نداشتند؛ اما دیگر سرزمین‌ها مایل بودند که با آتن روبه‌رو شوند. پریکلس همه‌ی این سرزمین‌ها را شکست داد و مانع ورودشان به آتن شد. آتن در حال گسترش قلمرو خود در زمین و دریا بود؛ اما رویارویی نیروهای ایرانی و آتنی در مصر، همه‌ی نقشه‌های آنان را نقش بر آب کرد. آتنی‌ها که دشمنی قوی‌تر چون ایران داشتند، آتش‌بس پنج‌ساله با اسپارتی‌ها را پذیرفتند و نفس راحتی کشیدند. حال فرصت این را داشتند که به مسائل دیگر بپردازند. صلح با ایران قدم بعدی پریکلس در اجرای سیاست‌هایش بود. بااین‌حال پریکلس رقبایی محافظه‌کار داشت که عرصه‌ی سیاست را بر او تنگ کرده بودند. یکی از این افراد پیرمردی به نام توسیدید بود. پریکلس با نزدیک شدن به تهیدستان و فقرا و با سخنرانی‌های پرشورش، دل مردم را به دست آورد و دموکراسی یونان را وارد مرحله‌ای دیگر کرد. دان ناردو در فصل چهارم کتاب عصر پریکلس، این نوع دموکراسی را به‌ دقت توضیح می‌دهد.

معرفی و دانلود کتاب عصر پریکلس

میراث یونان در عصر پریکلس نه‌تنها این کشور را دگرگون کرد، بلکه هنوز هم می‌توان ردپای آن را در فرهنگ و هنر دیگر کشورها دید. بسیاری از مهم‌ترین آثار باستانی شهر آتن در دوران رهبری پریکلس ساخته شده‌اند. دان ناردو فصل پنجم اثر خود را به هنر، فرهنگ و علم عصر طلایی یونان اختصاص داده است. در فصل ششم می‌خوانید که چگونه عصر شکوفایی آتن با مرگ پریکلس به پایان رسید. سرانجام در فصل هفتم کتاب عصر پریکلس، آتن قدرتمند، تسلیم اسپارتی‌ها می‌شود و بدین ترتیب عصر طلایی آتن به پایان می‌رسد.

کتاب عصر پریکلس از دان ناردو جلد شصت‌وپنجم مجموعه‌ی تاریخ جهان انتشارات ققنوس است و به همت فاطمه ایجی به فارسی برگردانده شده.

درباره‌ی مجموعه‌ی تاریخ جهان

مجموعه‌ی تاریخ جهان نام مجموعه‌ای 87 جلدی از انتشارات ققنوس است که هر جلد آن ترجمه‌ای از مجموعه‌‌ی World History به حساب می‌آید. دان ناردو، مایکل وی. آزکان، جیمز آ. کوریک و بسیاری دیگر از صاحب‌نظران حوزه‌ی تاریخ، نویسندگان هر جلد از این مجموعه هستند. هر جلد از مجموعه‌ی تاریخ جهان یک دوره‌ی مهم تاریخی را از نظر سیاسی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی با زبانی ساده به خوانندگان می‌شناساند. بعضی از کتاب‌های این مجموعه عبارتند از: «جنگ کره»، «آمریکا و روسیه»، «اسطوره‌های یونان و روم»، «پیدایش مسیحیت»، «جنگ کریمه»، «امپراتوری مغول» و... . مخاطبان اصلی این کتاب‌ها نوجوانانی هستند که می‌خواهند دانش عمومی خود را پایه‌ریزی کنند اما بزرگسالان و علاقه‌مندان و پژوهشگران نیز می‌توانند از مطالب کتاب‌های این مجموعه بهره‌ی بسیار ببرند.

کتاب عصر پریکلس برای چه کسانی مناسب است؟

به علاقه‌مندان به تاریخ یونان پیشنهاد می‌کنیم که کتاب عصر پریکلس را بخوانند.

در بخشی از کتاب عصر پریکلس می‌خوانیم

به دنبال بیرون رانده شدن ایرانیان از منطقه اژه، آتنى‌ها فرصت را براى گسترش نفوذ و رهبرى خود بر دیگر دولتشهرهاى یونانى غنیمت شمردند. ایرانیان اگرچه شکست خورده بودند، همچنان تهدیدى جدى به شمار مى‌رفتند. شاهنشاهى هخامنشى هنوز هم بسیار پهناور و قدرتمند بود و امکان داشت هر زمان به ایونیا یا حتى سرزمین اصلى یونان حمله کند. اتحاد یونانیان در مقابل ایرانیان یک بار کارساز شد و بسیارى از رهبران یونان هم از ادامه‌ی این اتحاد حمایت کردند. آتنى‌ها هم به‌ سرعت پیشنهاد رهبرى یک پیمان ضدایرانى جدید را دادند. دونالد کاگانِ تاریخ‌نگار مى‌نویسد:

«درک اشتیاق آن‌ها چندان هم مشکل نیست. اژه و سرحداتش خارج از منطقه‌ی مورد علاقه‌ی اسپارتى‌ها بود و درگیرى در این مناطق همان‌قدر که براى اسپارتى‌ها خطرناک بود، وسوسه‌انگیز هم بود. اما موقعیت براى آتنى‌ها کاملاً متفاوت بود. شواهد جدید نشان داده بود که در صورت حمله‌ی ایران آتن آسیب‌پذیر خواهد بود؛ اقتصاد آتن شدیداً به تجارت وابسته بود و بخش عظیمى از آن در منطقه‌ی اژه و منطقه‌ی هلسپونت [دروازه‌ی غلات دریاى سیاه] قرار داشت... آتن نمى‌توانست اجازه دهد که هلسپونت و شمال اژه... در خطر تهدید ایران باقى بماند. از این گذشته، آتنى‌ها به ایونیایى‌ها تعلق خاطر داشتند و توجیه رها کردن و سپردنشان به حکومت ایران براى سیاستمداران آتنى سخت بود.»

فهرست مطالب کتاب

رویدادهاى مهم در تاریخ عصر پریکلس
پیشگفتار: بدترین به همراه بهترین
1: بذر تلخ رقابت: سرآغازى طولانى بر عصر کلاسیک
2: از اتحاد تا امپراتورى: اژه دریاچه‌اى آتنى مى‌شود
3: نیرویى شگفت: تقلاى آتنى‌ها براى حفظ برترى
4: دموکراسى و توسعه‌طلبى: شهرى که رو به دنیا گشوده شد
5: دستاورد عالى: آتن به نقطه اوج فرهنگى‌اش مى‌رسد
6: جنگى که هیچ کس خواستارش نبود: پایانى ناگهانى براى عصر شکوفایى
7: سقوط آتن: نقطه عطف تمدن یونان
یادداشت‌ها
براى مطالعه بیش‌تر
آثار مورد استفاده
منابعى دیگر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب عصر پریکلس
نویسنده
مترجمفاطمه ایجی
ناشر چاپیانتشارات ققنوس
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات133
زبانفارسی
شابک978-600-278-009-6
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب عصر پریکلس

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب عصر پریکلس

برای دریافت کتاب عصر پریکلس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.