معرفی و دانلود کتاب اضطراب منزلت

عکس جلد کتاب اضطراب منزلت
قیمت:
84700 تومان - 8.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب اضطراب منزلت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب اضطراب منزلت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب اضطراب منزلت

کتاب اضطراب منزلت نوشته‌ی فیلسوف و محقق معاصر، آلن دوباتن است. نویسنده در این کتاب سعی دارد با بیانی ساده و شیوا از ابعاد اضطراب قرن جدید، یعنی «اضطراب جایگاه اجتماعی» پرده‌ بردارد. او در کتاب خود از عواملی می‌گوید که بشر را نسبت به جایگاه اجتماعی خود دچار احساس ناکامی نموده‌اند و در ادامه، با شرح معایب آن سعی دارد از این مقوله گره‌گشایی کند. این اثر جایزه‌ی "GetAbstract" را از آن نویسنده‌اش کرده است.

درباره‌‌ی کتاب اضطراب منزلت

ترس و اضطراب، مقوله‌ای دردناک، اما ضروری برای حفظ بقا! از روز اولی که بشر جایگاه خود را در این زمین پهناور شناخت، یعنی درست از زمانی که اولین خطرها، در جنگل و کوهستان‌ها، حیات بشر را تهدید می‌کردند، ترس و اضطراب برای حفظ بقا نیز سایه‌به‌سایه و همنشین انسان همراه شد. با گذشت زمان اما عوامل تهدید بقا کاهش یافتند. تمدن شکل گرفت و حیات بشر بر روی زمین جایگاه باثبات‌تری پیدا کرد. با این وجود، آیا ترس نیز از جایگاه دیرینه‌ی خود در ذهن انسان رخت بربسته است؟ این همان سؤالی‌ست که آلن دوباتن (Alain de Botton) در کتاب تحسین‌شده‌ی خود، اضطراب منزلت (Status anxiety) سعی می‌کند به آن پاسخ دهد.

حقیقت آن است که ترس و اضطراب واقعی، جایگاه خود را به انواع جدیدتر از اضطراب‌ها داده‌اند. اضطراب‌هایی که زاده‌ی قرن بیست‌ویکم و حاصل سرمایه‌داری و جامعه‌ای‌ست که ادعای برابری را در سر می‌پروراند؛ ادعایی که تنها در اصول و قوانین کتبی جایگاه خود را حفظ کرده و در عمل خبری از آن نیست. این عدم تعادل در جوامع امروزی، بشر را به سمت انواع جدیدی از تنش‌ها و ترس‌ها سوق داده است؛ ترسی که آن را با نام «ترس از موفق نشدن» می‌شناسیم.

ما از این که جامعه ما را فردی ناموفق یا شکست‌خورده بپندارد می‌هراسیم؛ این هراس ما را بر آن داشته که رقابت را الگوی رفتاری خود کنیم و هرصبح که از خواب برمی‌خیزیم، تلاش کنیم از دنیای خارج پیشی بگیریم. نویسنده‌ی کتاب منزلت اجتماعی، از این رخداد با نام «نردبان اجتماعی» یاد می‌کند. جوامع شایسته‌سالار، یعنی آن جوامعی که تنها افراد برتر را موردِتوجه قرار می‌دهد، بر حجم این اضطراب نیز افزوده‌اند. نتیجه‌ی اضطراب منزلت، چیزی جز بالا رفتن بد‌خلقی، حسادت و بی‌مهری میان افراد نبوده. آلن دوباتن در کتاب خود شرح می‌دهد که اولین‌بار در جمع‌های خانوادگی مجلل در آمریکا متوجه این امر شده است؛ در جایی که افراد صرفاً برای عقب نماندن از یکدیگر، به تجملات دست می‌برند. او سپس با نقد این سبک زندگی، به سراغ عواملی می‌رود که ما را بیش از پیش در دام اضطراب منزلت انداخته‌اند؛ عواملی چون سرمایه‌داری یا سخنرانی‌های انگیزشی که همواره چشم‌اندازی بیشتر از آنچه هستیم به ما ارائه می‌دهند.

نویسنده همچنین در انتها، از راه‌حل‌های کاهش و کنار آمدن این نوع اضطراب می‌گوید و به مخاطب کمک می‌کند تا اهداف و ارزش‌های خود را در دنیای بزرگ و پیچیده‌ی امروز بازیابد. با کتاب اضطراب منزلت و نکات مفید آن همراه باشید. این کتاب برای اولین بار در سال 2004 وارد بازار نشر جهانی شد و نسخه‌ی فارسی آن نیز به همت نشر چترنگ و بار ترجمه‌ی زهرا باختری در دسترس علاقه‌مندان فارسی‌زبان قرار گرفت.

جوایز و افتخارات کتاب اضطراب منزلت

  • برنده‌ی جایزه‌ی "GetAbstract" در سال 2004
  • در فهرست کتاب‌هایی که زندگی‌تان را دگرگون خواهد کرد

نکوداشت‌های کتاب اضطراب منزلت

  • یک تحقیق هوشمندانه و سرگرم‌کننده، سرشار از تاریخ اجتماعی و به همان اندازه خنده‌دار! (The Boston Globe)
  • این کتاب غنی‌ترین، خنده‌دارترین و صمیمانه‌ترین کار آلن دوباتن و همچنین مملوء از علم و دانش است. یک کتاب آموزنده و خواندنی! (The Seattle Times)

اقتباس‌ فرهنگی از کتاب اضطراب منزلت

فیلم مستندی در سال 2004 و با کارگردانی Neil Crombie از این کتاب ساخته شده‌ است.

کتاب اضطراب منزلت برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب اضطراب منزلت به تمامی علاقه‌مندان دنیای روان‌شناسی، علوم اجتماعی و فلسفه پیشنهاد می‌شود.

با آلن دوباتن بیشتر آشنا شویم

آلن دوباتن (متولد 1969) نویسنده، پژوهشگر، فیلسوف و سخنران انگلیسی و سوئیسی‌تبار است. او بیش از هر چیز بابت کتاب‌های مؤثر و کاربردی خود در زمینه‌ی ارتباط فلسفه با زندگی روزمره شهرت پیدا کرده. کتاب‌های همچون «جستار‌هایی در باب عشق» و «معنای زندگی» تاکنون هزاران نسخه فروش و تمجیدهای مختلف را برای او به ارمغان آورده‌اند.

دوباتن در سال 2008 مؤسسه‌ای غیر‌انتفاعی با نام مدرسه‌ای برای زندگی (The School of Life) را پایه‌گذاری کرد. مدرسه‌ی زندگی، یک سازمان جهانی است که با هدف بهبود کیفیت زندگی افراد و بالا بردن سطح رضایت از خود تأسیس شده. این مؤسسه اکنون بیش از شش میلیون عضو در شبکه‌ی اجتماعی یوتیوب دارد و فعالیت‌های خود را از طریق سمینارهای حضوری، چاپ کتاب و فعالیت‌های مجازی پیش می‌گیرد.

جملات برگزیده‌ی کتاب اضطراب منزلت

  • جایگاه اجتماعی انسان دارای معنای ضمنی اخلاقی است.

  • طبیعت به من نگفت: "فقیر نباش." این را هم نگفت: "ثروتمند باش." فقط ملتمسانه گفت: "مستقل باش." (شافور)

  • ‌پیش‌بینی‌ناپذیری شرایط با این احتمال که مجبور شویم منزلت اجتماعی خود را وابسته به اولویت‌های یک کارفرما بدانیم رنج‌آورتر می‌شود.

  • بهای سنگینی داده‌ایم‌ تا از اجداد بدوی‌مان‌ پیشی بگیریم و آن بها اضطراب همیشگی است. اضطراب از اینکه هنوز با آدمی‌ که می‌خواهیم باشیم خیلی فاصله داریم.

  • این جایگاه من در جامعه نیست که خوشبختم می‌کند، بلکه قضاوت‌هایم است؛ و با این‌هاست که پیش می‌روم... فقط همین‌ها از آنِ من هستند و کسی نمی‌تواند از داشتنشان محرومم کند. (اپیکتتوس)

  • انسان‌ها چنان ریاکار، چنان خائن، چنان متقلب و حیله‌گرند، چنان به فکر منفعت شخصی خودشان‌اند و چنان نسبت به منفعت دیگران بی‌اعتنا هستند که اگر چندان آنان را باور نکنید و به آن‌ها اعتماد نکنید کار اشتباهی نکرده‌اید. (گوئیتچاردینی)

در بخشی از کتاب اضطراب منزلت می‌خوانیم

«وقتی قدرت شاهانه طبقه اشراف بر ملت‌ها حاکم بود، جامعه با اینکه وضعیتی فلاکت‌بار داشت از انواع گوناگون شادی بهره می‌برد که امروزه به سختی می‌شود از آن‌ها لذت برد. مردم که هرگز احتمال نمی‌دادند وضعیتی به جز آن وضعی که در جامعه داشتند هم وجود داشته باشد، و هرگز انتظار نداشتند برابر با رهبرانشان باشند، حرفی از حق‌وحقوق خود نمی‌زدند. آن‌ها در برابر سختی‌های زندگی‌شان‌ تسلیم بودند و از این بابت نه احساس انزجار می‌کردند و نه تحقیر، بلکه این سختی‌ها را فلاکت‌هایی اجتناب‌ناپذیر می‌دانستند که خداوند برایشان فرستاده بود. رعیت فرودستی‌اش‌ را پیامد نظم تغییرناپذیر طبیعت می‌دانست. در نتیجه، نوعی توافق بین طبقاتی که بخت و اقبال متفاوتی نصیبشان شده برقرار بود. نابرابری در جامعه وجود داشت، ولی روح آدم‌ها به خاطر این نابرابری کم‌ارزش نمی‌شد.»

با این حال، حکومت‌های دموکراتیک هرگونه مانعی را از سر راه برداشته بودند. همه اعضای جامعه در تئوری احساس برابری می‌کردند، حتی وقتی اسباب دستیابی به برابری مادی برایشان فراهم نبود. توکویل می‌نویسد: «در آمریکا، هرگز شهروندی را ندیدم که آن‌قدری فقیر باشد که با حسرت و آه به خوشی‌های ثروتمندان نگاه کند.» شهروندان فقیر از نزدیک نظاره‌گر ‌زندگی شهروندان ثروتمند بودند و اطمینان داشتند که آن‌ها هم روزی پا جای پای ثروتمندان می‌گذارند. این تفکر همیشه هم غلط از آب درنمی‌آمد. بعضی افراد بودند که با پیشینه‌ای‌ حقیرانه به ثروت و رفاه رسیدند. ولی از استثناها نمی‌شد قاعده ساخت. آمریکا هنوز هم قشر محروم و کم‌درآمد داشت. ولی مسئله این بود که بر خلاف قشر فقیر جوامع اشرافی، طبقات کم‌درآمد آمریکایی نمی‌توانستند شرایط خود را چیزی جز سرخوردگی در رسیدن به توقعاتشان در نظر بگیرند. از نظر توکویل، درک متفاوت اعضای جوامع اشرافی و دموکراتیک از فقر کاملاً در طرز رفتار خدمتکار با اربابش مشهود بود. در جوامع اشرافی، خدمتکاران اغلب با روی باز سرنوشت خود را می‌پذیرفتند؛ آن‌ها ممکن بود به قول توکویل «افکار سطح بالا، غرور و عزت‌نفس قوی» داشته باشند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه مترجم
تعاریف
بخش اول: علت‌ها
1. نیاز به عشق
2. اِسنوبیسم
3. توقع
4. شایسته‌سالاری
5. وابستگی
بخش دوم: راه‌حل‌ها
1. فلسفه
2. هنر
3. سیاست
4. مذهب
5. بوهمیا

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب اضطراب منزلت
نویسنده
مترجمزهرا باختری
ناشر چاپیانتشارات چترنگ
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات238
زبانفارسی
شابک978-622-6220-49-1
موضوع کتابکتاب‌های ارتباطات و روابط عمومی، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک
84700 ت - 8.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب اضطراب منزلت

Mahsa Parpanji
۱۴۰۲/۱۰/۲۹
کتاب خوبی هست اما براساس اصول روانکاوی نیست به صورت کلی و جمعی علل اضطراب منزلت رو میگه از دید تاریخی و اجتماعی
کیانا کیا
۱۴۰۲/۶/۳۱
یکی از بهترین کتاب‌هایی بود که خوندم و قطعا کتابی هست که باید بیشتر از یکبار بخونیم، بی نظیر بود.
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب اضطراب منزلت

برای دریافت کتاب اضطراب منزلت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.